Η Airbnb λυγίζει υπό το βάρος αντικρουόμενων απαιτήσεων - Το φαινόμενο Airbbust και το "άδειασμα" από τους ταξιδιώτες

11 Oct 2023, 19:41 | AIRBNB

Χριστίνα Λαΐνοπούλου

Η Airbnb λυγίζει υπό το βάρος αντικρουόμενων απαιτήσεων - Το φαινόμενο Airbbust και το "άδειασμα" από τους ταξιδιώτες

Facebook Twitter Linkedin
Επενδύσεις

Την τελευταία χρονιά, άρχισαν να ηχούν καμπανάκια για την Airbnb, η οποία εδώ και μια δεκαπενταετία έχει μπει σε απευθείας ανταγωνισμό με τα ξενοδοχεία χωρίς να έχει τις ίδιες νομικές υποχρεώσεις με αυτά και προσφέροντας χαμηλότερες τιμές. Ο CEO της Airbnb, Brian Chesky, βρέθηκε αντιμέτωπος με μια σειρά από προκλήσεις που απειλούν το μέλλον της εταιρείας.

Μάλιστα, σε πρόσφατη συνέντευξη που παραχώρησε στο Bloomberg, ο ίδιος παραδέχθηκε ότι το 2023 η εταιρία δεν διένυσε την καλύτερη περίοδό της.

Τον περασμένο Μάρτιο, εκδηλώθηκε αλαλούμ με το φαινόμενο "Airbnbust", με τους οικοδεσπότες να εκφράζουν τη δυσαρέσκειά τους για τη μείωση των κερδών τους και για τον κίνδυνο φούσκας στις βραχυχρόνιες μισθώσεις.

Ακολούθως, ο ανταγωνιστής Vrbo, προηγήθηκε της Airbnb με την προσφορά προγράμματος επιβράβευσης που πολλοί πελάτες της ζητούσαν εδώ και καιρό.

Τον Σεπτέμβριο, η Νέα Υόρκη ενίσχυσε τους κανόνες για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, φέρνοντας την Airbnb σε δύσκολη θέση στην αγορά που άλλοτε αντιπροσώπευε περίπου το 80% της δραστηριότητας της πλατφόρμας.

Στο μεταξύ, η επιστροφή στο γραφείο για τους εργαζομένους σε όλο τον κόσμο έγινε επιτακτική, στερώντας την ευελιξία εργασίας που ενίσχυε την Airbnb κατά τη διάρκεια των πανδημικών ετών.

Με την παρέλευση του Σεπτεμβρίου, η Airbnb βρέθηκε σε δύσκολη θέση, με τον Brian Chesky να αντιμετωπίζει τις αντιφατικές απαιτήσεις των επισκεπτών και των οικοδεσποτών. Οι επισκέπτες επιθυμούσαν να δαπανήσουν λιγότερα χρήματα και να έχουν εγγυημένα καλύτερη ποιότητα, ενώ οι οικοδεσπότες ανησυχούσαν για πιθανές μειώσεις στις κρατήσεις και τα κέρδη τους.

Η Airbnb δημιουργήθηκε πριν από 15 χρόνια με την ιδέα ότι οι ιδιοκτήτες σπιτιών θα μπορούν να εξασφαλίζουν επιπλέον εισόδημα με την ενοικίαση κενών δωματίων για βραχυχρόνια διαμονή. Οι επισκέπτες ήταν διατεθειμένοι να απαρνηθούν ορισμένες από τις ανέσεις των ξενοδοχείων προκειμένου να έχουν λιγότερα έξοδα διαμονής, μένοντας παράλληλα σε ευνοϊκή τοποθεσία και έχοντας την ευκαιρία να εμβαθύνουν στον τοπικό πολιτισμό.

Ωστόσο, η αύξηση της δημοφιλίας της πλατφόρμας έχει προσελκύσει πολλούς επενδυτές που επιθυμούν γρήγορη αποδοτικότητα. Παράλληλα εμφανίστηκαν επαγγελματίες που ασχολούνται με την εξυπηρέτηση, την καθαριότητα ή την επίβλεψη. Όλα αυτά έχουν μεταφραστεί σε αυξημένες τιμές και την εμφάνιση φόρων και επιβαρύνσεων που καθιστούν τον τελικό λογαριασμό ακριβότερο και σε πολλές περιπτώσεις, οδηγούν σε τιμές που φτάνουν ή και υπερβαίνουν αυτές των ξενοδοχείων.

Για παράδειγμα η περίφημη χρέωση καθαριότητας, έχει ανεβάσει τις τιμές των βραχυπρόθεσμων μισθώσεων. Πολλοί οικοδεσπότες εφαρμόζουν όχι μόνο αυτή τη χρέωση (που μπορεί να κυμαίνεται από 80 έως 200 ευρώ), αλλά αφήνουν επίσης αρνητικές κριτικές στην περίπτωση που ο ενοικιαστής δεν έχει στρώσει τα κρεβάτια ή πλύνει τα πιάτα.

Λαμβάνοντας υπόψη αυτό αλλά και άλλες υπηρεσίες που προσφέρουν τα ξενοδοχεία και περιλαμβάνονται στην τιμή, όπως το πρωινό ή η 24ωρη υπηρεσία υποδοχής, πολλοί θεωρούν ότι η σχέση ποιότητας και τιμής της Airbnb δεν αποτελεί πλέον κίνητρο για την επιλογή της.

Η ίδια η Airbnb έχει συνειδητοποιήσει τη σημασία της διατήρησης των τιμών υπό έλεγχο, με τον Brian Chesky να καλεί τους οικοδεσπότες να μειώσουν τις τιμές τους.

Υπάρχουν φόβοι ότι η αγορά των βραχυχρόνιων μισθώσεων έχει μπει σε ύφεση στην αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών λόγω της υπερβολικής προσφοράς και των υψηλών τιμών, γνωστό και ως φαινόμενο "Airbbust". Φέτος το καλοκαίρι, υπήρξαν πολλές φωνές που προέβλεπαν την επιβράδυνση και, αν και ορισμένες από αυτές ήταν πιο αυστηρές από άλλες, συμφωνούσαν για τις απώλειες.

Ο αναλυτής Nick Gerli, βασιζόμενος σε δεδομένα από την AllTheRooms, επισήμανε ότι τα έσοδα των ιδιοκτητών σε ορισμένες από τις πλέον σημαντικές πόλεις των Ηνωμένων Πολιτειών κατέγραφαν πτώσεις έως και 50% το πρώτο εξάμηνο του 2023. Άλλοι, όπως η KeyData, επικυρώνουν την πτώση, αλλά επισημαίνουν ότι πρόκειται για πιο ήπια (μέση μείωση των εσόδων κατά 3%).

Φθείρεται η φήμη της

Πέραν της καθαρά οικονομικής διάστασης, η πλατφόρμα υφίσταται επίσης φθορά στη φήμη της. Αρχικά, ήταν αντιληπτή ως μια μορφή συνεργατικής οικονομίας που έφερνε φρέσκο αέρα στον κλάδο της φιλοξενίας. Σήμερα, όμως, θεωρείται από πολλούς ως ένας από τους κύριους παράγοντες της αντικατάστασης πληθυσμών από άλλους με μεγαλύτερη αγοραστική δύναμη, καθώς και της αύξησης των τιμών και της έλλειψης προσφοράς στις μακροχρόνιες ενοικιάσεις.

Στο μείγμα αυτό προστίθενται οι δυσκολίες συνύπαρξης μεταξύ των μοντέλων του τουρισμού και της στέγασης, όπως ο θόρυβος που προκαλούν τα πάρτι, κάτι που η εταιρεία προσπαθεί να ελέγξει.

Η δυσαρέσκεια των κατοίκων έχει μεταφραστεί σε περισσότερους περιορισμούς σε πολλές μεγάλες πόλεις, όπως το Άμστερνταμ, το Παρίσι ή, πιο πρόσφατα, η Νέα Υόρκη (Ηνωμένες Πολιτείες), οι οποίες έχουν αυστηροποιήσει το πλαίσιο για τη λειτουργία της Airbnb.

Από την άλλη πλευρά της ζυγαριάς βρίσκονται τα ξενοδοχεία, η συνύπαρξη των οποίων με τους κατοίκους δεν είναι χωρίς προβλήματα, αλλά είναι πολύ πιο ισορροπημένη και οι τιμές τους έχουν αυξηθεί, διατηρώντας υψηλά επίπεδα ζήτησης με το επιχείρημα της ποιότητας. Είναι τα ξενοδοχεία που κερδίζουν τον πόλεμο μακροπρόθεσμα;

Facebook Twitter Linkedin

διαβάστε ακόμα

δημοφιλέστερα