Τουρισμός της Διασποράς: Οφείλουμε να δημιουργήσουμε τις κατάλληλες προϋποθέσεις για την προσέλκυση των ομογενών
Του Κων/νου Μαρινάκου*
Στην τουριστική βιβλιογραφία οι μετανάστες που επισκέπτονται την πατρογονική τους πατρίδα αναφέρονται ως «τουρίστες της διασποράς», «τουρίστες της επιστροφής» και «ταξιδιώτες που ανακαλύπτουν τις ρίζες τους».
Ο «τουρισμός της διασποράς» ή «απόδημος τουρισμός» ή «ομογενειακός τουρισμός» είναι μια νέα ταξιδιωτική τάση με διαρκώς αυξανόμενη δυναμική και περιλαμβάνει όλους εκείνους που ξενιτεύτηκαν από τις πατρίδες τους και διαμένουν σε άλλες χώρες (Proyrungroj, 2022). Επίσης, περιλαμβάνει τα παιδιά, τα εγγόνια και όλους τους απογόνους τους που επιθυμούν να επισκεφθούν την πατρίδα των προγόνων τους, να μάθουν την ιστορία και τον πολιτισμό τους. Μάλιστα μια υποκατηγορία της ειδικής αυτής μορφής είναι και ο «τουρισμός DNA ή προγονικός τουρισμός» , όπου περιλαμβάνει ανθρώπους, οι οποίοι ανακαλύπτουν την καταγωγή τους και έτσι τους γεννάται η επιθυμία να επισκεφθούν τη χώρα ή τις χώρες που έχουν κάποια “βιολογική” σύνδεση.
Κοινό χαρακτηριστικό των κοινοτήτων της διασποράς είναι η ισχυρή επιθυμία να παραμείνουν συνδεδεμένες με την πατρίδα τους ή ακόμη και να επιστρέψουν σε αυτή. Η «νοσταλγία» είναι μια έννοια που αναφέρεται στη λαχτάρα των ατόμων να ξαναζήσουν ή να αναπαραστήσουν εμπειρίες του παρελθόντος (αποκαλείται και «νοσταλγικός τουρισμός») (Kimm et al., 2019). Οι κοινότητες της «διασποράς» διακατέχονται πολύ συχνά από συναισθήματα νοσταλγίας και οικειότητας, που διαπνέονται από θετικά συναισθήματα ευχαρίστησης, χαράς, ικανοποίησης.
Κάποιοι μελετητές (Karayanni et al. ,2019; Otto et al. , 20219b κ.α.) κάνουν λόγο για τον ‘’Νόστο’’ που αντιπροσωπεύει τη λαχτάρα για επιστροφή στα πάτρια εδάφη, την δική τους «Ιθάκη». Το στοιχείο αυτό είναι ιδιαίτερα έντονο στους μετανάστες πρώτης γενιάς με την επιστροφή στον τόπο καταγωγής να αποτελεί στόχο ζωής. Το αίσθημα της «αναζήτησης/επανασύνδεσης με τις ρίζες» διακατέχει πολύ έντονα τις κοινότητες της διασποράς. Η απουσία από τον τόπο καταγωγής είναι πολιτισμικά επεξεργασμένη στα ελληνικά με την έννοια ‘’ξενιτιά’’, η ξένη γη που κάποιος ξενιτεύεται, που περικλείει τα οδυνηρά συναισθήματα νοσταλγίας και απώλειας εκείνων που φεύγουν ακούσια και εκείνων που μένουν πίσω. Η ‘’ξενιτιά’’ συνδυάζει ένα ισχυρό ήθος επιστροφής και την πεποίθηση ότι όποιος ανήκει στην Ελλάδα πρέπει μια μέρα να επιστρέψει εκεί.
Αρκετά μέλη των διασπορικών κοινοτήτων εκλαμβάνουν την πραγματοποίηση ενός ταξιδιού στη χώρα των προγόνων τους, ως μια εμπειρία που πρέπει να συμβεί τουλάχιστον μία φορά στη ζωή τους, ενώ μερικοί θεωρούν το ταξίδι της επιστροφής στον τόπο καταγωγής ως ένα ετήσιο προσκύνημα. Όσον αφορά τους δεσμούς με τον τόπο καταγωγής ή τη γη των προγόνων, η «οικογενειακή επανένωση», η «διατήρηση των οικογενειακών δεσμών» η «εκπλήρωση οικογενειακών υποχρεώσεων» (γάμοι, κηδείες κα) ή η επιβεβαίωση των κοινωνικών δεσμών αποτελούν ισχυρά κίνητρα ταξιδιού . Συχνά ο διασπορικός τουρίστας ταξιδεύει με κύριο σκοπό την «επίσκεψη σε συγγενείς και φίλους», την αναζήτηση των ριζών, τη «συμμετοχή σε φεστιβάλ ή γιορτές» και την ενίσχυση/αναβίωση της εθνικής και πολιτισμικής ταυτότητας» Σημαντικό κίνητρο αποτελεί και η «χρήση των υπηρεσιών υγειονομικής περίθαλψης» στη χώρα καταγωγής σημαντικός παράγοντας έλξης λόγω κοινής ιατρικής κουλτούρας, διαθεσιμότητας χρόνου «για το διάστημα που βρίσκονται στο σπίτι τους», επικοινωνίας στη μητρική γλώσσα, δεύτερης ιατρικής γνώμης, ποιότητας και προσιτής τιμής ή δυσαρέσκειας από το υπάρχον σύστημα στη χώρα μόνιμης κατοικίας τους.
Και ενώ είχαμε μάθει να ταξινομούμε τους τουρίστες σε εγχώριους και διεθνείς, στην περίπτωση του ‘’τουρίστα της διασποράς’’ έχουμε να κάνουμε με μια ενδιάμεση κατάσταση: ενώ θεωρούνται τεχνικά «ξένοι» στη χώρα καταγωγής τους, μοιράζονται το ίδιο πολιτιστικό υπόβαθρο και την ίδια σχέση με τον προορισμό όπως και οι εγχώριοι τουρίστες.
Δεν είναι λοιπόν καινούργιο το ότι κάθε χρόνο ο οι Έλληνες του εξωτερικού επιστρέφουν στην πατρίδα για να δουν οικογένεια, συγγενείς και φίλους αλλά και για να απολαύσουν τις διακοπές τους σε γνώριμα εδάφη. Ωστόσο η μεγάλη αυτή επιθυμία των Ελλήνων της διασποράς να ταξιδέψουν στη χώρα καταγωγής τους συχνά προσκρούει σε σημαντικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν όταν θέλουν να κλείσουν τις διακοπές τους στην πατρίδα, να φέρουν εκτός από την οικογένειά τους, τους φίλους τους, τους συγγενείς τους και πάει λέγοντας. Δυσκολίες που δεν εστιάζονται τόσο στο κόστος όσο στη διευκόλυνση του Έλληνα ομογενή να έρθει στην Ελλάδα περισσότερες φορές το χρόνο.
Ελάχιστοι έως τώρα έχουν εστιάσει το ενδιαφέρον τους στην αγορά αυτή, που αν και μικρή, αποδεδειγμένα μπορεί να συμβάλλει τα μέγιστα στην τοπική οικονομία.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε το ότι ‘’υπάρχει μία ακόμη Ελλάδα εκτός συνόρων’’ μπορεί να ακούγεται υπερβολικό, όμως έχει σε ένα μεγάλο βαθμό βάση. Μπορεί το τρίτο μεγάλο κύμα μετανάστευσης που γνωρίζει η χώρα να μην έχει τη δυναμική που είχαν τα δύο προηγούμενα (το πρώτο στις αρχές του περασμένου αιώνα και το δεύτερο μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο) όμως ενισχύει σημαντικά τη δεύτερη αυτή Ελλάδα.
Με βάση τα τελευταίες εκτιμήσεις της Γενικής Γραμματείας Απόδημου Ελληνισμού σήμερα, περισσότεροι από 5.000.000 πολίτες ελληνικής καταγωγής ζουν εκτός των ελληνικών συνόρων, διεσπαρμένοι σε 140 χώρες της υφηλίου. Μεγαλύτερη συγκέντρωση πληθυσμού ελληνικής καταγωγής παρατηρούμε στις ΗΠΑ (περί τα 3.000.000), με δεύτερη την Ευρώπη (1.000.000)- συμπεριλαμβανομένων και των χωρών της πρώην Σοβιετικής Ένωσης-, την Αυστραλία (650.000 με 700.000), τον Καναδά (περί τις 350.000), την Ασία – Αφρική (περί τις 100.000) και την Κεντρική και Νότια Αμερική (περί τις 60.000).
Στην Ευρώπη η μεγαλύτερη κοινότητα βρίσκεται στη Γερμανία (υπολογίζεται μεταξύ 400.000 και 450.000) και ακολουθείται από τη Βρετανία όπου οι ελληνικής καταγωγής πολίτες υπολογίζονται σε 400.000 -μαζί όμως με την κυπριακή κοινότητα- ενώ από τις πρώην Σοβιετικές Δημοκρατίες ισχυρή παρουσία υπάρχει στη Ρωσία (98.000) και την Ουκρανία (90.000).
Μάλιστα σύμφωνα, με μελέτη του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (2020), μετά το 2010, ξενιτεύτηκαν περί τους 350.000 – 400.000 Έλληνες με κύριους προορισμούς τη Γερμανία (160.000), το Ηνωμένο Βασίλειο (65.000), την Ολλανδία (17.000), τις ΗΠΑ (14.000), την Αυστραλία (13.000), την Ελβετία (12.000), τη Σουηδία (10.000) και το Βέλγιο (8.000).
Σε αυτή τη νέα δυναμική και ανοδική τάση των ‘’τουριστών της διασποράς’’ θα πρέπει από την πλευρά της και η προσφορά να μπορεί να ανταποκριθεί με γρήγορα αντανακλαστικά, καινοτόμες υπηρεσίες και ψηφιακή τεχνολογία. Είναι καιρός να οργανωθούν και να παραχθούν νέες καινοτόμες υπηρεσίες για αυτά τα ειδικά τμήματα της αγοράς εκ μέρους των τουριστικών πρακτόρων και της τουριστικής προσφοράς εν γένει, ικανοποιώντας επαρκώς τις σύγχρονες απαιτήσεις τους, που απορρέουν από την επιθυμία των Ελλήνων και των φιλελλήνων του εξωτερικού να κάνουν διακοπές στην Ελλάδα.
Επίσης, ιδιαίτερη δυναμική μπορεί να έχει και η προσέλκυση Ελλήνων ψηφιακών νομάδων, οι οποίοι θα μπορούσαν να μένουν δύο ή και περισσότερους μήνες στην Ελλάδα και να εργάζονται ταυτόχρονα απομακρυσμένα. Αυτό άλλωστε θα μπορούσε να είναι ένας τρόπος αντιμετώπισης του λεγόμενου “brain drain”. Αλλά και ο ιατρικό τουρισμός , που μπορεί να προσελκύσει ένα σημαντικό μέρος των Ομογενών να επισκεφθούν την Ελλάδα καθώς, έχουν ιδιαίτερη εμπιστοσύνη στους Έλληνες γιατρούς.
Ο Έλληνας του εξωτερικού χρειάζεται κάποιον ειδικό για να του οργανώσει το ταξίδι του με βάσει τις ανάγκες του που, μεταξύ άλλων υπηρεσιών, περιλαμβάνει και εκδρομές εντός της χώρας. Ο έλεγχος του κόστους του ταξιδιού, είναι σημαντικός, ωστόσο, αυτό που ενδιαφέρει περισσότερο είναι να ξέρει ο ταξιδιώτης από πριν, πού θα μείνει, πώς θα μετακινηθεί και τι εκδρομές μπορεί να κάνει. Απαιτείται να δημιουργηθεί μία στοχευμένη θεματική καμπάνια ώστε να μπορούν οι Έλληνες του εξωτερικού να φέρουν μαζί τους, τους εξ αγχιστείας αλλοδαπούς συγγενείς, τους αλλοδαπούς φίλους και συναδέλφους, με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν νέες προοπτικές για τον ελληνικό τουρισμό. Μια αποτελεσματική εκστρατεία προώθησης στον πυρήνα της οποίας θα βρίσκεται έντονα το αίσθημα της νοσταλγίας για την πατρίδα και ένα σύνολο υπηρεσιών που συνδέονται με το προφίλ του ομογενή τουρίστα.
Οι Έλληνες του εξωτερικού δεν είναι μία ομοιογενής ομάδα, καθώς έχουμε τους νέους που μετανάστευσαν την τελευταία δεκαετία και αυτούς που έφυγαν πριν το 2010. Επίσης, είναι η δεύτερης και τρίτης γενιάς Έλληνες που γεννήθηκαν και ζουν στο εξωτερικό, οι οποίοι παρουσιάζουν διαφορετικά χαρακτηριστικά κι έχουν άλλα ταξιδιωτικά κίνητρα από τους υπόλοιπους.
Ωστόσο σχετική μελέτη (Greek Diaspora relations with the homeland. The travelling dynamics in the post – 2010 period, Πηγή: Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, 2020) εντοπίζει κάποια κοινά χαρακτηριστικά:
Η παραμονή των Ελλήνων του εξωτερικού στην πατρίδα διαρκεί περισσότερες ημέρες σε σύγκριση με τους αλλοδαπούς τουρίστες.
Ενισχύουν την τοπική οικονομία καθώς προτιμούν τις τοπικές επιχειρήσεις για να αγοράσουν αγαθά και υπηρεσίες και ακόμα και όταν δεν ταξιδεύουν σε άλλα μέρη πέραν του τόπου καταγωγής, επιλέγουν να συχνά να διαμένουν σε τοπικά ξενοδοχεία. Παρά το γεγονός, ότι συνολικά οι τουριστικές δαπάνες των ‘’τουριστών της διασποράς’’ στην Ελλάδα, δεν υπερβαίνουν κατά μέσο όρο το 5% των συνολικών τουριστικών εισπράξεων, οι ομογενείς ενισχύουν αποτελεσματικά την τοπική οικονομία καθώς θα επιλέξουν να φάνε στο εστιατόριο της περιοχής, να επισκεφθούν καταστήματα του τόπου τους, κ.ο.κ.
Αμβλύνουν την εποχικότητα του τουρισμού. Οι Έλληνες του εξωτερικού επισκέπτονται την Ελλάδα τόσο το καλοκαίρι όσο και τις υπόλοιπες εποχές του χρόνου. Μπορούν να έρθουν για Χριστούγεννα και Πάσχα καθώς και οποιαδήποτε άλλη στιγμή του φθινοπώρου, του χειμώνα ή της άνοιξης για να δουν τους δικούς τους ανθρώπους ή να συμμετέχουν σε κάποια κοινωνική εκδήλωση.
Τοποθετούν περισσότερους προορισμούς στον “τουριστικό χάρτη”. Επειδή για τους απόδημους η πατρίδα τους είναι λίγο πολύ γνωστή, θα προτιμήσουν εκτός από τα γνωστά τουριστικά μέρη να επισκεφθούν και λιγότερο τουριστικούς προορισμούς.
Νοιώθουν περισσότερο σαν ντόπιοι παρά σαν τουρίστες, καθώς σχεδόν όλοι γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα και την ελληνική κουλτούρα και διατηρούν συναισθηματικούς δεσμούς με τη μητέρα – πατρίδα.
Ωστόσο οι Έλληνες εξωτερικού πρώτης γενιάς μεταναστών, έχουν την επιθυμία να επισκεφθούν την πατρίδα για να δουν την οικογένειά τους και τους φίλους τους. Οι δεύτερης και τρίτης γενιάς είναι αυτοί που συχνά χρειάζονται ένα επιπλέον κίνητρο για να έρθουν στην πατρίδα των προγόνων τους ως τουρίστες.
Ολοένα και περισσότερες κυβερνήσεις ανά τον κόσμο έχουν αρχίσει να αναγνωρίζουν το ρόλο των απόδημων πληθυσμών τους στην εθνική τους οικονομία και είναι πρόθυμοι να τους καλωσορίσουν, προτείνοντας δράσεις για την προσέλκυσή τους τόσο ως επενδυτές αλλά και ως τουρίστες. Βασίζονται σε μελέτες που αποδεικνύουν ότι αυτή η τόσο εξειδικευμένη αγορά, αν και με τις χαμηλότερες, συγκριτικά με άλλες αγορές, δαπάνες, συμβάλλει τα μέγιστα στην τοπική οικονομία, επιμηκύνει την τουριστική περίοδο, τοποθετεί στον χάρτη των ταξιδιών λιγότερο τουριστικούς προορισμούς και γίνεται ο καλύτερος πρεσβευτής του τουριστικού προϊόντος της πατρίδας του.
Επιπλέον, τις τελευταίες δεκαετίες, με την βοήθεια σχετικών νομοθετικών ρυθμίσεων στους τομείς της Παιδείας, της έρευνας και της καινοτομίας, τα ελληνικά πανεπιστήμια έχουν ανοιχτεί στον κόσμο, αναπτύσσοντας διεθνείς συνεργασίες και αυξάνοντας την απήχησή τους σε φοιτητές, καθηγητές και ερευνητές ανά την υφήλιο. Σε αυτό το επίπεδο η ελληνική Διασπορά, με την ισχυρή παρουσία της σε πανεπιστημιακά ιδρύματα και επιστημονικά κέντρα ανά τον κόσμο, με το διαχρονικά έντονο ενδιαφέρον της για την Εκπαίδευση και με τη γνήσια διάθεσή της να προσφέρει στην ανάπτυξη της χώρας μας, μπορεί να διαδραματίσει κρίσιμο ρόλο στην εξωστρέφεια των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της Ελλάδας και να αποτελέσει σημαντικότατο πλεονέκτημα και μέσο για την επίτευξη του στόχου της διατήρησης, ισχυροποίησης και περαιτέρω διάδοσης του ελληνικού πολιτισμού και της ελληνικότητας.
(*) Ο Δρ. Κων/νος Μαρινάκος είναι Αναπληρωτής Καθηγητής Τουριστικού Μάνατζμεντ του Παν/μίου Δυτικής Αττικής, Πρόεδρος του Τουριστικού Οργανισμού Πελοποννήσου και Αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων
12/12 07:35
12/12 07:33
Δήμος Φούρνων Κορσεών: Πρόταση για ένταξη στο πρόγραμμα κρατικής ενίσχυσης του καταδυτικού τουρισμού
12/12 07:31
Οι δωρητές του Χριστουγεννιάτικου διάκοσμου της πόλης της Θεσσαλονίκης
12/12 07:30
12/12 07:22
11/12 21:15
11/12 21:08
11/12 14:56
Humanity Greece: Ενώνουμε την Ελλάδα μέσα από τον Εθελοντισμό
11/12 14:04
Το πρώτο εργοστάσιο τεχνητής νοημοσύνης Pharos και ο Υπερ- υπολογιστής Δαίδαλος
11/12 13:36
Δήμος Αθηναίων - Ίδρυμα Ωνάση: Νέος φωτισμός και παρεμβάσεις στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου
11/12 13:34
11/12 13:30
11/12 13:07
Η Ελλάδα στην ημερίδα βιωσιμότητας Travel Weekly Sustainability Summit στο Λονδίνο
11/12 12:56
11/12 12:44
FedHATTA: Τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές στα ταξίδια των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς
11/12 11:34
WWF Ελλάς | Απογοητευτική η εφαρμογή του νόμου για τον περιορισμό της πλαστικής ρύπανσης
11/12 10:59
11/12 10:46
Είσοδος της Goldair στον ξενοδοχειακό κλάδο με το πολυτελές Mykonos Flow
11/12 10:43
Πρόγραμμα Υποτροφιών Πιλότων της AEGEAN: έως τις 31 Δεκεμβρίου οι αιτήσεις
11/12 09:59
11/12 09:45
11/12 07:24
Λογαριασμός ειδικού σκοπού για μετατροπή του κτιρίου ”SILO” σε Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων
11/12 07:22
Διαγωνισμός για τη μίσθωση του κοινοτικού ξενώνα - καφενείου Μεσοβουνίου
11/12 07:20
Αλβανία: Στα τέλη του έτους θα δοθεί στην κυκλοφορία η "Αττική Οδός" των Τιράνων
11/12 07:18
Ισπανία: Μείωση της απασχόλησης κυρίως στον τομέα της εστίασης το Νοέμβριο
11/12 07:15
Γαλλία: Οι επιπτώσεις της πολιτικής αβεβαιότητας στην οικονομία και τις επενδύσεις
10/12 16:02
Προβολή της Αττικής στη Βρετανία | Δράση ΕΟΤ - Travel Weekly
10/12 15:55
Η easyJet ανακαλύπτει εκ νέου την Αθήνα – 1,3 εκατ. θέσεις το 2025, 2 νέα δρομολόγια
10/12 15:38
Η Celestyal γιόρτασε το ντεμπούτο στο Ντουμπάι με τελετές και διάσημους προσκεκλημένους
10/12 15:20
10/12 14:03
Οι Έλληνες αγκαλιάζουν την Τεχνητή Νοημοσύνη | Ευκαιρίες, Κίνδυνοι, αλλά και Μεγάλες Προσδοκίες
10/12 13:46
Αγροτουρισμός | Η νέα γενιά ανέλαβε τα ηνία για το μέλλον - Το νέο Δ.Σ. της Αγροξενία
10/12 13:42
Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας | Δράσεις τουριστικής προβολής σε Σουηδία και Γερμανία
10/12 13:23
ΙΑΤΑ | Μόλις 7 $ ανά επιβάτη κερδίζουν οι αεροπορικές εταιρείες - πάνω από 1 τρις τα έσοδα το 2025
10/12 11:58
Στην Πάρο το πρώτο ξενοδοχείο Destination by Hyatt στην Ελλάδα
10/12 11:50
Χειμερινές διακοπές με voucher κοινωνικού τουρισμού της ΔΥΠΑ
10/12 11:07
Τουρισμός | Kayak: Διεθνείς πτήσεις αναζητούν 2 στους 3 ταξιδιώτες παγκοσμίως
10/12 10:18
Π.Ο.Τ.Α.Π. | Δράση προβολής της Πιερίας στην τουριστική αγορά της Σερβίας
10/12 10:10
Νέα all-inclusive θέρετρα στην Ισπανία από τη Wyndham και την Palladium Hotel Group
10/12 07:58
6 υπουργικές υπογραφές για πόντιση παροπλισμένου πλοίου σε καταδυτικό πάρκο στην Κρήτη
10/12 07:10
Δήμος Δελφών: Πως επηρεάστηκε η επισκεψιμότητα από την πολυήμερη διακοπή της κυκλοφορίας
10/12 07:08
Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας: Όχι στην αλόγιστη αδειοδότηση αιολικών πάρκων
10/12 07:07
10/12 07:02
Πλημμύρισε η Τουρκία με πλαστά χαρτονομίσματα των 50 και 100 δολαρίων
09/12 23:10
09/12 16:32
AEGEAN | Δυο νέοι προορισμοί εξωτερικού από Αθήνα και 7 νέες απευθείας πτήσεις εσωτερικού
09/12 16:27
Το συνέδριο του ΣΕΤΕ | Το μέλλον του ελληνικού τουρισμού με επίκεντρο τη βιώσιμη ανάπτυξη
09/12 16:12
09/12 16:12
ΙΝΣΕΤΕ | Η Ελλάδα ανταγωνίζεται ισάξια στην τουριστική δαπάνη την Ισπανία
09/12 15:39
Προβολή της βιώσιμης Ελλάδας στη Σουηδία | Ο ΕΟΤ στη Β2Β Travel News Market 2024
09/12 15:13
KAYAK: Οι Βρετανοί προτιμούν ταξίδια παρά υλικά δώρα αυτά τα Χριστούγεννα
09/12 14:56
09/12 14:06
ΠΟΜΙΔΑ | Να μπει τέλος στον "απηνή διωγμό" της βραχυχρόνιας μίσθωσης
09/12 13:35
LOT: Νέα απευθείας σύνδεση με Θεσσαλονίκη καθ' όλη τη διάρκεια του έτους
09/12 13:29
Συνεργασία Εργαστηρίου Πανεπιστημίου Αιγαίου με τον Όμιλο MTC για προσφορά υπηρεσιών στους Δήμους
09/12 13:21
Τουρισμός: Στις χώρες μικρού κινδύνου για τους ταξιδιώτες η Ελλάδα το 2025
09/12 12:37
TUI Γαλλίας: Προσφορές προκρατήσεων στο νέο ξενοδοχείο Club Lookéa Delphi Beach για το 2025
09/12 11:59
ΗΑΤΤΑ | ECTAA: Προστασία από τυχόν πτώχευση αεροπορικής εταιρείας
09/12 11:51
Μύκονος | Ρεκόρ αφίξεων στις κρουαζιέρες το 2024 - επέκταση της σεζόν από το 2025
09/12 10:52
09/12 10:24
Τουρισμός | Booking.com: 9 συστάσεις για περισσότερες κρατήσεις στα καταλύματα το 2025
09/12 10:08
H τουριστική εκπαίδευση και η επιμόρφωση στελεχών στο επίκεντρο της συνάντησης ΠΟΔΙΞ - Έλενας Ράπτη
09/12 06:44
Το πρώην στρατόπεδο Ράμμου στην Καλαμπάκα γίνεται Μουσείο Ελληνικής Παιδείας
09/12 06:40
Ξαναζωντανεύει «ιστορικό» κτίριο στα Λαδάδικα της Θεσσαλονίκης
09/12 06:37
09/12 06:35
ΞΕΕ: Απαλλαγή εισφορών στα ξενοδοχεία της Μαγνησίας για το 2024
08/12 19:35
08/12 11:54
Τουρισμός | +19,3% η αύξηση της αεροπορικής κίνησης στην Ευρώπη το 2023
08/12 11:40
08/12 07:26
Σύρος | Εμβληματικό κτίριο, πρώην ξενοδοχείο, γίνεται το Διοικητήριο της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου
08/12 07:24
Αδελφοποίηση δήμου Ρόδου με την πόλη Αγκριτζέντο Νότιας Σικελίας
08/12 07:19
07/12 10:53
ΥΠΑ: Το μήνυμα για τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Πολιτικής Αεροπορίας
07/12 07:11
Αναπτυξιακή Εταιρεία Σερρών | «Ανάπτυξη του Ιστορικού τουρισμού - Η μάχη των οχυρών»
07/12 07:07
Σπάει όλα τα κοντέρ ο τουρισμός στην Ισπανία με έσοδα 128 δισ. ευρώ για το 2024
06/12 18:31
O Μάνος Κόνσολας επανεξελέγη Πρόεδρος της Επιτροπής Περιφερειών της Βουλής
06/12 15:07
ΕΕ | Περιθώριο 6 μηνών για το ψηφιακό σύστημα διαχείρισης των συνόρων της Ευρώπης
06/12 14:59
06/12 13:41
Η TUI επεκτείνεται στην Ανατολική Ευρώπη με υπόδειγμα την TUI Poland - έτοιμο το άνοιγμα στην Τσεχία
06/12 12:20
Τουρισμός | Σε διαβούλευση το σ/ν για βραχυχρόνιες, περιβαλλοντική κατάταξη και άλλες ρυθμίσεις
06/12 12:15
Με την υποστήριξη του ΕΟΤ η 11η Athens International Tourism & Culture Expo 2024
06/12 11:33
06/12 11:24
ÓROS Luxury Beach Resort: Το νέο πεντάστερο ξενοδοχείο της Κρήτης – Ανοίγει το Μάιο του 2025
06/12 10:59
06/12 10:30
Ο τουρισμός είναι δύναμη για το καλό - ήρθε η ώρα να αντισταθούμε στα αρνητικά
06/12 06:57
Υπ. Τουρισμού: Πρόγραμμα Κατάρτισης στο Επάγγελμα του Ξεναγού στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο
06/12 06:56
Δήμος Μεγανησίου: Αίτημα για ένταξη στο πρόγραμμα κρατικής ενίσχυσης του καταδυτικού τουρισμού
06/12 06:53
Απομακρύνονται οι βυθιζόμενες μπάρες από την Παλιά Πόλη των Χανίων
06/12 06:51
Δημοτική Επιτροπή Πάρου: Εισήγηση για διακοπή οικοδομικών εργασιών το Πάσχα και το καλοκαίρι
06/12 06:00
Αποφάσεις για 2 ξενοδοχείο στην Αγία Τριάδα Θερμαϊκού και στο Πήλιο
05/12 18:44
Ν, Χαρδαλιάς: «Φέτος θα κάνουμε γιορτές στο… χωριό! Το Πεδίον του Άρεως αλλάζει!»
05/12 16:33
ΔΑΑ | Άσκηση Ετοιμότητας 2024, με σενάριο το «Ατύχημα Αεροσκάφους στον Αερολιμένα»
05/12 16:06
Ryanair: Νέες συνδέσεις με Ελλάδα στο καλοκαιρινό πρόγραμμα πτήσεων του 2025
05/12 15:56
05/12 15:18
FedHATTA: Συνάντηση με ανώτερα στελέχη του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού της Κίνας
05/12 15:07
05/12 14:38
05/12 14:38
Λίβανος: Ποιες αεροπορικές εταιρείες επαναφέρουν τις πτήσεις τους στη Βηρυτό
05/12 14:34
Χανιά: «Πράσινο φως» για την ενοποίηση δύο ξενοδοχείων Caldera beach
05/12 14:31
Το πρώτο εργοστάσιο τεχνητής νοημοσύνης Pharos και ο Υπερ- υπολογιστής Δαίδαλος
Δήμος Αθηναίων - Ίδρυμα Ωνάση: Νέος φωτισμός και παρεμβάσεις στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου
Humanity Greece: Ενώνουμε την Ελλάδα μέσα από τον Εθελοντισμό
Οι δωρητές του Χριστουγεννιάτικου διάκοσμου της πόλης της Θεσσαλονίκης
FedHATTA: Τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές στα ταξίδια των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς
Η Ελλάδα στην ημερίδα βιωσιμότητας Travel Weekly Sustainability Summit στο Λονδίνο
Δήμος Φούρνων Κορσεών: Πρόταση για ένταξη στο πρόγραμμα κρατικής ενίσχυσης του καταδυτικού τουρισμού
Τουρισμός | Σε διαβούλευση το σ/ν για βραχυχρόνιες, περιβαλλοντική κατάταξη και άλλες ρυθμίσεις
Είσοδος της Goldair στον ξενοδοχειακό κλάδο με το πολυτελές Mykonos Flow
O Μάνος Κόνσολας επανεξελέγη Πρόεδρος της Επιτροπής Περιφερειών της Βουλής
Η TUI επεκτείνεται στην Ανατολική Ευρώπη με υπόδειγμα την TUI Poland - έτοιμο το άνοιγμα στην Τσεχία
Με την υποστήριξη του ΕΟΤ η 11η Athens International Tourism & Culture Expo 2024
ÓROS Luxury Beach Resort: Το νέο πεντάστερο ξενοδοχείο της Κρήτης – Ανοίγει το Μάιο του 2025
( 0 )