Τουρισμός | Τι συμβαίνει φέτος στη Μύκονο και τη Σαντορίνη;
05 Aug 2025, 14:39 | ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ
TornosNews.gr
- Μετατοπίζεται ο χάρτης του ελληνικού τουρισμού – Κάμψη στη ζήτηση από το εξωτερικό, ενίσχυση από την εγχώρια αγορά και ερωτήματα για την επόμενη ημέρα
Η Μύκονος και η Σαντορίνη είναι δύο από τους πιο εμβληματικούς τουριστικούς προορισμούς της Ελλάδας, με σταθερή διεθνή φήμη και απήχηση. Ωστόσο, το καλοκαίρι του 2025 φέρνει νέα δεδομένα, καθώς καταγράφεται κάμψη στις αφίξεις από το εξωτερικό και μεταβολές στη συμπεριφορά των ταξιδιωτών. Οι αριθμοί και οι τάσεις αποτυπώνουν μια πιο σύνθετη πραγματικότητα, που υποχρεώνει φορείς και επαγγελματίες να επανεξετάσουν την τουριστική στρατηγική τους.
Η τουριστική εικόνα των δύο νησιών
Σύμφωνα με στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ, οι Κυκλάδες αντιμετωπίζουν φέτος σημαντική κάμψη, με τη Σαντορίνη να πρωτοστατεί στην πτώση των διεθνών αφίξεων, οι οποίες φτάνουν το -19% σε σχέση με πέρυσι. Ο ΣΕΤΕ εκτιμά ότι η συνολική πτώση της τουριστικής κίνησης στη Σαντορίνη τον Ιούνιο κινήθηκε μεταξύ -10% και -15%. Η Μύκονος, παρότι εμφάνισε -8% πτώση στις διεθνείς αεροπορικές αφίξεις μέχρι και τον Απρίλιο, δείχνει σημάδια ανάκαμψης, σημειώνοντας άνοδο +2% τον Ιούνιο.
Η κατάσταση επιβεβαιώνεται και από τα δεδομένα του Ferryhopper. Η Σαντορίνη παρουσιάζει πτώση -7% στις ακτοπλοϊκές κρατήσεις, ενώ η Μύκονος διατηρεί σταθερή εικόνα σε σύγκριση με το 2024. Παράλληλα, οι αναζητήσεις στη Google που σχετίζονται με τις διαδρομές “Πειραιάς - Σαντορίνη” και “Μύκονος - Σαντορίνη” μειώθηκαν κατά -16% και -25% αντίστοιχα, ενώ η Μύκονος καταγράφει μικρή αύξηση αναζητήσεων στο +2%.
Η διεθνής ζήτηση υποχωρεί
Οι βασικές αγορές της Σαντορίνης – ΗΠΑ, Καναδάς και Αυστραλία – καταγράφουν αρνητική πορεία. Οι ακτοπλοϊκές κρατήσεις από ταξιδιώτες των ΗΠΑ μειώθηκαν -5%, από την Αυστραλία -6% και από τον Καναδά -2%. Πιο έντονη είναι η πτώση από άλλες ευρωπαϊκές αγορές, όπως η Γαλλία, με μείωση -20%.
Η Μύκονος φαίνεται να διατηρεί καλύτερες επιδόσεις από τις ΗΠΑ, αλλά καταγράφει μειώσεις από Αυστραλία (-10%) και Καναδά (-22%). Παρ’ όλα αυτά, οι συνολικές κρατήσεις παραμένουν κοντά στα περσινά επίπεδα, κυρίως λόγω της αυξημένης ζήτησης από την ελληνική αγορά.
Σύμφωνα με την ΠΟΞ και δεδομένα από πλατφόρμες όπως το Airbnb, η ζήτηση για τη Σαντορίνη έχει επιβραδυνθεί από τις αρχές του έτους, με περιόδους όπου η πτώση φτάνει το -20%. Οι πρόσφατες σεισμικές δονήσεις στην περιοχή ενδέχεται να συνέβαλαν στην αβεβαιότητα που εκφράζουν αρκετοί διεθνείς ταξιδιώτες.
Η ενίσχυση της εγχώριας αγοράς
Αντίθετα, η ελληνική αγορά φαίνεται να στηρίζει και τα δύο νησιά. Οι κρατήσεις από Έλληνες ταξιδιώτες προς τη Σαντορίνη παρουσιάζουν αύξηση, ενώ η Μύκονος σημειώνει ακόμα μεγαλύτερη άνοδο στην εγχώρια ζήτηση. Αυτή η στροφή αποτελεί θετική εξέλιξη, χωρίς όμως να μπορεί να αναστρέψει πλήρως την πτωτική πορεία από το εξωτερικό.
Οι αναζητήσεις των χρηστών στη Google επιβεβαιώνουν τη μετατόπιση του ενδιαφέροντος. Στο τρίμηνο Απρίλιος-Ιούνιος 2025, οι διαδρομές “Πειραιάς - Ύδρα” και “Πειραιάς - Νάξος” σημείωσαν άνοδο +11% και +10% αντίστοιχα, ξεπερνώντας παραδοσιακά ισχυρές διαδρομές όπως “Πειραιάς - Σαντορίνη” ή “Πειραιάς - Πάρος”.
Οι λόγοι της κάμψης
Πέρα από τις γεωλογικές ανησυχίες, όπως οι σεισμοί στη Σαντορίνη, καταγράφεται και μια γενικότερη αίσθηση κορεσμού, κυρίως λόγω των υψηλών τιμών και της εμπειρίας υπερτουρισμού των προηγούμενων ετών. Η οικονομική αβεβαιότητα, οι ακριβές χρεώσεις υπηρεσιών και ο μεγαλύτερος ανταγωνισμός από άλλους νησιωτικούς προορισμούς φαίνεται επίσης να επηρεάζουν τις αποφάσεις των ταξιδιωτών.
Πολλοί επισκέπτες αναβάλλουν πλέον τις κρατήσεις τους για πιο κοντά στις ημερομηνίες αναχώρησης, ενώ σημαντικός παράγοντας επιλογής προορισμού είναι η σχέση ποιότητας-τιμής. Το 67% των Ευρωπαίων ταξιδιωτών δηλώνει ότι ελέγχει προσεκτικά τις λεπτομέρειες πριν κλείσει τις διακοπές του, σύμφωνα με στοιχεία της Google.
Η επόμενη ημέρα και η "shoulder season"
Αν και η εικόνα του καλοκαιριού δείχνει κάμψη για τη Σαντορίνη και στασιμότητα για τη Μύκονο, η τάση για ταξίδια εκτός υψηλής περιόδου δίνει ελπίδες για ανάκαμψη το φθινόπωρο. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ταξιδιών (ETC) και διεθνή δημοσιεύματα, όπως της Guardian, επισημαίνουν ότι οι ταξιδιώτες στρέφονται σε “ενδιάμεσες εποχές” – άνοιξη και φθινόπωρο – για να αποφύγουν τις ακραίες θερμοκρασίες του καλοκαιριού.
Παράλληλα, η χρήση τεχνητής νοημοσύνης στον σχεδιασμό των διακοπών ενισχύεται διαρκώς, προσφέροντας στους χρήστες πιο εξατομικευμένες προτάσεις και οδηγώντας σε διαφορετικά πρότυπα κατανάλωσης.
Συμπέρασμα
Η Μύκονος και η Σαντορίνη παραμένουν ισχυροί πόλοι έλξης για τον ελληνικό τουρισμό, όμως το φετινό καλοκαίρι δείχνει ότι η τουριστική συμπεριφορά μεταβάλλεται. Η μείωση της διεθνούς ζήτησης, η ενίσχυση της εγχώριας παρουσίας και η αυξανόμενη ανταγωνιστικότητα άλλων νησιών επαναχαράσσουν τον τουριστικό χάρτη.
Το στοίχημα για την επόμενη ημέρα είναι η ευελιξία, η στρατηγική διαφοροποίηση, και η προσαρμογή στις νέες ανάγκες ενός ταξιδιωτικού κοινού που αναζητά αυθεντικότητα, ποιότητα και εμπειρίες που αξίζουν την επένδυσή τους.
διαβάστε ακόμα
-
Nafplio Challenge 2025: Το Ναύπλιο στο επίκεντρο του αθλητικού τουρισμού 05/10 | 06:45
-
Και η Κάρπαθος δυναμικά στην αναρρίχηση και τον εναλλακτικό τουρισμό - Τι λέει στο Τ.Ν. ο αντιδήμαρχος Τουρισμού 04/10 | 06:52
-
Φθινόπωρο στην Πάτρα με αθλητισμό και μουσική 04/10 | 06:13
-
Ηράκλειο | +4% οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις τον Σεπτέμβριο 03/10 | 15:49
-
Σφακιά | Στο παγκόσμιο προσκήνιο θεματικού τουρισμού για την ηλιακή έκλειψη του 2027 03/10 | 13:07
-
6ο Διεθνές Φεστιβάλ Παράδοσης “FOLKWAY” στον Δήμο Χερσονήσου 02/10 | 20:15
-
FORUM Πολωνικού Επιμελητηρίου Τουρισμού | Γνωριμία με τον πολιτισμό της Θεσσαλονίκης 02/10 | 15:55
-
Γυρίσματα πολωνικής εκπομπής σε Κάλυμνο, Ψέριμο και Κω 03/10 | 06:12
-
Άδειες για πλωτές εξέδρες σε Σούνιο και Λευκάδα 03/10 | 06:10
-
Λέσβος: Σταυροδρόμι εθελοντισμού και τουρισμού μέσα από τη Συνάντηση του Σώματος Ελληνικού Οδηγισμού 03/10 | 07:15
δημοφιλέστερα
- 1 Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας: Τι έδειξε η πρώτη σεζόν στα ξενοδοχεία 03.10.2025 | ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ
- 2 Nafplio Challenge 2025: Το Ναύπλιο στο επίκεντρο του αθλητικού τουρισμού 05.10.2025 | ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ
- 3 Lufthansa: Ο στόχος για αύξηση της κερδοφορίας περνά μέσα από 4.000 απολύσεις 05.10.2025 | ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
- 4 67η Γενική Συνέλευση MedCruise: Επενδύσεις, πολυτέλεια και νέοι ορίζοντες για την κρουαζιέρα 05.10.2025 | ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑ
- 5 Η Υπουργός Τουρισμού στην έκθεση για τις Μεσογειακές Προστατευόμενες Θαλάσσιες Περιοχές 04.10.2025 | ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ
- 6 Art News | Οι must-see εκθέσεις του Οκτωβρίου 05.10.2025 | ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
- 7 Πιστοποίηση Green Key στο Amaronda Resort & Spa στην Ερέτρια 04.10.2025 | ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ
- 8 Κοζάνη: Η Αθήνα της Δυτικής Μακεδονίας αποκαλύπτει τα μυστικά της 02.10.2025 | ΤΑΞΙΔΙ
- 9 Και η Κάρπαθος δυναμικά στην αναρρίχηση και τον εναλλακτικό τουρισμό - Τι λέει στο Τ.Ν. ο αντιδήμαρχος Τουρισμού 04.10.2025 | ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ
- 10 Wizz Air | Έξι νέες συνδέσεις με Αθήνα και Θεσσαλονίκη το χειμώνα του 2025/26 04.10.2025 | ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΕΣ