Νικόλαος Σαρούκος: Μιλώντας... Βραχυχρόνια - Θέσπιση κανόνων και ελεγκτική διαδικασία από τις ΠΥΤ

Μιλώντας... Βραχυχρόνια - Θέσπιση κανόνων και ελεγκτική διαδικασία από τις ΠΥΤ

*Γράφει ο κ. Νικόλαος Σαρούκος, Προϊστάμενος Ελέγχου, Επιθεώρησης και Τουριστικής Ανάπτυξης Θεσσαλίας της Διεύθυνσης Τουρισμού (ΠΥΤ) Θεσσαλίας

Το σύνολο των Περιφερειακών Διευθύνσεων Τουρισμού του Υπουργείου Τουρισμού, έχουν το διακριτικό (και τιμητικό συνάμα) προνόμιο να βρίσκονται εγγύτερα στην “Πρώτη Γραμμή” του τουριστικού προϊόντος, εισπράττοντας συνεχώς τον ζήλο, τον πόθο αλλά και την  αγωνία του επιχειρηματικού κόσμου, πόσο μάλλον δε κατά το τελευταίο δωδεκάμηνο, και μάλιστα εν μέσω της κορύφωσης της Υγειονομικής Κρίσης, που εξακολουθεί να ταλανίζει τον τραυματισμένο αυτόν Κλάδο.

Ήδη, από την έναρξη της υγειονομικής κρίσης στο πρώτο τρίμηνο του 2020, τα μηνύματα που δεχόμασταν από τον τουριστικό επιχειρηματικό κόσμο, ήταν μηνύματα  “κατά μέτωπο αντιπαράθεσης” με το άγνωστο, ορισμένες φορές μηνύματα απόγνωσης, αλλά και μηνύματα οργής και θυμού, καθώς τόσο οι ξενοδόχοι όσο και οι επιχειρηματίες Μη Κύριων Τουριστικών Καταλυμάτων, εξέφραζαν – ωσάν μία φωνή -  την (εύλογη) αδικία (ερμηνευμένη από πλευράς τους  ως τούτη) ότι η Πολιτεία, εφαρμόζει δύο μέτρα και δύο σταθμά ως προς την λειτουργία των νομίμως αδειοδοτημένων Τουριστικών Καταλυμάτων και ως προς την διάθεση σωρείας οικημάτων / οικοδομημάτων, διατιθέμενα μέσω καθεστώτος Βραχυχρόνιας Μίσθωσης.

Σημειωτέο ότι:

Το σύνολο των νομίμως αδειοδοτημένων Τουριστικών Καταλυμάτων (ως αυτά ορίζονται εκ του Ν. 4276/2014) κλήθηκαν από την 29.05.2020 και έπειτα, να εφαρμόσουν τα κατά ΦΕΚ 2084/Β/2020 Υγειονομικά Πρωτόκολλα Τουριστικών Επιχειρήσεων, η πιστή εφαρμογή των οποίων θα επέτρεπε την σύννομη υποδοχή πελατειακού κοινού.  Η εφαρμογή αυτών, αύξησε το λειτουργικό κόστος, καθώς και το κόστος «επαναφοράς» εποχικών μονάδων μετά από την χειμερινή νηνεμία, κατά – τουλάχιστον – 8% έως 15% (σύμφωνα με τους ίδιους τους επιχειρηματίες), και μάλιστα σε μια περίοδο κατακόρυφης πτώσης κύκλου εργασιών. 

Η εικόνα που εισπράξαμε (εν προκειμένω ως Διεύθυνση Τουρισμού – ΠΥΤ - Θεσσαλίας) καθ΄ όλη την διάρκεια της περιόδου 2020, κατά την οποία διενεργήθηκαν πάνω από 160 έλεγχοι τήρησης υγειονομικών πρωτοκόλλων σε ισάριθμα καταλύματα, ήταν υποδειγματική, καθώς μόλις τρία (3) εξ αυτών βρέθηκαν να παρουσιάζουν σημαντικές αποκλίσεις ή ελλείψεις σε σχέση με τα κατά ΦΕΚ 2084/Β/2020 οριζόμενα. 

Ωστόσο, κατά την διάρκεια διενέργειας των συγκεκριμένων Ελέγχων, τα Κλιμάκια της Διεύθυνσής μας, γίνονταν αποδέκτες και μιας συσσωρευμένης οργής, που αποτυπώνεται με περίσσιο συναίσθημα στην ακόλουθη, σχεδόν ταυτόσημα επαναλαμβανόμενη από το σύνολο του επιχειρηματικού κόσμου, φράση:

«Ελέγχετε διαρκώς εμάς, και όλοι οι άλλοι που δουλεύουν με καθεστώς AirBnB, κάνουν ό,τι θέλουν, χωρίς να τηρούν την παραμικρή υγειονομική διαδικασία». 

Η παραπάνω ένσταση περικλείει ένα συσσωρευμένο για τον καταλυματικό κλάδο, αίσθημα θυμού και άνισης διαχείρισης από πλευράς της Πολιτείας, και δη υπέρ των οικημάτων που διατίθενται μέσω καναλιών Βραχυχρόνιας Μίσθωσης, αίσθημα το οποίο εντείνεται και βαθαίνει με το πέρασμα του χρόνου.

Η ΑΝΙΣΟΤΗΤΑ

Δεν υιοθετώ απόψεις περί υποχρεωτικής παύσης διάθεσης οικημάτων δια πυλών / μεθόδων Βραχυχρόνιας Μίσθωσης  ή ολοκληρωτικού αφανισμού του όλου πλαισίου που διέπει την ύπαρξή τους. Προφανέστατα η δραστηριότητα αυτή, εντασσόμενη σε ένα πλαίσιο “οικονομίας διαμοιρασμού”, έχει πλέον εδραιωθεί ως υπολογίσιμη οικονομική διεργασία.   

Ωστόσο, υφίσταται μια σειρά από ιδιαίτερους λόγους για να συμμεριζόμαστε και να κατανοούμε πλήρως τις ενστάσεις των ξενοδόχων και των καταλυματιούχων, λαμβάνοντας υπόψη τα ακόλουθα:

                       I.        Το σύνολο των αδειοδοτημένων Τουριστικών Καταλυμάτων (είτε δια Ειδικού Σήματος Λειτουργίας είτε δια Γνωστοποίησης Λειτουργίας Τουριστικού Καταλύματος) καλύπτουν συγκεκριμένες – και δη ελεγμένες -  Λειτουργικές, Ποιοτικές και Τεχνικές Προδιαγραφές, τις οποίες ορίζει, ανανεώνει και επικαιροποιεί η Πολιτεία, σε αρμονία με τις απαιτήσεις που ορίζει η κάθε εποχή και η στόχευση του Ελληνικού Τουριστικού Προϊόντος.

                      II.        Το λειτουργικό κόστος των κατά Ν. 4276/2014 Τουριστικών Καταλυμάτων, περιλαμβάνει σειρά δαπανών, οι οποίες αποτελούν τμήμα της ισχύουσας τουριστικής νομοθεσίας, όπως μεταξύ πλήθους άλλων:

§  Πιστοποιητικά Απεντόμωσης – Απολύμανσης

§  Πιστοποιητικό Συντήρησης Ανελκυστήρα

§  Πιστοποιητικό Συντήρησης Λέβητα – Καυστήρα

§  Τήρηση Μέτρων Πυροπροστασίας και Πλήρης Λειτουργική Ετοιμότητα Μέσων Πυρόσβεσης.

§  Διαδικασίες Έκδοσης Πιστοποιητικού Κατάταξης για την σύννομη λειτουργία τουριστικών καταλυμάτων

§  Βεβαιώσεις διασφάλισης και καλής λειτουργίας αποχετευτικών συστημάτων. 

§  Πιστοποιημένες διαδικασίες συντήρησης Κολυμβητικών Δεξαμενών και τήρηση μέτρων και μέσων ασφαλείας. 

§  Πληρωμή Πνευματικών Δικαιωμάτων

§  Δημοτικά Τέλη

                    III.        Τα κατά Ν. 4276/2014 Τουριστικά Καταλύματα, αποτελούν την – αυτονόητη (και για τους επιχειρηματίες ερμηνευμένη ως “εύκολη”) - ελεγκτική βάση οιασδήποτε Αρχής (περιλαμβανομένης της Διεύθυνσής μας), όπως Πυροσβεστική Υπηρεσία, Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας, αρμόδια Δ.Ο.Υ., Τουριστική Αστυνομία ή τοπικό Αστυνομικό Τμήμα, και σειρά άλλων (ως άλλωστε ορίζεται και εκ του Ν. 4442/2016 και ΦΕΚ 1750/Β/2017, ΦΕΚ 1723/Β/2017 και ΦΕΚ 1654/Β/2017 περί Γνωστοποίησης Λειτουργίας Τουριστικών Καταλυμάτων και συναφών επ΄ αυτών υποδομών). 

ΤΟ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΟ ΠΛΑΙΣΙΟ

Πώς έχει ωστόσο – συνοπτικά - το υφιστάμενο καθεστώς ;

Με βάση τα ισχύοντα, εφόσον οιοδήποτε οίκημα δεν περιλαμβάνεται στα κατά Ν. 4276/2014, Ν. 4442/2016 και ΦΕΚ 1750/Β/2017 νομίμως λειτουργούντα Τουριστικά Καταλύματα (ως καθορίζονται εκ του Ν. 4276/2014), αλλά υπάγεται στην βραχυχρόνια μίσθωση υπό την κατά Ν. 4446/2016,  Ν.4472/2017 και Ν. 4172/2013 έννοια (ήτοι διάθεσης που πραγματοποιείται στο πλαίσιο της λεγόμενης «οικονομίας του διαμοιρασμού» και αφορά στη  χρήση κατοικίας υπό τη μορφή της προσωρινής διαμονής), ΔΕΝ ελέγχεται είτε από πλευράς Κλιμακίου του Υπουργείου Τουρισμού, είτε από οποιανδήποτε Αρχή ή / και φορέα,  ως προς την τήρηση οιωνδήποτε Λειτουργικών, Ποιοτικών και Τεχνικών Προδιαγραφών, έστω και υποτυπωδών.

Με βάση δε και την ισχύουσα Τουριστική Νομοθεσία, και σύμφωνα και με τα κατά ΦΕΚ 2084/Β/2020 και ΦΕΚ 1632/Β/2021 οριζόμενα περί Τήρησης Υγειονομικών Πρωτοκόλλων Τουριστικών Επιχειρήσεων, οικήματα τα οποία διατίθενται υπό καθεστώς Βραχυχρόνιας Μίσθωσης (Ν. 4446/2016,  Ν.4472/2017 και Ν. 4172/2013 προβλεπόμενα), ενταγμένα στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), ΔΕΝ εκλαμβάνονται ως Τουριστικά Καταλύματα, και συνεπώς, δεν υποχρεούνται στην υιοθέτηση οποιασδήποτε υγειονομικής, ποιοτικής, λειτουργικής, τεχνικής ρήτρας. 

Ωστόσο, είναι γνώριμο το εξής δεδομένο:

Τι και αν το όλο πλαίσιο φέρει τον μανδύα της βραχυχρόνιας αστικής μίσθωσης και της “οικονομίας του διαμοιρασμού” ; 

Είναι κοινή αποδοχή ότι αναφερόμαστε σε ασύλληπτο πλήθος οικημάτων / οικοδομημάτων, τα οποία σε ορισμένες περιοχές αγγίζουν ή έχουν κατά πολύ ξεπεράσει ακόμη και το 60 % της αδειοδοτημένης εκ του ΕΟΤ / Υπουργείου Τουρισμού καταλυματικής δυναμικής, και τα οποία διατίθενται κατά κόρον σε προορισμούς και χρονικές ενότητες υψηλής τουριστικής έντασης (αλλά όχι μόνον), οριζόμενα ατύπως (αλλά επί της ουσίας) ως τουριστικά καταλύματα, χωρίς να διαθέτουν την παραμικρή επιβεβαιωμένη / πιστοποιημένη ρήτρα λειτουργικής και ποιοτικής ακολουθίας, και χωρίς – βεβαίως – να φέρουν το ίδιο σημείο αφετηρίας ως προς τις ανελαστικές δαπάνες που επωμίζεται ένα νομίμως αδειοδοτημένο Κατάλυμα (υπό την έννοια του Ν. 4276/2014). 

ΟΙ ΑΣΤΟΧΙΕΣ

Δεν πρέπει παράλληλα να παραγνωρίζουμε το εξής:

Ενδεχόμενος ασφυκτικός περιορισμός στον κλάδο της Βραχυχρόνιας Μίσθωσης, πιθανόν να  φέρει τα αντίθετα αποτελέσματα, ενισχύοντας φαινόμενα φοροδιαφυγής.

Ως εκ τούτου, κρίνεται μακράν ωφελιμότερο, να δοθούν κίνητρα για περαιτέρω εξέλιξη, ωστόσο με συγκεκριμένα και νομοθετημένα λειτουργικά κριτήρια.

Εφόσον η βραχυχρόνια μίσθωση «ήρθε για να μείνει» και εφόσον «είναι μέρος της τουριστικής βιομηχανίας» (ως έχει ειπωθεί από επίσημα κυβερνητικά χείλη κατά το πρόσφατο παρελθόν) ερμηνευμένη μάλιστα ως αναπτυσσόμενο τουριστικό προϊόν,  οφείλει να υπακούει – τουλάχιστον - σε ένα σαφές λειτουργικό και ποιοτικό πλαίσιο, που θα επιτρέψει επίσης την πλήρη καταγραφή του συνόλου των διατιθέμενων δια της «οικονομίας διαμοιρασμού» οικημάτων, και την παράλληλη δυνατότητα (λειτουργικού και ποιοτικού) ελέγχου αυτών από έμπειρα κλιμάκια του Υπουργείου Τουρισμού.  

Ειδάλλως, πέραν του ότι ενισχύεται – άρδην – το αίσθημα (ίσως εύλογα) ανισότητας (αδικίας ;) που καλλιεργείται μεταξύ των επιχειρηματιών Κύριων και Μη Κύριων Τουριστικών Καταλυμάτων, θα εξακολουθούν να “κρύβονται” οι εξής συνιστώσες:

§  Όσο η καλή λειτουργική και ποιοτική κατάσταση των οικημάτων αυτών, είναι ικανή να συμβάλλει στην ενίσχυση του θετικού τουριστικού πρόσημου μιας περιοχής, άλλο τόσο, σε αντίστροφη περίπτωση, είναι ικανή να την κατακρημνίσει στην άβυσσο. 

Μόνο για το έτος 2020 (και μάλιστα χρονιά ιδιαίτερα δυσμενής για τον τουριστικό κλάδο) ως Διεύθυνση Τουρισμού (ΠΥΤ) Θεσσαλίας δεχθήκαμε πάνω από Πενήντα (50) τηλεφωνικές και έγγραφες καταγγελίες για δήθεν τουριστικά καταλύματα, τα οποία ανεδείχθη   ότι διατίθενται μέσω πυλών Βραχυχρόνιας Μίσθωσης (με “πρωτοπόρα” την www.airbnb.com), χωρίς να διαθέτουν Ειδικό Σήμα Λειτουργίας η Γνωστοποίηση Λειτουργίας. 

Οι καταγγελίες αφορούσαν είτε σε κακή ποιότητα υλικοτεχνικού εξοπλισμού, είτε σε αθέτηση συμφωνίας από πλευράς του εκμισθωτή (διπλοκράτηση  / overbooking), είτε σε ανακολουθία διαδικτυακά προβαλλόμενου οπτικοακουστικού υλικού σε σχέση με την ευρεθείσα κατάσταση (παραπλάνηση), είτε ακόμη και για αμφισβητήσιμης ποιότητας πρωινό γεύμα (!) και ελλιπούς καθαριότητας. 

Τα τελευταία δύο αυτά στοιχεία, αποτελούν τρανή απόδειξη για εξόφθαλμη παράβαση από πλευράς των ιδιοκτητών των οικημάτων  αυτών, καθώς βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας, απαγορεύεται ρητά η παροχή οιαδήποτε υπηρεσίας (ειδάλλως επαναπροσδιορίζονται σαφώς ως Τουριστικά Καταλύματα, εν προκειμένω παρανόμως λειτουργούντα).  

Όταν δε οι καταγγέλλοντες πελάτες / διαμένοντες, λαμβάνουν την απάντηση ότι η Διεύθυνσή μας, δεν έχει στέρεη και αυτόνομη ελεγκτική αρμοδιότητα επί των συγκεκριμένων οικημάτων, καθώς και ότι δεν αποτελούν μέρος του εύρους ευθύνης και αρμοδιότητάς μας, εισπράττουμε από μέρους τους είτε την μήνη, είτε την αναπάντητη απορία (με δόση και υπόνοια εσκεμμένης ενέργειας, επί “συγκάλυψης” του καταγγελλόμενου από πλευράς της Υπηρεσίας μας)…

§  Η δημιουργία και λειτουργία Τουριστικών Καταλυμάτων (υπό την κατά Ν. 4276/2014 έννοια), ακολουθεί ένα συγκεκριμένο κανονιστικό και διαδικαστικό πλαίσιο, το οποίο περιλαμβάνει την ενημέρωση όλων των συναρμόδιων φορέων. Με τον τρόπο αυτό υπάρχει μια συνακολουθία ως προς ζητήματα αποκομιδής απορριμμάτων, επέκταση δικτύων κοινής ωφέλειας, κ.ο.κ. 

Η ισορροπία αυτή ανατρέπεται όταν – αίφνης – το πληθυσμιακό φορτίο σε μία περιοχή, εμφανίζει κατακόρυφη (μη εξηγήσιμη) αύξηση σε μη προβλέψιμα σημεία, με συσσώρευση απορριμμάτων, πτώση πίεσης στην υδροδότηση, εντονότερη κυκλοφοριακή ροή σε δρόμους και στενά αδύναμα να “σηκώσουν” την άξαφνη αύξηση, κ.ο.κ. 

Η ΠΑΡΑΒΙΑΣΗ ΤΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ

Ως Διεύθυνση Τουρισμού Θεσσαλίας, έχουμε κατά καιρούς εντοπίσει οικήματα τα οποία διατίθενται μέσω πυλών Βραχυχρόνιας Μίσθωσης (για τα οποία η πρότερη διασταύρωση δεδομένων δεν ανέδειξε την ύπαρξη Ειδικού Σήματος Λειτουργίας ή Γνωστοποίησης Λειτουργίας Τουριστικού Καταλύματος) όπου διαθέτουν, μεταξύ σειράς υπηρεσιών, εκτενείς παροχές επισιτισμού, ακόμη και «προσωπικό σεφ» (ιδιότητα η οποία αποτυπώνεται αυτούσια σε σχετική διαδικτυακή ανάρτηση – προβολή που η Διεύθυνσή μας έχει στην διάθεσή της). 

Προκειμένου δε, η Υπηρεσία μας να προχωρήσει σε διερεύνηση της υφιστάμενης κατάστασης, εν προκειμένω του συγκεκριμένου οικήματος, και λαμβανομένων υπόψη ότι δεν υπάγεται στα κατά Ν. 4276/2014 Τουριστικά Καταλύματα, οφείλαμε να είχαμε στην διάθεσή μας συγκεκριμένα δεδομένα, όπως Ονοματεπώνυμο Επιχειρηματία ή Ονομασία Νομικού Προσώπου, Αριθμό Φορολογικού Μητρώου, κ.ο.κ.  Η Διεύθυνσή μας ωστόσο, βρέθηκε αντιμέτωπη με μια πολύπλοκη  διαδικασία (προκειμένου να της γνωστοποιηθούν τα συγκεκριμένα στοιχεία), χωρίς – έως και την ημέρα σύνταξης του παρόντος – να έχει εικόνα των ζητούμενων στοιχείων. 

Η ΠΡΟΤΑΣΗ:

Με βάση όλα τα ανωτέρω περιγραφόμενα, και εφόσον τα οικήματα τα οποία διατίθενται μέσω πυλών Βραχυχρόνιας Μίσθωσης υπό την έννοια των Ν. 4446/2016,  Ν.4472/2017 και Ν. 4172/2013 εκλαμβάνονται, ακόμη και από αρμόδια χείλη, ως σημαντικό μέρος της τουριστικής βιομηχανίας, θεωρώ ότι ήρθε η ώρα, ως Πολιτεία, να κινηθούμε δραστικότερα, με την θέσπιση Ειδικής Μορφής (Τουριστικών) Καταλυμάτων, εν αρχή μέσω εισαγωγής, τουλάχιστον, λειτουργικών και ποιοτικών προδιαγραφών, καθώς και την σύνδεση των Περιφερειακών Υπηρεσιών Τουρισμού (ΠΥΤ) με την βάση δεδομένων της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), προκειμένου ως Αποκεντρωμένες Διευθύνσεις του Υπουργείου Τουρισμού, να έχουμε πλήρη εικόνα των οικημάτων αυτών, του εκμεταλλευτή τους, κ.ο.κ. και την δυνατότητα αυτόνομης ελεγκτικής διεργασίας.

Μία τέτοια προσέγγιση, θα βοηθήσει, κατ΄ αρχήν τις αρμόδιες Υπηρεσίες του ίδιου του Υπουργείου Τουρισμού, στο να αποσαφηνιστούν, μετέωρα έως τώρα, σημαντικά ερωτήματα, ως εξής: 

                      i.        Πόσα (έστω και κατά προσέγγιση) οικήματα υφίστανται στην Επικράτεια που διατίθενται μέσω πυλών και καναλιών πωλήσεων Βραχυχρόνιας Μίσθωσης;

                    ii.        Προσφέρουν πράγματι υπηρεσίες που παραπέμπουν σε παράνομη λειτουργία Τουριστικού (πλέον) καταλύματος ;

                   iii.        Τί είδους λειτουργικό και ποιοτικό πρόσημο έχουν; 

                   iv.        Σε τι βαθμό υφίσταται υπέρβαση των ανωτέρων δυνατών χρονικών ορίων διάθεσης και μέγιστου επιτρεπόμενου αριθμού διατιθέμενων οικημάτων ανά ΑΦΜ ; 

                    v.        Τίθενται στοιχεία επικινδυνότητας ως προς την διάθεσή τους ; (λ.χ. Κολυμβητικές Δεξαμενές χωρίς το παραμικρό μέτρο ασφάλειας, χωρίς κανέναν μικροβιολογικό έλεγχο ποιότητας ύδατος, χωρίς πυροσβεστήρες, κ.ο.κ.)

Σημειωτέο επίσης ότι:

§  Έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο, οικήματα τα οποία διατίθενται μέσω πυλών Βραχυχρόνιας Μίσθωσης, να αυτοπροβάλλονται υπό Διακριτικό Τίτλο ο οποίος είναι ταυτόσημος με  ΚΑΤΟΧΥΡΩΜΕΝΟ – ΕΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ – ΚΑΤΑΧΩΡΗΜΕΝΟ Διακριτικό Τίτλο, είτε Ξενοδοχείου, είτε Μη Κύριου Τουριστικού Καταλύματος (Ενοικιαζόμενα Διαμερίσματα – Δωμάτια, Τουριστικές Επιπλωμένες Κατοικίες, Τουριστικές Επιπλωμένες Επαύλεις), και μάλιστα στην ίδια περιοχή (ακόμη και εντός των ορίων ίδιου “Καλλικρατικού” Δήμου) γεγονός το οποίο ενισχύει το αίσθημα αδικίας μεταξύ των επιχειρηματιών του τουρισμού, εκτρέπει πελατειακό κοινό σε ΜΗ Τουριστικά Καταλύματα, ενώ ατσαλώνει ζητήματα αθέμιτου ανταγωνισμού.

§  Σύμφωνα με το Άρθρο 84 του Ν. 4472/2017:

·         Δεν επιτρέπεται η βραχυχρόνια μίσθωση άνω των δύο (2) ακινήτων ανά Α.Φ.Μ. δικαιούχου εισοδήματος.

·         Η μίσθωση κάθε ακινήτου δεν πρέπει να υπερβαίνει τις ενενήντα (90) ημέρες ανά ημερολογιακό έτος και για νησιά κάτω των δέκα χιλιάδων (10.000) κατοίκων τις εξήντα (60) ημέρες ανά ημερολογιακό έτος. Υπέρβαση της διάρκειας του προηγούμενου εδαφίου επιτρέπεται, εφόσον το συνολικό εισόδημα του εκμισθωτή ή του υπεκμισθωτή, από το σύνολο των ακινήτων που διαθέτει για μίσθωση ή υπεκμίσθωση, δεν ξεπερνά τις δώδεκα χιλιάδες (12.000) ευρώ κατά το οικείο φορολογικό έτος.

Είναι κοινό γνώρισμα ότι η ζήτηση για τα οικήματα Βραχυχρόνιας Μίσθωσης, “ωθεί” τους εκμισθωτές σε εκτροχιασμό της παραπάνω χρονικής ρήτρας, αλλά και διάθεση μακράν πέραν των δύο (2) ακινήτων ανά ΑΦΜ, καθόσον στο καθεστώς της Βραχυχρόνιας Μίσθωσης έχουν υπαχθεί ολόκληρα οικοδομικά  συγκροτήματα, ακόμη και πρώην μονάδες Ενοικιαζόμενων Επιπλωμένων Διαμερισμάτων – Δωματίων, τα οποία κατέχουν υπέρ πολλαπλάσια των δύο (2) οικημάτων προς διάθεση. 

Ο ΝΟΜΙΚΟΣ «ΠΡΟΘΑΛΑΜΟΣ»

Σημειωτέο επίσης ότι για την προτεινόμενη θέσπιση Ειδικής Μορφής (Τουριστικών) Καταλυμάτων, υπαγόμενων σε καθεστώς Βραχυχρόνιας Μίσθωσης, υφίσταται ήδη νομικός «προθάλαμος», και συγκεκριμένα ο Ν. 4179/2013, όπου σύμφωνα με το Άρθρο 46 αυτού, εισήχθη για Πρώτη Φορά η Μορφή «Τουριστικής Επιπλωμένης Έπαυλης Ειδικού Καθεστώτος» ως υποκατηγορία Αυτοεξυπηρετούμενου Τουριστικού Καταλύματος, για την οποία εκδίδεται Ειδικό Σήμα Λειτουργίας (πλέον Γνωστοποίηση Λειτουργίας Τουριστικού Καταλύματος) υπό χρονικούς περιοριστικούς όρους διάθεσής της (ως τουριστικό κατάλυμα υπό την έννοια του Ν. 4276/2014) με «αντάλλαγμα» την μη υποχρέωση της / του επιχειρηματία επί έναρξης εργασιών στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. ,  αλλά ένταξης σε συγκεκριμένη πλατφόρμα ειδικού Μητρώου της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.

Η ενδεχόμενη διάθεση – εν προκειμένω μίας Τουριστικής Επιπλωμένης Έπαυλης Ειδικού Καθεστώτος – μέσω πυλών Βραχυχρόνιας Μίσθωσης πέραν της πλήρωσης των κατά Ν. 4179/2013 ανώτατων χρονικών ορίων, δεν εμποδίζεται με βάση τα ισχύοντα. Ωστόσο, το σημαντικό είναι ότι στην περίπτωση αυτή, η εν λόγω Τουριστική Επιπλωμένη Έπαυλη, ορίζεται ήδη ως  “χαρτογραφημένη” από πλευράς αρμόδιων Υπηρεσιών, μεταξύ αυτών και της κατά τόπο Περιφερειακής Υπηρεσίας Τουρισμού, προκειμένου, μέσω ελεγκτικής διαδικασίας, να εισπράττεται η απαιτούμενη – τουλάχιστον – λειτουργική και ποιοτική αποτύπωση, με δυνατότητα εισήγησης βελτιωτικών παρεμβάσεων ή και επιβολής διοικητικών κυρώσεων, εφόσον αυτό κριθεί απαραίτητο. 

ΟΙ «ΔΙΑΡΡΟΕΣ»

Το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο φέρει ένα έλλειμμα, όχι ως προς αυτόν κάθε αυτόν τον σκοπό που καλείται να εκπληρώσει (επί ζητημάτων αξιοποίησης ιδιωτικής ακίνητης περιουσίας), αλλά διότι επιχειρεί να ενισχύσει και να εδραιώσει μια διάσταση αστικής μίσθωσης οικημάτων, είτε ακέραιης είτε αμφισβητήσιμης ποιότητας και λειτουργικότητας, ως ακρογωνιαίο ρυθμιστή της τουριστικής καταλυματικής, χωρίς θεσμοθετημένα κριτήρια, ενισχύοντας ένα αίσθημα αδικίας από πλευράς ξενοδόχων και επιχειρηματικών μη κύριων τουριστικών μονάδων, οι οποίοι, πέραν των υψηλών ανελαστικών του δαπανών, υπόκεινται σε σειρά ελεγκτικών κυμάτων. 

Παράλληλα, ως Διεύθυνση Τουρισμού Θεσσαλίας έχουμε εντοπίσει την βούληση (η οποία σε μερικές περιπτώσεις έχει μετατραπεί σε πράξη) επιχειρηματιών (μικρής – προς το παρόν - δυναμικής) Ξενοδοχείων, Μονάδων Ενοικιαζόμενων Επιπλωμένων Διαμερισμάτων – Δωματίων και Αυτοεξυπηρετούμενων Καταλυμάτων, να ζητούν την άρση της τουριστικής τους οντότητας (λ.χ. δια Ανάκλησης του Ειδικού Σήματος Λειτουργίας ή Ακύρωσης Γνωστοποίησης Λειτουργίας) προκειμένου να μετατρέψουν τις εγκαταστάσεις τους σε οικήματα Βραχυχρόνιας Μίσθωσης, εκμεταλλευόμενοι κυρίως τον γνωστό ιστότοπο www.airbnb.com, απαλλασσόμενοι με τον τρόπο αυτό από την ευθύνη σταθερών εξόδων και λειτουργικών ελέγχων, απαλλασσόμενοι από την υποχρέωση προσφοράς υπηρεσιών (καθαριότητας, επισιτισμού, κ.ο.κ), τουλάχιστον όσοι εξ αυτών δεν συνεχίζουν να προσφέρουν παρανόμως υπηρεσίες, με αποτέλεσμα να διογκώνεται ένα πλήθος οικημάτων χωρίς το παραμικρό πιστοποιημένο εκ του Νόμου ποιοτικό πρόσημο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται επί του ενδεχόμενου τραυματισμού της εικόνας μιας ολόκληρης περιοχής. 

Εάν ο – ολοένα και αυξανόμενος – ρυθμός αιτήσεων επιχειρηματιών, ως επί το πλείστον Μονάδων Ενοικιαζόμενων Επιπλωμένων Διαμερισμάτων – Δωματίων, Τουριστικών Επιπλωμένων Κατοικιών και Τουριστικών Επιπλωμένων Επαύλεων, δια των οποίων ζητείται η Ανάκληση Ειδικού Σήματος Λειτουργίας αυτών (ή αναρτάται επί της πύλης www.notifybusiness.gov.gr ΑΚΥΡΩΣΗ Γνωστοποίησης Λειτουργίας αυτών), ενταθεί κατά το επόμενο διάστημα, οι νομοθετημένες μορφές Μη Κύριων Τουριστικών Καταλυμάτων, θα μετρώνται στα δάκτυλα του ενός χεριού ανά περιοχή, με εξαιρετικά αμφισβητήσιμο αντίκτυπο όχι μόνον για την μετρούμενη ποιότητα και λειτουργικότητα των καταλυμάτων, αλλά και επί καίριων ζητημάτων ασφαλείας των διαμενόντων, όταν θα εκλείψει, έτι περαιτέρω, η εφαρμογή μέτρων πυροπροστασίας, ορθής και νόμιμης διαχείρισης των λυμάτων, πλήρης απουσία μέτρων ασφαλείας σε κολυμβητικές δεξαμενές, απουσία οιασδήποτε υγειονομικής συνθήκη και ρήτρας στην (εκ των πραγμάτων) διογκούμενη (υπό σκιά) και παράνομη λειτουργία επισιτιστικής υποστήριξης, κ.ο.κ.

Στην ενδεχόμενη “ένσταση” οιουδήποτε αναγνώστη του παρόντος, ότι το σύνολο της ανωτέρω περιγραφόμενης εικόνας, απέχει από τα δεδομένα της ύφεσης που βιώνει ο όλος τουριστικός κύκλος λόγω των επιπτώσεων της διασποράς του ιού COVID-19, η απάντηση είναι ότι το σύνολο του Τουριστικού Προϊόντος, θα επιστρέψει, ούτως ή άλλως, σε ρυθμούς αριθμητικής “κανονικότητας” σε επίπεδο αφίξεων, πλήθους κ.ο.κ., (το αργότερο) εντός της προσεχούς τριετίας, ως διατρανώνεται από επίσημες πηγές ανά την υφήλιο, και μάλιστα με ιδιαίτερα αύξουσα καμπύλη μετά το έτος 2024.

Συνεπώς, η προτεινόμενη νομοθέτηση μίας τάξης και μιας λειτουργικής και ποιοτικής πιστότητας, αλλά και η  “χαρτογράφηση” του συνόλου των οικημάτων που έλκουν τουριστικό πρόσημο (με ταυτόχρονη δυνατότητα ελέγχου από πλευράς Κλιμακίων Υπουργείου Τουρισμού), αποτελεί επιτακτική ανάγκη. 

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Όλα τα παραπάνω, δεν αποτελούν κομμάτι μιας στείρας προσέγγισης με στεγανά. 

Αντιθέτως, το σύνολο της παραπάνω ανάπτυξης έχει αποτυπωθεί σε σχετικό εισηγητικό Έγγραφο, με τεκμηρίωση, προς την Κεντρική Υπηρεσία του Υπουργείου Τουρισμού, ως βάση προβληματισμού και  (γιατί όχι ;)  δημιουργικότητας, με στόχο την μεταβολή του ισχύοντος πλαισίου, με όρους ισορροπίας.  

Ακόμη και το προσφάτως – καλοδεχούμενο - συμφωνηθέν μνημόνιο της ΑΑΔΕ με   τις Airbnb, Booking και HomeΑway, αναφορικά με κρυφά εισοδήματα όσων εκμισθώνουν ακίνητα από το 2018 και μετά, σχετίζεται με ζητήματα εισπραξιμότητας και φορολογησιμότητας, και όχι επί ζητημάτων διασφάλισης λειτουργικότητας, ποιότητας και ασφάλειας των διαμενόντων, δια θεσμοθετημένων κριτηρίων. Ούτε ενισχύει τον ελεγκτικό κύκλο, ακόμη και από Κλιμάκια του Υπουργείου Τουρισμού, όπου θα μπορούσαν να λειτουργήσουν, συν τοις άλλοις, ως “ανιχνευτές” παράνομων και αδήλωτων (ακόμη και στις παραπάνω πύλες) διαθέσεων. 

Η συγκεκριμένη πρόταση έρχεται να ενισχύσει τον συνολικό ποιοτικό πήχη αλλά και να αμβλύνει ένα διαχεόμενο αίσθημα αδικίας, ενώ παράλληλα θα συμβάλλει στο να ξεχωρίσουμε τη ήρα από το στάρι. 

Απομένει σε όλους μας να εργαλειοποιήσουμε αυτήν την συγκυρία…

Facebook Twitter Linkedin

( 0 )

Συνολικά: | Εμφάνιση:

Επενδύσεις
  1. 22/02 16:01

    Ryanair: Νέα σύνδεση με Σκιάθο από το αεροδρόμιο Βουδαπέστης το καλοκαίρι του 2024

  2. 22/02 14:29

    Άνοιξαν οι αιτήσεις για το πρόγραμμα «Εξοικονομώ – Αλλάζω συσκευή για τις επιχειρήσεις»

  3. 22/02 14:20

    Σε Αναπτυξιακό Οργανισμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΑΟΤΑ) μετεξελίσσεται η ΕΑΤΑ | αποκτά Τεχνική Υπηρεσία για έργα

  4. 22/02 14:14

    Συνάντηση Φορέων στην Κρήτη για την απαθρακοποίηση της τουριστικής βιομηχανίας

  5. 22/02 13:11

    Focus Bari- Έρευνα | Τεχνητή Νοημοσύνη: Επιφυλακτικοί 2 στους 3 Έλληνες - 1 στους 3 χρησιμοποιεί το CHAT GPT!

  6. 22/02 13:04

    Γερμανικός Τύπος | «Τοξική ωρολογιακή βόμβα» στον βυθό της Σαντορίνης;

  7. 22/02 12:15

    ΕΛΣΤΑΤ | Αυξημένες κατά 6,2% οι αφίξεις σε καταλύματα και ενοικιαζόμενα δωμάτια τον Δεκέμβριο

  8. 22/02 12:08

    Emirates | Open Day πρόσληψης νέων μελών για το πλήρωμα καμπίνας στην Ελλάδα

  9. 22/02 11:33

    Σε διαβούλευση 5άστερη τουριστική επένδυση στη Μύκονο, με προϋπολογισμό 154 εκατ. ευρώ

  10. 22/02 11:22

    ΥΠΑ | +8,9% η επιβατική κίνηση Ιανουαρίου 2024

  11. 22/02 11:10

    Συνέδρια για yachting, αειφόρο τουρισμό, πολιτιστική κληρονομιά και προβολή υπό την αιγίδα του ΕΟΤ

  12. 22/02 10:45

    TripAdvisor | Φαλάσαρνα και Μύρτοs στις 25 καλύτερες παραλίες στον κόσμο- Η παραλία Γαλησσά στις 10 καλύτερες αειφόρες

  13. 22/02 10:14

    Η United Airlines επιστρέφει στο Τελ Αβίβ με καθημερινές πτήσεις από τη Ν.Υόρκη

  14. 22/02 08:05

    Υψηλή ικανοποίηση δηλώνουν οι τουρίστες της Αθήνας - «Μust» προορισμός με όχημα τον πολιτισμό και το παραλιακό μέτωπο

  15. 22/02 08:05

    «Επιστρέφουν» αργά αλλά σταθερά τα Αθηναϊκά ξενοδοχεία – Κλειδί ο Δωδεκάμηνος τουρισμός

  16. 22/02 08:05

    Τουρισμός: Ποιες αγορές "απογείωσαν" την Αθήνα το 2023 - Αυτό είναι το προφίλ των επισκεπτών της

  17. 22/02 07:53

    Ελληνικά βιολογικά προϊόντα σε διεθνή έκθεση της Γερμανίας

  18. 22/02 07:48

    Δήμος Ανδραβίδας - Κυλλήνης: Συμμετοχή στο πρόγραμμα προσβασιμότητας παραλιών

  19. 22/02 07:44

    Πως αντιμετωπίζει η Γερμανία το πρόβλημα της έλλειψης διαθέσιμων κατοικιών

  20. 22/02 07:41

    Δύο εικαστικές εκθέσεις στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης

  21. 22/02 07:01

    Απόφαση για ξενοδοχειακή μονάδα στην Κέρκυρα

  22. 21/02 20:33

    Κινητοποίηση - πορεία των Ιδιοκτητών Τουριστικών Λεωφορείων Κρήτης την Πέμπτη στο Ηράκλειο

  23. 21/02 16:20

    Πόλος έλξης η Νότια Κρήτη – ποιοι επιχειρηματικοί όμιλοι πήραν άδειες για ανέγερση ξενοδοχείων

  24. 21/02 15:13

    Τελετή έναρξης του Ρεθεμνιώτικου Καρναβαλιού

  25. 21/02 14:43

    Συνεδριάζει την Πέμπτη η Επιτροπή Τουρισμού και Επιχειρηματικότητας Δήμου Ηρακλείου

  26. 21/02 14:06

    Ελληνικός τουρισμός 2023 | 20,5 δισ. ευρώ οι εισπράξεις, 32,7 εκατ. οι αφίξεις

  27. 21/02 12:50

    Σύλλογος Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου - ΕΒΕΔ | Σεμινάριο για την επίδραση της Τεχνητής Νοημοσύνης

  28. 21/02 12:44

    Το πρόγραμμα στις Θρακικές Λαογραφικές Εορτές – Ξανθιώτικο Καρναβάλι

  29. 21/02 12:30

    Ένωση Μαρινών Ελλάδας | Μελέτη για τον Χωροταξικό Σχεδιασμό Συστήματος Μαρινών στην Ελλάδα

  30. 21/02 12:10

    Το κακόβουλο λογισμικό, ο μεγαλύτερος ψηφιακός κίνδυνος για τις ελληνικές εταιρείες

  31. 21/02 11:58

    ECDC | Ανησυχία προκαλεί η αυξητική τάση των κρουσμάτων ιλαράς στην Ευρώπη

  32. 21/02 11:01

    Τα ξενοδοχεία ανώτερης ποιότητας κυριαρχούν στις επενδύσεις στην Ευρώπη - πόσα ανοίγουν το 2024

  33. 21/02 10:23

    Ημέρες καριέρας τουρισμού 2024 από το Πανεπιστήμιο Πάτρας

  34. 21/02 10:19

    ΠΑΣΟΚ: Στη Βουλή τα αιτήματα των Σωματείων Ξενοδοχοϋπαλλήλων της Κρήτης

  35. 21/02 10:00

    The Twist μια νέα σχεδιαστική αρχιτεκτονική πρόταση της Potiropoulos+Partners

  36. 21/02 07:10

    Αποφάσεις για 2 ξενοδοχεία σε Σάμο και Λέσβο

  37. 21/02 07:07

    Η ελληνική παρουσία στην τουριστική έκθεση F.re.e του Μονάχου

  38. 21/02 07:05

    Οι αμερικανικές εταιρείες ενισχύουν την παρουσία τους στην Αλβανία

  39. 21/02 07:04

    Δήμος Ξυλοκάστρου -Ευρωστίνης: Συμμετοχή στο πρόγραμμα προσβασιμότητας παραλιών

  40. 21/02 07:02

    Το εμπορικό έλλειμμα της Ισπανίας μειώθηκε κατά 40% το 2023

  41. 20/02 18:14

    Η Χαλκιδική πρώτη επιλογή των Ρουμάνων για τις διακοπές τους

  42. 20/02 18:08

    Η Όλγα Κεφαλογιάννη στην Άτυπη Σύνοδο των Υπουργών Τουρισμού

  43. 20/02 16:20

    Εγκαίνια νέων γραφείων και Γενική Συνέλευση της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος

  44. 20/02 16:16

    Στα δικαστήρια για greenwashing η TUI Cruises

  45. 20/02 15:41

    Σε ισχύ ο κανονισμός για τις επιγραμμικές πλατφόρμες στην ΕΕ

  46. 20/02 14:42

    Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κρουαζιέρας στη Γένοβα

  47. 20/02 13:11

    Ελληνικός τουρισμός 2023: 2,8 δισ. ευρώ περισσότερες εισπράξεις από το 2022

  48. 20/02 12:48

    Τουρισμός: Anex Group και Coral Travel οι ανερχόμενες «δυνάμεις» στα πακέτα από τις γερμανόφωνες αγορές

  49. 20/02 12:04

    Τουρισμός | ACI World: Η παγκόσμια επιβατική κίνηση θα διπλασιαστεί σε 20 χρόνια (!)

  50. 20/02 11:45

    Kuoni: Η Ελλάδα στο επίκεντρο της ζήτησης για πολυτελή ταξίδια το 2024

  51. 20/02 11:29

    FedHATTA: Συνάντηση με την Πρέσβη της Λιθουανίας για την ενίσχυση των τουριστικών ροών

  52. 20/02 11:19

    TUI Airways: Διευρύνονται οι συνδέσεις με Κω και Ρόδο

  53. 20/02 10:38

    Γερμανικός τουρισμός | Υψηλή ζήτηση για τις σκανδιναβικές χώρες λόγω κλιματικής αλλαγής

  54. 20/02 10:31

    Lufthansa: Νέα απεργία μέχρι το πρωί της Τετάρτης

  55. 20/02 10:16

    Συνάντηση της Ομοσπονδίας Τουριστικών Καταλυμάτων Αν. Κρήτης «ΚΝΩΣΣΟΣ» με τον Δήμαρχο Σητείας

  56. 20/02 09:05

    Η Wyndham ανοίγει στο Μόναχο το μεγαλύτερο Ramada Encore σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική

  57. 20/02 07:30

    Impossible Mission και Ικανότητα Φέρουσα (II)

  58. 20/02 07:25

    Γερμανία: Πιλοτική εφαρμογή της 4ήμερης εργασίας από 45 επιχειρήσεις

  59. 20/02 07:20

    Πτήσεις της Ryanair από τα Τίρανα στην Reggio Calabria της Ιταλίας

  60. 20/02 07:15

    Γερμανία | 35.000 απολύσεις και περικοπές θέσεων εργασίας από μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους

  61. 20/02 07:10

    Ταξίδι εξοικείωσης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη για 2 Σουηδούς δημοσιογράφους

  62. 20/02 07:05

    Νέα χρήση για το Αρχοντικό Νικολάου Δημητρακόπουλου της Καρύταινας

  63. 19/02 18:39

    This is Athens – CVB | Δυναμική παρουσία της Αθήνας στην έκθεση “Outbound Travel Market” στη Βομβάη

  64. 19/02 17:54

    Παγκόσμια προβολή της Αθήνας μέσω του τελικού του UEFA Europa Conference League στο γήπεδο της ΑΕΚ

  65. 19/02 17:33

    Δειλές ενδείξεις επιμήκυνσης στα Ελληνικά ξενοδοχεία το 2023 – Ποιες προκλήσεις την αναχαιτίζουν

  66. 19/02 15:46

    Παρίσι: Κλειστός ο Πύργος του Άιφελ λόγω απεργίας

  67. 19/02 15:32

    Κυπριακός τουρισμός | ΣΤΕΚ: Προβληματισμός για το 2024- λιγότερες αεροπορικές θέσεις, ανησυχία για τον πόλεμο στη Γάζα

  68. 19/02 14:31

    Κοινή ανακοίνωση 8 περιβαλλοντικών οργανώσεων | Το Υπουργείο Οικονομικών καταργεί τη ζώνη παράκτιας προστασίας

  69. 19/02 13:00

    ΞΕΕ- ΙΤΕΠ | Οι επιδόσεις των ελληνικών ξενοδοχείων το 2023- στα 10,5 δισ. ευρώ ο τζίρος

  70. 19/02 12:31

    Ομοσπονδία Καταλυμάτων Αν. Κρήτης «ΚΝΩΣΣΟΣ» | Συνάντηση με το Δλήμαρχο Αγίου Νικολάου

  71. 19/02 12:27

    H Ε.Ξ. Μαγνησίας και Δήμοι της περιοχής στην έκθεση TTR ROMEXPO στο Βουκουρέστι

  72. 19/02 12:25

    20th EAST MED MULTIHULL & YACHT CHARTER SHOW - EMMYS

  73. 19/02 11:35

    Τουρισμός | Η TripAdvisor εξετάζει το ενδεχόμενο πώλησης- το παρασκήνιο

  74. 19/02 11:18

    Η Ελλάδα κορυφαίος τουριστικός προορισμός παγκοσμίως στα βραβεία GTA Σουηδίας

  75. 19/02 10:38

    Η Solmar Villas προσθέτει 18 βίλες στη Χαλκιδική και Ολυμπιακή Ριβιέρα | 530 βίλες συνολικά στην Ελλάδα

  76. 19/02 10:22

    DW | Η Ισπανία υποφέρει από τον υπερτουρισμό

  77. 19/02 07:59

    Δήμος Νέας Προποντίδας: Συμμετοχή στο πρόγραμμα προσβασιμότητας παραλιών

  78. 19/02 07:57

    Ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού από το ΞΕΕ για προγράμματα κατάρτισης του υπ. Τουρισμού

  79. 19/02 07:16

    Νέες πισίνες σε ξενοδοχείο στην Κω - Εργασίες επισκευής σε ξενοδοχείο στη Μύκονο

  80. 19/02 07:07

    Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας υποστηρίζει 3 πολιτιστικούς θεσμούς

  81. 19/02 07:03

    Ανοίγει την 1η Απριλίου το Ηφαιστειακό Πάρκο Νέας Καμένης

  82. 18/02 11:05

    Επίδειξη μόδας στην αίθουσα με τα Γλυπτά του Παρθενώνα | Οργισμένη δήλωση της Λίνας Μενδώνη

  83. 18/02 07:53

    Σημαντική συνεργασία ΞΕΕ και PricewaterhouseCoopers για το Ελληνικό Πρωϊνό

  84. 18/02 07:46

    Τουριστική προβολή των νησιών του Νοτίου Αιγαίου στο Βερολίνο

  85. 17/02 12:44

    Τουρισμός | 10 ερωτήσεις και απαντήσεις για τις παραλίες | Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο

  86. 17/02 12:26

    Tηλεδιάσκεψη Ολ. Κεφαλογιάννη με την Επιτροπή Τουρισμού του ΕλληνοΑμερικανικού Επιμελητηρίου

  87. 17/02 12:24

    Η Γενική Συνέλευση της Ένωσης Ευρωπαϊκών Περιφερειών Οπωροκηπευτικών και Λαχανικών στη Θεσσαλονίκη

  88. 16/02 14:28

    ΕΣΠΑ | Παράταση αιτήσεων για νέες τουριστικές ΜμΕ και νέες ΜμΕ

  89. 16/02 14:18

    Ξενοδοχεία | Έρευνα: Η εξατομίκευση υπηρεσιών το κλειδί για πιο ικανοποιημένους επισκέπτες

  90. 16/02 13:31

    YΠΑ: Υπενθύμιση 6ήμερης αναστολής πτήσεων στο αεροδρόμιο Ηρακλείου

  91. 16/02 13:15

    Χανιά | Ερευνα: Το 30% των τουριστών μένει σε δωμάτια/διαμερίσματα και airbnb

  92. 16/02 12:42

    ΕΣΠΑ για ΜμΕ σε Δ. Μακεδονία και Μεγαλόπολη – Ποια ξενοδοχεία αφορά

  93. 16/02 12:15

    Airbnb: Σχέδια για περαιτέρω ανάπτυξη στην Ευρώπη – «Για κάθε πελάτη μας, 9 άλλοι επιλέγουν ξενοδοχείο»

  94. 16/02 11:46

    Numo Mykonos | Νέα άφιξη, που συνδυάζει την πολυτέλεια με τη γοητεία των 60s και 70s

  95. 16/02 11:35

    Τουρισμός: Το Ελληνικό νησί - "Outsider" που ανήκει στους 20 καλύτερους προορισμούς για διακοπές το 2024

  96. 16/02 11:04

    Το WTTC καλεί την ΕΕ να "ξεκλειδώσει" την πλήρη δυναμική του τουρισμού

  97. 16/02 10:57

    Gulf Air: Ποιος είναι ο προγραμματισμός για τη νέα σύνδεση με Ρόδο το καλοκαίρι του 2024

  98. 16/02 10:49

    Το Community Fund της Airbnb υποστηρίζει το Women on Top για την επαγγελματική ενδυνάμωση των γυναικών στην Ελλάδα

  99. 16/02 10:38

    Η Fraport γιορτάζει τα 100 χρόνια της στο αεροδρόμιο Φραγκφούρτης

  100. 16/02 10:29

    Χειμερινές προβλέψεις της Κομισιόν για την οικονομία