Πολιτιστικός τουρισμός: "Να ανησυχούμε περισσότερο για την τεχνητή νοημοσύνη παρά για την κλιματική αλλαγή"

27 Sep 2023, 16:07 | ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

Χριστίνα Λαΐνοπούλου

Πολιτιστικός τουρισμός: "Να ανησυχούμε περισσότερο για την τεχνητή νοημοσύνη παρά για την κλιματική αλλαγή"

Facebook Twitter Linkedin
Επενδύσεις

Με τα περίπλοκα ζητήματα της παρουσίασης του πολιτιστικού τουρισμού και του τουρισμού πολιτιστικής κληρονομιάς, ασχολήθηκαν ειδικοί του χώρου κατά τη διεθνή συνάντηση πολιτιστικού τουρισμού που πραγματοποιήθηκε στις 24-25 Σεπτεμβρίου στη Βαλένθια.

Δεκάδες αντιπρόσωποι 30 χωρών συζήτησαν τα τελευταία ζητήματα, τάσεις και ευκαιρίες που επηρεάζουν τον κλάδο, ο οποίος σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού αντιπροσωπεύει το 40% της συνολικής τουριστικής δραστηριότητας.

Ο τουρισμός πολιτιστικής κληρονομιάς αποτιμάται σε 570 δισ. δολάρια ετησίως, δήλωσε ο πρόεδρος της SWA Development, Scott Wayne, και οι ταξιδιώτες ηλικίας 51-70 ετών δημιουργούν το 60% των εσόδων αυτών. Παράλληλα, το 73% της γενιάς των millennials ενδιαφέρονται να επισκεφθούν σημεία με πολιτιστικό και ιστορικό ενδιαφέρον.

Ο ρόλος της τεχνολογίας, και μάλιστα της τεχνητής νοημοσύνης, βρέθηκε στο επίκεντρο των συζητήσεων, όπου οι συμμετέχοντες παρουσίασαν τα τελευταία δεδομένα για τον πολιτιστικό τουρισμό από την Ισλανδία, το Μπελίζ, τη Φινλανδία, την Ισπανία, το Μαρόκο, το Ras Al Khaimah στα ΗΑΕ και άλλους προορισμούς.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Visit Oulu της Φινλανδίας, Yrjotapio Kivissari, είπε χαρακτηριστικά ότι «θα πρέπει να ανησυχούμε περισσότερο για την τεχνητή νοημοσύνη παρά για την κλιματική αλλαγή». Όπως παραδέχθηκε, ενώ πολλοί οργανισμοί αξιοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη, οι προορισμοί κάνουν κατάχρηση της τεχνολογίας αναμειγνύοντας ψεύτικες εικόνες με πραγματικές στις καμπάνιες μάρκετινγκ που λανσάρουν.  

Ωστόσο, προέβλεψε οτι η τεχνητή νοημοσύνη πρόκειται σύντομα να αφαιρέσει τα γλωσσικά εμπόδια στον πολιτιστικό τουρισμό.

Το περιοδικό Wanderlust παρουσίασε συσκευή 3D που προσφέρει στους προορισμούς τη δυνατότητα να παρουσιάζουν καθηλωτικές οπτικές και ηχητικές εμπειρίες 360 μοιρών.

Όπως διαπιστώθηκε στο συνέδριο, η νέα τεχνολογία μπορεί να εξυπηρετήσει τους τεχνίτες κάθε προορισμού και τις τοπικές κοινότητες. Για παράδειγμα, η ResiRest έχει εδραιωθεί ως κοινωνική επιχείρηση που βοηθά 9.000 οικογένειες σε 50 χώρες συνδέοντάς τις με τουρίστες που επιθυμούν αυθεντικές εμπειρίες φαγητού στον προορισμό και τους οδηγεί στο σπίτι μιας τοπικής οικογένειας. Ο ιστότοπος Tuzmo επιτρέπει στους τουρίστες όχι απλώς να βρίσκουν και να γνωρίζουν ντόπιους τεχνίτες όπως ξυλογλύπτες και γλύπτες, αλλά τους διευκολύνει να παραγγέλνουν και να παραλαμβάνουν οποιοδήποτε τεχνούργημα αγοράσουν από τον καλλιτέχνη.

Σε θέματα που αφορούν το εύρος της προσοχής, οι σύνεδροι ανέφεραν ότι είναι επιτακτική ανάγκη τα μουσεία και τα αξιοθέατα να μεταφέρουν μια αφήγηση με συναίσθημα και ενσυναίσθηση, κατά προτίμηση με πολλαπλά σημεία ιστορικών αναφορών. Ο διευθυντής σχεδιασμού πολιτιστικής κληρονομιάς της Freeman Ryan Design στην Αυστραλία, Stephen Ryan, ανέφερε ότι η μέση χρονική διάρκεια για τα βίντεο κλιπ στα μουσεία σημείωνε πάντα μείωση.

Όσον αφορά τη χρηματοδότηση του τουρισμού πολιτιστικής κληρονομιάς, οι σύνεδροι παραδέχθηκαν ότι ο αγώνας για επαρκή χρηματοδότηση είναι διαρκής. Είναι επιτακτική ανάγκη για τις κυβερνήσεις και τους χορηγούς να μην εξετάζουν μόνο την απόδοση της επένδυσης με χρηματικούς όρους αλλά η συμβολή τους να εκφράζεται με τη δημιουργία θέσεων εργασίας, με την αίσθηση ιδιοκτησίας και υπερηφάνειας, με την κατάρτιση και την απασχόληση, με την πολιτιστική αξία, με το περιβαλλοντικό κέρδος και με την κοινωνική ένταξη.

Τέλος, οι συμμετέχοντες υπογράμμισαν τη σημασία σύστασης μιας task force η οποία θα διαχειρίζεται τα ζητήματα επενδύσεων στον πολιτιστικό τουρισμό.

Facebook Twitter Linkedin

διαβάστε ακόμα

δημοφιλέστερα