Ευρωπαϊκό Βαρόμετρο Διαμονής: Ρεκόρ αισιοδοξίας στα Ευρωπαϊκά και Ελληνικά ξενοδοχεία παρά τις προκλήσεις

27 May 2024, 14:25 | ΤΑΣΕΙΣ

Χριστίνα Λαΐνοπούλου

Ευρωπαϊκό Βαρόμετρο Διαμονής: Ρεκόρ αισιοδοξίας στα Ευρωπαϊκά και Ελληνικά ξενοδοχεία παρά τις προκλήσεις

Facebook Twitter Linkedin
Επενδύσεις

Στο υψηλότερο επίπεδο από το 2022 βρίσκεται η οικονομική αισιοδοξία των Ευρωπαίων ξενοδόχων με τα δύο τρίτα (63%) να πιστεύουν ότι η οικονομική κατάσταση των επιχειρήσεών τους θα εξελιχθεί με πολύ θετικό ή θετικό τρόπο μέσα στο ερχόμενο εξάμηνο, ποσοστό αυξημένο κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες από το 2022. Δύο στους τρεις (65%) ανέφεραν θετική επιχειρηματική ανάπτυξη κατά το περασμένο εξάμηνο, και όσοι είχαν αρνητικές προσδοκίες μειώθηκαν σε μόλις 4%, έναντι αντίστοιχου ποσοστού 17% το 2022.

Στην Ελλάδα, καταγράφεται αντίστοιχη τάση, με υψηλό επίπεδο αισιοδοξίας. Για κάθε κατάλυμα που κατέγραψε αρνητικές επιχειρηματικές επιδόσεις το περασμένο 6μηνο, 10 άλλα κατέγραψαν θετικές. Παρά την υποχώρηση της εκτίμησης περί τιμών δωματίου και πληρότητας από την αιχμή του 2023, τις ανησυχίες σχετικά με το ενεργειακό κόστος, την πιθανή αύξηση της φορολογίας και την πολιτική αβεβαιότητα, καταγράφεται ιστορικά υψηλό επίπεδο αισιοδοξίας όσον αφορά την επιχειρηματική ανάπτυξη των ξενοδοχείων στην Ελλάδα.

Αυτά είναι μερικά από τα συμπεράσματα που προκύπτουν από το Ευρωπαϊκό Βαρόμετρο Διαμονής που εξέδωσε η Booking.com σε συνεργασία με τη Statista βάσει έρευνας που πραγματοποιήθηκε από τις 6 Φεβρουαρίου έως τις 22 Μαρτίου του 2024 σε δείγμα 920 στελεχών και διευθυντών ξενοδοχείων από την Ευρώπη.

Σύμφωνα με την έρευνα, το 43% των Ελλήνων ξενοδόχων έχουν την αίσθηση ότι θα υπάρξει ισχυρή ανάπτυξη της μέσης ημερήσιας τιμής (ADR) το 2024, έναντι 8% που πιστεύουν το αντίθετο. Το 59% δηλώνει ότι το 2024 οι πληρότητες θα σημειώσουν ισχυρή ανάπτυξη, έναντι 11% που δήλωσε το αντίθετο. Ταυτόχρονα, το 13% θα επενδύσει περισσότερο μέσα στο ερχόμενο 6μηνο, ενώ το 20% λιγότερο.

Η σημαντικότερη ανησυχία των Ελλήνων, Ισπανών και Γερμανών ξενοδόχων είναι το υψηλό ενεργειακό κόστος (93%, 88% και 84% αντίστοιχα), που αποτελεί την κύρια ανησυχία και του συνόλου των Ευρωπαίων ξενοδόχων (78%). Στην Ελλάδα, οι ανησυχίες των ξενοδόχων επικεντρώνονται επίσης σε πιθανή αύξηση της φορολογίας (75%), στη γεωπολιτική αβεβαιότητα (70%), στο κόστος προσωπικού (65%) και στο κόστος των υπηρεσιών (60%). Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ακολουθούν οι ανησυχίες που σχετίζονται με το εργατικό δυναμικό, όπως το κόστος προσωπικού (65%) και η έλλειψη ειδικευμένων εργαζομένων (61%), οι πιθανές αυξήσεις φόρων (58%), η γεωπολιτική αβεβαιότητα (55%) και η γραφειοκρατία (53%).

Mόνο το 20% των Ελληνικών ξενοδοχείων δεν αντιμετωπίζουν προβλήματα πρόσβασης σε χρηματοδότηση, με το 35% να αντιμετωπίζει προκλήσεις. Πρόκειται για αντιστροφή μιας θετικής τάσης που είχε καταγραφεί στην Ελλάδα κατά την προηγούμενη περίοδο και αρνητικό ρεκόρ για τη χώρα μας σε Ευρωπαϊκό επίπεδο. Δυσκολίες πρόσβασης σε χρηματοδότηση συναντούν σε μικρότερο βαθμό και τα Ευρωπαϊκά ξενοδοχεία, με μόλις το ένα τρίτο να αναφέρει ότι δεν συναντά δυσκολίες και με ένα στα 5 να δυσκολεύονται.

Το 86% των Ευρωπαίων ξενοδόχων θεωρούν τους επισκέπτες από την Ευρώπη σημαντικούς ή πολύ σημαντικούς για τα καταλύματά τους, το 76% τον εσωτερικό τουρισμό και το 57% τις διεθνείς αφίξεις εκτός Ευρώπης. Τα ξενοδοχεία σε Ελλάδα, Πορτογαλια, Ιταλία και Ισπανία θεωρούν τους Ευρωπαίους επισκέπτες τους πιο σημαντικούς πελάτες τους, όμως οι διεθνείς επισκέπτες μακρινών αποστάσεων είναι πιο σημαντικοί για αυτά από τον εσωτερικό τουρισμό. Παράλληλα, οι ξενοδόχοι σε Πορτογαλία, Ιταλία και Ελλάδα προβλέπουν υψηλότερες προοπτικές ανάπτυξης των αφίξεων από χώρες εκτός Ευρώπης από τις προοπτικές ανάπτυξης του εσωτερικού τουρισμού.

Οι προσδοκίες των Ελλήνων ξενοδόχων για την επιχειρηματική τους ανάπτυξη μέσα στο ερχόμενο 6μηνο είναι πολύ θετικές για το 65% των ερωτηθέντων. Την ίδια ώρα, στη Ν. Ευρώπη και τις Σκανδιναβικές χώρες καταγράφονται οι ιστορικά υψηλότερες προσδοκίες επιχειρηματικής ανάπτυξης για το ερχόμενο εξάμηνο.

Η αντίληψη περί κινδύνου πτώχευσης μέσα στην ερχόμενη τριετία, στην Ελλάδα αξιολογείται πολύ πιθανή από το 11% των ερωτηθέντων, χαμηλότερα από το μέσο όρο στην Ευρώπη που κυμαίνεται στο 13%. Αυστρία και Γερμανία σημειώνουν το χαμηλότερο ποσοστό (3% και 6% αντίστοιχα).

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, οι πιο σημαντικές επενδύσεις στα ξενοδοχεία θεωρούνται οι επενδύσεις στο στυλ και την αισθητική, και στην άνεση. Στην Ελλάδα πιο σημαντικές, με σειρά προτεραιότητας, θεωρούνται οι επενδύσεις στην άνεση, στο στυλ και την αισθητική, στην ενθάρρυνση των επαναλαμβανόμενων επισκεπτών και την προσφορά κινήτρων σε αυτούς, η βελτίωση του μαρκετινγκ στα social media, και η βελτίωση της ιστοσελίδας του ξενοδοχείου. Οι Γερμανοί και οι Γάλλοι ξενοδόχοι, δίνουν τη μεγαλύτερη προτεραιότητα στην παροχή κινήτρων για επαναλαμβανόμενες επισκέψεις (82% και 72% αντίστοιχα). Η βελτιστοποίηση του ιστότοπου του ξενοδοχείου είναι πολύ σημαντική για τους Αυστριακούς ιδιοκτήτες επιχειρήσεων (86%), ενώ οι σκανδιναβικές χώρες δίνουν τη μεγαλύτερη έμφαση στην υιοθέτηση πρακτικών φιλικών προς το περιβάλλον (69%).

Η προσοχή των Ευρωπαίων ξενοδόχων εστιάζεται στις ανάγκες και τις επιθυμίες των πιθανών επισκεπτών τους, με το 50% των να αναφέρουν τάση για διαμονή μικρότερης διάρκειας, αυξημένη κατά 6 ποσοστιαίες μονάδες από το προηγούμενο Βαρόμετρο. Σχεδόν οι μισοί από τους ερωτηθέντες (48%) δηλώνουν ότι οι επισκέπτες τους κάνουν κράτηση από πιο νωρίς, ενώ το 45% ότι προτιμούν φθηνότερα δωμάτια. Αυτό έχει ως συνέπεια σχεδόν στο ήμισυ των ευρωπαϊκών καταλυμάτων να αναφέρουν αύξηση στις μέσες ημερήσιες τιμές (48%) και αύξηση στα ποσοστά πληρότητας (49%). Μάλιστα, το 46% των ερωτηθέντων ανέφερε ότι οι επισκέπτες επιλέγουν πιο περιοριστικές πολιτικές ακύρωσης, πραγματοποιώντας στροφή από την προηγούμενη τάση προς ευελιξία και σημειώνοντας αύξηση 15 ποσοστιαίων μονάδων από την τελευταία έρευνα.

Τέλος, η βιωσιμότητα παραμένει ψηλά στην ατζέντα για πολλά Ευρωπαϊκά ξενοδοχεία, με το 41% ​​ να δηλώνει ότι ανησυχεί για την κλιματική αλλαγή και τον αντίκτυπο που θα έχει στην επιχείρησή τους τα επόμενα τρία χρόνια, και το 45% να σκοπεύει να διαθέσει σχεδόν το ένα τέταρτο των προγραμματισμένων επενδύσεων για βελτιώσεις σε αυτό το κομμάτι. Τα κίνητρα ποικίλλουν: το 67% θα επενδύσει με την ελπίδα να κάνει μακροπρόθεσμη εξοικονόμηση κόστους, η οποία πιθανότατα συσχετίζεται με το 78% που βλέπει το ενεργειακό κόστος ως τον υπ' αριθμόν ένα κίνδυνο για την επιχείρησή του. Εν τω μεταξύ, η νέα νομοθεσία είναι πιθανώς στο μυαλό πολλών δεδομένου ότι το 51% σκοπεύει να επενδύσει για να εκπληρώσει τις κρατικές απαιτήσεις και το 48% για να αποκτήσει πιστοποίηση τρίτου, κάτι που θεωρείται επίσης σημαντική ευκαιρία σχεδόν από τους μισούς ξενοδόχους (49%).

Facebook Twitter Linkedin

διαβάστε ακόμα

δημοφιλέστερα