Συνέδριο ΑΙΤ'23 | Πώς οι τουριστικές επιχειρήσεις θα προσελκύσουν ικανούς εργαζομένους

07 Dec 2023, 14:12 | ΕΚΘΕΣΕΙΣ / ΣΥΝΕΔΡΙΑ

Χριστίνα Λαΐνοπούλου

Συνέδριο ΑΙΤ'23 | Πώς οι τουριστικές επιχειρήσεις θα προσελκύσουν ικανούς εργαζομένους

Facebook Twitter Linkedin
Επενδύσεις

Η ισορροπία μεταξύ ποιότητας ζωής και εργασίας, οι δυνατότητες εκπαίδευσης και ανέλιξης και η κάλυψη βασικών αναγκών όπως η διαμονή, η διατροφή και οι μεταφορές, είναι τα σημαντικότερα κριτήρια για να συγκρατήσουν τους εργαζομένους στον τουριστικό κλάδο.

Ωστόσο, η προσέλκυση νέων ικανών στελεχών όσο και η συγκράτηση πολύτιμων συνεργατών των τουριστικών επιχειρήσεων, που θα καλύψει τις ελλείψεις προσωπικούς στις επιχειρήσεις, απαιτεί επιλογή εργαζομένων βάσει των αξιών, της κουλτούρας και της συμπεριφοράς της επιχείρησης αλλά και τη συνέπειά της στις αξίες αυτές ώστε να διατηρηθεί η αξιοπιστία της στην αγορά.

Αυτά προέκυψαν ως συμπεράσματα από την ενότητα «Σύγχρονα Θέματα Διαχείρισης Ανθρώπινου παράγοντα και Τουριστικές Επιχειρήσεις» του συνεδρίου «Η επόμενη ημέρα για τουριστικές επιχειρήσεις και προορισμούς, σε περιβάλλον αβεβαιότητας» που διοργανώνουν το Τμήμα Τουριστικών Σπουδών και το Tourism Excellence Lab του Πανεπιστημίου Πειραιώς και η LEADERtech, στο πλαίσιο της 10ης διεθνούς έκθεσης τουρισμού ΑΙΤ 2023.

Όπως υπογράμμισε η διευθύντρια HR της Costa Navarino, κ. Έλενα Γκίκα Πετρουλάκη, μετά την πανδημία, ξημέρωσε ένας διαφορετικός κόσμος στην αγορά εργασίας στον τουρισμό, με τους εργαζομένους να επιδιώκουν περισσότερο από όλα την ισορροπία μεταξύ ποιότητας ζωής και ποιότητας εργασίας, κάτι που οδήγησε στην καθιέρωση ευέλικτων μορφών εργασίας.

Άλλη μία νέα τάση που επικράτησε είναι ότι πέρα από το μισθό, τη σταθερότητα και την εξέλιξη τους μέσα από την εργασία, οι εργαζόμενοι αποζητούν μια ποιοτική καθημερινότητα στα εργασιακά τους καθήκοντα σε ένα υγιές περιβάλλον. Επομένως, οι επιχειρήσεις, υπογράμμισε η κ. Γκίκα Πετρουλάκη, προκειμένου να καταφέρουν να διατηρήσουν το προσωπικό τους και να προσελκύσουν νέο με διάρκεια, θα πρέπει να εξασφαλίζουν για τους εργαζομένους τους τις ίδιες ευχάριστες συνθήκες τις οποίες πασχίζουν να προσφέρουν στους επισκέπτες τους. 

Από την πλευρά του ο επικεφαλής της ομάδας branding solutions της πλατφόρμας εύρεσης εργασίας kariera.gr, κ. Νίκος Φόρος, ανέδειξε το κατά πόσο οι επιχειρήσεις του τουριστικού κλάδου καλύπτουν τις ανάγκες των εργαζομένων τους, εμφανίζοντας ορισμένα προβληματικά σημεία.

Τι αναζητούν οι σύγχρονοι εργαζόμενοι από την εργασία στον τουρισμό

Σύμφωνα με την έρευνα (διεξήχθη σε δείγμα 45 μεγάλων εργοδοτών στον τουρισμό και 2.000 εργαζομένων)..

  • Το 30% των εργαζομένων έχουν δυνατότητα συγκατοίκησης με άλλο εργαζόμενο, το 26% μπορούν να μείνουν σε μονόκλινο δωμάτιο, όμως ενα μεγάλο ποσοστό, της τάξης του 21% δεν έχει δυνατότητα διαμονής!
  • Για το 42% υπήρχε κάλυψη όλων των γευμάτων, για το 30% το ένα γεύμα και για το 20% το πρωινό και κάποιο από τα υπόλοιπα 2 βασικά γεύματα.


Τα σημαντικότερα ζητούμενα των εργαζομένων από τις επιχειρήσεις του τουρισμού σήμερα είναι, με σειρά προτεραιότητας...

1. Ποιότητα ζωής εντός της εργασίας ώστε πέρα από το μισθό να νιώθουν πιο αποδοτικοί, και επιβραβευμένοι από την επίτευξη στόχων

2. Εκπαίδευση, καθώς πέρα από το αντικείμενο της εργασίας χρειάζονται προοπτικές για εξέλιξη. 

3. Δυνατότητα κάλυψης μεταφοράς από και προς τη διαμονή και την επιχείρηση.

Ο Chief Development Officer Ella Resorts και πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Διευθυντών Ξενοδοχείων, κ. Πάνος Αλμυράντης, είπε χαρακτηριστικά.. «[Οι ξενοδόχοι] κοιμηθήκαμε το προηγούμενο διάστημα. Η σκέψη μας είχε κοιλλήσει στη στρτηγική. Ωστόσο για να υπάρξει στρατηγική απαιτείται η κουλτούρα, το πάθος, το μενταλιτέ. Να αγαπήσουμε τον τουρισμό».

Ο τρόπος για να επιτύχουν οι τουριστικές επιχειρήσεις στη συγκράτηση των εργαζομένων τους, είναι, όπως είπε, να συνδυαστεί ο οικονομικός παράγοντας με τη νοοτροπία να υπάρχει η σωστή κουλτούρα στην επιχείρηση.

Θα πρέπει, τόνισε, να αντικαταστήσουμε τη λέξη γραφειοκρατία με τη λέξη ανθρωποκρατία, πατώντας γκάζι στις ανάγκες του ανθρώπου και φρένο στην τοξική γραφειοκρατία.

Οι συμμετέχοντες στην ενότητες συμφώνησαν ότι τα soft skills, οι ήπιες δεξιότητες όπως η ψυχική ανθεκτικότητα, ίσως να είναι πολύ σημαντικότερα για τους εργαζομένους του τουρισμού από οποιοδήποτε μεταπτυχιακό τίτλο. 

Η κ. Γκίκα Πετρουλάκη, επισήμανε ότι η φιλοξενία είναι μια μορφή τέχνης, επομένως προϋποθέτει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά προσωπικότητας των εργαζομένων, εκθέτοντας τη λογική στην επιλογή προσωπικού της Costa Navarino.

Όπως είπε, οι δεξιότητες που θεωρούνται ως πιο σημαντικές για τον προορισμό, δηλαδή η επικοινωνία, η ενσυναίσθησης, το ενδιαφέρον για το περιβάλλον, μεταφράζονται σε συγκεκριμένες συμπεριφορές. Επομένως, ο τρόπος επιλογής προσωπικού είναι η εξέτασή τους βάσει συμπεριφορών από προηγούμενες εργασιακές εμπειρίες. Προκειμένου να διασφαλιστεί ότι ο εργαζόμενος θα παραμείνει στα καθήκοντά του ή και οτι θα φέρει και νέους ικανούς εργαζομένους στην επιχείρηση, θα πρέπει να υπάρχει σταθερή συνέπεια στις συμπεριφορές αυτές από την επιχείρηση, ώστε να μη δυσφημιστεί και στην αγορά εργασίας.

Την ενότητα συντόνισε η Επίκουρη καθηγήτρια Διοίκησης Ανθρώπινων Πόρων και Τουρισμού, κ. Αλεξάνδρα-Παρασκευή Χυτήρη.
 


 
 
 
 
 

Facebook Twitter Linkedin

διαβάστε ακόμα

δημοφιλέστερα