Η κρουαζιέρα που περνά και χάνεται…

Άνοιξε πριν από λίγες ημέρες η σεζόν για την κρουαζιέρα στο Αιγαίο για τη φετινή χρονιά, η οποία ξεκινά με ευοίωνες προοπτικές, με βάση το πρόγραμμα προσεγγίσεων πλοίων, αλλά και με έντονο προβληματισμό σε ό,τι αφορά την κλιμακούμενη ένταση που δημιουργεί η Τουρκία.
Ο Γενικός Γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης Γιώργος Τζιάλλας, επιστρέφοντας από τη Διεθνή Έκθεση Τουρισμού Seatrade Cruise Global, στο Φορτ Λοντερντέιλ στις ΗΠΑ, χαρακτήρισε το 2018 χρονιά αύξησης των αφίξεων της κρουαζιέρας, τόσο στην Ευρώπη γενικά, όσο και στην Ελλάδα ειδικά. Όλες οι επαφές που είχε στην Αμερική με στελέχη από μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας συνηγορούν σε αυτό το συμπέρασμα.
Πάντως τα στελέχη της αγοράς είναι ιδιαίτερα προβληματισμένα. Όπως σημειώνουν, καθώς φαίνεται οι προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων θα είναι σε καλύτερο επίπεδο από πέρσι (πάντα υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξει οποιοδήποτε περιστατικό έντασης με την Τουρκία) ωστόσο τα έσοδα παραμένουν σε χαμηλότερα από τα αναμενόμενα επίπεδα.
Για να υπάρχει σαφής εικόνα, μέχρι και τον Σεπτέμβριο του 2017, οπότε υπάρχει η τελευταία ενημέρωση από την Τράπεζα της Ελλάδος, είχαν καταγραφεί 2.685 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στα ελληνικά λιμάνια έναντι 3.400 αφίξεων το αντίστοιχο διάστημα του 2016, σημειώνοντας πτώση της τάξης του 20,5%. Όμως το σημαντικότερο μέγεθος είναι ο αριθμός των επιβατών, οι οποίοι πέρσι, κατά το εξεταζόμενο διάστημα, σημείωσαν μείωση της τάξης του 11% (από 5.204.231 το 2016 σε 4.625.363 το 2017).
Σε ό,τι αφορά τα έσοδα από την κρουαζιέρα, το εννιάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2017 ανήλθαν σε 395 εκατ . ευρώ (έναντι 429,4 εκατ. ευρώ το 2016, μειωμένα κατά 7,9%).
Δεδομένου ότι η Ελλάδα αποτελεί τον 4ο δημοφιλέστερο προορισμό κρουαζιέρας στην Ευρώπη, είναι μόλις 8η σε έσοδα. Και μιλάμε για μια αγορά που συνεισφέρει πάνω από 40 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως στην ευρωπαϊκή οικονομία. Την ίδια ώρα, μόνο το λιμάνι της Βαρκελώνης αποφέρει συνολικά ετήσια έσοδα περίπου 800 εκατ. ευρώ στην τοπική οικονομία.
Το 10% των τουριστών που επισκέπτονται κάθε χρόνο τη χώρα μας προέρχονται από την κρουαζιέρα αλλά μόνο το 3% των συνολικών τουριστικών εσόδων προέρχονται από τον κλάδο αυτό.
Γιατί γίνεται αυτό;
Υποδομές
Ακόμα και σε αυτό το ταξίδι του κ. Τζιάλλα, η έλλειψη των κατάλληλων υποδομών για τον ελλιμενισμό μεγάλων κρουαζιερόπλοιων βρέθηκε εκ νέου στο επίκεντρο των συζητήσεων.
Τα στελέχη των μεγάλων ομίλων κρουαζιέρας (Royal Caribbean, Carnival, Med Cruises, κ.λπ.) έχουν επισημάνει πολλές φορές το μόνιμο πρόβλημα των υποδομών στα ελληνικά λιμάνια, με συνέπεια να μην είναι δυνατό να φέρουν μεγάλα κρουαζιερόπλοια σε αυτά. Και τα κρουαζιερόπλοια πλέον είναι πραγματικά πολύ μεγάλα.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το πιο πρόσφατο πλοίο της Royal Caribbean, Symphony of the Seas, μήκους 362 μέτρων και ύψους 73 μέτρων, με χωρητικότητα 5.518 επιβατών (λεπτομέρειες εδώ). Αυτή η πλωτή πολιτεία είναι αδύνατο να προσεγγίσει τη μεγαλύτερη πλειοψηφία των ελληνικών λιμανιών. Εκτός της μικρής χωρητικότητας των περισσότερων λιμανιών, το βασικό πρόβλημα είναι ότι δύσκολα μπορούν οι επίγειες υπηρεσίες να διαχειριστούν τέτοιο μαζικό αριθμό επιβατών. Απαιτούνται υπηρεσίες ελέγχου, υπηρεσίες διαχείρισης αποσκευών, τελωνειακές διαδικασίες, υπηρεσίες ανεφοδιασμού και υποδομές ανεφοδιασμού και προμήθειας των απαραίτητων για το πλοίο.
Το αποτέλεσμα είναι τα ελληνικά λιμάνια να μην είναι σε θέση ούτε να διεκδικήσουν home porting (δηλαδή έναρξη ή/και λήξη ενός δρομολογίου κρουαζιέρας από αυτά), παρά την άρση του καμποτάζ το 2012, αλλά ούτε και την προσέγγιση των μεγάλων κρουαζιερόπλοιων, που τείνουν να μονοπωλούν πλέον την αγορά.
Τα οφέλη του home porting
Τα έσοδα από την κρουαζιέρα προέρχονται αφενός από τις δαπάνες των επιβατών και των μελών του πληρώματος (το οποίο συχνά ξεπερνά και τα 1000 άτομα) στον προορισμό που επισκέπτονται και αφετέρου τις δαπάνες της εταιρείας για την εξυπηρέτηση του κρουαζιερόπλοιου στο λιμάνι.
Όταν πρόκειται για λιμάνι αναχώρησης, τα έσοδα πολλαπλασιάζονται καθώς προστίθενται αεροπορικές ανταποκρίσεις για επιβάτες και μέλη πληρώματος, πιθανές διανυκτερεύσεις στην ξηρά καθώς και προμήθειες του κρουαζιερόπλοιου σε καύσιμα και άλλα αγαθά αλλά και μικρές ή μεγάλες επισκευές και υπηρεσίες συντήρησης.
Στην Ελλάδα έχουμε έξι home-ports, τον Πειραιά, το Ηράκλειο, τη Θεσσαλονίκη, τη Ρόδο, το Λαύριο και την Κέρκυρα.
Η ευκαιρία
Σε μια πρόσφατη έρευνα που πραγματοποίησε ο οργανισμός έρευνας και ανάλυσης ΔιαΝΕΟσις, για την κρουαζιέρα στην Ελλάδα, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να διεκδικεί πολύ περισσότερα έσοδα από την αγορά κρουαζιέρας ακόμη κι αν δεν αύξανε το μερίδιό της. Και αυτό θα μπορούσε να γίνει με περισσότερα home-portings.
Η έρευνα επισημαίνει μάλιστα το στοιχείο ότι η μεσογειακή αγορά είναι η 2η μεγαλύτερη του κόσμου, με τον μέσο επιβάτη να αφήνει κατά μέσο όρο τριπλάσιο κέρδος από τον μέσο επιβάτη κρουαζιέρας στην Καραϊβική.
Χρειάζονται όμως επενδύσεις στα λιμάνια.
Η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού του Πειραιά και η πρόσφατη του λιμανιού της Θεσσαλονίκης ανοίγουν το δρόμο για τέτοιου είδους επενδύσεις. Η έρευνα της ΔιαΝΕΟσις καταλήγει σε μια σειρά από λεπτομερείς και συγκεκριμένες προτάσεις για την αναβάθμιση των υποδομών του Πειραιά, που είναι το ελληνικό λιμάνι με τις μεγαλύτερες προοπτικές ανάπτυξης του home-porting, οι οποίες θα έχουν ως αποτέλεσμα να αυξηθεί η home-porting κίνηση κατά 7% ετησίως, κάτι που σημαίνει ότι σε βάθος πενταετίας η δραστηριότητα του home-porting μόνο θα μπορούσε να φέρει 489 εκατ. ευρώ σε άμεσες δαπάνες και 390 εκατ. επιπλέον σε έμμεσες και παράγωγες οικονομικές επιπτώσεις, καθώς και 1.300 θέσεις εργασίας επιπλέον.
Η στροφή των επενδύσεων προς αυτή την κατεύθυνση είναι απολύτως απαραίτητη στην πορεία της ελληνικής οικονομίας προς την ανάκαμψη.
22/03 13:34
Όλγα Κεφαλογιάννη | Μήνυμα αισιοδοξίας για τον ελληνικό τουρισμό από το Λονδίνο
22/03 11:59
Ξεκίνησε το Παγκρήτιο Forum για την προώθηση κρητικών προϊόντων στα ξενοδοχεία
22/03 11:50
Επαναλειτουργεί το αεροδρόμιο Heathrow – Συνεχίζονται οι καθυστερήσεις πτήσεων
22/03 09:37
22/03 08:26
22/03 07:53
Λήξη της Χιονοδρομικής Περιόδου 2024-2025 στο Χιονοδρομικό Κέντρο Σελίου
22/03 07:26
Θερινή Ώρα 2025: Οικονομικές επιπτώσεις και οφέλη στον τουρισμό
22/03 07:10
22/03 07:10
Οι κρυφές επιπτώσεις της συναισθηματικής εργασίας στους εργαζόμενους των ξενοδοχείων
22/03 07:05
Τον Οκτώβριο η έναρξη του ψηφιακού Συστήματος Εισόδου-Εξόδου (EES) της ΕΕ
22/03 07:04
Νέο ρεκόρ τουριστικών αφίξεων στη Νάξο – Στρατηγικές δράσεις για περαιτέρω ανάπτυξη
21/03 22:50
Επανεκκίνηση πτήσεων στο Heathrow μετά από τη διακοπή ρεύματος
21/03 16:48
“Athens Reimagined” | Η Αθήνα και οι γειτονιές της στο ψηφιακό περιοδικό iGreece
21/03 16:46
Συνεχείς διακρίσεις για το THE DOLLI: Βραβεύθηκε με 2 χρυσά κλειδιά από τον παγκόσμιο οδηγό Michelin
21/03 15:46
Η Κρητική Κουζίνα στον ΟΗΕ: Μια εβδομάδα γεμάτη γεύσεις και πολιτισμό στη Βιέννη
21/03 15:38
Η στρατηγική της Ελλάδας για βιώσιμο και καινοτόμο τουρισμό στο LSE Hellenic Conference
21/03 14:47
21/03 14:20
Συνάντηση Περιφερειάρχη Κρήτης με τον Δήμαρχο Ηρακλείου για ΒΟΑΚ και αεροδρόμιο
21/03 14:15
Χάος στο Χίθροου: Οι πιλότοι προειδοποιούν ότι θα χρειαστούν ημέρες για την αποκατάσταση των πτήσεων
21/03 12:21
21/03 12:07
ΕΟΤ | Έκθεση στην Ύδρα με τις ιστορικές αφίσες του ελληνικού τουρισμού
21/03 11:49
TUI UK & Ireland | Προβληματισμός για την υπερπροσφορά θέσεων
21/03 11:30
Έρευνα της Amadeus: Πώς τα ξενοδοχεία θα αυξήσουν κατά 12% τα έσοδα ανά δωμάτιο
21/03 11:17
Virtuoso: Οι πωλήσεις πολυτελών ταξιδιών θα συνεχίσουν να αυξάνονται
21/03 10:30
Εκδήλωση για την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας στον Τουρισμό στη Ρόδο
21/03 10:24
Ενίσχυση του προϋπολογισμού για νέες τουριστικές επιχειρήσεις ζητά το Επιμελητήριο Ηρακλείου
21/03 10:17
21/03 10:10
Χάος στο Heathrow: Σχεδόν 300.000 επιβάτες επηρεάζονται από την ξαφνική διακοπή ρεύματος
21/03 09:59
21/03 08:45
21/03 08:30
Nέα εποχή για τον τουρισμό στο Ξυλόκαστρο – Τι προέκυψε από το 1ο Συνέδριο Τουρισμού του δήμου
21/03 08:13
Χίος: Δραματική υστέρηση στις υποδομές εισόδου των επισκεπτών
21/03 08:00
Η πίεση στους τουριστικούς κλάδους και η ανάγκη για έμπρακτη στήριξη
21/03 07:57
Η τουρκική Global Ports Holding επεκτείνει την παρουσία της στη Σκωτία
21/03 07:49
Γυρίσματα της γαλλικής εκπομπής Voyage en Cuisine στην Κρήτη
21/03 07:45
21/03 07:39
Βόρεια Μακεδονία: Ακύρωση του φόρου αλληλεγγύης από το Συνταγματικό Δικαστήριο
21/03 07:31
ΕΟΤ: Προκήρυξη για τη θέση Γενικού Διευθυντή Διοίκησης, Οργάνωσης και Προβολής
21/03 06:10
20/03 21:17
Gen Z & Ψηφιακές Πληρωμές: Νέα Έρευνα Visa – Ινστιτούτου ΕΣΕΕ
20/03 20:03
Α,Τζιτζικώστας | Η κρουαζιέρα είναι κινητήριος μοχλός της ευρωπαϊκής οικονομίας
20/03 19:43
Παγκόσμια Ημέρα Δασών: Ο Όμιλος Sani/Ikos και η We4All ενώνουν δυνάμεις για ένα πιο πράσινο μέλλον
20/03 19:31
Η Αθήνα στο επίκεντρο γερμανικού δημοσιεύματος ως κορυφαίος πολιτιστικός και ταξιδιωτικός προορισμός
20/03 19:11
HotelBrain | Ανοίγει το ξενοδοχείο September City Resort στη Θεσσαλονίκη
20/03 12:44
Η γερμανική εταιρεία ενοικίασης τροχοσπίτων Rent Easy ήρθε και στην Ελλάδα
20/03 12:09
20/03 11:09
Γευστικός Θησαυρός: Ανακαλύπτοντας τη Γαστρονομική Παράδοση του Ρεθύμνου
20/03 11:00
Mitsis Group: Ευκαιρίες για τον ελληνικό τουρισμό στην αγορά της Ινδίας
20/03 10:55
20/03 10:43
Υποτονική η ζήτηση για αποδράσεις την 25η Μαρτίου- τι λένε στο Tornos News ξενοδοχειακοί παράγοντες
20/03 08:25
Γνωμοδοτήσεις και αποφάσεις για 6 ξενοδοχεία σε Θεσσαλονίκη, Κρήτη, Ζάκυνθο και Μέτσοβο
20/03 07:41
ΕΟΤ: Συζητήσεις για νέα μίσθωση του κτιρίου της Κεντρικής Υπηρεσίας
20/03 07:20
Έντονο ενδιαφέρον από Βούλγαρους επενδυτές για αγορά ακινήτων στην Ελλάδα
20/03 07:10
Middle East Airlines: Επαναφορά της σύνδεσης Βηρυτός – Μύκονος το 2025
20/03 07:10
Δήμος Μεγίστης: Ψηφιακές εφαρμογές για την ενίσχυση της τουριστικής εμπειρίας
20/03 06:13
20/03 06:10
Θετική έκπληξη: Την Κυριακή 23 Μαρτίου η πρώτη κρουαζιέρα στη Σαντορίνη για το 2025
19/03 21:30
19/03 18:31
Στις 27 Μαρτίου τα πρώτα τσάρτερ της σεζόν στην Κρήτη | Ο Μανόλης Τσακαλάκης στο Tornos News
19/03 16:05
19/03 15:46
Σημαντικά βραβεία για την easyJet από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών
19/03 14:00
Ξενοδοχεία | One&Only Kéa Island: Δεύτερη σεζόν με νέες πολυτελείς βίλες
19/03 13:47
Διεθνείς δρομικές διοργανώσεις του Μαρτίου-Απριλίου υπό την αιγίδα του ΕΟΤ
19/03 12:43
19/03 11:48
+6,1% η επιβατική κίνηση στα ελληνικά αεροδρόμια το α' δίμηνο του 2025
19/03 11:24
Περιφέρεια Κρήτης | Θετικές γνωμοδοτήσεις για το αεροδρόμιο στο Καστέλι και ξενοδοχεία
19/03 11:15
Έντονο παραμένει το ενδιαφέρον των Γάλλων για διακοπές στην Κρήτη
19/03 10:32
19/03 10:07
Εντυπωσίασε η Χίος στην έκθεση στη Σόφια- "Παντρειά" Μαστίχας Χίου και Μπουγάτσας Σερρών
19/03 08:31
Γρ. Τάσιος | Περισσότερες εθινικότητες περιμένει φέτος η Χαλκιδική
19/03 08:30
Οροπέδιο της Νίδας, Ο μυστικός παράδεισος στα υψίπεδα της Κρήτης
19/03 07:55
Ερμούπολη: Διαγωνισμός για τη μίσθωση πρώην καφετέριας επί της πλατείας Μιαούλη
19/03 07:54
ΓΑΙΟΣΕ: Πολλαπλές χρήσεις, ακόμη και ξενοδοχεία, σε σιδηροδρομικούς σταθμούς
19/03 07:45
Διαγωνισμός για τη δημιουργία Παρατηρητηρίου Βιώσιμης Ανάπτυξης Δωδεκανήσου
19/03 07:38
Διαγωνισμός για τη μίσθωση του Ξενώνα Μεσενικόλα στη Λίμνη Πλαστήρα
19/03 07:05
19/03 07:00
19/03 06:18
Μια Ελληνική ατραξιόν στις κορυφαίες της Ευρώπης με το καλύτερο value for money
19/03 06:15
19/03 06:15
Δημοπρασία για 15ετή μίσθωση ορειβατικού καταφυγίου στo Λιτόχωρο
18/03 20:58
Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων | Ελπίζουμε οι ενδείξεις για καλή χρονιά να επαληθευτούν
18/03 18:07
Ενεργός συμμετοχή των πολιτών και αντίσταση - η απάντηση στις σύγχρονες προκλήσεις
18/03 17:49
Στο Λονδίνο τις επόμενες μέρες η υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη
18/03 17:42
ΕΛΙΜΕ: Χρονιά ρεκόρ για την κρουαζιέρα στην Ελλάδα το 2024 - Περίπου 8 εκατ. επισκέπτες
18/03 15:58
18/03 15:05
18/03 14:51
Κρητικά Προϊόντα στα Κρητικά Ξενοδοχεία | Ραντεβού στο 13ο Παγκρήτιο Forum
18/03 14:37
Ανέλαβε τα καθήκοντά της η υφυπουργός Τουρισμού Άννα Καραμανλή
18/03 14:13
Γερμανικός Τύπος |«Η Ελλάδα υποφέρει από την κλιματική αλλαγή»
18/03 14:05
18/03 14:00
18/03 12:03
Ξενοδοχειακές συναλλαγές στην Ευρώπη το 2024 | +294% στην Ελλάδα!
18/03 10:58
18/03 10:23
To πλάνο δράσεων του Οργανισμού Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού της Περιφέρειας Αττικής
18/03 08:46
Σαντορίνη 2025: Έτος Υποστήριξης και Ανάδειξης της Αυθεντικότητας
18/03 08:45
Άγιος Νικόλαος: Το κοσμοπολίτικο στολίδι της Κρήτης με τη μυθική λίμνη
18/03 08:40
Ντοκιμαντέρ για τα Ελγίνεια Μάρμαρα και γυρίσματα στη Λέσβο από τη Μιμή Ντενίση
18/03 08:05
Εγκρίσεις ενισχύσεων για 9 νέες ξενοδοχειακές επενδύσεις και 1 κάμπινγκ
18/03 07:51
Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου | Συνεδριάζει η Επιτροπή Περιβάλλοντος για 5 ξενοδοχειακά θέματα
18/03 07:44
Το θερινό πρόγραμμα πτήσεων της Croatia Airlines και οι συνδέσεις με την Αθήνα
Νέο ρεκόρ τουριστικών αφίξεων στη Νάξο – Στρατηγικές δράσεις για περαιτέρω ανάπτυξη
Επανεκκίνηση πτήσεων στο Heathrow μετά από τη διακοπή ρεύματος
Λήξη της Χιονοδρομικής Περιόδου 2024-2025 στο Χιονοδρομικό Κέντρο Σελίου
Οι κρυφές επιπτώσεις της συναισθηματικής εργασίας στους εργαζόμενους των ξενοδοχείων
Θερινή Ώρα 2025: Οικονομικές επιπτώσεις και οφέλη στον τουρισμό
Τον Οκτώβριο η έναρξη του ψηφιακού Συστήματος Εισόδου-Εξόδου (EES) της ΕΕ
Ξεκίνησε το Παγκρήτιο Forum για την προώθηση κρητικών προϊόντων στα ξενοδοχεία
Επαναλειτουργεί το αεροδρόμιο Heathrow – Συνεχίζονται οι καθυστερήσεις πτήσεων
Όλγα Κεφαλογιάννη | Μήνυμα αισιοδοξίας για τον ελληνικό τουρισμό από το Λονδίνο
Συνεχείς διακρίσεις για το THE DOLLI: Βραβεύθηκε με 2 χρυσά κλειδιά από τον παγκόσμιο οδηγό Michelin
Η στρατηγική της Ελλάδας για βιώσιμο και καινοτόμο τουρισμό στο LSE Hellenic Conference
ΕΟΤ | Έκθεση στην Ύδρα με τις ιστορικές αφίσες του ελληνικού τουρισμού
Χάος στο Χίθροου: Οι πιλότοι προειδοποιούν ότι θα χρειαστούν ημέρες για την αποκατάσταση των πτήσεων
Η Κρητική Κουζίνα στον ΟΗΕ: Μια εβδομάδα γεμάτη γεύσεις και πολιτισμό στη Βιέννη
“Athens Reimagined” | Η Αθήνα και οι γειτονιές της στο ψηφιακό περιοδικό iGreece
Συνάντηση Περιφερειάρχη Κρήτης με τον Δήμαρχο Ηρακλείου για ΒΟΑΚ και αεροδρόμιο
TUI UK & Ireland | Προβληματισμός για την υπερπροσφορά θέσεων
Virtuoso: Οι πωλήσεις πολυτελών ταξιδιών θα συνεχίσουν να αυξάνονται
Χάος στο Heathrow: Σχεδόν 300.000 επιβάτες επηρεάζονται από την ξαφνική διακοπή ρεύματος
( 0 )