Η ψυχολογία της γαστρονομίας

Η ψυχολογία της γαστρονομίας

Γαστρονομία, η τέχνη όπου, αντίθετα με τις υπόλοιπες καλλιτεχνικές εκφράσεις, όπως είναι η μουσική ή η ζωγραφική, καταλαμβάνει και τις πέντε αισθήσεις. Γεύση, από το «πάντρεμα» των υλικών τα οποία χρησιμοποιούνται για τη δημιουργία ενός πιάτου, όσφρηση, από τη σύνθεση των συστατικών, όραση, από το οπτικό αποτέλεσμα, αφή, από τις διαφορετικές υφές και θερμοκρασίες του εδέσματος στα αισθητήρια του στόματος και του δέρματος, αλλά και ακοή, από τα τραγανά στοιχεία της πατάτας ή το σπάσιμο της καραμέλας σε μία crème brulee.   

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι, από την αρχαιότητα ακόμη, ο Ιπποκράτης ταξινόμησε τις τροφές σε τέσσερις κατηγορίες, θέτοντας τα θεμέλια της χρήσης της γαστρονομίας στις θεραπευτικές μεθόδους: θερμές, για παράδειγμα κρεμμύδι, ψυχρές, όπως είναι το σπαράγγι, ξηρές, όπως είναι το σταφύλι και υγρές, για παράδειγμα το μαρούλι. Αργότερα, τα βότανα και οι τροφές ταξινομήθηκαν με βάση τις γεύσεις: γλυκό, ξινό, αλμυρό, δριμύ, πικρό και στυφό. Σήμερα, οι βασικές γεύσεις είναι η αίσθηση του γλυκού, του ξινού, του πικρού και του αλμυρού, οι οποίες έχουν συχνά και ανάλογες ψυχοσωματικές αντιδράσεις. Χαρακτηριστικό είναι ότι μεταξύ των γεύσεων, παρατηρείται αντιστάθμιση του γλυκού με το ξινό και του πικρού με το αλμυρό. Μέσα από αυτή την εξέλιξη στο χρόνο και μόλις τις τελευταίες δεκαετίες, η γαστρονομία έχει εξελιχθεί σε μία υψηλή μορφή τέχνης, η οποία έχει μεταξύ άλλων ευεργετικές ιδιότητες. Οι αναμνήσεις γαστρονομικών εμπειριών, τα θετικά συναισθήματα και οι απολαυστικές διαδικασίες, έδωσαν το έναυσμα για την εφαρμογή της γαστρονομίας στην ψυχολογία αλλά και στην ψυχιατρική. Και έχει λογική: Χαρακτηριστικό της γεύσης είναι ότι δημιουργεί βιώματα, τα οποία επηρεάζουν τη συνολική ψυχική διάθεση, τόσο κατά το διάστημα της αίσθησης όσο και της επίγευσης. Για το λόγο αυτό ο άνθρωπος ανέκαθεν αναζητούσε γεύσεις, ώστε δημιουργήσει ευχάριστα εγκεφαλικά συναισθήματα.

Εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι, στο «παιχνίδι» της εφαρμοσμένης γαστρονομίας, έχουν μπει και εταιρείες όπως το Ινστιτούτο Χρώματος Pantone. Το Pantone Color Institute είναι μια συμβουλευτική υπηρεσία που προβλέπει τις παγκόσμιες τάσεις χρωμάτων και συμβουλεύει τις επιχειρήσεις σχετικά με το χρώμα στην εταιρική τους ταυτότητα και στην ανάπτυξη προϊόντων, για την εφαρμογή και ενσωμάτωση του χρώματος ως στρατηγικό πλεονέκτημα.

Κάθε χρόνο, το Ινστιτούτο προβλέπει το χρώμα που αντιπροσωπεύει καλύτερα την επόμενη χρονιά. Το χρώμα της χρονιάς επηρεάζει την ανάπτυξη προϊόντων και τις αποφάσεις αγοράς σε πολλές βιομηχανίες, όπως είναι μεταξύ άλλων τα τρόφιμα, η μόδα, τα έπιπλα, ο βιομηχανικός σχεδιασμός και τα προϊόντα συσκευασίας.  

Όσον αφορά στη γαστρονομία σε διασύνδεσή της με την ψυχολογία, το 2020 το χρώμα της χρονιάς στο φαγητό,  ήταν το γαλάζιο. Σύμφωνα με τον καθηγητή Charles Spence,  πειραματικού ψυχολόγου στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, η άνοδος του γαλάζιου φαγητού έχει απήχηση σε αρκετούς πολιτιστικούς πρωτοπόρους. Επίσης, σύμφωνα με τον καθηγητή, η ικανότητα λίγου μπλε χρώματος να μετατρέψει το πιο βαρετό φαγητό σε μια λήψη τύπου Instagram, εξηγεί την αυξανόμενη δημοτικότητά του. Στην εποχή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, το φαγητό πρέπει να είναι όμορφο: Το χρώμα παίζει σημαντικό ρόλο στο πώς επιλέγουμε το φαγητό μας. Είναι συχνά το πρώτο στοιχείο που παρατηρείται στην εμφάνιση ενός προϊόντος διατροφής. Οι μελέτες δείχνουν ότι η αντίληψη της οπτικής γεύσης ξεκινά από την παιδική ηλικία και αυξάνεται καθώς μεγαλώνουμε. Για παράδειγμα, εάν κάτι είναι έντονο κόκκινο, μπορούμε να υποθέσουμε ότι θα έχει γεύση φράουλας ή κερασιού.  Εάν ένα τρόφιμο είναι πράσινο, ίσως περιμένουμε ότι το προϊόν διατροφής έχει μήλου ή μπρόκολου. Και όταν πρόκειται για φρέσκα τρόφιμα, όπως φρούτα και λαχανικά, βασιζόμαστε στο χρώμα για να προσδιορίσουμε την ωριμότητα ή τη φρεσκάδα. Εκτός από την αναμενόμενη γεύση, τι άλλο σημαίνουν τα χρώματα όταν πρόκειται για φαγητό;

Κόκκινο – Ανοίγει την όρεξη

Σύμφωνα με σχετικές έρευνες, το  κόκκινο χρώμα είναι εντυπωσιακό και προκαλεί την όρεξη. Είναι χρήσιμο για το σχεδιασμό συσκευασιών. Αυτό είναι πιθανό επειδή το χρώμα, όταν απαντάται σε φυσικά τρόφιμα όπως τα μούρα, υποδηλώνει ωριμότητα ή γλυκύτητα.

Μπλε – Για φωτογράφηση

Παρόλο που το μπλε είναι συνήθως το πρώτο χρώμα που εξαφανίζεται στο πιάτο ενός παιδιού, είναι το τελευταίο που μένει στο σακουλάκι με τις καραμέλες. Γιατί; Επειδή τα βρώσιμα μπλε τρόφιμα είναι σπάνια στη φύση. Ωστόσο, υπάρχουν, συμπεριλαμβανομένων των λουλουδιών μπλε μπιζελιού, μπλε καρότα και μπλε σταφύλια. Δεν είναι σαφές γιατί τα μπλε τρόφιμα είναι σπάνια, ωστόσο οι έρευνες διαπιστώνουν ότι τα μπλε τρόφιμα καταστέλλουν την όρεξη.  

Κίτρινο - Ευτυχία

Το κίτρινο θεωρείται το πιο ευτυχισμένο χρώμα και χρησιμοποιείται ευρέως σε διάφορα προϊόντα διατροφής. Ως εκ τούτου, το κίτρινο τείνει να προκαλεί αισιοδοξία και γενικά καλά συναισθήματα. Ωστόσο, υπάρχουν εικασίες και διαφωνίες σχετικά με το τεχνητό χρώμα του κίτρινου στα τρόφιμα.

Πράσινο - Φυσικό / Υγιεινό

Με την αειφορία και την φυσική διατροφή στο μυαλό των καταναλωτών, το πράσινο τείνει να γίνει ένα από τα πιο δημοφιλή χρώματα στην αλυσίδα εφοδιασμού τροφίμων . Εξάλλου, όσον αφορά στα τρόφιμα, το πράσινο χρώμα είναι πλέον σχεδόν συνώνυμο με την υγεία και την ευεξία.

Πορτοκαλί - Ικανοποιητικό / Εντυπωσιακό

Τα πορτοκαλί τρόφιμα συνήθως συνδέονται με τις φθινοπωρινές παραδόσεις στα δυτικά, συμπεριλαμβανομένης της κολοκύθας, του καλαμποκιού και της καραμέλας.  Το πορτοκάλι είναι ένα ζωντανό χρώμα, ενώ οι χυμοί καρότου και πορτοκαλιού  συνδέονται με τη ζωτικότητα όλο το χρόνο.

Οι οπτικοί παράγοντες επηρεάζουν περισσότερο από το 90% των αποφάσεων αγοράς και το 85% των αγοραστών αναφέρουν ότι το χρώμα είναι ο κύριος λόγος για την αγορά ενός προϊόντος. Έχοντας αυτό κατά νου, η κατανόηση του τρόπου με τον οποίο το χρώμα της συσκευασίας υπαγορεύει την αγοραστική συμπεριφορά είναι ζωτικής σημασίας για τους κατασκευαστές τροφίμων. Ενώ οι περιγραφές των παραπάνω χρωμάτων αντιπροσωπεύουν το πώς νιώθουμε απέναντι σε είδη διατροφής, τα χρώματα στη συσκευασία αυτών των ειδών διατροφής προκαλούν εντελώς διαφορετικά συναισθήματα. Για παράδειγμα, βλέποντας μπλε αυγά σε ένα πιάτο έναντι αγοράς αυγών σε μπλε συσκευασία θα προκαλέσει άλλα συναισθήματα:

Κόκκινο - Ενέργεια

Το κόκκινο είναι μια τολμηρή επιλογή συσκευασίας και βοηθά να τραβήξετε την προσοχή στο προϊόν σας. Είναι γνωστό ότι ανοίγει την όρεξη, αλλά είναι επίσης το χρώμα που οι άνθρωποι παρατηρούν πρώτα, γι 'αυτό και υπάρχει σε πληθώρα συσκευασιών τροφίμων.

Μπλε - Εμπιστοσύνη

Η μπλε συσκευασία συμβάλλει στην προώθηση της εμπιστοσύνης και της αξιοπιστίας. Ωστόσο, οι πιο σκούροι τόνοι είναι πιο σοβαροί και τυπικά, ενώ τα ελαφρύτερα μπλε βοηθούν στην αντίληψη της απαλότητας και της δημιουργικότητας.

Κίτρινο - Αισιοδοξία

Το κίτρινο στη συσκευασία υποδηλώνει ότι κάτι είναι πρωτότυπο ή καινοτόμο ή ότι το προϊόν είναι λιγότερο ακριβό ή διασκεδαστικό. Με τη θετική ενέργεια αυτού του χρώματος, δημιουργεί μια νεανική, αισιόδοξη ατμόσφαιρα που μπορεί να βοηθήσει στην προσέλκυση νεότερων καταναλωτών.

Πράσινο - Υγιές

Όπως στο χρωματισμό των τροφίμων, το πράσινο στη συσκευασία συνδέεται επίσης με τα υγιή και βιολογικά προϊόντα. Με την αύξηση στην προτίμηση των υγιεινών τροφών,   το πράσινο έχει γίνει πολύ δημοφιλές τα τελευταία χρόνια.

Μωβ - Μοναδικότητα

Η χρήση του μωβ χρώματος στη συσκευασία, σημαίνει ότι το προϊόν είναι μοναδικό ή πρωτότυπο. Το μωβ συνδέεται επίσης με την πνευματικότητα και αποτελεί επιλογή για ολιστικά προϊόντα.

Πορτοκαλί - Οικειότητα

Το πορτοκάλι χρησιμοποιείται συχνά για να απεικονίσει την αξία και την προσιτή τιμή, και για τους εμπόρους τροφίμων, η χρήση του πορτοκαλί στη συσκευασία βοηθά στο να δοθεί σε ένα προϊόν μία πιο προσιτή ποιότητα.

Μαύρο - Πολυτέλεια

Το μαύρο αντιπροσωπεύει συνήθως την πολυτέλεια, φαίνεται πιο ακριβό και κάνει αντιληπτή μία υψηλότερη αξία. Το χρώμα αυτό βρίσκεται συχνά σε αντικείμενα υψηλότερης ποιότητας, όπως premium παγωτά και πακέτα συσκευασμένων τροφίμων όπως τα πατατάκια ή το τσάι.  Επίσης, ανάλογα με τα χρώματα που συνδυάζεται, το μαύρο μπορεί να μεταφέρει πολλά μηνύματα στον καταναλωτή.

Καφέ - Γήινο

Το καφέ είναι χρήσιμο για προϊόντα που θέλουν να απεικονίσουν μια φυσική, υγιεινή ή οργανική αίσθηση, άνεση και απλότητα. Η καφέ συσκευασία σε προϊόντα μπορεί να προωθήσει τη βιωσιμότητα και για τα brand που προάγουν την προστασία του περιβάλλοντος, τα υλικά που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή του πακέτου είναι από ανακυκλωμένες πηγές.

Λευκό - Απλό

Το λευκό είναι καθαρό και απλό, δημιουργώντας έτσι την εντύπωση καθαριότητας, αποτελεσματικότητας ή απλότητας. Και ανάλογα με τα πρόσθετα χρώματα που επιλέγονται για σύζευξη με το λευκό, η συσκευασία μπορεί να ανυψωθεί ή να διατηρηθεί απλή.

Λαμβάνοντας λοιπόν υπόψη το πόσο επηρεάζει ένα τρόφιμο τον άνθρωπο και την ψυχολογία του, η γαστρονομία λαμβάνει πλέον θέση στα πανεπιστημιακά έδρανα, και μάλιστα σε ένα από τα διασημότερα πανεπιστήμια του κόσμου, το Χάρβαρντ. Τα μαθήματα αφορούν στον τρόπο με τον οποίο συνδυάζεται η γαστρονομία, η «τέχνη της τροφής»,  με την επιστήμη της ιατρικής και της ψυχολογίας.

Στο πλαίσιο της ανωτέρω ενότητας και εξετάζοντας τις πολιτιστικές και ιστορικές πτυχές του φαγητού, η βραβευμένη με αστέρια Michelin σεφ Γεωργιανά Χιλιαδάκη, με «όπλο» της την επαγγελματική της εμπειρία και τα μαγειρικά ταξίδια, ανέπτυξε τη σημασία της αίσθησης της γεύσης, σε συνδυασμό με τις υπόλοιπες  αισθήσεις την αντίληψη και την απόλαυση του φαγητού.

Το μάθημα Culinary Psychology, που σχεδιάστηκε από τον ψυχολόγο Stelios Kiosses, επικεντρώνεται στην ψυχολογία του φαγητού με παράγοντες που επηρεάζουν τα συναισθήματα και την συμπεριφορά μας με το Φαγητό. Όπως την πολιτιστική, εξελικτική, κοινωνική, οικογενειακή και οικονομική κατάσταση του κάθε ατόμου.

Πολλές φορές, καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι, «όλα είναι τουρισμός». Το ίδιο ισχύει και σε αυτή την περίπτωση: Άρρηκτα συνδεδεμένη με τον τουρισμό,  η γαστρονομία έχει αποκτήσει τεράστια σημασία και για τα εστιατόρια των ξενοδοχείων, όπου τα τελευταία χρόνια λειτουργούν εκπληκτικά εστιατόρια με βραβευμένους σεφ, γεγονός που δείχνει ότι οι επιχειρηματίες του τουρισμού κατάλαβαν εγκαίρως το πόσο επηρεάζει το καλό και όμορφο φαγητό την ψυχολογία του επισκέπτη. 

 

 
 
 
 
 
 

Facebook Twitter Linkedin

( 0 )

Συνολικά: | Εμφάνιση:

Επενδύσεις
  1. 26/04 12:12

    Ο νέος γενικός διευθυντής του Eliamos Villas Hotel & Spa στην Κεφαλονιά

  2. 26/04 11:46

    Oceania Cruises: Πολυάριθμα νέα δρομολόγια κρουαζιέρας σε Αθήνα και Ελληνικά νησιά το 2025

  3. 26/04 11:25

    Κληρώθηκαν οι δικαιούχοι για το πρόγραμμα «Τουρισμός για Όλους»

  4. 26/04 11:06

    Τουρισμός | Η Ελλάδα στο top 10 των ευρωπαϊκών προορισμών, που θα επισκεφτούν φέτος οι Αυστραλοί

  5. 26/04 10:57

    Ένωση Ξενοδόχων Μαγνησίας | Τουριστική Προβολή στη Βαρσοβία και το Βελιγράδι

  6. 26/04 10:29

    Όμιλος Jet2.com και Jet2holidays | Έκρηξη κρατήσεων για το 2025 από το αεροδρόμιο του Μπόρνμουθ - Η Ρόδος στο top5

  7. 26/04 10:06

    Γερμανία | Όποιος κλείνει τραπέζι σε εστιατόριο και δεν πάει πληρώνει

  8. 26/04 07:23

    Δεν εγκρίθηκε η μίσθωση του πρώην ξενοδοχείου Κυκλαδικόν στην Ερμούπολη - Νέα πρόσκληση ενδιαφέροντος

  9. 26/04 07:22

    10 δράσεις για τη διαχείριση του πολιτιστικού τοπίου του Ζαγορίου

  10. 26/04 07:18

    Κως: 50% έκπτωση στις μηνιαίες κάρτες απεριορίστων διαδρομών για εργαζόμενους στον τουρισμό και καταστήματα

  11. 26/04 07:14

    Mουσείο εναλίων αρχαιοτήτων στον Πειραιά -Κοπή 7 δέντρων σε περιβάλλοντα χώρο ξενοδοχείου στην Ανάβυσσο

  12. 26/04 07:10

    Great Transfiguration: ‘Εργο τουριστικής μεταμόρφωσης της Αγίας Αικατερίνης στην Αίγυπτο

  13. 25/04 22:42

    Τουρισμός | FTI: Συζητήσεις με το νέο επενδυτή για τα χρέη, με ενδεχόμενο κουρέματος

  14. 25/04 22:20

    Ο ξενοδοχειακός κλάδος αποτελεί την εύκολη λύση για βάρη που δεν του αναλογούν

  15. 25/04 15:30

    "Υπερτουρισμός" | Πρέπει να συζητάμε για αναβάθμιση της προσφοράς και όχι για περιορισμό της ζήτησης

  16. 25/04 15:25

    Hilton | 10 νέα resorts σε δημοφιλείς ευρωπαϊκούς προορισμούς – ανάμεσά τους και η Ελλάδα

  17. 25/04 14:36

    HOTREC | Οι πολιτικές προτεραιότητες του κλάδου της φιλοξενίας ενόψει των ευρωεκλογών

  18. 25/04 14:28

    Ευρωπαϊκά ξενοδοχεία: Αυτά είναι τα νέα κριτήρια κατηγοριοποίησης σε αστέρια

  19. 25/04 14:10

    Τουρισμός | To 20% των Αμερικανών σκέφτονται τις επόμενες διακοπές, ενώ βρίσκονται σε διακοπές!

  20. 25/04 13:42

    Θεσσαλονίκη | Οι πτήσεις της Aegean στη Γεωργία ανοίγουν μια νέα αγορά

  21. 25/04 13:36

    Η νέα υπουργός Τουρισμού της Ισπανίας

  22. 25/04 13:18

    Αυξημένο το ενδιαφέρον των Κυπρίων για την Ελλάδα και το 2024

  23. 25/04 12:31

    Η Ολυμπιακή Φλόγα συναντά την Σαντορίνη στο ταξίδι της

  24. 25/04 12:11

    Κ. Χατζηδάκης | Ραντεβού το φθινόπωρο για το νέο πλαίσιο στις βραχυχρόνιες μισθώσεις

  25. 25/04 12:00

    Μακροζωία: Η Personal Wellness σκιαγραφεί την επόμενη μέρα του τουρισμού ευεξίας

  26. 25/04 10:55

    APT Travelmarvel: Διευρύνεται το πρόγραμμα κρουαζιέρας στα Ελληνικά νησιά το 2025

  27. 25/04 10:44

    Ανέπαφη πληρωμή με τραπεζική κάρτα στα λεωφορεία των γραμμών Express του Αερολιμένα Αθηνών

  28. 25/04 09:17

    Τουρισμός | 5 ευρώ η είσοδος στη Βενετία από σήμερα 25 Απριλίου

  29. 25/04 07:59

    13ος Διεθνής Αγώνας Δρόμου Υπεραπόστασης Δόλιχος Δελφοί –Ολυμπία

  30. 25/04 07:10

    Κατεδάφιση ετοιμόρροπου ξενοδοχείου στη Νάξο και μπαρ σε ξενοδοχείο στο Πόρτο Χέλι - Απόφαση για το Ξενία Κοζάνης

  31. 25/04 07:08

    Πρόσκληση ενδιαφέροντος για τις Πράσινες Πολιτιστικές Διαδρομές στα Νότια Προάστια

  32. 25/04 07:06

    Ο ΕΟΤ ενισχύει οικονομικά την κινηματογραφική ταινία "Υπάρχω" για τη ζωή του Στέλιου Καζαντζίδη

  33. 25/04 07:03

    Λογοτεχνική ‘Άνοιξη-Νίκος Μάρκου 2024 στη Σκόπελο

  34. 24/04 17:24

    Έρευνα Marriott Bonvoy: Πώς ταξιδεύουν οι σύγχρονοι Ασιάτες – Κυνηγοί του value και της μέγιστης εμπειρίας

  35. 24/04 17:06

    ΕΞΑΑΑ | Oι επιδόσεις των ξενοδοχείων της Αθήνας το α' τρίμηνο - 2,5 δισ. ευρώ τα ετήσια έσοδα στην Αττική

  36. 24/04 16:56

    Project VORIA | Πώς θα είναι το συγκρότημα πολλαπλών χρήσεων με το καζίνο στο Μαρούσι

  37. 24/04 15:00

    EasyJet: 22 νέες αεροπορικές συνδέσεις με Ελλάδα το καλοκαίρι του 2024

  38. 24/04 14:43

    The Athenaeum | Ανοίγει στις αρχές Μαΐου νέο πολυτελές ξενοδοχείο στο κέντρο τη Αθήνας

  39. 24/04 14:10

    Ο FTI υπόσχεται στους ξενοδόχους έγκαιρες πληρωμές

  40. 24/04 13:30

    Norwegian Cruise Line: Το πρόγραμμα κρουαζιέρας στην Ελλάδα για το 2024

  41. 24/04 13:04

    Tus Airways: Nέα σύνδεση Λάρνακα - Ρόδος

  42. 24/04 12:49

    CNT Hot List: Τρία Ελληνικά ξενοδοχεία στα καλύτερα νέα στον κόσμο για το 2024

  43. 24/04 12:01

    Οδικός τουρισμός | +12% οι αφίξεις το α' τρίμηνο

  44. 24/04 11:53

    Βραβείο Routes Europe 2024 στο αεροδρόμιο της Αθήνας

  45. 24/04 11:14

    Τουρισμός ευεξίας | Οι 5 νέες τάσεις, που καθορίζουν τον σύγχρονο ταξιδιώτη ευεξίας

  46. 24/04 10:41

    ΕΛΣΤΑΤ | Οριακή αύξηση στις αφίξεις και διανυκτερεύσεις τον Φεβρουάριο σε ξενοδοχεία και λοιπά καταλύματα

  47. 24/04 07:31

    Επισκευές σε ξενοδοχείο στη Ρόδο - ανακαίνιση του Σαλάντι Beach Hotel στην Ερμιονίδα

  48. 24/04 07:27

    Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων για τον εκσυγχρονισμό του Υδροθεραπευτηρίου Αγιασμάτων στη Χίο

  49. 24/04 07:24

    Παρατηρήσεις για τη μελέτη ανάπλασης της πλατείας Αριστοτέλους στη Θεσσαλονίκη

  50. 24/04 07:22

    Φεστιβάλ Λαϊκής Κιθάρας στη Θεσσαλονίκη

  51. 24/04 07:19

    6ος Μαραθώνιος Κισσάβου

  52. 23/04 16:44

    ΕΕ: Χαλαρώνει (αλλά λίγο) η δημοσιονομική πειθαρχία

  53. 23/04 16:23

    +14,4% η επιβατική κίνηση στα 39 αεροδρόμια της χώρας το α' τρίμηνο

  54. 23/04 16:05

    FTI | Τουρισμός: Συζητείται στην Επιτροπή Τουρισμού της γερμανικής Βουλής το ενδεχόμενο για κούρεμα χρέους

  55. 23/04 15:56

    ΚΥΑ για την απλή χρήση αιγιαλού: Οι υποχρεώσεις και πώς διασφαλίζεται η κοινοχρησία και η προστασία του περιβάλλοντος

  56. 23/04 15:24

    Συνεργασία Deloitte - ΠΟΞ για εκπαιδευτικά εργαστήρια στα μέλη της

  57. 23/04 15:08

    Travel + Leisure: Το Katikies Santorini ανάμεσα στα 500 καλύτερα ξενοδοχεία στον κόσμο για το 2024

  58. 23/04 13:50

    Μαρίνα Πόρτο Χέλι | Υψηλή πληρότητα το 2023 - Ανάπτυξη 29% το 2024

  59. 23/04 13:43

    Eurowings: 7 νέες συνδέσεις με Ελλάδα το καλοκαίρι του 2024

  60. 23/04 13:43

    Η Celestyal παρουσιάζει τις ημερήσιες εκδρομές «National Geographic Day Tours»

  61. 23/04 12:36

    Το Γραφείο ΕΟΤ στο Ηνωμένο Βασίλειο καλύτερος οργανισμός τουρισμού για το 2023

  62. 23/04 12:19

    RND: Τουρκική «απόβαση» στα ελληνικά νησιά του Αιγαίου

  63. 23/04 11:58

    Ελληνικά ξενοδοχεία: Αυτά είναι τα καλύτερα για το 2024 σύμφωνα με τους χρήστες της Tripadvisor

  64. 23/04 11:28

    Tripadvisor | 12 Ελληνικά ξενοδοχεία στα Best of the Best του παγκόσμιου τουρισμού - Πολλαπλές Ευρωπαϊκές και παγκόσμιες διακρίσεις

  65. 23/04 11:28

    Το 90% των startups στη φιλοξενία τελικά δεν τα καταφέρνουν | Συνεργασία UN Tourism και Hotelschool The Hague

  66. 23/04 11:07

    EasyJet | 1,25 εκατ. θέσεις προσφέρονται με έκπτωση - 61,99 £ η έκπτωση προς Σκιάθο για απλή μετάβαση

  67. 23/04 10:33

    Ο τουρισμός περιπέτειας εξελίσσεται σε "μαζική αγορά"

  68. 23/04 07:05

    Δήμος Σκιάθου: Να καταργηθεί το εισιτήριο στο Θαλάσσιο Πάρκο Αλοννήσου, κάνει ζημιά στον τουρισμό

  69. 23/04 07:03

    Ταξίδι εξοικείωσης στην Ανατολική Χαλκιδική για τουριστικούς πράκτορες από το Καζακστάν

  70. 23/04 07:02

    Θάσος | Ψήφισμα για την υποβάθμιση των πορθμειακών γραμμών - Κινδυνεύει ο τουρισμός

  71. 23/04 06:55

    4ος Αγώνας Βουνού στη Χίο

  72. 23/04 06:52

    Δήμος Νότιας Κέρκυρας: Στήριξη των εργαζομένων στον τουρισμό για την διασφάλιση των δικαιωμάτων τους

  73. 22/04 18:46

    Ε.Ξ. Θεσσαλονίκης | Έρευνα: Προβληματίζει η εικόνα της πόλης - μετατροπή του Ο.Τ.Θ. σε DMO

  74. 22/04 18:38

    Navarino Agora | Πλούσιο πρόγραμμα εκδηλώσεων για τον πολιτισμό, τις τέχνες, τη μόδα και τη γαστρονομία

  75. 22/04 16:09

    Booking.com | Σε σημείο «κόπωσης» το 28% των ταξιδιωτών για το ζήτημα της αειφορίας

  76. 22/04 15:18

    Ελληνικός τουρισμός 2024 | Γερμανοί και Αμερικανοί εκτόξευσαν τις αφίξεις και τις εισπράξεις το α' δίμηνο

  77. 22/04 14:58

    Κρουαζιέρα | Το πρόγραμμα της MSC Cruises από τον Πειραιά το 2024 - Νέα πλατφόρμα πωλήσεων για τα τουριστικά γραφεία

  78. 22/04 12:39

    FedHATTA: Αυξημένη από πέρυσι η ταξιδιωτική κίνηση του Πάσχα – Πού θα ταξιδέψουν φέτος οι Έλληνες

  79. 22/04 11:53

    Αυθαίρετα σε 14 κλαμπ/εστιατόρια και ξενοδοχεία της Μυκόνου εντόπισαν οι επιθεωρητές

  80. 22/04 11:45

    Κανάρια: Αγανακτισμένοι οι κάτοικοι διαδηλώνουν κατά του μαζικού τουρισμού

  81. 22/04 11:17

    Η Βαρκελώνη «κατέβασε» από τη Google διαδρομή λεωφορείου για να μην τη χρησιμοποιούν οι τουρίστες

  82. 22/04 11:11

    Υπερ-τουρισμός | Πλαφόν στον ετήσιο αριθμό διανυκτερεύσεων στο Άμστερνταμ - stop στην αύξηση των κλινών

  83. 22/04 10:51

    ΕΟΤ | Αυξημένες Κρατήσεις από Ολλανδία Βέλγιο

  84. 22/04 10:31

    MSC Cruises | Νέο πρόγραμμα με προσθήκη δύο διανυκτερεύσεων (και στην Αθήνα) πριν ή μετά την κρουαζιέρα

  85. 22/04 10:03

    TÜV AUSTRIA Hellas - Sani/Ikos: Πρωτοβουλία αναδοχής μελισσιών για την ανασυγκρότηση της βιοποικιλότητας της Πάρνηθας

  86. 22/04 07:26

    Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Διαγωνισμός για τη μίσθωση κλινών στη Λήμνο

  87. 22/04 07:23

    Δήμος Θέρμης: Διαγωνισμός για μίσθωση 30 στρεμμάτων - προβλέπονται και υποδομές φιλοξενίας και εστίασης

  88. 22/04 07:20

    ΕΟΤ | Προώθηση ελληνικών περιοχών στις Κάτω Χώρες

  89. 22/04 07:19

    Επέκταση αεροδρομίου Τιράνων λόγω αυξημένης τουριστικής κίνησης

  90. 22/04 07:17

    Ηνωμένο Βασίλειο: Μικρή υποχώρηση του πληθωρισμού

  91. 21/04 11:13

    Η Όλγα Κεφαλογιάννη στην έκθεση «Μόδα και Ολυμπιακοί Αγώνες Αθήνα 2004 – Παρίσι 2024»

  92. 21/04 11:03

    Χάρης Δούκας | Η Αθήνα εισέπραξε μόλις 42 λεπτά ανά τουρίστα που επισκέφτηκε την πόλη το 2023!

  93. 21/04 10:52

    Όλγα Κεφαλογιάννη | Έρχονται προδιαγραφές λειτουργίας και ασφαλείας στα Airbnb

  94. 21/04 07:57

    Γιορτή Λουλουδιών στην Ανάβρα Λάρισας

  95. 20/04 12:08

    traveloffpath.com | H Aθήνα δεν αντέχει τον υπερτουρισμό - Αυτός είναι ο εναλλακτικός προορισμός!

  96. 20/04 11:58

    ΕΟΤ: Συμμετοχή σε εκδηλώσεις του FTI Touristik σε 5 πόλεις της Γερμανίας

  97. 20/04 11:54

    Ταξίδι εξοικείωσης για προβολή των Χανίων και της γαστρονομίας της Κρήτης

  98. 20/04 11:52

    Ατομικό και Ομαδικό Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Σκακιού στη Λάρισα

  99. 19/04 17:25

    Expedia: Δύο νέα προγράμματα αειφόρου τουρισμού για τους προορισμούς

  100. 19/04 16:42

    «MyCoast»: Νέα ψηφιακή εφαρμογή καταγγελιών για τις παραλίες