Γιάννης Ρέτσος: Σχεδιασμός για μακροχρόνια τουριστική ανάπτυξη

Α Decrease font Enlarge font
Σχεδιασμός για μακροχρόνια τουριστική ανάπτυξη

Η ανάδειξη της Ελλάδας στις μεγάλες τουριστικές δυνάμεις του κόσμου, μέσα από ένα σχεδιασμό διατηρήσιμης μακροχρόνιας ανάπτυξης, μακριά από συγκυριακές καλές ή κακές χρονιές, εξωγενείς παράγοντες ή εσωτερικούς κλυδωνισμούς, αποτελεί τον κεντρικό στόχο για το νέο πρόεδρο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) κ.Γιάννη Ρέτσο.

Ο κ.Ρέτσος, στην πρώτη του δημόσια ομιλία ως πρόεδρος του ΣΕΤΕ, στην ανοικτή συνεδρίαση της 25ης γενικής συνέλευσης του Συνδέσμου απόψε, παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας κ.Π.Παυλόπουλου και του αντιπροέδρου της κυβέρνησης κ. Γιάννη Δραγασάκη, ανέπτυξε τις θέσεις του για τη στρατηγική της νέας διοίκησης του ΣΕΤΕ, εξέφρασε την αισιοδοξία του για το μέλλον και διαβεβαίωσε ότι θα βρίσκεται στην πρώτη γραμμή για όλες τις μάχες που αναλογούν στα νέα του καθήκοντα.

Διαβάστε όλη την ομιλία του κ.Ρέτσου...

Με ιδιαίτερη τιμή, χαρά και συγκίνηση θα ήθελα να σας καλωσορίσω στην Ανοικτή Συνεδρίαση της 25ης Τακτικής Γενικής Συνέλευσης του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων. 

Όπως γνωρίζετε, σήμερα, η Γενική Συνέλευση του ΣΕΤΕ εξέλεξε νέο Διοικητικό Συμβούλιο, του οποίου θα έχω τη μέγιστη τιμή να ηγούμαι για τα επόμενα τρία χρόνια.

Είμαι ιδιαίτερα συγκινημένος, γιατί παραλαμβάνω την Προεδρία του Συνδέσμου από τον αγαπητό μου φίλο Ανδρέα Ανδρεάδη. Τον άνθρωπο που κατάφερε με την εμπνευσμένη καθοδήγησή του να δώσει στον ελληνικό τουρισμό το θεσμικό βάρος, την ισχυρή υπόσταση, τη δυναμική παρουσία που του αναλογεί. 

 Φίλε Ανδρέα, 

 Να μου επιτρέψεις εκ μέρους του συνόλου των Μελών του ΣΕΤΕ να σε ευχαριστήσω για τη μεγάλη, την ανεκτίμητη προσφορά σου. Να μου επιτρέψεις να σου ζητήσω να σταθείς δίπλα μας, αρωγός στη νέα προσπάθεια που ξεκινάει σήμερα, συνοδοιπόρος και στα επόμενα καθοριστικά χρόνια για τον ελληνικό τουρισμό. Οι γνώσεις, η πείρα, η καθαρή σου ματιά για τα πράγματα θα είναι πολύτιμη για όλους.

 Ένα μεγάλο ευχαριστώ, γιατί στα δύσκολα χρόνια της κρίσης πέτυχες να μετατρέψεις τον ελληνικό τουρισμό στο σύμβολο της επιτυχίας μιας Ελλάδας που ξέρει και μπορεί να τα καταφέρνει.

 Ανδρέα, σε ευχαριστούμε όλοι πολύ!

 Κυρίες και Κύριοι,

 Το 2017 που διανύουμε είναι μια ακόμα δύσκολη χρονιά για την Ελλάδα και τους Έλληνες.

Για τους επιχειρηματίες και τους εργαζόμενους του τόπου. Η ανασφάλεια διακατέχει το σύνολο των πολιτών και η πολυετής κρίση που μαστίζει τη χώρα, συνεχίζει να συρρικνώνει εισοδήματα, ελπίδες, προσδοκίες. Η πατρίδα μας, εξακολουθεί να βρίσκεται σε κατάσταση εσωστρέφειας. Η πολυπόθητη κανονικότητα, δηλαδή η δυνατότητα να μπορείς να σχεδιάζεις στοιχειωδώς το μέλλον σου, να προγραμματίζεις τις ανάγκες και τις υποχρεώσεις σου, ακόμα δεν έχει έρθει.

Το ζητούμενο όμως αυτή την κρίσιμη στιγμή, δεν είναι να παρατηρούμε τον φαύλο κύκλο της κρίσης και να μένουμε σε διαπιστώσεις που είναι πλέον γνωστές σε όλους. Το ζητούμενο είναι να πράττουμε. Να δημιουργούμε. Να περνάμε από τη διαπίστωση στη λύση.

 Μπορεί να βρισκόμαστε σε μια κρίσιμη περίοδο, όπου η αστάθεια και η αβεβαιότητα αποτελούν βασικούς συντελεστές της ζωής μας, ωστόσο πρέπει, οφείλουμε, να αναλάβουμε τις ευθύνες μας και να δημιουργήσουμε εμείς, με τις δυνάμεις μας, τις κατάλληλες προϋποθέσεις για να καλυτερεύσουν τα πράγματα. Ο κάθε ένας, από τη θέση του του. Με την ευθύνη που του αναλογεί.  

Αν θέλουμε τα επόμενα χρόνια να ξεφύγουμε από τη δύσβατη οδό της κρίσης, τότε πρέπει να πάψουμε απλά να είμαστε σχολιαστές μιας δυσάρεστης κατάστασης.

Αν θέλουμε να προχωρήσουμε σε μεγάλες αλλαγές, σε ριζοσπαστικές τομές που έχει ανάγκη ο τόπος, τότε πρέπει να προσεγγίσουμε με διαφορετικό τρόπο τις προκλήσεις που δεχόμαστε τα τελευταία χρόνια.

Να ορίσουμε ένα όραμα, όπου η πορεία μας θα υπηρετεί την υλοποίησή του.

Να θέσουμε συγκεκριμένους, απτούς και μετρήσιμους στόχους και φυσικά να τους πετύχουμε. 

Κυρίες και Κύριοι,

Πριν απο πολλά χρόνια, ένας σοφός άνθρωπος του τομέα μας, μου είχε πεί ότι τον τουρισμό θα πρέπει να τον σκέφτεσαι σαν ένα ζωντανό, δυναμικό, οργανισμό. Όσο τον φροντίζεις, αυτός επιβιώνει, εξελίσσεται και αναπτύσσεται. Αν επαναπαυθείς στις επιτυχίες του και θεωρήσεις ότι όλα καλώς βαίνουν, αυτός μαραζώνει, γερνάει γρήγορα και μπαίνει σε φάση συρρίκνωσης.

Όπως γνωρίζετε πολύ καλά ο ελληνικός τουρισμός από το 2008 και μετά, πέρασε από πολλές και μεγάλες περιπέτειες. Χρονιές δύσκολες, με πολύ αγωνία και άγχος, κόπους και θυσίες. 

Παλέψαμε κάτω από δύσκολες και ιδιαίτερα ανταγωνιστικές συνθήκες. Είχαμε να αντιμετωπίσουμε χρόνιες παθογένειες, καλά ριζωμένες προκαταλήψεις και στερεότυπα, ιδιαίτερα συντηρητικές στρεβλώσεις. Ο ελληνικός τουρισμός όμως, παρά τις μεγάλες αντιξοότητες, κατάφερε να παραμείνει υγιής και ανταγωνιστικός, δημιουργικός και πρωτοπόρος. Και αυτό το πετύχαμε κυρίως γιατί δεν υποχωρήσαμε μπροστά στις πρώτες δυσκολίες που προέκυψαν, όταν η κρίση ξέσπασε στην χώρα μας. Δεν κλειστήκαμε στον εαυτό μας αναπολώντας τα «περασμένα μεγαλεία», ή κατηγορώντας τη μοίρα μας για το κακό που μας βρήκε. Δεν περιμέναμε από το Κράτος, με το χέρι απλωμένο, κάτι συνηθισμένο στην Ελλάδα, ή από τον οποιονδήποτε από μηχανής θεό να μας δώσει τις λύσεις. Αντίθετα, διεκδικήσαμε από αυτό, πιέσαμε για θεσμικές αλλαγές, συνεργαστήκαμε σε πολλές περιπτώσεις αρμονικά και είχαμε σημαντικά αποτελέσματα.

Κάναμε πράξη την χιλιοειπωμένη φράση ότι η κρίση μπορεί να αποτελέσει ευκαιρία. Για πολλούς από εμάς λειτούργησε ως ένα κίνητρο εξέλιξης. Πήγαμε κόντρα στο ρεύμα και τις αντιξοότητες, δείχνοντας χαρακτηριστικά διορατικότητας και ωριμότητας. Έτσι, φτάσαμε σήμερα να λέμε ότι έχουμε κερδίσει μια μεγάλη μάχη. Όχι όμως και τον πόλεμο. Σήμερα, που τα πράγματα φαίνονται να πηγαίνουν πολύ καλύτερα, θα πρέπει να είμαστε ακόμα πιο προσεκτικοί. Κανείς δε θα πρέπει να επαναπαυτεί στη λογική των «ρεκόρ» ή των επιτυχιών. 

Πρέπει να κάνουμε πολλά. Να αναζητήσουμε τις νέες τάσεις και τις ανάγκες των τουριστών.  

Να δώσουμε έμφαση σε νέες υποδομές, συνεδριακές, εκθεσιακές, σε εγκαταστάσεις υπηρεσιών ευεξίας, σε ακτοπλοϊκές διασυνδέσεις, σκάφη αναψυχής, σε αθλητικές εγκαταστάσεις. Να εκσυγχρονίσουμε τα λιμάνια και να προσθέσουμε νέες μαρίνες. Ο εφησυχασμός μπορεί να είναι ο μεγαλύτερος κίνδυνός μας. Τα προβλήματα που συσσωρεύονται και πάλι, είναι πολλά. 

Οι 4 στόχοι

Στη φάση που είμαστε τώρα, πρέπει να αξιολογήσουμε τα σημερινά δεδομένα για να σχεδιάσουμε και να προχωρήσουμε στο επόμενο καθοριστικό βήμα. Στο επίπεδο της ωριμότητας, της μακροχρόνιας ανάπτυξης, στο επίπεδο που θα μας κατατάξει, σε ακόμη καλύτερη θέση, στις μεγάλες τουριστικές δυνάμεις του κόσμου. Μακριά από συγκυριακές καλές ή κακές χρονιές, εξωγενείς παράγοντες, ή εσωτερικούς κλυδωνισμούς.

Αυτός είναι ένας πρώτος  κεντρικός στρατηγικός στόχος που θέλουμε τα επόμενα χρόνια να κατακτήσουμε. Η περαιτέρω ενδυνάμωση, η ωρίμανση και κατάταξή μας, ψηλότερα, στις μεγάλες αγορές. 

 Η διαρκής εξέλιξη, άλλωστε, είναι και η μεγάλη γοητεία του τουρισμού.

Η βεβαιότητα ότι κάτι καλύτερο μπορεί να γίνει.

Η πίστη ότι μπορούμε να θέτουμε υψηλούς στόχους και να τους πετυχαίνουμε.

Αυτή η πίστη, είναι που κάνει τον τουρισμό να λειτουργεί σαν μια μεγάλη, δεμένη και ισχυρή οικογένεια. Μέλη αυτής της μεγάλης οικογένειας είναι φυσικά και οι εργαζόμενοι του τομέα, που όλα τα προηγούμενα χρόνια έδειξαν ωριμότητα, αυταπάρνηση και τόλμη, στηρίζοντας δύσκολες και πολλές φορές, επίπονες αποφάσεις. Για όλους εμάς, η συναίνεση, ο διάλογος, η εξεύρεση λύσεων, δεν είναι προσχηματική πολιτική. 

Αποτελεί έναν δεύτερο στρατηγικό μας στόχο. Η ενότητα ολόκληρου του τομέα, η σύνθεση όλων των απόψεων. Η εργασιακή και κοινωνική ειρήνη είναι όρος επιτυχίας, για να μπορέσουμε να πάμε όλοι μαζί ακόμα πιο ψηλά.

 Το αποδείξαμε στα πρώτα δύσκολα χρόνια της κρίσης, όταν τολμήσαμε να υπογράψουμε κλαδικές συμβάσεις, κόντρα στο κλίμα της εποχής, κόντρα σε όλους όσους ήθελαν συγκρούσεις και διχασμό. Κανείς ποτέ στην ιστορία, δεν κατάφερε τίποτα σπουδαίο επιλέγοντας το δρόμο της τυφλής σύγκρουσης. Με αυτή τη λογική θέλουμε να χτίσουμε, ακόμα πιο ουσιαστικά, τις σχέσεις μας με την πολιτεία.

 Ένας τρίτος στρατηγικός μας στόχος είναι η διαρκής, αρμονική και επωφελής για την ελληνική οικονομία και τη χώρα σχέση με τις εκάστοτε κυβερνήσεις.

Εμείς οφείλουμε να αναζητούμε πάντα και με όλους τους τρόπους την καλύτερη δυνατή συνεργασία. Αυτό κάναμε στο παρελθόν, αυτό κάνουμε σήμερα, αυτό θα κάνουμε και στο μέλλον. Πρέπει όμως και η πολιτεία να αφουγκραστεί και να καταλάβει σε όλη της την έκταση και την τουριστική επιχειρηματικότητα. Πρέπει να μάθουμε να λειτουργούμε μαζί και στα καλά αλλά και στα κακά που προκύπτουν. Χρειάζεται λοιπόν να ακούει τη φωνή μας.

 Γι’ αυτό και η θεσμική κατοχύρωση του ΣΕΤΕ ως Κοινωνικού Εταίρου τα προηγούμενα χρόνια, αποτέλεσε μια σημαντική και ουσιαστική κατάκτηση του τομέα μας. Και αυτή η φωνή, εδώ και πολλά χρόνια ζητάει από την Πολιτεία μια μακροχρόνια στρατηγική. Χωρίς στρατηγική και σχέδιο μακροχρόνιας ανάπτυξης, ο τουριστικός τομέας δε θα κάνει το επόμενο καθοριστικό βήμα. Χωρίς διαρκή, στενή και ειλικρινή συνεργασία μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα δεν επιτυγχάνεται το παραπάνω. Ο ιδιωτικός τομέας έχει επενδύσει τεχνογνωσία, ενέργεια, χρήματα και ότι άλλο χρειάστηκε, για να ανταπεξέλθουμε στην κρίση. Δεν αρκεί όμως μόνο αυτή η προσπάθεια. 

Καθοριστικό ρόλο πρέπει να παίξει το Κράτος. Όχι φυσικά ως «πατερούλης» που ποδηγετεί την επιχειρηματική δραστηριότητα, αλλά ως συνοδοιπόρος για το κοινό όφελος. Το όφελος της ελληνικής οικονομίας, το όφελος της ελληνικής κοινωνίας. Όλοι και όλες τα τελευταία χρόνια έχουν συνειδητοποιήσει τη σημαντικότατη κοινωνική διάσταση του τουρισμού. Το μέγεθος της προσφοράς του στην ελληνική κοινωνία. Την αναζογώνηση που προσέφερε στις τοπικές κοινωνίες. Τον πρωταγωνιστικό του ρόλο για να βγει επιτέλους η χώρα από την κρίση.  

 Ο τουρισμός δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας, μειώνει την ανεργία, στηρίζει τα τοπικά - οικογενειακά εισοδήματα. Καταβάλει εισφορές και στηρίζει τα ταμεία σε δύσκολες εποχές, φέρνει κατανάλωση και διαχέει εισόδημα. Επενδύει ενώ παράλληλα βελτιώνει υποδομές και υπηρεσίες. Ο τουρισμός είναι το μέσο για να αναδειχθούν προς τα έξω οι τοπικές κουλτούρες και παραγωγές, δημιουργώντας νέες κοινωνικές και οικονομικές δραστηριότητες.

Ο τουρισμός, είναι η ατμομηχανή που μπορεί να συμπαρασύρει ολόκληρη την ελληνική οικονομία και να γίνει ο καταλύτης ανάπτυξης. Ο τομέας που εμπνέει αυτοπεποίθηση και δίνει το παράδειγμα ότι σε αυτόν τον τόπο, όταν υπάρχει όραμα και σχέδιο, ρεαλισμός και όνειρο, όλα μπορούν να συμβούν. 

Αυτός θα πρέπει να είναι ο τέταρτος στρατηγικός μας στόχος. Η ενδυνάμωση της κοινωνικής διάστασης του τουρισμού καθώς και η ενίσχυση του κοινωνικού αποτυπώματος, παράλληλα με την καλλιέργεια τουριστικής συνείδησης. 

Οφείλουμε να είμαστε παρόντες στις τοπικές κοινωνίες, με ενεργούς και ανταποδοτικούς τρόπους. Με συνεχή προσφορά και αλληλεπίδραση. Με σχέσεις εμπιστοσύνης και αμοιβαιότητας. Με σεβασμό στο περιβάλλον και με έμφαση στην οικολογική λειτουργία των τουριστικών επιχειρήσεων.

Για να πετύχουμε όλους αυτούς τους φιλόδοξους στόχους που σας ανέφερα, χρειάζονται συγκεκριμένες πολιτικές κινήσεις. Ένα πλέγμα πρωτοβουλιών που θα λύσουν μεγάλα ζητήματα που συσσωρεύονται και πάλι μπροστά μας. 

Όπως γνωρίζετε πολύ καλά, το ελληνικό τουριστικό προϊόν είναι βαριά υπερφορολογημένο σε σχέση με τις ανταγωνίστριες χώρες.  Λόγω της αύξησης των φόρων, έχει εξανεμιστεί ένα μεγάλο ποσοστό ανάκτησης της ανταγωνιστικότητας της χώρας που επιτεύχθηκε από την αρχή της εφαρμογής των μνημονίων, με την επίπονη, κοινωνικά και οικονομικά, εσωτερική υποτίμηση.

Η υπερφορολόγηση

Η Ελλάδα είναι ακριβότερη, κατά 6 με 7 μονάδες έναντι των ανταγωνιστών της, ενώ περιθώρια για μειώσεις τιμών δεν υπάρχουν πλέον από τους επιχειρηματίες, οι οποίοι τα εξήντλησαν από το 2008 έως σήμερα, στην προσπάθειά τους να παραμείνει η Ελλάδα στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη. Η τελευταία αύξηση του ΦΠΑ στα νησιά επιβάρυνε το τουριστικό πακέτο, με αποτέλεσμα όσοι ήρθαν στη χώρα μας να περιορίσουν τις δαπάνες τους, λόγω αυτής της αύξησης στην τιμή του ταξιδιού τους. Είναι και αυτή μια απο τις αιτίες για την ανησυχητική μείωση των τουριστικών εσόδων. Ο φόρος διαμονής, εάν εφαρμοστεί, θα επιφέρει ένα συντριπτικό πλήγμα, στην ανταγωνιστικότητα του τουριστικού προϊόντος. 

Αν δεν προχωρήσουμε άμεσα σε συγκεκριμένες μειώσεις φορολογικών επιβαρύνσεων, τότε κινδυνεύουμε να χάσουμε ότι με κόπο κερδίσαμε σε ανταγωνιστικότητα τα προηγούμενα χρόνια. Η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του προϊόντος, θα φέρει επιτέλους περισσότερες επενδύσεις, θα φέρει περισσότερα έσοδα στην ελληνική οικονομία και τα κρατικά ταμεία, αλλά και περισσότερες θέσεις εργασίας. Καμία μεγάλη και σοβαρή επένδυση δεν μπορεί να έρθει, όταν στη χώρα επικρατεί ο συνδυασμός της υπερφορολόγησης και του ασταθούς φορολογικού περιβάλλοντος.

 Κανείς σοβαρός επενδυτής δε θα έρθει στην χώρα, όταν δεν ξέρει πόσο θα φορολογηθεί. 

Το χωροταξικό

Εδώ έρχεται και η ανάγκη για την οριστική επίλυση του χωροταξικού ζητήματος. Δεν είναι δυνατόν επενδυτικά σχέδια να είναι έωλα και ευάλωτα σε οποιαδήποτε προσφυγή στο ΣτΕ, λόγω ακριβώς της έλλειψης χωροταξικού σχεδιασμού με συγκεκριμένες χρήσεις γης και με θεσμικές προϋποθέσεις που να διασφαλίζουν στον επενδυτή την απρόσκοπτη πορεία της επένδυσής του.

Όλοι αναγνωρίζουμε τη μεγάλη σημασία ύπαρξης χωροταξικού σχεδιασμού σε επίπεδο εφαρμογής, ώστε να ενθαρρυνθούν οι επενδύσεις και να αναπτυχθούν με βιώσιμο τρόπο σε πλαίσιo αειφορίας και ασφάλειας δικαίου.

Τα κόκκινα δάνεια

Άλλο ένα μείζον θέμα είναι τα κόκκινα δάνεια στις τουριστικές επιχειρήσεις.Ο επιχειρηματίας πρέπει να έχει την ευκαιρία να σώσει την επιχείρησή του. Κάθε περίπτωση είναι διαφορετική και ως τέτοια πρέπει να αντιμετωπίζεται. Οι επιχειρήσεις που έχουν προβλήματα στην εξυπηρέτηση του δανεισμού τους, κινδυνεύουν να βρεθούν σε φάση εκκαθάρισης από τους αγοραστές των προβληματικών τους δανείων και όλοι αντιλαμβανόμαστε πολύ καλά τους κινδύνους αυτής της ιστορίας.

 Θα πρέπει να επιτραπεί στις τράπεζες, μέσω και της δημιουργίας ενός ευέλικτου και λειτουργικού κανονιστικού πλαισίου, να αναδιαρθρώσουν τα δάνεια των τουριστικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται σε έναν καθ’ όλα βιώσιμο τομέα της οικονομίας, με πιθανή είσοδο νέων κεφαλαίων ή στρατηγικών επενδυτών, ώστε αυτές να εξυγιανθούν και να συνεχίσουν τη λειτουργία τους. 

Το θέμα των κόκκινων δανείων είναι πολύ σοβαρό και για εμάς αποτελεί προτεραιότητα. 

Η γεωπολιτική κατάσταση

Τα προβλήματα ωστόσο που αντιμετωπίζει ο τουρισμός δεν έχουν να κάνουν μόνο με τα εσωτερικά προβλήματα της χώρας, αλλά και με τη γενικότερη γεωπολιτική κατάσταση στην περιοχή μας, στην Ευρώπη, αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο. Μια σειρά θεμάτων επηρεάζει άμεσα ή έμμεσα τον τουρισμό.

Αστάθεια στη νοτιοανατολική μεσόγειο, προβλήματα στην γείτονα χώρα, τρομοκρατικές ενέργειες, πολιτικές ανακατατάξεις, προσφυγική κρίση,  δημιουργούν ένα πλέγμα που χρειάζεται καλή γνώση, ευρύτερες συνέργειες και γρήγορα αντανακλαστικά για την αντιμετώπισή του.  Εμείς από την πλευρά μας, πέρα απο την αυτονόητη διαρκή συνεργασία με την κυβέρνηση, επιλέγουμε την οδό της εξωστρέφειας, σχεδιάζοντας την ίδρυση γραφείου του Συνδέσμου στις Βρυξέλλες.

Πιστεύουμε ότι πρέπει να βρισκόμαστε, ιδίως τώρα, κοντά στα κέντρα των αποφάσεων. Να μπορεί να ακούγεται η φωνή μας, να επηρεάζουμε, στο βαθμό που μας αναλογεί, τις εξελίξεις. 

Με αυτή την κίνηση, θα έχουμε καλύτερη και εγκυρότερη πληροφόρηση για μια σειρά ζητημάτων και φυσικά θα ενισχύουμε την παρουσία του τομέα, της ελληνικής οικονομίας αλλά και της Ελλάδας γενικότερα. 

 Η Marketing Greece

Ένας ακόμα στόχος, είναι η ενίσχυση της εικόνας της χώρας,  που επιτυγχάνεται παράλληλα και σε μεγάλο βαθμό και με την Marketing Greece. Όλοι γνωρίζουμε ότι η εταιρία αυτή ήταν και είναι το όραμα και η αγάπη του Ανδρέα Ανδρεάδη. Πίστεψε πολύ στη χρησιμότητα και την αποτελεσματικότητά της και είχε απόλυτο δίκιο. Είναι αυτονόητο ότι η Marketing Greece θα ενισχυθεί περαιτέρω με σκοπό να γίνει αυτό που έλεγε πάντα ο Ανδρέας. Το καλύτερο ιδιωτικό - υποστηρικτικό εργαλείο που θα μπορούσε να έχει το Υπουργείο Τουρισμού και ο ΕΟΤ, για την υλοποίηση της ενιαίας εθνικής τουριστικής στρατηγικής.

Έχουμε και τη γνώση και τη θέληση για στενότερη και ουσιαστικότερη συνεργασία με το κράτος, για όλο το φάσμα των ζητημάτων στρατηγικής επικοινωνίας και προώθησης, όχι μόνο του τουριστικού προϊόντος, αλλά και γενικότερα του brand Ελλάδα. Στο πλαίσιο αυτής της υψηλής τεχνογνωσίας του ΣΕΤΕ, είναι αυτονόητο αλλά και προετραιότητα να στηριχθεί και να ενισχυθεί ακόμα περισσότερο και το Ινστιτούτο του ΣΕΤΕ (ΙΝΣΕΤΕ), με σκοπό την ακόμα καλύτερη τεκμηρίωση των στοιχείων, της επιχειρηματολογίας, του επιχειρησιακού σχεδιασμού, και της αναβάθμισης της εκπαίδευσης.

Χρειαζόμαστε αξιόπιστες έρευνες, καλά πρωτογενή στοιχεία, περισσότερες σοβαρές μελέτες για τον τουρισμό και την οικονομία. 

Τώρα είναι η κατάλληλη ώρα να χρησιμοποιήσουμε τη γνώση που έχουμε αποκομίσει από το παρελθόν. Να τη συνδυάσουμε με τα εργαλεία του σήμερα …

Να θέσουμε από κοινού τον στόχο για το πώς επιθυμούμε το μέλλον που έρχεται. Τώρα είναι η κατάλληλη ώρα για να μπεί στη μάχη της προσφοράς στον τουρισμό μια νέα γενιά ανθρώπων. Με σεβασμό στο παρελθόν και στους ανθρώπους που υπηρέτησαν τον τομέα. Με ρεαλισμό για το παρόν και τα προβλήματα που πρέπει να λύσουμε. Με τόλμη για το μέλλον και τους δρόμους που πρέπει να ανοίξουμε μπροστά μας. Έχω μάθει στη ζωή μου να είμαι ρεαλιστής. 

Και γι’ αυτό σας δηλώνω απόλυτα αισιόδοξος για το μέλλον. Μπορεί να ακούγεται αντιφατικό αλλά δεν είναι. Ο ρεαλισμός δεν αγνοεί την πραγματικότητα. Στοχεύει όμως πάντα, με βάση τα πραγματικά γεγονότα, σε ένα καλύτερο μέλλον. Η αισιοδοξία αποτελεί το καθήκον κάθε ρεαλιστή. Είναι η κινητήρια δύναμή μας να προχωρήσουμε μπροστά. 

Ό,τι ονομάζω ανάπτυξη και εξέλιξη δεν είναι ουτοπία, αλλά εθνικό πρόσταγμα το οποίο μπορεί να πραγματοποιηθεί.  Για το οποίο, τίποτα δε δείχνει ότι είναι αδύνατο. 

Η πραγματοποίηση ενός αναπτυξιακού προγράμματος εξαρτάται από τη δική μας δραστηριότητα, από την κατανόηση, από τη θέλησή μας. Πρέπει να πιστέψουμε ότι μπορούμε να τα καταφέρουμε, σε μια δύσκολη περίοδο που διανύουμε.  Από τη θέση του Προέδρου του ΣΕΤΕ που έχω την τιμή να υπηρετώ από σήμερα, σας διαβεβαιώνω ότι θα βρίσκομαι στην πρώτη γραμμή, για όλες τις μάχες που μας αναλογούν. Δίνοντας τον καλύτερο εαυτό μου.

Δεν μπορώ παρά να μην ευχαριστήσω, σήμερα, από αυτό το βήμα, όλους τους ανθρώπους που με στήριξαν, για να πετύχω ένα όνειρο που σήμερα γίνεται πραγματικότητα. Να ευχαριστήσω ιδιαίτερα τη μητέρα και τον πατέρα μου για τα όσα μου έδωσαν σε ολόκληρη την πορεία μου και τις τρεις κόρες μου, το φως της ζωής μου. Έχουμε μπροστά μας να κάνουμε πολλά. Κυρίως, να προσφέρουμε στην πατρίδα και στις νέες γενιές που έρχονται.

Ο ελληνικός τουρισμός, μπορεί και πρέπει να αποτελέσει για ακόμα μια φορά το όνειρο που γίνεται πραγματικότητα. Το αφήγημα μιας συλλογικής προσπάθειας που μπορεί να αποτελέσει την κινητήρια δύναμη να βγούμε επιτέλους από την κρίση που μαστίζει τη χώρα μας. 

Να είστε σίγουροι ότι όλοι εμείς θα κάνουμε το καθήκον μας.

 

 

  1. 09/12 18:50

    Έ.Κουντουρά: Πώς προωθείται ο τουρισμός υγείας στην Ελλάδα- εγκαίνια της Athens International Tourism Expo

  2. 09/12 16:02

    Υπερ- τουρισμός και άλλες 6 τάσεις που θα διαμορφώσουν την παγκόσμια τουριστική βιομηχανία

  3. 09/12 11:26

    Δήμος Παγγαίου: Δημιουργία προσβάσιμων θαλάσσιων τουριστικών προορισμών

  4. 09/12 11:25

    Ψηφιακή προβολή των γεω-μνημείων της Λήμνου

  5. 09/12 11:21

    Δράσεις πολιτισμού στο Αγρίνιο

  6. 09/12 10:59

    Εορταστικό πάρτι στο ανακαινισμένο Ballroom του Crowne Plaza Athens City Centre

  7. 08/12 12:36

    5η ait expo: Οι Περιφέρειες προωθούν τη συνεργασία

  8. 08/12 11:10

    Η Κως ως τουριστικός προσβάσιμος θαλάσσιος προορισμός

  9. 08/12 11:08

    Ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης προορισμού στην Κατερίνη

  10. 08/12 11:03

    Νέος πολυχώρος στην Ελεύθερνα

  11. 07/12 16:39

    Ημερίδα για το Digital Marketing στη Θεσσαλονίκη

  12. 07/12 16:25

    O τουρισμός αύξησε τον κύκλο εργασιών στα καταλύματα και την εστίαση το γ' 3μηνο

  13. 07/12 16:01

    Η Τήνος στοχεύει σε διεθνείς και Έλληνες ταξιδιώτες

  14. 07/12 15:40

    Γ. Τζιάλλας: Eπενδυτικές ευκαιρίες στον ελληνικό τουρισμό

  15. 07/12 15:06

    Προωθείται η εγγραφή του Μινωικού Πολιτισμού στην UNESCO

  16. 07/12 14:31

    Μ. Κόνσολας: Υπερφορολόγηση του τουρισμού την τελευταία τετραετία

  17. 07/12 14:07

    Παγκόσμια Ημέρα Πολιτικής Αεροπορίας σήμερα

  18. 07/12 13:39

    Σε διαβούλευση σχέδιο Κανονισμού Καζίνο

  19. 07/12 13:29

    Η FedHATTA στηρίζει τον οινικό τουρισμό της Νάουσας

  20. 07/12 13:15

    Περισσότερο σεξ στις διακοπές θέλουν οι Αμερικανοί τουρίστες

  21. 07/12 12:51

    Virtuoso: Οι 9 εμπειρίες πολυτελών διακοπών που δεν πρέπει να χάσει κανείς το 2019

  22. 07/12 12:01

    +12,3% η επιβατική κίνηση στην Αθήνα το Νοέμβριο

  23. 07/12 11:41

    Fraport Greece: Διψήφια αύξηση των επιβατών το Νοέμβριο

  24. 07/12 11:41

    Επενδύσεις: Προκαταβολή του 25% της επιχορήγησης

  25. 07/12 11:38

    Σε διαβούλευση το σ/ν για την προσέλκυση Στρατηγικών Επενδύσεων

  26. 07/12 11:22

    Ryanair: Νέο δρομολόγιο Θεσσαλονίκη - Κρακοβία το 2019

  27. 07/12 11:15

    Υπερψηφίστηκε το νομοσχέδιο για το θεματικό τουρισμό - Τι περιλαμβάνει

  28. 07/12 10:38

    1,5 εκατ. Πολωνοί τουρίστες στην Ελλάδα το 2019

  29. 07/12 10:24

    Διεθνής διάκριση για το ξενοδοχείο Liostasi Hotel & Suites

  30. 07/12 10:16

    Μέγαρο Μουσικής Αθηνών: Προβολή παραγωγών σε 30 ξενοδοχεία

  31. 07/12 10:14

    Περιφέρεια Πελοποννήσου: Πολιτιστική διαδρομή "Δρόμοι Υγείας"

  32. 07/12 10:12

    Δήμος Πόρου: Το πρόγραμμα τουριστικής προβολής για το 2019

  33. 07/12 10:09

    ΕΟΤ: Πρόγραμμα διαφήμισης στην Κίνα

  34. 07/12 10:05

    Δυο νέα 5άστερα ξενοδοχεία στη Σαντορίνη

  35. 06/12 16:17

    Ο Δήμος Χερσονήσου στην Grecak Panorama και Greek Food Show

  36. 06/12 14:38

    Στην Κέρκυρα το βραβείο καλύτερης ευρωπαϊκής τοποθεσίας για κινηματογραφικά γυρίσματα

  37. 06/12 14:17

    ΠΟΤ- UNESCO: Ο πολιτιστικός τουρισμός οδηγεί στην ευημερία των κοινοτήτων

  38. 06/12 13:41

    Αίτηση πτώχευσης από την ελβετική αεροπορική εταιρεία PrivatΑir

  39. 06/12 13:26

    Η Ρόδος ιδανικός τουριστικός προορισμός για τους Πολωνούς

  40. 06/12 13:23

    Η γαστρονομία της Αστυπάλαιας προβάλλεται στην Ινδία

  41. 06/12 12:54

    Αυτό το αθηναϊκό ξενοδοχείο είναι ανάμεσα στα 100 καλύτερα στον κόσμο

  42. 06/12 12:35

    Αγωγή εκατομμυρίων δολαρίων στη Hilton για βιντεοσκόπηση επισκέπτριας στο ντουζ

  43. 06/12 12:11

    Ο ελληνικός τουρισμός υγείας και η κληρονομιά του Ιπποκράτη προβάλλεται στη Ρωσία

  44. 06/12 12:00

    Τουρκικός τουρισμός: Σύγχρονη ταυτότητα, με στόχο τα 50 εκατ. τουρίστες το 2019

  45. 06/12 11:56

    Αμερικανικός τουρισμός | Απογείωση της ζήτησης για Μύκονο το 2018- Οι top τάσεις στα ταξίδια

  46. 06/12 11:29

    Σειρά ριάλιτι στο MTV για το Beach Club της Lindsay Lohan στη Μύκονο (video)

  47. 06/12 10:45

    Δράσεις για τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στην Κρήτη

  48. 06/12 10:43

    Ο τουριστικός χάρτης της Περιφέρειας Αν. Μακεδονίας- Θράκης

  49. 06/12 10:41

    Οργανισμός Διαχείρισης μάρκετινγκ προορισμού στο Β.Αιγαίο

  50. 06/12 10:37

    Tο πρόγραμμα τουριστικής προβολής της Ρόδου για το 2019

  51. 06/12 10:33

    Πινακίδες τουριστικής πληροφόρησης στη Σπάρτη- Λεύκωμα για τη Δ.Μακεδονία

  52. 05/12 19:59

    Τουρισμός υπαίθριων δραστηριοτήτων: Τρίτος προορισμός στον κόσμο η Ελλάδα

  53. 05/12 19:39

    SETE Workshop: «To κρασί συναντά τον τουρισμό»

  54. 05/12 19:31

    Aegean: Προσύμφωνο με την Pratt & Whitney για κινητήρες GTF στα Α320neo

  55. 05/12 19:25

    Η Περιφέρεια Αττικής προβάλλεται στην Ολλανδία και το Βέλγιο

  56. 05/12 15:57

    Χριστούγεννα στην Αθήνα: 230 εκδηλώσεις στο εορταστικό πρόγραμμα του δήμου

  57. 05/12 14:43

    ΕΞΑ-ΑΑ: Τα προβλήματα της Αθήνας στους υποψήφιους δημάρχους

  58. 05/12 14:32

    Αλλοδαπός νοίκιαζε ανύπαρκτα διαμερίσματα στο εξωτερικό μέσω του διαδικτύου

  59. 05/12 14:16

    Στη Ελλάδα η απονομή των Seven Stars Luxury Hospitality and Lifestyle Awards 2019

  60. 05/12 13:53

    Πέμπτος μεγαλύτερος προορισμός για τους Αυστριακούς η Ελλάδα

  61. 05/12 13:18

    Η γαστρονομία της Τήνου σε εκδήλωση στο Μαρούσι

  62. 05/12 13:16

    Προσλήψεις στην Emirates | Open Day σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

  63. 05/12 13:13

    Βρετανικός τουρισμός: Πώς θα επηρεάσει το Brexit τις διακοπές στη Μεσόγειο

  64. 05/12 12:31

    Αθλητικός τουρισμός | Διεθνής διάκριση για το Santorini Experience

  65. 05/12 12:26

    Ο τουρισμός ενεργοποίησε την ελληνική αγορά ακινήτων

  66. 05/12 12:02

    Παραπλάνηση των ταξιδιωτών από την Trivago στην Αυστραλία

  67. 05/12 11:41

    Βραβείο Προσβάσιμης Πόλης 2019 στη Μπρέντα της Ολλανδίας

  68. 05/12 11:22

    Τουρισμός: Ποιες πόλεις ήταν οι πιο περιζήτητες στους διεθνείς ταξιδιώτες το 2018

  69. 05/12 11:06

    Blu Express: 5 νέες συνδέσεις με Ελλάδα το 2019

  70. 05/12 11:00

    Ν. Ηγουμενίδης: Να προστατευθεί η θέση των ξεναγών ως πρεσβευτών της χώρας

  71. 05/12 10:48

    Φαντασμαγορική γιορτή για τα Χριστούγεννα στη μαρίνα Φλοίσβου

  72. 05/12 09:27

    ΣΕΤΕΥΔ: Οι υπαίθριες δραστηριότητες δεν είναι "τουρισμός αθλητικής αναψυχής"- Ο κλάδος θα γυρίσει πίσω 40 χρόνια

  73. 05/12 09:21

    Δήμος Ιλίου: Όχι σε μονάδα επεξεργασίας λυμάτων

  74. 05/12 09:19

    Πληρωμές επιχορηγήσεων για επενδύσεις σε ξενοδοχεία

  75. 05/12 09:17

    Δράσεις για τον τουρισμό σε Ναύπακτο και Λουτράκι

  76. 05/12 09:14

    Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου: Σύστημα διαχείρισης προορισμού

  77. 05/12 09:10

    ΕΛΣΤΑΤ: Χωρίς αναλυτικά στοιχεία για τον εισερχόμενο τουρισμό και το 2019

  78. 05/12 09:03

    Ξενοδοχεία: Παράταση του διαγωνισμού για τη μίσθωση του κτιρίου στη Ζαλοκώστα

  79. 04/12 17:53

    Κορυφαία στελέχη αεροδρομίων στο συμπόσιο του ΔΑΑ

  80. 04/12 15:00

    Απάτη 43.000 ευρώ από ταξιδιωτικό γραφείο στην Αθήνα

  81. 04/12 14:26

    The Best for the Guest | Συνέδριο Οικονομίας Διαμοιρασμού & Βραχυχρόνιας Μίσθωσης

  82. 04/12 14:21

    Το Discover North Athens προσέλκυσε Kινεζικές συμμετοχές στο Olympic Stadium Run

  83. 04/12 14:05

    Κερδίστε προσκλήσεις στο Posidonia Sea Tourism Forum

  84. 04/12 14:02

    Επαυξημένη πραγματικότητα στις περιηγήσεις στο Πεδίο του Άρεως

  85. 04/12 13:46

    Τουρισμός πόλης: Τρεις ελληνικές πόλεις στις 100 πιο περιζήτητες στον κόσμο για city break

  86. 04/12 13:30

    Η πλήρης απευλευθέρωση visa θα φέρει κύμα Κινέζων τουριστών στην Ευρώπη

  87. 04/12 13:02

    Αγωγές για την υποκλοπή δεδομένων στα ξενοδοχεία της Marriott

  88. 04/12 12:49

    Xenia 2018: Θρίαμβος από τον εκθεσιακό ηγέτη της Τουριστικής βιομηχανίας

  89. 04/12 12:39

    Η LG στηρίζει τον τουριστικό κλάδο: Grand Sponsor στο Hotel Megatrends στην XENIA 2018

  90. 04/12 12:10

    TripAdvisor: Αυτά είναι τα 10 καλύτερα εστιατόρια στην Ελλάδα για το 2018

  91. 04/12 11:53

    Η Booking εξαγόρασε την HotelsCombined

  92. 04/12 11:44

    Sabre: Έλληνας στο τιμόνι Ελλάδας, Κύπρου και Νορβηγικών χωρών

  93. 04/12 11:35

    Carnival: Η Ελλάδα σε νέο πρόγραμμα κρουαζιέρας στη Μεσόγειο το 2020

  94. 04/12 11:26

    Νέο "πρόσωπο" για την περιοχή Αγίου Διονυσίου στον Πειραιά

  95. 04/12 11:23

    Ελληνικός τουρισμός: Προοπτικές για διψήφια αύξηση από την Πολωνία το 2019

  96. 04/12 11:20

    Τουρκικός τουρισμός: Προσδοκίες για 40 εκατ. αφίξεις το 2018

  97. 04/12 10:39

    Αλόννησος: Οι αφίσες γίνονται οικολογικές τσάντες

  98. 04/12 10:28

    Τουριστικές και θεματικές διαδρομές στο Δήμο Φαιστού

  99. 04/12 10:26

    19 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση του χιονοδρομικού κέντρου Καλαβρύτων

  100. 04/12 10:20

    Μελέτη για την αξιοποίηση του ξενοδοχείου «Κασταλία»