Κλιματική αλλαγή: μήπως είναι ώρα να μιλήσουμε για το ανθρακικό αποτύπωμα του τουρισμού; - Γράφει ο κ.Σ.Μυλωνάς*
22 Nov 2015, 23:52 | ΑΠΟΨΗ
TornosNews.gr
Λίγα λόγια για την κλιματική αλλαγή
Με τον όρο κλιματική αλλαγή αναφερόμαστε στη μεταβολή του παγκόσμιου κλίματος και ειδικότερα σε μεταβολές των μετεωρολογικών συνθηκών που εκτείνονται σε μεγάλη χρονική κλίμακα. Η κλιματική αλλαγή που προκύπτει από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2) και άλλων αερίων του θερμοκηπίου είναι μία από τις μεγαλύτερες περιβαλλοντικές προκλήσεις της εποχής μας. Το διοξείδιο του άνθρακα (CO2) που παράγεται από την καύση καυσίμων με περιεκτικότητα σε άνθρακα είναι ένα από τα κύρια αέρια του φαινομένου θερμοκηπίου που συμβάλλουν στην υπερθέρμανση του πλανήτη. Κύριος υπεύθυνος λοιπόν είναι η χρήση της ενέργειας.
Η κλιματική αλλαγή είναι εδώ.
Το 2015 φαίνεται ήδη να είναι το θερμότερο έτος που έχει καταγραφεί. Τα τρία θερμότερα έτη έχουν καταγραφεί ποτέ από το 1880 έως το 2015 είναι το 2010 το 2014 και το 2015. Όλα την τελευταία πενταετία. Η αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη αν δεν αναλάβουμε δράση οδηγείται στο +4oC πολύ πάνω από το στόχο του +2oC, το μαγικό νούμερο που έχουν θέσει οι επιστήμονες ως το σημείο χωρίς επιστροφή για το πλανήτη και τη προστασία του. Ένα τόσο μικρό νούμερο μα τόσο σημαντικό.
Οι επιπτώσεις από αυτή τη μεταβολή θα είναι καταστροφικές για τον πλανήτη. Ήδη το 2015 αντιμετωπίσαμε:
- Λιώσιμο των πάγων με γοργούς ρυθμούς.
- Αφόρητη ζέστη στην Ασία.
- Καταστροφικές φωτιές στην Ινδονησία.
- Τυφώνες και ακραία καιρικά φαινόμενα.
Και πάλι αυτά σας φαίνονται λίγα ή απίθανα για τη χώρα μας αξίζει να σημειωθεί ότι η σε έρευνα της Τράπεζα της Ελλάδος επισημαίνει πως το οικονομικό κόστος της κλιματικής αλλαγής για τη χώρα μας είναι εξαιρετικά υψηλό: στο δυσμενέστερο σενάριο, το συνολικό κόστος για την ελληνική οικονομία ως το 2100 ανέρχεται στα 701 δις ευρώ, ποσό υπερδιπλάσιο του εθνικού μας χρέους το 2009!
Στον Καναδά η νέα κυβέρνηση διόρισε υπουργό κλιματικής αλλαγής αποδεικνύοντας τη δέσμευση της χώρας στη προσπάθεια διαχείρισης του προβλήματος. Στην Ελλάδα η ενημέρωση είναι περιορισμένη και θα πρέπει να ξεκινήσει από τα σχολεία ενώ θα πρέπει να ενταθούν οι επιχειρηματικές δράσεις μέσω προγραμμάτων αειφορίας. Η δράση και η ενημέρωση για τη κλιματική αλλαγή πρέπει να είναι συνεχής και βασισμένη με μελλοντικούς ουσιαστικούς στόχους όπως το zero emission και το zero waste.
Η Διάσκεψη Μερών για την κλιματική αλλαγή (COP21) στο Παρίσι και το zero emission.
Με το Παρίσι σε πένθος στο τέλος αυτού του μήνα η διάσκεψη των μερών για την κλιματική αλλαγή αναμένεται με μεγάλη αγωνία. Η επικύρωση του +2oC δεν είναι αρκετός και απαιτούνται σοβαρές δεσμεύσεις και μακροχρόνιοι στόχοι όπως zero emissions μέχρι το 2050 από όλα τα κράτη του Πλανήτη. Η πρωτοβουλία για το zero emissions μέχρι το 2050 έχουν ήδη ξεκινήσει από σημαντικές προσωπικότητες και εταιρίες. Η δέσμευση του zero emission προϋποθέτει τη μετατόπιση του παγκόσμιου ενεργειακού συστήματος στην καθαρή ενέργεια και την καινοτομία σε όλους τους τομείς της οικονομίας. Μια τέτοια ενέργεια θα απελευθερώσει νέες τεχνολογικές λύσεις, θα δημιουργήσει επενδύσεις μεγάλης κλίμακας, καθώς και τη διαμόρφωση της συμπεριφοράς των καταναλωτών, οι οποίες θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας και πρωτοφανείς οικονομικές ευκαιρίες.
Τα παρακάτω διαγράμματα εμφανίζουν την ετήσια εξέλιξη της αύξησης της θερμοκρασίας της γης διάγραμμα 1 και το διάγραμμα 2 απεικονίζει τη μεταβολή της αύξησης της θερμοκρασίας με βάση τις εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα.
Τουρισμός και κλιματική αλλαγή.
Ο τουρισμός συνεισφέρει στην κλιματική αλλαγή δηλαδή στις εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα κατά 5% επί του συνόλου των ετησίων εκπομπών παγκοσμίως. Το μεγαλύτερο μέρος των εκπομπών έρχεται από τις αεροπορικές μεταφορές και τις μεταφορές γενικότερα. Σημαντικό μέρος των εκπομπών αποτελούν οι υπόλοιπες δραστηριότητες του τουρισμού όπως η διαμονή - εστίαση κ.α.
Οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στον τουρισμό σε παγκόσμιο αλλά και σε τοπικό επίπεδο είναι περιβαλλοντικές, κοινωνικές και οικονομικές. Χαρακτηριστικά αναφέρονται η αύξηση της στάθμης των θαλασσών – απώλεια ακτών, η καταστροφή των οικοσυστημάτων, η μείωση των υδάτινων πόρων λόγω ξηρασίας η μείωση της γεωργικής παραγωγής, η απώλεια χιονοπτώσεων και βροχοπτώσεων, η αύξηση των πυρκαγιών, η απώλεια εισοδήματος, η απώλεια ανθρωπίνου δυναμικού και τέλος η διαγραφή προορισμών από τον τουριστικό χάρτη.
- Κατανόηση των ενεργειακών καταναλώσεων. Συστηματική μηναία καταγραφή και θέσπιση στόχων εξοικονόμησης. Χωρίς τη κατανόηση και τη καταγραφή των ενεργειακών καταναλώσεων δεν είναι δυνατόν να επιτευχθεί εξοικονόμηση ενέργειας, κόστους και άνθρακα. Ακολουθεί πρόταση διάταξης υπολογιστικού φύλλου για την καταγραφή της ενέργειας και του διοξειδίου του άνθρακα.
- Κατανόηση των θεμάτων της αειφορίας. Καταγραφές δεδομένων και θέσπιση στόχων διαχείρισης της αειφορίας (περιβαλλοντικοί, εργασιακοί και κοινωνικοί στόχοι).
- Εκπαίδευση του προσωπικού και δέσμευση του σε θέματα αειφορίας. Η εξοικονόμηση ενέργειας η διαχείριση των πόρων η περιβαλλοντική προστασία είναι μερικά από τα εκπαιδευτικά θέματα που πρέπει περιλαμβάνονται σε μια επαγγελματική εκπαίδευση προσωπικού. Μέσω της συστηματικής εκπαίδευσης του προσωπικού μπορούν να επιτευχθούν σημαντικά οφέλη για την επιχείρηση σε εξοικονόμηση πόρων και κόστους.
- Θέσπιση κανόνων στην επιλογή της εφοδιαστικής αλυσίδας με έμφαση στην εντοπιότητα και την περιβαλλοντική προστασία. Η αύξηση στη χρήση τοπικών προϊόντων βοηθά στην εξοικονόμηση ενέργειας, στη προστασία του τοπικού κεφαλαίου και στην ενίσχυση της τοπικής κοινότητας με παράλληλη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος. Επίσης, η χρήση εποχιακών φρούτων και λαχανικών βοηθά στη μείωση της χρήσης ενέργειας και άνθρακα. Η συστηματική χρήση των τοπικών προϊόντων βελτιώνει την εμπειρία του πελάτη στο ξενοδοχειακό κατάλυμα.
- Προώθηση και προβολή της βιοπικοιλότητας, κουλτούρας και πολιτισμού της περιοχής.
- Προστασία της τοπικής κοινότητας (προβολή του τόπου, δωρεές). Ενισχύοντας την τοπική κοινότητα μπορούν να ενισχυθούν τοπικές συμμαχίες και δράσεις δημιουργώντας συνθήκες για αλλαγή σε ευρύτερο επίπεδο πέραν των ορίων του ξενοδοχείου. Προστασία του ανθρωπίνου δυναμικού (ισότιμη εργασία, εκπαίδευση, καλές εργασιακές πρακτικές).
- Επιλογή και προετοιμασία για αειφορική πιστοποίηση. Η αειφορική πιστοποίηση ξενοδοχείων έρχεται να οργανώσει και να διαχειριστεί το σύνολο των θεμάτων που αναφέρθηκαν στο συγκεκριμένο άρθρο. Αποτελεί μια στρατηγική επιλογή, εργαλείο διαχείρισης και διαβατήριο για τη προβολή των επιχειρήσεων ενώ παράλληλα μοριοδοτείται με την καινούργια αστεροποίηση.
- Ευρωπαϊκή επιτροπή για το κλίμα
- Παγκόσμιο Συμβούλιο Ταξιδιών
- Διαδικτυακές πηγές
διαβάστε ακόμα
- Π.Αντωνίου | Επίκαιρο το αίτημα της μείωσης του ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου 11/04 | 16:49
- Το Forum Προώθησης Κρητικών Προϊόντων στα Κρητικά Ξενοδοχεία και στα Δίκτυα Διανομής 09/04 | 12:13
- Η τουριστική οικονομία λειτουργεί και θα λειτουργεί πάντα σε συνθήκες υπερπροσφοράς 08/04 | 11:16
- Π. Αντωνίου | "Εξοικονομώ", ¨"Θωρακίζω" ή "Κατεδαφίζω κατ' οίκον"; 27/03 | 13:22
- Περικλής Αντωνίου | Η αγαστή συνεργασία μεταξύ Περιφέρειας και Δήμου προϋπόθεση για την Ανάπτυξη 21/03 | 09:51
- Αειφορία: τσεκ! Βιωσιμότητα: τσεκ! Στατιστικά στοιχεία: τσουκ! 27/02 | 06:42
- Impossible Mission και Ικανότητα Φέρουσα (II) 20/02 | 07:30
- Φέρουσα ικανότητα: Mission Ιmpossible (Ι) 13/02 | 07:30
- Ο υπερτουρισμός και η ανάγκη για περισσότερη βιταμίνη C 06/02 | 07:05
- Το μοντέλο της εποχικότητας και γιατί αυτό ΔΕΝ αλλάζει 30/01 | 07:33
δημοφιλέστερα
- 1 Expedia: Δύο νέα προγράμματα αειφόρου τουρισμού για τους προορισμούς 19.04.2024 | ΧΡΗΣΤΙΚΑ
- 2 ΕΣΠΑ: 6.669 αιτήσεις για ίδρυση νέων Μικρομεσαίων Τουριστικών Επιχειρήσεων 19.04.2024 | ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ
- 3 Ένωση Ξενοδόχων Ιωαννίνων: Πρώτη στην ικανοποίηση επισκεπτών η Ήπειρος 19.04.2024 | ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ
- 4 ΚΥΑ: Αυτές είναι οι 198 «Απάτητες παραλίες» - Δεν παραχωρούνται, δεν μπαίνουν ξαπλώστρες 19.04.2024 | ΧΡΗΣΤΙΚΑ
- 5 Ryanair: Μεγάλη προσφορά για 500.000 θέσεις από 12,99 ευρώ 19.04.2024 | ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
- 6 Ελληνικός τουρισμός: +24,5% οι ταξιδιωτικές εισπράξεις το α’ δίμηνο του 2024 19.04.2024 | ΜΕΛΕΤΕΣ / ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ
- 7 «MyCoast»: Νέα ψηφιακή εφαρμογή καταγγελιών για τις παραλίες 19.04.2024 | ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ
- 8 Πιο ρυπογόνες από ποτέ οι low cost αεροπορικές εταιρίες 19.04.2024 | ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
- 9 WTTC - Microsoft | Τουρισμός: Επείγουσα ανάγκη η υιοθέτηση της τεχνητής νοημοσύνης από τις επιχειρήσεις 19.04.2024 | ΠΡΟΣΩΠΑ
- 10 traveloffpath.com | H Aθήνα δεν αντέχει τον υπερτουρισμό - Αυτός είναι ο εναλλακτικός προορισμός! 20.04.2024 | ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ