Olivier Jankovec: ACI Europe: Η αύξηση των επιβατών στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια «δεν είναι πλέον δεδομένη»

06 Aug 2025, 12:32 | ΠΡΟΣΩΠΑ

TornosNews.gr

ACI Europe: Η αύξηση των επιβατών στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια «δεν είναι πλέον δεδομένη»

Facebook Twitter Linkedin
Vavoulas.com

Σε τροχιά ανάκαμψης συνεχίζει να κινείται η ευρωπαϊκή αεροπορική αγορά, με αύξηση 4,5% στην επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια της Ευρώπης κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025, σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2024. Ωστόσο, ο γενικός διευθυντής της ACI Europe, Olivier Jankovec, απηύθυνε προειδοποίηση προς τον κλάδο, επισημαίνοντας ότι η ανάπτυξη δεν είναι πλέον δεδομένη και ότι οι προκλήσεις εντείνονται.

«Η θετική πορεία της επιβατικής κίνησης αντανακλά τη συνεχιζόμενη και ισχυρή ανθεκτικότητα της ζήτησης, παρά τις πιέσεις στην προσφορά, τις επιχειρησιακές δυσκολίες, τις γεωπολιτικές εντάσεις και τις μακροοικονομικές αβεβαιότητες», δήλωσε ο Jankovec. O ίδιος έσπευσε να υπογραμμίσει ότι οι αεροπορικές αγορές εισέρχονται σε μία νέα περίοδο αυξημένου ανταγωνισμού και αστάθειας, στην οποία η αύξηση της επιβατικής κίνησης δεν μπορεί να θεωρείται αυτονόητη.

Η διεθνής ζήτηση οδηγεί την αύξηση

Η αύξηση των επιβατών προήλθε αποκλειστικά από τη διεθνή αεροπορική κίνηση, η οποία αυξήθηκε κατά 5,7%. Αντίθετα, η εσωτερική επιβατική κίνηση παρέμεινε σχεδόν στάσιμη, με οριακή άνοδο 0,2%. Συνολικά, ο αριθμός των επιβατών το πρώτο εξάμηνο του 2025 ήταν 5,1% υψηλότερος σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα του 2019, στοιχείο που καταδεικνύει τη σχετική ανάκαμψη του κλάδου.

Η καλοκαιρινή περίοδος συνεχίζει να ενισχύει την επιβατική κίνηση, αλλά η ACI Europe εμφανίζεται συγκρατημένα αισιόδοξη για το υπόλοιπο του έτους. «Το καλοκαίρι συνεχίζει να αποδίδει, προς το παρόν. Θα δούμε πώς θα εξελιχθούν οι επόμενοι μήνες», σημείωσε ο Jankovec.

Ανομοιογενής η ανάκαμψη μεταξύ των χωρών

Σημαντικές διαφορές καταγράφονται ανάμεσα στις ευρωπαϊκές αγορές. Τα αεροδρόμια της Ιταλίας σημείωσαν τη μεγαλύτερη αύξηση επιβατών, με άνοδο 5,7%, ενώ ακολούθησαν αυτά της Ισπανίας με 4,5%. Από την άλλη πλευρά, οι αγορές της Γαλλίας (+3,6%), του Ηνωμένου Βασιλείου και της Γερμανίας (αμφότερες με +2,3%) υποαπέδωσαν σε σχέση με τον μέσο όρο.

Σε επίπεδο μεμονωμένων αεροδρομίων, το Heathrow του Λονδίνου παρέμεινε το πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο στην Ευρώπη, εξυπηρετώντας 39,9 εκατομμύρια επιβάτες στο εξάμηνο – αύξηση μόλις 0,2% σε σχέση με το 2024. Ακολούθησαν το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης με 39,1 εκατομμύρια, το Παρίσι-CDG με 34,6 εκατομμύρια, το Σίπχολ του Άμστερνταμ με 32,7 εκατομμύρια και η Μαδρίτη με 32,6 εκατομμύρια επιβάτες.

Θετική τάση για τα μικρά αεροδρόμια, αλλά ακόμη πίσω από το 2019
Αξιοσημείωτη είναι και η βελτίωση στα μικρότερα ευρωπαϊκά αεροδρόμια (με λιγότερους από 1 εκατ. επιβάτες ετησίως), τα οποία κατέγραψαν αύξηση 5,1% στην επιβατική κίνηση το πρώτο εξάμηνο του 2025. Ωστόσο, η ACI Europe τονίζει ότι αυτά τα αεροδρόμια παραμένουν τα μόνα που δεν έχουν ακόμη ανακτήσει τα προ πανδημίας επίπεδα επιβατών, καθώς παρουσιάζουν υστέρηση -32,9% σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2019.

Συμπεράσματα και προοπτικές

Η γενική εικόνα δείχνει μια σταδιακή σταθεροποίηση της ευρωπαϊκής αεροπορικής αγοράς, με τα διεθνή ταξίδια να λειτουργούν ως κινητήρια δύναμη της ανάκαμψης. Ωστόσο, οι γεωπολιτικές αβεβαιότητες, οι υψηλές τιμές ενέργειας, οι ελλείψεις σε προσωπικό και οι ανησυχίες για την οικονομική στασιμότητα εξακολουθούν να επιβαρύνουν τον τομέα.

Η ACI Europe καλεί τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια να προετοιμαστούν για ένα πιο ανταγωνιστικό και αβέβαιο μέλλον, επενδύοντας τόσο σε υποδομές όσο και σε στρατηγικές διαφοροποίησης και βιωσιμότητας. Όπως τόνισε ο Olivier Jankovec, «ο ρυθμός ανάπτυξης δεν μπορεί πλέον να θεωρείται εγγυημένος».

Facebook Twitter Linkedin
Amaronda

Buka

Messina

διαβάστε ακόμα

δημοφιλέστερα