Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης | Οι νέες τάσεις στην εκπαίδευση για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης

26 Sep 2023, 11:31 | ΕΚΘΕΣΕΙΣ / ΣΥΝΕΔΡΙΑ

TornosNews.gr

Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης | Οι νέες τάσεις στην εκπαίδευση για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης

Facebook Twitter Linkedin
Επενδύσεις

Με επιτυχία διοργανώθηκε από την Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης (ΕΕΠΦ), η ημερίδα “Climate Era”, στις 21 Σεπτεμβρίου 2023. Διακεκριμένοι ειδικοί από πολλά πεδία συγκεντρώθηκαν στο Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Βασίλη και Μαρίνας Θεοχαράκη που μας παραχώρησε ευγενώς την αίθουσα, και επιχείρησαν να αναδείξουν τις πλέον σύγχρονες απόψεις στη μεγάλη συζήτηση για την κλιματική αλλαγή.

Η ημερίδα πραγματοποιήθηκε, με την υποστήριξη του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση, στο πλαίσιο του κύκλου εκπαιδευτικών δράσεων «Προστασία της Φύσης Lab», με σκοπό να δοθούν απαντήσεις και να παρουσιαστούν προτάσεις για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής κρίσης μέσω του μετασχηματισμού της εκπαίδευσης.

Οι κορυφαίοι ομιλητές, από την Ελλάδα και το εξωτερικό, εκπροσώπησαν τους τομείς της εκπαίδευσης, της κοινωνίας των πολιτών,των επιχειρήσεων, της καινοτομίας, των ΜΜΕ, της επιστήμης και του τουρισμού.

Ο Νίκος Πέτρου, Πρόεδρος της ΕΕΠΦ και Αντιπρόεδρος του Διεθνούς Ιδρύματος για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (Foundation for Environmental Education - FEE), «άνοιξε» τη συζήτηση, υπογραμμίζοντας την αδυναμία των παγκόσμιων κυβερνήσεων να θέσουν ουσιαστικούς στόχους, τη δυσπιστία πολιτών και πολιτικών προς την επιστήμη, την έλλειψη πληροφόρησης της κοινωνίας και το σημαντικό κενό στα εκπαιδευτικά συστήματα παγκοσμίως.

Η Sarah Margono Samsudin, Senior Project Officer, Section of Education for Sustainable Development της UNESCO και ο Pramod Kumar Sharma, Senior Education Director του FEE, παρουσίασαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα τις νέες πρωτοβουλίες του ΟΗΕ για τον μετασχηματισμό της εκπαίδευσης. Στάθηκαν ιδιαίτερα στην εκστρατεία της UNESCO Greening Education Partnership (GEP) για το «πρασίνισμα» σχολείων, κολλεγίων και πανεπιστημίων παγκοσμίως, μέχρι το 2030. 

Ο Στράτος Φαναράς, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της METRON ANALYSIS, παρουσίασε τα αποτελέσματα έρευνας που διενεργήθηκε για λογαριασμό της ΕΕΠΦ, με θέμα «Τάσεις της κοινωνίας των πολιτών για την Κλιματική Κρίση στην Ελλάδα και τον Κόσμο». Από την έρευνα προκύπτει πως η αντίληψη για την κλιματική κρίση σε παγκόσμιο επίπεδο είναι υψηλή αλλά συγκεχυμένη, και δεν συναρτάται άμεσα με τις επιπτώσεις και την καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος σε εθνικό επίπεδο, ενώ καταγράφηκαν υψηλά ποσοστά «κλιματικού άγχους». Ο κος Φαναράς τόνισε ότι η κλιματική κρίση πρέπει να αποτελέσει «μια υψηλή πολιτική παγκόσμια προτεραιότητα». Στη συνέχεια, ο Κοσμήτορας της Σχολής Επιστημών Υγείας του ΕΚΠΑ, Εμμανουήλ Πικουλής, εστίασε στην χρηστικότητα της έρευνας στον σχεδιασμό παρεμβάσεων για το σύνολο του πληθυσμού. 

Στο πρώτο πάνελ με θέμα «Εκπαίδευση για την Αειφορία για τη Νέα Γενιά», ο καθηγητής Γρηγόρης Τσάλτας ανέφερε τη Συμμετοχή, τη Συνεργασία και το Συντονισμό, ως βασικές προϋποθέσεις για την αντιμετώπιση των προβλημάτων στην υιοθέτηση της κλιματικής εκπαίδευσης. Ο καθηγητής Κωνσταντίνος Καρτάλης υποστήριξε την αλλαγή στοχοθεσίας των σχολικών μαθημάτων για την ανάδειξη νέων δεξιοτήτων, ώστε να προσεγγίσουμε τη νέα γενιά. Η Ζέφη Δημαδάμα, Γενική Γραμματέας Ισότητας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, τόνισε την ανάγκη ένταξης της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και στα πανεπιστήμια για την αντιμετώπιση των προκλήσεων σε πολλούς εργασιακούς τομείς. Τέλος η εκπαιδευτικός Βαρβάρα Βορύλλα, μίλησε για τα προγράμματα σπουδών και την περιβαλλοντική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και αναφέρθηκε στο στόχο ολιστικής προσέγγισης της σχολικής μονάδας, παρουσιάζοντας τη μεθοδολογία των «Οικολογικών Σχολείων».

Το δεύτερο πάνελ με θέμα «Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και Κοινωνία» συντόνισε ο καθηγητής Άγις Τσουρός, ο οποίος αναφέρθηκε στο πρόβλημα μεταφοράς των επιστημονικών δεδομένων, το ανενημέρωτο πολιτικό σύστημα και τόνισε την ανάγκη ύπαρξης ενός «ανθεκτικού πολίτη», ικανού να αντισταθεί και να αντιδράσει. Ο δημοσιογράφος Παύλος Τσίμας μίλησε για την αδυναμία των ΜΜΕ να καλύψουν αντικειμενικά και με ακρίβεια θέματα που θεωρούν ότι είναι δυσνόητα, ενώ η Κλαίρη Παπάζογλου, Πρόεδρος της Εταιρίας Προστασίας Πρεσπών, ανέδειξε τον θεμελιώδη ρόλο των ΜΚΟ στην εκπαίδευση και την κινητοποίηση της κοινωνίας. Ο Στέλιος Διακουλάκης, Αναπληρωτής Διευθυντής Ευρώπης του C40 Cities, μίλησε για τον κεντρικό ρόλο των δήμων και της τοπικής αυτοδιοίκησης στην ευαισθητοποίηση, την ενημέρωση και την κινητοποίηση των πολιτών.

Στο τρίτο πάνελ με θέμα «Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και Επιχειρήσεις», ο Γιώργος Τσόπελας, Πρόεδρος της McKinsey & Company Ελλάδας και Κύπρου, ανέλυσε το θετικό πρόσημο των εταιρειών που έχουν επενδύσει στην Περιβαλλοντική, Κοινωνική και Εταιρική Διακυβέρνηση (ESG) και τους τρόπους περιβαλλοντικής εκπαίδευσης των επιχειρήσεων. Ο Γιάννος Μητσός από τον ΣΕΒ, υπογράμμισε την ανάγκη συλλογικής ενημέρωσης, εκπαίδευσης και κινητοποίησης των επιχειρήσεων και η Αγνή Χριστίδου, Διευθύντρια του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος αναφέρθηκε στην ανάγκη επιπλέον γνώσεων, δεξιοτήτων και πόρων στον τομέα της φιλοξενίας, ώστε η προθυμία ένταξης της βιωσιμότητας να μεταφραστεί σε πράξη. 

Από την ημερίδα προέκυψε η ανάγκη για ευρύτερη και ουσιαστική περιβαλλοντική εκπαίδευση για όλους, καθώς είναι καθοριστική για την ανάπτυξη δράσεων. Θέματα όπως η διατήρηση της βιοποικιλότητας, η κλιματική δράση, η εξοικείωση με βιώσιμες πρακτικές, η διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς, η καλλιέργεια της ενεργού πολιτειότητας καθώς και η δημιουργία οικονομικών ευκαιριών μέσω του νέου οικολογικού τουριστικού παραδείγματος μπορούν να προχωρήσουν μόνο μέσω της διδασκαλίας της αειφορίας βάσει των νέων διεθνών προτύπων.

Η Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης πρωτοστατεί στην περιβαλλοντική εκπαίδευση εδώ και 30 χρόνια και θεωρεί εθνική ανάγκη την επίτευξη των στόχων της εκστρατείας Greening Education Partnership. Φιλοδοξεί δε, να συμβάλλει καθοριστικά σε αυτό, μια και το πρόγραμμα «Οικολογικά Σχολεία» που υλοποιεί από το 1995, θεωρείται από την UNESCO ως το κατ’ εξοχήν κατάλληλο εργαλείο.

Facebook Twitter Linkedin

διαβάστε ακόμα

δημοφιλέστερα