Ο όμιλος Credit Suisse προειδοποιεί την Iberia για την εξαγορά της Air Europa

26 Nov 2020, 08:40 | ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΕΣ

Σοφία Κοντογιάννη

Ο όμιλος Credit Suisse προειδοποιεί την Iberia για την εξαγορά της Air Europa

Facebook Twitter Linkedin
Επενδύσεις

Οι αεροπορικές εταιρίες είναι από τις πιο πληγείσες της πανδημίας, καθώς ο τουρισμός και γενικότερα οι μετακινήσεις ατόμων έχουν περιοριστεί σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα.

Πολλά κράτη έχουν παράσχει οικονομική βοήθεια σε αεροπορικές εταιρίες, οι οποίες, εξαιτίας της, σχεδόν μηδενικής, κινητικότητας αντιμετωπίζουν προβλήματα ρευστότητας. Το ισπανικό κράτος έχει βοηθήσει την ισπανική αεροπορική Air Europa, παρέχοντάς της συνολική βοήθεια 615 εκατ. ευρώ, 140 εκατ. ευρώ έχουν δοθεί ως εγγυήσεις μέσω του Εθνικού Ινστιτούτου Πιστώσεων (ICO) ενώ 245 εκ. ευρώ δόθηκαν για την απόκτηση μετοχικού κεφαλαίου από το κράτος. Με την παραχώρηση αυτή, το Κράτος έχει λόγο στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρίας, ενώ η Κυβέρνηση σχεδιάζει να διορίσει Διευθύνοντα Σύμβουλο (CEO) και να διαχωρίσει την Air Europa σε τρεις εταιρίες, Air Europa, Air Europa Holdings και Air Europa Express, με την τελευταία να αποτελεί την χαμηλού κόστους αεροπορική της.

Όπως είναι γνωστό, η μεγαλύτερη ισπανική αεροπορική εταιρία, Iberia, του ομίλου IAG, το 2019 είχε συμφωνήσει στην εξαγορά της Air Europa έναντι 1 δισ. ευρώ. Η πανδημία όμως, οι συνέπειες στον τουριστικό τομέα και τα οικονομικά αποτελέσματα των αεροπορικών ανάγκασαν την Iberia να επαναδιαπραγματευτεί την τιμή πώλησης. Συγκεκριμένα, πέραν των επιπτώσεων της πανδημίας στη μείωση των μεταφορών, ο δανεισμός του κράτους και η συμμετοχή του στην Air Europa περιέπλεξαν περαιτέρω τις διαπραγματεύσεις των δύο αφού η τελευταία, έχει χρέη προς το ισπανικό δημόσιο μεγαλύτερα των 600 εκατ. ευρώ, ποσό το οποίο ο όμιλος IAG είναι αβέβαιο ότι επιθυμεί να αναλάβει. Επιπλέον, η συμμετοχή του κράτους μπορεί να περιπλέξει ορισμένες αποφάσεις που τυχόν επιθυμεί να λάβει η Iberia.

Να σημειωθεί ότι η διάσωση από το ισπανικό Κράτος ήταν απαραίτητη για τη συνέχεια της λειτουργία της Air Europa, τα αποθεματικά της οποίας είχαν σχεδόν εξαντληθεί, με τα έσοδα να είναι μηδενικά ενώ μονάχα τα κόστη για τα σταθμευμένα αεροπλάνα της έφθαναν περί τα 25 εκατ. με 30 εκατ. ευρώ μηνιαίως.

Η είδηση ότι το νορβηγικό κράτος δεν θα παρέχει άλλη βοήθεια στη νορβηγική αεροπορική Norwegian ανατάραξε και τις ισπανικές αεροπορικές, αφού πλανάται ο φόβος για παρόμοια αντίδραση από την ισπανική Κυβέρνηση σε περίπτωση επιπλέον ανάγκης βοήθειας. Η τελευταία, σύμφωνα με τον οικονομικό τύπο, επιθυμεί να ωφελήσει την Iberia στην αποπληρωμή των δανείων και στους όρους εξαγοράς, καθώς αποτελεί τη μοναδική εναλλακτική για την αποφυγή της κρατικοποίησης.

Από την πλευρά της, ο ελβετικός επενδυτικός όμιλος Credit Suisse φαίνεται να αποθαρρύνει τον όμιλο IAG στην αγορά της Air Europa. Σημειώνεται ότι ο πρώτος, συμπεριλαμβάνει τον τελευταία ως την προτιμητέα επένδυση σε αεροπορικές. Οι ανησυχίες του ελβετικού ομίλου επικεντρώνονται σε τρία σημεία. Αρχικά, συμβουλεύει τον όμιλο IAG να επικεντρωθεί στη μείωση των χρεών του, αποφεύγοντας την σημαντική αύξηση αυτών με την εξαγορά της Air Europa. Από την άλλη πλευρά, η Iberia έχει δηλώσει ότι η εν λόγω εξαγορά αποτελεί στρατηγικό σχέδιο για την εταιρία, καθώς με την απόκτησή της διατηρεί μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά της Λατινικής Αμερικής. Ο Credit Suisse, ωστόσο, αντιτάσσεται αυτής της στρατηγικής και παροτρύνει την επικέντρωση στην αγορά των Η.Π.Α.

Τέλος, η Ισπανική Κυβέρνηση μπορεί να ζητήσει συγκεκριμένη ανεξαρτησία στη λήψη αποφάσεων της Air Europa, η οποία μπορεί να μην είναι συμφέρουσα στις πολιτικές του IAG. Εν κατακλείδι, η εξαγορά της Air Europa από την Iberia παραμένει αμφίβολη, όχι μόνο αναφορικά με τη νέα τιμή εξαγοράς, αλλά ακόμα και για πιθανές επιπτώσεις στον όμιλο IAG

Facebook Twitter Linkedin

δημοφιλέστερα