Η ψυχολογία της γαστρονομίας

Η ψυχολογία της γαστρονομίας

Γαστρονομία, η τέχνη όπου, αντίθετα με τις υπόλοιπες καλλιτεχνικές εκφράσεις, όπως είναι η μουσική ή η ζωγραφική, καταλαμβάνει και τις πέντε αισθήσεις. Γεύση, από το «πάντρεμα» των υλικών τα οποία χρησιμοποιούνται για τη δημιουργία ενός πιάτου, όσφρηση, από τη σύνθεση των συστατικών, όραση, από το οπτικό αποτέλεσμα, αφή, από τις διαφορετικές υφές και θερμοκρασίες του εδέσματος στα αισθητήρια του στόματος και του δέρματος, αλλά και ακοή, από τα τραγανά στοιχεία της πατάτας ή το σπάσιμο της καραμέλας σε μία crème brulee.   

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι, από την αρχαιότητα ακόμη, ο Ιπποκράτης ταξινόμησε τις τροφές σε τέσσερις κατηγορίες, θέτοντας τα θεμέλια της χρήσης της γαστρονομίας στις θεραπευτικές μεθόδους: θερμές, για παράδειγμα κρεμμύδι, ψυχρές, όπως είναι το σπαράγγι, ξηρές, όπως είναι το σταφύλι και υγρές, για παράδειγμα το μαρούλι. Αργότερα, τα βότανα και οι τροφές ταξινομήθηκαν με βάση τις γεύσεις: γλυκό, ξινό, αλμυρό, δριμύ, πικρό και στυφό. Σήμερα, οι βασικές γεύσεις είναι η αίσθηση του γλυκού, του ξινού, του πικρού και του αλμυρού, οι οποίες έχουν συχνά και ανάλογες ψυχοσωματικές αντιδράσεις. Χαρακτηριστικό είναι ότι μεταξύ των γεύσεων, παρατηρείται αντιστάθμιση του γλυκού με το ξινό και του πικρού με το αλμυρό. Μέσα από αυτή την εξέλιξη στο χρόνο και μόλις τις τελευταίες δεκαετίες, η γαστρονομία έχει εξελιχθεί σε μία υψηλή μορφή τέχνης, η οποία έχει μεταξύ άλλων ευεργετικές ιδιότητες. Οι αναμνήσεις γαστρονομικών εμπειριών, τα θετικά συναισθήματα και οι απολαυστικές διαδικασίες, έδωσαν το έναυσμα για την εφαρμογή της γαστρονομίας στην ψυχολογία αλλά και στην ψυχιατρική. Και έχει λογική: Χαρακτηριστικό της γεύσης είναι ότι δημιουργεί βιώματα, τα οποία επηρεάζουν τη συνολική ψυχική διάθεση, τόσο κατά το διάστημα της αίσθησης όσο και της επίγευσης. Για το λόγο αυτό ο άνθρωπος ανέκαθεν αναζητούσε γεύσεις, ώστε δημιουργήσει ευχάριστα εγκεφαλικά συναισθήματα.

Εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι, στο «παιχνίδι» της εφαρμοσμένης γαστρονομίας, έχουν μπει και εταιρείες όπως το Ινστιτούτο Χρώματος Pantone. Το Pantone Color Institute είναι μια συμβουλευτική υπηρεσία που προβλέπει τις παγκόσμιες τάσεις χρωμάτων και συμβουλεύει τις επιχειρήσεις σχετικά με το χρώμα στην εταιρική τους ταυτότητα και στην ανάπτυξη προϊόντων, για την εφαρμογή και ενσωμάτωση του χρώματος ως στρατηγικό πλεονέκτημα.

Κάθε χρόνο, το Ινστιτούτο προβλέπει το χρώμα που αντιπροσωπεύει καλύτερα την επόμενη χρονιά. Το χρώμα της χρονιάς επηρεάζει την ανάπτυξη προϊόντων και τις αποφάσεις αγοράς σε πολλές βιομηχανίες, όπως είναι μεταξύ άλλων τα τρόφιμα, η μόδα, τα έπιπλα, ο βιομηχανικός σχεδιασμός και τα προϊόντα συσκευασίας.  

Όσον αφορά στη γαστρονομία σε διασύνδεσή της με την ψυχολογία, το 2020 το χρώμα της χρονιάς στο φαγητό,  ήταν το γαλάζιο. Σύμφωνα με τον καθηγητή Charles Spence,  πειραματικού ψυχολόγου στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, η άνοδος του γαλάζιου φαγητού έχει απήχηση σε αρκετούς πολιτιστικούς πρωτοπόρους. Επίσης, σύμφωνα με τον καθηγητή, η ικανότητα λίγου μπλε χρώματος να μετατρέψει το πιο βαρετό φαγητό σε μια λήψη τύπου Instagram, εξηγεί την αυξανόμενη δημοτικότητά του. Στην εποχή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, το φαγητό πρέπει να είναι όμορφο: Το χρώμα παίζει σημαντικό ρόλο στο πώς επιλέγουμε το φαγητό μας. Είναι συχνά το πρώτο στοιχείο που παρατηρείται στην εμφάνιση ενός προϊόντος διατροφής. Οι μελέτες δείχνουν ότι η αντίληψη της οπτικής γεύσης ξεκινά από την παιδική ηλικία και αυξάνεται καθώς μεγαλώνουμε. Για παράδειγμα, εάν κάτι είναι έντονο κόκκινο, μπορούμε να υποθέσουμε ότι θα έχει γεύση φράουλας ή κερασιού.  Εάν ένα τρόφιμο είναι πράσινο, ίσως περιμένουμε ότι το προϊόν διατροφής έχει μήλου ή μπρόκολου. Και όταν πρόκειται για φρέσκα τρόφιμα, όπως φρούτα και λαχανικά, βασιζόμαστε στο χρώμα για να προσδιορίσουμε την ωριμότητα ή τη φρεσκάδα. Εκτός από την αναμενόμενη γεύση, τι άλλο σημαίνουν τα χρώματα όταν πρόκειται για φαγητό;

Κόκκινο – Ανοίγει την όρεξη

Σύμφωνα με σχετικές έρευνες, το  κόκκινο χρώμα είναι εντυπωσιακό και προκαλεί την όρεξη. Είναι χρήσιμο για το σχεδιασμό συσκευασιών. Αυτό είναι πιθανό επειδή το χρώμα, όταν απαντάται σε φυσικά τρόφιμα όπως τα μούρα, υποδηλώνει ωριμότητα ή γλυκύτητα.

Μπλε – Για φωτογράφηση

Παρόλο που το μπλε είναι συνήθως το πρώτο χρώμα που εξαφανίζεται στο πιάτο ενός παιδιού, είναι το τελευταίο που μένει στο σακουλάκι με τις καραμέλες. Γιατί; Επειδή τα βρώσιμα μπλε τρόφιμα είναι σπάνια στη φύση. Ωστόσο, υπάρχουν, συμπεριλαμβανομένων των λουλουδιών μπλε μπιζελιού, μπλε καρότα και μπλε σταφύλια. Δεν είναι σαφές γιατί τα μπλε τρόφιμα είναι σπάνια, ωστόσο οι έρευνες διαπιστώνουν ότι τα μπλε τρόφιμα καταστέλλουν την όρεξη.  

Κίτρινο - Ευτυχία

Το κίτρινο θεωρείται το πιο ευτυχισμένο χρώμα και χρησιμοποιείται ευρέως σε διάφορα προϊόντα διατροφής. Ως εκ τούτου, το κίτρινο τείνει να προκαλεί αισιοδοξία και γενικά καλά συναισθήματα. Ωστόσο, υπάρχουν εικασίες και διαφωνίες σχετικά με το τεχνητό χρώμα του κίτρινου στα τρόφιμα.

Πράσινο - Φυσικό / Υγιεινό

Με την αειφορία και την φυσική διατροφή στο μυαλό των καταναλωτών, το πράσινο τείνει να γίνει ένα από τα πιο δημοφιλή χρώματα στην αλυσίδα εφοδιασμού τροφίμων . Εξάλλου, όσον αφορά στα τρόφιμα, το πράσινο χρώμα είναι πλέον σχεδόν συνώνυμο με την υγεία και την ευεξία.

Πορτοκαλί - Ικανοποιητικό / Εντυπωσιακό

Τα πορτοκαλί τρόφιμα συνήθως συνδέονται με τις φθινοπωρινές παραδόσεις στα δυτικά, συμπεριλαμβανομένης της κολοκύθας, του καλαμποκιού και της καραμέλας.  Το πορτοκάλι είναι ένα ζωντανό χρώμα, ενώ οι χυμοί καρότου και πορτοκαλιού  συνδέονται με τη ζωτικότητα όλο το χρόνο.

Οι οπτικοί παράγοντες επηρεάζουν περισσότερο από το 90% των αποφάσεων αγοράς και το 85% των αγοραστών αναφέρουν ότι το χρώμα είναι ο κύριος λόγος για την αγορά ενός προϊόντος. Έχοντας αυτό κατά νου, η κατανόηση του τρόπου με τον οποίο το χρώμα της συσκευασίας υπαγορεύει την αγοραστική συμπεριφορά είναι ζωτικής σημασίας για τους κατασκευαστές τροφίμων. Ενώ οι περιγραφές των παραπάνω χρωμάτων αντιπροσωπεύουν το πώς νιώθουμε απέναντι σε είδη διατροφής, τα χρώματα στη συσκευασία αυτών των ειδών διατροφής προκαλούν εντελώς διαφορετικά συναισθήματα. Για παράδειγμα, βλέποντας μπλε αυγά σε ένα πιάτο έναντι αγοράς αυγών σε μπλε συσκευασία θα προκαλέσει άλλα συναισθήματα:

Κόκκινο - Ενέργεια

Το κόκκινο είναι μια τολμηρή επιλογή συσκευασίας και βοηθά να τραβήξετε την προσοχή στο προϊόν σας. Είναι γνωστό ότι ανοίγει την όρεξη, αλλά είναι επίσης το χρώμα που οι άνθρωποι παρατηρούν πρώτα, γι 'αυτό και υπάρχει σε πληθώρα συσκευασιών τροφίμων.

Μπλε - Εμπιστοσύνη

Η μπλε συσκευασία συμβάλλει στην προώθηση της εμπιστοσύνης και της αξιοπιστίας. Ωστόσο, οι πιο σκούροι τόνοι είναι πιο σοβαροί και τυπικά, ενώ τα ελαφρύτερα μπλε βοηθούν στην αντίληψη της απαλότητας και της δημιουργικότητας.

Κίτρινο - Αισιοδοξία

Το κίτρινο στη συσκευασία υποδηλώνει ότι κάτι είναι πρωτότυπο ή καινοτόμο ή ότι το προϊόν είναι λιγότερο ακριβό ή διασκεδαστικό. Με τη θετική ενέργεια αυτού του χρώματος, δημιουργεί μια νεανική, αισιόδοξη ατμόσφαιρα που μπορεί να βοηθήσει στην προσέλκυση νεότερων καταναλωτών.

Πράσινο - Υγιές

Όπως στο χρωματισμό των τροφίμων, το πράσινο στη συσκευασία συνδέεται επίσης με τα υγιή και βιολογικά προϊόντα. Με την αύξηση στην προτίμηση των υγιεινών τροφών,   το πράσινο έχει γίνει πολύ δημοφιλές τα τελευταία χρόνια.

Μωβ - Μοναδικότητα

Η χρήση του μωβ χρώματος στη συσκευασία, σημαίνει ότι το προϊόν είναι μοναδικό ή πρωτότυπο. Το μωβ συνδέεται επίσης με την πνευματικότητα και αποτελεί επιλογή για ολιστικά προϊόντα.

Πορτοκαλί - Οικειότητα

Το πορτοκάλι χρησιμοποιείται συχνά για να απεικονίσει την αξία και την προσιτή τιμή, και για τους εμπόρους τροφίμων, η χρήση του πορτοκαλί στη συσκευασία βοηθά στο να δοθεί σε ένα προϊόν μία πιο προσιτή ποιότητα.

Μαύρο - Πολυτέλεια

Το μαύρο αντιπροσωπεύει συνήθως την πολυτέλεια, φαίνεται πιο ακριβό και κάνει αντιληπτή μία υψηλότερη αξία. Το χρώμα αυτό βρίσκεται συχνά σε αντικείμενα υψηλότερης ποιότητας, όπως premium παγωτά και πακέτα συσκευασμένων τροφίμων όπως τα πατατάκια ή το τσάι.  Επίσης, ανάλογα με τα χρώματα που συνδυάζεται, το μαύρο μπορεί να μεταφέρει πολλά μηνύματα στον καταναλωτή.

Καφέ - Γήινο

Το καφέ είναι χρήσιμο για προϊόντα που θέλουν να απεικονίσουν μια φυσική, υγιεινή ή οργανική αίσθηση, άνεση και απλότητα. Η καφέ συσκευασία σε προϊόντα μπορεί να προωθήσει τη βιωσιμότητα και για τα brand που προάγουν την προστασία του περιβάλλοντος, τα υλικά που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή του πακέτου είναι από ανακυκλωμένες πηγές.

Λευκό - Απλό

Το λευκό είναι καθαρό και απλό, δημιουργώντας έτσι την εντύπωση καθαριότητας, αποτελεσματικότητας ή απλότητας. Και ανάλογα με τα πρόσθετα χρώματα που επιλέγονται για σύζευξη με το λευκό, η συσκευασία μπορεί να ανυψωθεί ή να διατηρηθεί απλή.

Λαμβάνοντας λοιπόν υπόψη το πόσο επηρεάζει ένα τρόφιμο τον άνθρωπο και την ψυχολογία του, η γαστρονομία λαμβάνει πλέον θέση στα πανεπιστημιακά έδρανα, και μάλιστα σε ένα από τα διασημότερα πανεπιστήμια του κόσμου, το Χάρβαρντ. Τα μαθήματα αφορούν στον τρόπο με τον οποίο συνδυάζεται η γαστρονομία, η «τέχνη της τροφής»,  με την επιστήμη της ιατρικής και της ψυχολογίας.

Στο πλαίσιο της ανωτέρω ενότητας και εξετάζοντας τις πολιτιστικές και ιστορικές πτυχές του φαγητού, η βραβευμένη με αστέρια Michelin σεφ Γεωργιανά Χιλιαδάκη, με «όπλο» της την επαγγελματική της εμπειρία και τα μαγειρικά ταξίδια, ανέπτυξε τη σημασία της αίσθησης της γεύσης, σε συνδυασμό με τις υπόλοιπες  αισθήσεις την αντίληψη και την απόλαυση του φαγητού.

Το μάθημα Culinary Psychology, που σχεδιάστηκε από τον ψυχολόγο Stelios Kiosses, επικεντρώνεται στην ψυχολογία του φαγητού με παράγοντες που επηρεάζουν τα συναισθήματα και την συμπεριφορά μας με το Φαγητό. Όπως την πολιτιστική, εξελικτική, κοινωνική, οικογενειακή και οικονομική κατάσταση του κάθε ατόμου.

Πολλές φορές, καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι, «όλα είναι τουρισμός». Το ίδιο ισχύει και σε αυτή την περίπτωση: Άρρηκτα συνδεδεμένη με τον τουρισμό,  η γαστρονομία έχει αποκτήσει τεράστια σημασία και για τα εστιατόρια των ξενοδοχείων, όπου τα τελευταία χρόνια λειτουργούν εκπληκτικά εστιατόρια με βραβευμένους σεφ, γεγονός που δείχνει ότι οι επιχειρηματίες του τουρισμού κατάλαβαν εγκαίρως το πόσο επηρεάζει το καλό και όμορφο φαγητό την ψυχολογία του επισκέπτη. 

 

 
 
 
 
 
 

Facebook Twitter Linkedin

( 0 )

Συνολικά: | Εμφάνιση:

COVID-19
  1. 22/06 16:53

    Mεσσηνία: Ενθαρρυντικό crash test το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος με υψηλές πληρότητες στα ξενοδοχεία

  2. 22/06 16:45

    SKY express: Νέος στρατηγικός κόμβος το Ηράκλειο – Συνδέσεις με 4 ελληνικούς και 7 ευρωπαϊκούς προορισμούς

  3. 22/06 16:36

    Ο Ολλανδός δημοσιογράφος Joost Brantjes παρουσιάζει τη Θεσσαλονίκη 

  4. 22/06 14:21

    Λήγει η υποβολή αιτήσεων για τον 4ο κύκλο του CapsuleT

  5. 22/06 14:08

    Μεγάλη δυσαρέσκεια και νομικές διαδικασίες κατά της Βρετανίας για την πολιτική στα ταξίδια - Τι ζητούν ΑΒΤΑ, ΤUI και αερομεταφορείς

  6. 22/06 13:49

    Ε.Ξ. Ηρακλείου: Συλλυπητήρια και δωρεάν στη μνήμη του Ορέστη Μανούσου

  7. 22/06 12:52

    Ισπανία: Τέλος στα υποχρεωτικά τεστ για τους περισσότερους Γερμανούς τουρίστες

  8. 22/06 12:25

    Εξαιρετικό value προσφέρει η Ελλάδα στους Γερμανούς τουρίστες το 2021

  9. 22/06 12:20

    Άνοιξαν σήμερα οι πτήσεις από Ρωσία στην Τουρκία- 1 εκατ. Ρώσους περιμένουν φέτος οι Τούρκοι

  10. 22/06 12:02

    Κύπρος: Στις 28 Ιουνίου ανοίγουν οι πτήσεις τσάρτερ από τη Ρωσία

  11. 22/06 11:45

    Τρία σημαντικά έργα Πολιτισμού, σε πορεία υλοποίησης, στη Σκιάθο

  12. 22/06 11:38

    Βρετανία: Τον Αύγουστο η άρση καραντίνας για τους εμβολιασμένους ταξιδιώτες στις πορτοκαλί χώρες

  13. 22/06 10:54

    ETC| Έρευνα: 7 στους 10 Ευρωπαίους θέλουν να ταξιδέψουν το καλοκαίρι

  14. 22/06 10:44

    Ουκρανία: 3.850 επιχειρήσεις εστίασης έκλεισαν λόγω της πανδημίας

  15. 22/06 10:29

    Το ελληνικό chapter της ASTA ανάμεσα στα 5 καλύτερα αναπτυσσόμενα chapters παγκοσμίως

  16. 22/06 09:53

    Άδειες για δύο πλωτές εξέδρες σε Χαλκιδική και Μύκονο

  17. 22/06 09:40

    Κρήτη: Συγκρότηση δικτύων μοναστηριών στην Κρήτη με έμφαση στις βενετσιάνικες μονές

  18. 22/06 09:25

    Αποφάσεις για αλλαγή χρήσης κτιρίων σε τουριστικά καταλύματα σε Ναύπλιο και Ηράκλειο

  19. 22/06 08:51

    Δήμος Χίου: Προσπάθεια αναβάθμισης του υδροθεραπευτηρίου Αγιασμάτων

  20. 21/06 10:25

    Εννέα δράσεις για την ενίσχυση του τουρισμού στα Σπάτα και την Λούτσα

  21. 21/06 10:10

    ΗΠΑ: Αξιοποιώντας τις δυνατότητες της ψηφιακής τεχνολογίας στον κλάδο τροφίμων και ποτών

  22. 21/06 09:07

    Άδειες για πλωτές εξέδρες σε Χαλκιδική και Μύκονο

  23. 20/06 12:24

    Ήλιος, ζέστη, ανεμελιά – προς τέταρτο κύμα πανδημίας;

  24. 20/06 12:12

    Ειδικά μέτρα στήριξης και προβολής ζητούν οι ξενοδόχοι της ηπειρωτικής Ελλάδας

  25. 20/06 10:20

    Ουγγαρία: To πλήγμα στον τουρισμό και η κρατική ενίσχυση των επιχειρήσεων με 2,2 δισ. ευρώ

  26. 20/06 10:01

    Γαλλία: H πιο ελκυστική ευρωπαϊκή χώρα για τους διεθνείς επενδυτές και το 2020

  27. 20/06 09:40

    Άνεμος Λευτεριάς στον Βόλο

  28. 19/06 21:06

    Παρατάσεις αεροπορικών οδηγιών για προϋποθέσεις εισόδου στη χώρα -Δεκτό και το rapid test 48 ωρών

  29. 19/06 10:45

    Μερικός επαναπατρισμός ναυτιλιακών εταιρειών από τη Βρετανία

  30. 19/06 10:20

    Μουσική εκδήλωση «Βουνό και Θάλασσα» στον Άγιο Ιωάννη Πηλίου

  31. 19/06 09:55

    Οι εμβληματικές αμερικανικές επενδύσεις στην Ελλάδα εν μέσω πανδημίας

  32. 18/06 17:10

    Βράβευση της Hotelwize στα Tourism Awards 2021

  33. 18/06 15:17

    Μείωση 59,2% στο τζίρο των καταλυμάτων το α’ τρίμηνο του 2021

  34. 18/06 14:37

    Ανοίγουν οι ιαματικές πηγές της ΕΤΑΔ Α.Ε. για το φετινό καλοκαίρι

  35. 18/06 14:03

    Αλλαγές στις προϋποθέσεις εισόδου ξένων τουριστών στην Ελλάδα

  36. 18/06 13:25

    Πώς μπορούν οι Έλληνες να αποκτήσουν το διαβατήριο εμβολιασμού για ταξίδια

  37. 18/06 13:17

    Συλλυπητήρια επιστολή AOCTA για τον Κωνσταντίνο Βλασερό

  38. 18/06 12:52

    ΤUI: Προς νέα αύξηση κεφαλαίου

  39. 18/06 12:30

    Γερμανία: Τα ρεστοράν άνοιξαν, αλλά δε βρίσκουν προσωπικό

  40. 18/06 11:55

    Βρετανία: Εξετάζεται το άνοιγμα των ταξιδιών στους πορτοκαλί προορισμούς για τους εμβολιασμένους Βρετανούς

  41. 18/06 11:50

    28K απευθείας κρατήσεις το αποτέλεσμα της ψηφιακής καμπάνιας 2020 για την Aegean Airlines σε συνεργασία με τον ΕΟΤ

  42. 18/06 11:09

    Πώς θα έρχονται οι τουρίστες στην Ελλάδα- επαναλειτουργούν οι Ιαματικές Πηγές

  43. 18/06 10:57

    Τουρίστες μιλούν για το τσιμέντο στην Ακρόπολη

  44. 18/06 10:27

    Πώς αισθάνονται οι εργαζόμενοι για την επιστροφή στο γραφείο

  45. 18/06 10:26

    Αποφάσεις για ξενοδοχεία σε Μύκονο και Πάργα

  46. 18/06 10:23

    Η κρουαζιέρα επιστρέφει στην Ισπανία

  47. 18/06 10:22

    Εντυπωσιακή αύξηση των γερμανικών εξαγωγών τον Απρίλιο

  48. 18/06 09:37

    Iσπανία: Mείωση της ανεργίας λόγω ανάκαμψης του τουρισμού

  49. 17/06 21:59

    H Costa Navarino παρουσιάζει το Division 16

  50. 17/06 21:57

    Greek Maritime Golf Event στην Costa Navarino: Γκολφ & Ναυτιλία ενώνουν τις δυνάμεις τους για καλό σκοπό

  51. 17/06 15:41

    Η Ελλάδα κορυφαίος προορισμός των Βρετανών για το... 2022

  52. 17/06 14:25

    Η Ευρώπη ανοίγει σταδιακά στους Αμερικανούς τουρίστες – Ποιες χώρες έχουν ανοίξει τα σύνορά τους

  53. 17/06 13:31

    Lesvos Food Fest Challenge | Τα Λεσβιακά Προϊόντα Ταξιδεύουν στον Κόσμο

  54. 17/06 12:48

    Η Ελαφόνησος παρουσίασε τα τουριστικά της λογότυπα

  55. 17/06 12:45

    ΤUI Γερμανίας: Δεύτερος δημοφιλέστερος προορισμός η Κρήτη αυτό το καλοκαίρι- Ρόδος και Κως στο top5

  56. 17/06 12:41

    Nothing more Familiar than traveling to Rhodes | Τίποτα πιο οικείο από το να ταξιδέψεις στη Ρόδο

  57. 17/06 12:34

    Κ.Νοτοπούλου: Δραματική η κατάσταση στο επαγγελματικό yachting

  58. 17/06 12:28

    Η Ιαπωνία θα εκδίδει διαβατήρια εμβολιασμού για ταξίδια στο εξωτερικό

  59. 17/06 11:47

    Μήνυση Ryanair κατά της βρετανικής κυβέρνησης για την άρνησή της να ανοίξουν τα σύνορα

  60. 17/06 11:20

    Ομοσπονδία Καταλυμάτων "Κνωσσός": Ευχαριστίες στους βουλευτές Κρήτης του ΣΥΡΙΖΑ για τη στήριξη του αιτήματος για κρατική ενίσχυση

  61. 17/06 10:56

    Υποχρεωτική η ΣΣΕ των εργαζομένων στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις όλης της χώρας

  62. 17/06 10:52

    Λέμε «αντίο» στα πλαστικά μιας χρήσης με δύο Οδηγούς του WWF Ελλάς

  63. 17/06 10:23

    Daily Telegraph: Πώς θα ανοίξουν τα ταξίδια των Βρετανών και στις "πορτοκαλί" χώρες

  64. 17/06 10:18

    Αναθέρμανση επενδύσεων στον ισπανικό τουρισμό

  65. 17/06 08:56

    WTTC και UNEP: Νέα έκθεση για τα πλαστικά προϊόντα μιας χρήσης στον τουρισμό

  66. 17/06 08:54

    Αναβολή για την εναρκτήρια κρουαζιέρα της Royal Caribbean

  67. 17/06 08:52

    Accor: Συνεργασία με τον International LGBTQ+ Travel Association

  68. 17/06 08:50

    Η κατάσταση της γερμανικής οικονομίας

  69. 16/06 21:58

    Βράβευση της πρώτης Ελληνίδας Masterchef από την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου

  70. 16/06 21:46

    Δ. Φραγκάκης: Διεύρυνση της συνεργασίας με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα για τον ελληνικό τουρισμό

  71. 16/06 21:36

    Επανεκκίνηση της ελληνικής κρουαζιέρας από τη Celestyal Cruises

  72. 16/06 16:11

    Κλειστοί για ορισμένες ώρες οι αρχαιολογικοί χώροι Ακρόπολης και Αρχαίας Αγοράς στις 18, 19 και 20 Ιουνίου

  73. 16/06 14:08

    Η Ευρώπη αίρει τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς για τους Αμερικανούς

  74. 16/06 14:05

    Στην Kerzner η διαχείριση του υπό κατασκευή πολυτελούς θερέτρου One&Only Aesthesis στη Γλυφάδα

  75. 16/06 13:20

    Πρώτα σημάδια ανάκαμψης: Αύξηση 673,4% της επιβατικής κίνησης στα αεροδρόμια το Μάιο

  76. 16/06 13:19

    Μόλις ένας στους 10 Βρετανούς νιώθει σιγουριά να κάνει διακοπές στο εξωτερικό το 2021

  77. 16/06 12:55

    Οι Κύπριοι επιλέγουν τα ελληνικά νησιά φέτος για τις διακοπές τους

  78. 16/06 12:49

    Περισσότερους ΚΑΔ Τουρισμού για οικονομική ενίσχυση ζητεί το Επιμελητήριο Ηρακλείου

  79. 16/06 12:25

    Το 75% των Ελλήνων CEO προβλέπουν παγκόσμια ανάπτυξη- Αισιοδοξία για τις επιχειρήσεις τους

  80. 16/06 12:23

    Βρετανοί: Μεγάλη επιφυλακτικότητα για διακοπές στο εξωτερικό - Μόνο το 5% θα ταξιδέψει το νωρίτερο δυνατό

  81. 16/06 11:34

    Ξεκινά η υποβολή αιτήσεων για επιδότηση κεφαλαίου κίνησης από τις τουριστικές επιχειρήσεις

  82. 16/06 11:33

    EasyJet: Μεταφέρει τα αεροσκάφη της από το Ην. Βασίλειο στη Γερμανία

  83. 16/06 11:11

    ΕΟΤ: Αιγίδα στο «Oceanman Greece» και το «Street Food Festival Crete»

  84. 16/06 09:51

    Γιατί τα σκάφη αναψυχής από Λιμένες εκτός Σένγκεν της Αν. Μεσογείου είναι "ανεπιθύμητα" στη Ρόδο και Κω

  85. 16/06 09:43

    Ποια πολυτελή ξενοδοχεία ανοίγουν στη Μαδρίτη – Πότε θα λειτουργήσει το ξενοδοχείο του Cristiano Ronaldo

  86. 16/06 09:42

    Και οι Καναδικές αεροπορικές εταιρείες συζητούν την πρόσληψη μόνο εμβολιασμένων υπαλλήλων

  87. 16/06 09:40

    Accor: Δεσμεύσεις και δράσεις για την αειφόρο ανάπτυξη

  88. 16/06 09:38

    Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου: Προμήθεια rapid test για τους επισκέπτες των νησιών

  89. 16/06 09:36

    Atromitos Race Sifnos 2021 στη Σίφνο

  90. 16/06 09:22

    Παγκόσμια Ημέρα Θαλάσσιας Χελώνας - Τι συμβαίνει στο Κέντρο Διάσωσης του ΑΡΧΕΛΩΝ στη Γλυφάδα

  91. 15/06 18:00

    Πτήσεις της SKY express από Αυστρία προς Σκιάθο, Πάρο και Νάξο

  92. 15/06 15:27

    Στην Καλαμάτα η «Made In Greece» συλλογή του Οίκου Dior

  93. 15/06 15:25

    On The Beach: Ζήτηση ρεκόρ για το... 2022 - Η Ελλάδα στους top προορισμούς

  94. 15/06 13:37

    Τουρισμός: Απίθανη η εισροή Βρετανών σε μεγάλους Ευρωπαϊκούς προορισμούς πριν από τον Αύγουστο

  95. 15/06 13:17

    Google: Ποιοι θέλουν να ταξιδέψουν στην Ελλάδα – Πού σκέφτονται να ταξιδέψουν οι Έλληνες

  96. 15/06 12:55

    Στροφή των ταξιδιωτών από τα online τουριστικά γραφεία στις απευθείας κρατήσεις διακοπών

  97. 15/06 12:25

    Γερμανία: Προσιτές και περιζήτητες οι πτήσεις για Ελλάδα - Διπλάσια ζήτηση από το καλοκαίρι του 2019!

  98. 15/06 11:58

    Αναζητούνται ιδιώτες επενδυτές για 23 ελληνικά αεροδρόμια- Στην κορυφή η Καλαμάτα

  99. 15/06 11:31

    To Google Street View επιστρέφει στους δρόμους της Ελλάδας

  100. 15/06 11:05

    Στο «Visit Greece App» οι 545 ελληνικές παραλίες με «Γαλάζια Σημαία»