Τουρισμός της Διασποράς: Οφείλουμε να δημιουργήσουμε τις κατάλληλες προϋποθέσεις για την προσέλκυση των ομογενών

Του Κων/νου Μαρινάκου*
Στην τουριστική βιβλιογραφία οι μετανάστες που επισκέπτονται την πατρογονική τους πατρίδα αναφέρονται ως «τουρίστες της διασποράς», «τουρίστες της επιστροφής» και «ταξιδιώτες που ανακαλύπτουν τις ρίζες τους».
Ο «τουρισμός της διασποράς» ή «απόδημος τουρισμός» ή «ομογενειακός τουρισμός» είναι μια νέα ταξιδιωτική τάση με διαρκώς αυξανόμενη δυναμική και περιλαμβάνει όλους εκείνους που ξενιτεύτηκαν από τις πατρίδες τους και διαμένουν σε άλλες χώρες (Proyrungroj, 2022). Επίσης, περιλαμβάνει τα παιδιά, τα εγγόνια και όλους τους απογόνους τους που επιθυμούν να επισκεφθούν την πατρίδα των προγόνων τους, να μάθουν την ιστορία και τον πολιτισμό τους. Μάλιστα μια υποκατηγορία της ειδικής αυτής μορφής είναι και ο «τουρισμός DNA ή προγονικός τουρισμός» , όπου περιλαμβάνει ανθρώπους, οι οποίοι ανακαλύπτουν την καταγωγή τους και έτσι τους γεννάται η επιθυμία να επισκεφθούν τη χώρα ή τις χώρες που έχουν κάποια “βιολογική” σύνδεση.
Κοινό χαρακτηριστικό των κοινοτήτων της διασποράς είναι η ισχυρή επιθυμία να παραμείνουν συνδεδεμένες με την πατρίδα τους ή ακόμη και να επιστρέψουν σε αυτή. Η «νοσταλγία» είναι μια έννοια που αναφέρεται στη λαχτάρα των ατόμων να ξαναζήσουν ή να αναπαραστήσουν εμπειρίες του παρελθόντος (αποκαλείται και «νοσταλγικός τουρισμός») (Kimm et al., 2019). Οι κοινότητες της «διασποράς» διακατέχονται πολύ συχνά από συναισθήματα νοσταλγίας και οικειότητας, που διαπνέονται από θετικά συναισθήματα ευχαρίστησης, χαράς, ικανοποίησης.
Κάποιοι μελετητές (Karayanni et al. ,2019; Otto et al. , 20219b κ.α.) κάνουν λόγο για τον ‘’Νόστο’’ που αντιπροσωπεύει τη λαχτάρα για επιστροφή στα πάτρια εδάφη, την δική τους «Ιθάκη». Το στοιχείο αυτό είναι ιδιαίτερα έντονο στους μετανάστες πρώτης γενιάς με την επιστροφή στον τόπο καταγωγής να αποτελεί στόχο ζωής. Το αίσθημα της «αναζήτησης/επανασύνδεσης με τις ρίζες» διακατέχει πολύ έντονα τις κοινότητες της διασποράς. Η απουσία από τον τόπο καταγωγής είναι πολιτισμικά επεξεργασμένη στα ελληνικά με την έννοια ‘’ξενιτιά’’, η ξένη γη που κάποιος ξενιτεύεται, που περικλείει τα οδυνηρά συναισθήματα νοσταλγίας και απώλειας εκείνων που φεύγουν ακούσια και εκείνων που μένουν πίσω. Η ‘’ξενιτιά’’ συνδυάζει ένα ισχυρό ήθος επιστροφής και την πεποίθηση ότι όποιος ανήκει στην Ελλάδα πρέπει μια μέρα να επιστρέψει εκεί.
Αρκετά μέλη των διασπορικών κοινοτήτων εκλαμβάνουν την πραγματοποίηση ενός ταξιδιού στη χώρα των προγόνων τους, ως μια εμπειρία που πρέπει να συμβεί τουλάχιστον μία φορά στη ζωή τους, ενώ μερικοί θεωρούν το ταξίδι της επιστροφής στον τόπο καταγωγής ως ένα ετήσιο προσκύνημα. Όσον αφορά τους δεσμούς με τον τόπο καταγωγής ή τη γη των προγόνων, η «οικογενειακή επανένωση», η «διατήρηση των οικογενειακών δεσμών» η «εκπλήρωση οικογενειακών υποχρεώσεων» (γάμοι, κηδείες κα) ή η επιβεβαίωση των κοινωνικών δεσμών αποτελούν ισχυρά κίνητρα ταξιδιού . Συχνά ο διασπορικός τουρίστας ταξιδεύει με κύριο σκοπό την «επίσκεψη σε συγγενείς και φίλους», την αναζήτηση των ριζών, τη «συμμετοχή σε φεστιβάλ ή γιορτές» και την ενίσχυση/αναβίωση της εθνικής και πολιτισμικής ταυτότητας» Σημαντικό κίνητρο αποτελεί και η «χρήση των υπηρεσιών υγειονομικής περίθαλψης» στη χώρα καταγωγής σημαντικός παράγοντας έλξης λόγω κοινής ιατρικής κουλτούρας, διαθεσιμότητας χρόνου «για το διάστημα που βρίσκονται στο σπίτι τους», επικοινωνίας στη μητρική γλώσσα, δεύτερης ιατρικής γνώμης, ποιότητας και προσιτής τιμής ή δυσαρέσκειας από το υπάρχον σύστημα στη χώρα μόνιμης κατοικίας τους.
Και ενώ είχαμε μάθει να ταξινομούμε τους τουρίστες σε εγχώριους και διεθνείς, στην περίπτωση του ‘’τουρίστα της διασποράς’’ έχουμε να κάνουμε με μια ενδιάμεση κατάσταση: ενώ θεωρούνται τεχνικά «ξένοι» στη χώρα καταγωγής τους, μοιράζονται το ίδιο πολιτιστικό υπόβαθρο και την ίδια σχέση με τον προορισμό όπως και οι εγχώριοι τουρίστες.
Δεν είναι λοιπόν καινούργιο το ότι κάθε χρόνο ο οι Έλληνες του εξωτερικού επιστρέφουν στην πατρίδα για να δουν οικογένεια, συγγενείς και φίλους αλλά και για να απολαύσουν τις διακοπές τους σε γνώριμα εδάφη. Ωστόσο η μεγάλη αυτή επιθυμία των Ελλήνων της διασποράς να ταξιδέψουν στη χώρα καταγωγής τους συχνά προσκρούει σε σημαντικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν όταν θέλουν να κλείσουν τις διακοπές τους στην πατρίδα, να φέρουν εκτός από την οικογένειά τους, τους φίλους τους, τους συγγενείς τους και πάει λέγοντας. Δυσκολίες που δεν εστιάζονται τόσο στο κόστος όσο στη διευκόλυνση του Έλληνα ομογενή να έρθει στην Ελλάδα περισσότερες φορές το χρόνο.
Ελάχιστοι έως τώρα έχουν εστιάσει το ενδιαφέρον τους στην αγορά αυτή, που αν και μικρή, αποδεδειγμένα μπορεί να συμβάλλει τα μέγιστα στην τοπική οικονομία.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε το ότι ‘’υπάρχει μία ακόμη Ελλάδα εκτός συνόρων’’ μπορεί να ακούγεται υπερβολικό, όμως έχει σε ένα μεγάλο βαθμό βάση. Μπορεί το τρίτο μεγάλο κύμα μετανάστευσης που γνωρίζει η χώρα να μην έχει τη δυναμική που είχαν τα δύο προηγούμενα (το πρώτο στις αρχές του περασμένου αιώνα και το δεύτερο μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο) όμως ενισχύει σημαντικά τη δεύτερη αυτή Ελλάδα.
Με βάση τα τελευταίες εκτιμήσεις της Γενικής Γραμματείας Απόδημου Ελληνισμού σήμερα, περισσότεροι από 5.000.000 πολίτες ελληνικής καταγωγής ζουν εκτός των ελληνικών συνόρων, διεσπαρμένοι σε 140 χώρες της υφηλίου. Μεγαλύτερη συγκέντρωση πληθυσμού ελληνικής καταγωγής παρατηρούμε στις ΗΠΑ (περί τα 3.000.000), με δεύτερη την Ευρώπη (1.000.000)- συμπεριλαμβανομένων και των χωρών της πρώην Σοβιετικής Ένωσης-, την Αυστραλία (650.000 με 700.000), τον Καναδά (περί τις 350.000), την Ασία – Αφρική (περί τις 100.000) και την Κεντρική και Νότια Αμερική (περί τις 60.000).
Στην Ευρώπη η μεγαλύτερη κοινότητα βρίσκεται στη Γερμανία (υπολογίζεται μεταξύ 400.000 και 450.000) και ακολουθείται από τη Βρετανία όπου οι ελληνικής καταγωγής πολίτες υπολογίζονται σε 400.000 -μαζί όμως με την κυπριακή κοινότητα- ενώ από τις πρώην Σοβιετικές Δημοκρατίες ισχυρή παρουσία υπάρχει στη Ρωσία (98.000) και την Ουκρανία (90.000).
Μάλιστα σύμφωνα, με μελέτη του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (2020), μετά το 2010, ξενιτεύτηκαν περί τους 350.000 – 400.000 Έλληνες με κύριους προορισμούς τη Γερμανία (160.000), το Ηνωμένο Βασίλειο (65.000), την Ολλανδία (17.000), τις ΗΠΑ (14.000), την Αυστραλία (13.000), την Ελβετία (12.000), τη Σουηδία (10.000) και το Βέλγιο (8.000).
Σε αυτή τη νέα δυναμική και ανοδική τάση των ‘’τουριστών της διασποράς’’ θα πρέπει από την πλευρά της και η προσφορά να μπορεί να ανταποκριθεί με γρήγορα αντανακλαστικά, καινοτόμες υπηρεσίες και ψηφιακή τεχνολογία. Είναι καιρός να οργανωθούν και να παραχθούν νέες καινοτόμες υπηρεσίες για αυτά τα ειδικά τμήματα της αγοράς εκ μέρους των τουριστικών πρακτόρων και της τουριστικής προσφοράς εν γένει, ικανοποιώντας επαρκώς τις σύγχρονες απαιτήσεις τους, που απορρέουν από την επιθυμία των Ελλήνων και των φιλελλήνων του εξωτερικού να κάνουν διακοπές στην Ελλάδα.
Επίσης, ιδιαίτερη δυναμική μπορεί να έχει και η προσέλκυση Ελλήνων ψηφιακών νομάδων, οι οποίοι θα μπορούσαν να μένουν δύο ή και περισσότερους μήνες στην Ελλάδα και να εργάζονται ταυτόχρονα απομακρυσμένα. Αυτό άλλωστε θα μπορούσε να είναι ένας τρόπος αντιμετώπισης του λεγόμενου “brain drain”. Αλλά και ο ιατρικό τουρισμός , που μπορεί να προσελκύσει ένα σημαντικό μέρος των Ομογενών να επισκεφθούν την Ελλάδα καθώς, έχουν ιδιαίτερη εμπιστοσύνη στους Έλληνες γιατρούς.
Ο Έλληνας του εξωτερικού χρειάζεται κάποιον ειδικό για να του οργανώσει το ταξίδι του με βάσει τις ανάγκες του που, μεταξύ άλλων υπηρεσιών, περιλαμβάνει και εκδρομές εντός της χώρας. Ο έλεγχος του κόστους του ταξιδιού, είναι σημαντικός, ωστόσο, αυτό που ενδιαφέρει περισσότερο είναι να ξέρει ο ταξιδιώτης από πριν, πού θα μείνει, πώς θα μετακινηθεί και τι εκδρομές μπορεί να κάνει. Απαιτείται να δημιουργηθεί μία στοχευμένη θεματική καμπάνια ώστε να μπορούν οι Έλληνες του εξωτερικού να φέρουν μαζί τους, τους εξ αγχιστείας αλλοδαπούς συγγενείς, τους αλλοδαπούς φίλους και συναδέλφους, με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν νέες προοπτικές για τον ελληνικό τουρισμό. Μια αποτελεσματική εκστρατεία προώθησης στον πυρήνα της οποίας θα βρίσκεται έντονα το αίσθημα της νοσταλγίας για την πατρίδα και ένα σύνολο υπηρεσιών που συνδέονται με το προφίλ του ομογενή τουρίστα.
Οι Έλληνες του εξωτερικού δεν είναι μία ομοιογενής ομάδα, καθώς έχουμε τους νέους που μετανάστευσαν την τελευταία δεκαετία και αυτούς που έφυγαν πριν το 2010. Επίσης, είναι η δεύτερης και τρίτης γενιάς Έλληνες που γεννήθηκαν και ζουν στο εξωτερικό, οι οποίοι παρουσιάζουν διαφορετικά χαρακτηριστικά κι έχουν άλλα ταξιδιωτικά κίνητρα από τους υπόλοιπους.
Ωστόσο σχετική μελέτη (Greek Diaspora relations with the homeland. The travelling dynamics in the post – 2010 period, Πηγή: Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, 2020) εντοπίζει κάποια κοινά χαρακτηριστικά:
Η παραμονή των Ελλήνων του εξωτερικού στην πατρίδα διαρκεί περισσότερες ημέρες σε σύγκριση με τους αλλοδαπούς τουρίστες.
Ενισχύουν την τοπική οικονομία καθώς προτιμούν τις τοπικές επιχειρήσεις για να αγοράσουν αγαθά και υπηρεσίες και ακόμα και όταν δεν ταξιδεύουν σε άλλα μέρη πέραν του τόπου καταγωγής, επιλέγουν να συχνά να διαμένουν σε τοπικά ξενοδοχεία. Παρά το γεγονός, ότι συνολικά οι τουριστικές δαπάνες των ‘’τουριστών της διασποράς’’ στην Ελλάδα, δεν υπερβαίνουν κατά μέσο όρο το 5% των συνολικών τουριστικών εισπράξεων, οι ομογενείς ενισχύουν αποτελεσματικά την τοπική οικονομία καθώς θα επιλέξουν να φάνε στο εστιατόριο της περιοχής, να επισκεφθούν καταστήματα του τόπου τους, κ.ο.κ.
Αμβλύνουν την εποχικότητα του τουρισμού. Οι Έλληνες του εξωτερικού επισκέπτονται την Ελλάδα τόσο το καλοκαίρι όσο και τις υπόλοιπες εποχές του χρόνου. Μπορούν να έρθουν για Χριστούγεννα και Πάσχα καθώς και οποιαδήποτε άλλη στιγμή του φθινοπώρου, του χειμώνα ή της άνοιξης για να δουν τους δικούς τους ανθρώπους ή να συμμετέχουν σε κάποια κοινωνική εκδήλωση.
Τοποθετούν περισσότερους προορισμούς στον “τουριστικό χάρτη”. Επειδή για τους απόδημους η πατρίδα τους είναι λίγο πολύ γνωστή, θα προτιμήσουν εκτός από τα γνωστά τουριστικά μέρη να επισκεφθούν και λιγότερο τουριστικούς προορισμούς.
Νοιώθουν περισσότερο σαν ντόπιοι παρά σαν τουρίστες, καθώς σχεδόν όλοι γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα και την ελληνική κουλτούρα και διατηρούν συναισθηματικούς δεσμούς με τη μητέρα – πατρίδα.
Ωστόσο οι Έλληνες εξωτερικού πρώτης γενιάς μεταναστών, έχουν την επιθυμία να επισκεφθούν την πατρίδα για να δουν την οικογένειά τους και τους φίλους τους. Οι δεύτερης και τρίτης γενιάς είναι αυτοί που συχνά χρειάζονται ένα επιπλέον κίνητρο για να έρθουν στην πατρίδα των προγόνων τους ως τουρίστες.
Ολοένα και περισσότερες κυβερνήσεις ανά τον κόσμο έχουν αρχίσει να αναγνωρίζουν το ρόλο των απόδημων πληθυσμών τους στην εθνική τους οικονομία και είναι πρόθυμοι να τους καλωσορίσουν, προτείνοντας δράσεις για την προσέλκυσή τους τόσο ως επενδυτές αλλά και ως τουρίστες. Βασίζονται σε μελέτες που αποδεικνύουν ότι αυτή η τόσο εξειδικευμένη αγορά, αν και με τις χαμηλότερες, συγκριτικά με άλλες αγορές, δαπάνες, συμβάλλει τα μέγιστα στην τοπική οικονομία, επιμηκύνει την τουριστική περίοδο, τοποθετεί στον χάρτη των ταξιδιών λιγότερο τουριστικούς προορισμούς και γίνεται ο καλύτερος πρεσβευτής του τουριστικού προϊόντος της πατρίδας του.
Επιπλέον, τις τελευταίες δεκαετίες, με την βοήθεια σχετικών νομοθετικών ρυθμίσεων στους τομείς της Παιδείας, της έρευνας και της καινοτομίας, τα ελληνικά πανεπιστήμια έχουν ανοιχτεί στον κόσμο, αναπτύσσοντας διεθνείς συνεργασίες και αυξάνοντας την απήχησή τους σε φοιτητές, καθηγητές και ερευνητές ανά την υφήλιο. Σε αυτό το επίπεδο η ελληνική Διασπορά, με την ισχυρή παρουσία της σε πανεπιστημιακά ιδρύματα και επιστημονικά κέντρα ανά τον κόσμο, με το διαχρονικά έντονο ενδιαφέρον της για την Εκπαίδευση και με τη γνήσια διάθεσή της να προσφέρει στην ανάπτυξη της χώρας μας, μπορεί να διαδραματίσει κρίσιμο ρόλο στην εξωστρέφεια των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της Ελλάδας και να αποτελέσει σημαντικότατο πλεονέκτημα και μέσο για την επίτευξη του στόχου της διατήρησης, ισχυροποίησης και περαιτέρω διάδοσης του ελληνικού πολιτισμού και της ελληνικότητας.
(*) Ο Δρ. Κων/νος Μαρινάκος είναι Αναπληρωτής Καθηγητής Τουριστικού Μάνατζμεντ του Παν/μίου Δυτικής Αττικής, Πρόεδρος του Τουριστικού Οργανισμού Πελοποννήσου και Αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων
19/04 21:21
AEGEAN, Olympic Air και SKY express μεταφέρουν το Άγιο Φως σε όλη την Ελλάδα
19/04 11:38
Longevity is the New Luxury: Όταν η φιλοξενία συναντά την επιστήμη της ζωής σε συνέδριο στη Λισαβόνα
19/04 07:04
19/04 07:00
Juneyao Airlines: Περισσότερες απευθείας πτήσεις από τη Σαγκάη στην Αθήνα το 2025
19/04 07:00
Ο Δήμος Σίφνου αναζητεί 28 χώρους πάρκινγκ ενόψει της τουριστικής περιόδου
19/04 07:00
Ο Δήμαρχος Ελαφονήσου στο TN: Οι κρατήσεις για Πάσχα και καλοκαίρι προμηνύουν μια πολύ καλή σεζόν
19/04 00:05
Το φαγητό ως μοχλός ευημερίας: 6 τάσεις που αναδιαμορφώνουν τη Φιλοξενία
18/04 18:12
Το Nations Cup Beach Volleyball έρχεται στο TUI Magic Life Candia Maris στις 16-18 Μαΐου
18/04 14:46
18/04 14:28
Παραδοσιακό Πάσχα στη Νάξο: Μοναδικά έθιμα και τοπική κουζίνα
18/04 11:57
Αξέχαστο Πάσχα στη Σίφνο: Παράδοση, κατάνυξη και αυθεντικότητα
18/04 10:40
18/04 08:42
Πώς οι ευρωπαϊκές αεροπορικές χάνουν εκατοντάδες εκατομμύρια όσο αυξάνονται οι επιβάτες
18/04 08:41
Ελληνικός τουρισμός: Ισχυρό ρεύμα από τη Βρετανία το Πάσχα – Ποιοι προορισμοί επωφελούνται
18/04 07:56
18/04 07:47
Δήμος Πάρου | Παρέμβαση υπέρ επαγγελματιών για πρόστιμα αυθαίρετης χρήσης
18/04 07:15
18/04 07:00
Alltours: Ταξίδι εξοικείωσης στην Ελλάδα για 250 ταξιδιωτικούς πράκτορες
18/04 06:51
Ετήσια έσοδα άνω των 43.000 ευρώ για τα Airbnb σε Μύκονο και Σαντορίνη
18/04 06:46
Η Χίος στο Μιλάνο – Μαστίχα, παράδοση, παραλίες και θρησκευτικός τουρισμός
18/04 06:29
Ημερίδα για την Ψυχική Υγεία των εργαζομένων από τα Koullias Hotels στην Κω
17/04 17:21
Οργανισμός Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού στο Ηράκλειο- Συνεργασία με το υπ.Τουρισμού
17/04 12:51
17/04 12:10
17/04 11:49
Η αμερικανική Lyft «πατάει γκάζι» στην Ευρώπη με την εξαγορά της FreeNow
17/04 10:54
Η Αθήνα το νέο hotspot στην Ευρώπη για ξενοδοχειακές επενδύσεις- 8η πιο ελκυστική πόλη το 2025
17/04 10:43
Οι δασμοί Τραμπ προκαλούν ανησυχία στη διεθνή αγορά επαγγελματικών ταξιδιών
17/04 10:36
Jet2: Τέσσερις νέοι ελληνικοί προορισμοί από το Λούτον το καλοκαίρι του 2026
17/04 10:04
Σημαντική αύξηση άνω του 18% στις απευθείας κρατήσεις στα Ελληνικά ξενοδοχεία για το Πάσχα
17/04 09:54
Πασχαλινές Παραδόσεις των Κυκλάδων: Ένα Μωσαϊκό Πίστης και Πολιτισμού
17/04 08:23
Βραχυχρόνια μίσθωση: 1,15 εκατ. διαθέσιμες διανυκτερεύσεις το Μάρτιο στην Ελλάδα
17/04 08:21
Γαστρονομικές αποδράσεις στο Ζαγόρι: Ανακαλύπτοντας τους θησαυρούς της Ηπειρώτικης κουζίνας
17/04 07:32
17/04 07:05
Έτοιμη να υποδεχθεί τους επισκέπτες της η Ιθάκη για το Πάσχα και τη θερινή περίοδο
17/04 07:05
Η Handwritten Collection της Accor επεκτείνεται στην Ευρώπη – Η πρώτη ελληνική συμμετοχή
17/04 06:42
Μύκονος: Χαμόγελα για το Πάσχα, αισιοδοξία για ρεκόρ αφίξεων το 2025 | Η Μαρία Κουσαθανά στο T.N.
17/04 06:10
CBRE Hotels | Γιατί η αξία των ξενοδοχείων στην Ελλάδα θα συνεχίσει να ανεβαίνει
16/04 20:23
Τουρισμός περιπέτειας: Η Ελλάδα κερδίζει τους Βρετανούς ταξιδιώτες της δράσης
16/04 20:11
Χερσόνησος: 33.000 τουριστικές κλίνες στο σύστημα «Πληρώνω Όσο Πετάω»
16/04 16:02
16/04 15:57
Οργανισμός Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού στο Ρέθυμνο | Συνεργασία υπ. Τουρισμού και Δήμου
16/04 14:45
16/04 14:04
Wizz Air: Εκστρατεία ιατρικής ενημέρωσης ενόψει της αυξημένης ταξιδιωτικής κίνησης του Πάσχα
16/04 13:14
Μαγιόρκα: Αυξημένα μέτρα ασφαλείας στην Πάλμα κατά την τουριστική περίοδο
16/04 12:41
Expedia | O αθλητικός τουρισμός αντιπροσωπεύει το 10% της παγκόσμιας τουριστικής δαπάνης
16/04 11:32
16/04 11:17
16/04 11:02
Προβολή της Κεντρικής Μακεδονίας στην Πολωνία - ξεκινούν απευθείας πτήσεις προς Θεσσαλονίκη
16/04 10:54
Συμβουλές ασφαλούς οδήγησης εν όψει της μεγάλης εξόδου των εκδρομέων για το Πάσχα
16/04 10:45
16/04 10:41
Το χανιώτικο λάδι ως μοχλός ανάπτυξης στην τουριστική οικονομία της Κρήτης
16/04 07:59
Η Archirodon σε κοινοπρακτικό σχήμα για μεγάλη επένδυση σε νέο λιμάνι στην Αλβανία
16/04 07:53
Το πρώην Δημαρχείο Γόρτυνας μετατρέπεται σε Κέντρο Τουριστικής και Πολιτιστικής Ενημέρωσης
16/04 07:49
CHC Group: Η ελληνική αλυσίδα που φέρνει τη Hilton στην Ελούντα και την Κάρπαθο
16/04 07:43
Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών: Διαγωνισμός για τη μίσθωση δωματίων στη Σκοτίνα Πιερίας
16/04 07:35
Koziakas Mountain Race 2025: Η πρόκληση του βουνού στον Κόζιακα
16/04 07:12
Τουρισμός: Περιζήτητα τα πακέτα της TUI για Ελλάδα στην Αυστρία – Οι δημοφιλέστεροι προορισμοί
16/04 07:05
16/04 07:00
Η βιώσιμη ανάπτυξη δεν είναι επιλογή – είναι προϋπόθεση για τον ελληνικό τουρισμό
16/04 06:10
Υπουργείο Τουρισμού | Λευκή Βίβλος για τον τουριστικό μετασχηματισμό- διαγωνισμός 766.000 ευρώ
16/04 06:05
Ερέτρια: Παραθαλάσσιος παράδεισος για τις διακοπές του Πάσχα
15/04 23:15
Κυβερνητικές δεσμεύσεις για την άμεση λειτουργία του Μετρό στην Καλαμαριά
15/04 16:15
Πάσχα στη Σύρο, Πάρο, Κίμωλο και Αλόννησο | Τι λένει στο ΤΝ φορείς των νησιών
15/04 15:51
Παράδοση στα ψηλά βουνά: Ο στολισμός του Επιταφίου στο Οροπέδιο Λιμνάκαρου της Κρήτης
15/04 15:43
Σταθερό το επενδυτικό ενδιαφέρον στον τουρισμό διεθνώς το α' τρίμηνο
15/04 15:19
Επιβατική κίνηση α' τριμήνου | +9,1% στα αεροδρόμια της ΥΠΑ, +6,5% σε όλα
15/04 14:48
Πώς θα είναι ο κόσμος μας το 2035; - Διαβάστε τι απάντησαν οι μετέχοντες στο Φόρουμ των Δελφών
15/04 14:12
15/04 13:58
Η Norwegian Cruise Line βάφτισε το νέο της πλοίο- νέα αξιοθέατα στο ιδιωτικό νησί
15/04 13:45
Θήρα: Καθαρίστρια σκοτώθηκε από πτώση αιωρούμενου κρεβατιού - Δήλωση Αντώνη Παγώνη
15/04 12:03
Δήμος Αθηναίων: task force για την ανάδειξη και προστασία του ιστορικού κέντρου
15/04 11:49
Τουρκικός τουρισμός 2025 | Στόχος τα 65 εκατ. τουρίστες με 64 δισ. δολ. έσοδα
15/04 11:33
Νέο Διοικητικό Συμβούλιο στη ΣΕΤΚΕ – Πρόεδρος ο Παναγιώτης Τοκούζης
15/04 11:21
Η Airbus αποκαλύπτει τη νέα εμπειρία First Class στο A350-1000
15/04 10:57
Deloitte: Νέα πρότυπα ηγεσίας - Οι παγκόσμιες τάσεις για το ανθρώπινο δυναμικό το 2025
15/04 10:52
15/04 10:35
Δήμος Σφακίων: Ασφαλέστερη και προσβάσιμη ξανά η διαδρομή Λύκος - Μάρμαρα
15/04 10:31
Δυναμική παρουσία των Οινοποιών της Κρήτης στην έκθεση PROWEIN
15/04 08:43
Γερμανικός Τύπος | «Προειδοποιήσεις» για τους τουρίστες στην Ελλάδα
15/04 07:55
Πάρος | Η Μάνια Αμπατζή στο ΤΝ: Αισιοδοξιά για τη νέα σεζόν - Στοίχημα η επιμήκυνση της περιόδου
15/04 07:36
15/04 07:27
Δήμος Αθηναίων: Διαγωνισμός 1,75 εκατ. ευρώ για παροχή υπηρεσιών διαμονής σε ξενοδοχείο
15/04 07:07
Με θετικό πρόσημο ξεκίνησαν οι τουριστικές αφίξεις της νέας χρονιάς στη Βόρεια Μακεδονία
15/04 06:30
Ανοπαία Ατραπός: Αγώνας ορεινού τρεξίματος με ιστορική διαδρομή και αθλητικό ήθος
15/04 06:20
Διαγωνισμός για την αναβάθμιση καταφυγίου τουριστικών σκαφών στα Νέα Μουδανιά
15/04 06:14
Επιτροπές τουριστικής ανάπτυξης των δήμων Βέροιας, Νάουσας και Ζηρού
15/04 06:11
14/04 20:43
14/04 20:29
Κεντρική Κέρκυρα: Πρόγραμμα ανακύκλωσης χρησιμοποιημένων μαγειρικών ελαίων
14/04 20:25
14/04 19:24
Στον Δήμο Πεντέλης το ιστορικό «Μέγαρο Δουκίσσης Πλακεντίας»
14/04 18:58
14/04 13:46
Workshop σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα για συνεργασία Ελλάδας και Τουρκίας στον τουρισμό
14/04 13:23
Αύξηση επισκεψιμότητας και εσόδων σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους το 2024
14/04 12:52
Domotel Hotels & Resorts | Νέα προσθήκη το πολυτελές Golden Milos Beach House
14/04 12:18
Ryanair | Διαθέσιμες οι κρατήσεις και μέσω της Expedia Group
14/04 11:38
14/04 11:31
14/04 11:26
Το επιχειρηματικό DNA των Ιωαννίνων μέσα από ένα μοναδικό Walking Tour
14/04 11:19
Πάσχα στην Ελλάδα: Μοναδικοί προορισμοί και ελκυστικές τιμές της τελευταίας στιγμής
AEGEAN, Olympic Air και SKY express μεταφέρουν το Άγιο Φως σε όλη την Ελλάδα
Δήμος Αθηναίων: task force για την ανάδειξη και προστασία του ιστορικού κέντρου
Longevity is the New Luxury: Όταν η φιλοξενία συναντά την επιστήμη της ζωής σε συνέδριο στη Λισαβόνα
Juneyao Airlines: Περισσότερες απευθείας πτήσεις από τη Σαγκάη στην Αθήνα το 2025
Ο Δήμαρχος Ελαφονήσου στο TN: Οι κρατήσεις για Πάσχα και καλοκαίρι προμηνύουν μια πολύ καλή σεζόν
Ο Δήμος Σίφνου αναζητεί 28 χώρους πάρκινγκ ενόψει της τουριστικής περιόδου
Το φαγητό ως μοχλός ευημερίας: 6 τάσεις που αναδιαμορφώνουν τη Φιλοξενία
Παραδοσιακό Πάσχα στη Νάξο: Μοναδικά έθιμα και τοπική κουζίνα
Το Nations Cup Beach Volleyball έρχεται στο TUI Magic Life Candia Maris στις 16-18 Μαΐου
Wizz Air: Εκστρατεία ιατρικής ενημέρωσης ενόψει της αυξημένης ταξιδιωτικής κίνησης του Πάσχα
CHC Group: Η ελληνική αλυσίδα που φέρνει τη Hilton στην Ελούντα και την Κάρπαθο
Ερέτρια: Παραθαλάσσιος παράδεισος για τις διακοπές του Πάσχα
Θήρα: Καθαρίστρια σκοτώθηκε από πτώση αιωρούμενου κρεβατιού - Δήλωση Αντώνη Παγώνη
Η αμερικανική Lyft «πατάει γκάζι» στην Ευρώπη με την εξαγορά της FreeNow
Δήμος Πάρου | Παρέμβαση υπέρ επαγγελματιών για πρόστιμα αυθαίρετης χρήσης
Πάρος | Η Μάνια Αμπατζή στο ΤΝ: Αισιοδοξιά για τη νέα σεζόν - Στοίχημα η επιμήκυνση της περιόδου
Δυναμική παρουσία των Οινοποιών της Κρήτης στην έκθεση PROWEIN
Η Norwegian Cruise Line βάφτισε το νέο της πλοίο- νέα αξιοθέατα στο ιδιωτικό νησί
( 0 )