Γιατί η Γερμανία διαθέτει ασφαλή τραίνα

Ο Εμμανουήλ Ψυρίδης, έμπειρος μηχανικός ασφάλειας τραίνων στη Γερμανία, περιγράφει στην Deutsche Welle τη γερμανική συνταγή: υπευθυνότητα, εκπαίδευση, τεχνολογία αλλά και επένδυση στον άνθρωπο.
Διαβάστε το θέμα της Deutsche Welle...
Είναι έκδηλη αυτές τις ημέρες η οργή στα πρόσωπα των ανθρώπων στην αποβάθρα Köln-Süd του περιφερειακού τραίνου με κατεύθυνση προς τη Βόννη. Από αρχές Μαρτίου γίνονται και πάλι έργα τεχνολογικής αναβάθμισης του συστήματος ελέγχου και ασφάλειας του δικτύου με αποτέλεσμα να έχουν έχουν έρθει τα πάνω-κάτω στα δρομολόγια στο χώρο μεταξύ Κολωνίας, Βόννης και Κόμπλετς, και το χειρότερο να σημειώνονται μεγάλες καθυστερήσεις . Ακόμη και τα δρομολόγια των τραίνων μεγάλων αποστάσεων αλλάζουν διαδρομή και ώρες, κάποιες φορές ακυρώνεται ακόμη και το δρομολόγιο. "Θάνατος" για όσους συνδέουν την επαγγελματική τους καθημερινότητα με το τραίνο. Και είναι πάρα πολλοί αυτοί. Η ίδια εικόνα αναστάτωσης και στο Μόναχο.
Οι Γερμανικοί Σιδηρόδρομοι ετοιμάζουν ένα νέο σταθμαρχείο με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας στον ανατολικό σιδηροδρομικό σταθμό της βαυαρικής πρωτεύουσας. Στόχος η μεγαλύτερη ασφάλεια του επιβατικού κοινού. Και για να ολοκληρωθεί το έργο ανατρέπεται όλο το πρόγραμμα διαδρομών του περιφερειακού το επόμενο Σαββατοκύριακο. Όσοι ήθελαν να εκδράμουν γύρω από το Μόναχο, θα πρέπει να βρουν άλλο μέσο. Η ασφάλεια και η ταχύτητα προαπαιτούν κάτι από το χρόνο και την άνεσή μας.
"Πρακτικά αδύνατο να αστοχήσει ένα ασφαλές σύστημα"
Αλλά όχι μόνο. Χρειάζεται και ασφάλεια, σωστές υποδομές, σύγχρονα τραίνα, καλά εκπαιδευμένοι άνθρωποι. Και ένα κράτος που να έχει πάρει όλα αυτά πολύ σοβαρά. Και να διδάσκεται από τα λάθη του. Μια τέτοια στιγμή "αφύπνισης" για τη Γερμανία ήταν το δυστύχημα στο Μπαντ Άϊντιλινγκ της Βαυαρίας το 2016.Από τη μετωπική σύγκρουση των δύο επιβατικών αμαξοστοιχιών στη μία ράγα της διαδρομής, έχασαν τη ζωή τους 12 άνθρωποι και τραυματίστηκαν άλλοι 89.
Ο σταθμάρχης έπαιζε βίντεοπαιγνίδι στο κινητό του. Το μυαλό του ήταν αλλού. Το σύστημα τον προειδοποίησε, αλλά αντέδρασε λάθος. Δεν μπόρεσε να διαχειριστεί την πίεση της επερχόμενης καταστροφής που έβλεπε να εκτυλίσσεται μέσα από το σύστημα με τα ίδια του τα μάτια! "Γι' αυτό το συγκεκριμένο δυστύχημα αποτέλεσε σημείο καμπής στα σιδηροδρομικά χρονικά της Γερμανίας" λέει στο μικρόφωνο της Deutsche Welle o Εμμανουήλ Ψυρίδης, διπλωματούχος ηλεκτρολόγος μηχανικός με εμπειρία ως μηχανικός δοκιμών λειτουργικής ασφάλειας τραίνων, σήμανσης και ασφάλειας, που ζει στη Γερμανία και εργάζεται σε αυτόν τον τομέα τα τελευταία 15 χρόνια.
Διαθέτει μεγάλη εμπειρία έχοντας δουλέψει και σε άλλες χώρες, γι' αυτό επιμένει ότι η τεχνολογία ασφάλειας θα πρέπει να είναι τόσο προηγμένη, ώστε να προλαμβάνει ή ακόμη και να προστατεύει από ανθρώπινο λάθος. "Σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σηματοδότησης UNISIG ο άνθρωπος μπορεί να κάνει ένα λάθος ανά 1000 ώρες λειτουργίας. Αλλά ένα ασφαλές σύστημα έχει μια αστοχία ανά 1 δις ώρες λειτουργίας. Ή, αν κάνουμε τις διαιρέσεις, κάπου στα 115.000 χρόνια λειτουργίας. Συμπέρασμα; Είναι πρακτικά αδύνατο να αστοχήσει ένα ασφαλές σύστημα".
Λέξη-κλειδί, λοιπόν "ασφαλές σύστημα". Πώς η Γερμανία εγγυάται και υλοποιεί στην πράξη αυτήν την ασφάλεια; "Η Γερμανία έχει περάσει από όλες τις ηλικίες συστημάτων ασφαλείας μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Καταρχήν, από το λεγόμενο σημειακό σύστημα ασφάλειας του 1950, που αντιλαμβάνεται την κίνηση διερχόμενου τραίνου σε διάφορα σημεία της διαδρομής, όχι συνεχόμενα αλλά πριν από κάθε φανάρι, με αποτέλεσμα να ειδοποιείται ο μηχανοδηγός που τρέχει πολύ να κατεβάσει ταχύτητα, αν το φανάρι που ακολουθεί είναι κόκκινο, κι αν δεν υπακούσει, σταματά αυτόματα το τραίνο. Αυτό είναι κάτι που υπάρχει παντού στο γερμανικό σιδηροδρομικό δίκτυο.
Ένα πιο εξελιγμένο είναι το γραμμικό σύστημα. Αντί να έχουμε μαγνήτες πριν από κάθε φανάρι, υπάρχει ένας αγωγός ανάμεσα στις ράγες που παρακολουθεί την κίνηση του τραίνου σε όλο το μήκος της διαδρομής και δίνει τη θέση του, την ταχύτητά του και την κατεύθυνσή του σε πραγματικό χρόνο. Πρόκειται για σύστημα ασφαλείας γύρω στο 1980. Το πιο σύγχρονο είναι το γνωστό European Train Control System (ETCS) που ακούγεται πολύ αυτές τις ημέρες στην Ελλάδα. Πρόκειται για ένα ηλεκτρονικό αυτοματοποιημένο σύστημα με αισθητήρες στις ράγες, τοποθετημένες ανά συγκεκριμένες αποστάσεις.
Οι αισθητήρες λειτουργούν ως ταυτότητες. Δίνουν σε πραγματικό χρόνο την ταχύτητα, την κατεύθυνση του τραίνου, όχι μόνο στο κέντρο ελέγχου, αλλά ταυτόχρονα μεταφράζουν τα φωτεινά σήματα, που αντιλαμβάνεται οπτικά ο άνθρωπος, σε Ο και 1, έτσι ώστε να τα αντιλαμβάνεται και ο υπολογιστής του τραίνου. Το τραίνο δεν αφήνει τον μηχανοδηγό να αναπτύξει ταχύτητα, τον προειδοποιεί. Κι αν παραβιάσει ο οδηγός την ταχύτητα, τον σταματά πριν περάσει το φανάρι. Γενικώς το ETCS καλύπτει δέκα σενάρια για κάθε κίνηση του τραίνου, αργά, γρήγορα, μπρος, παρκάρισμα κλπ".
"Υπευθυνότητα, εκπαίδευση, τεχνολογία"
Το σήμα πηγαίνει και στον σταθμάρχη. Ο σταθμάρχης ξέρει ακριβώς πού είναι τα τραίνα του, προς τα πού κατευθύνονται και το βασικότερο, μέσω ποιας ακριβώς διαδρομής, την οποία και προαποφασίζει και δημιουργεί. Δηλαδή το τραίνο παρακολουθούν δύο άνθρωποι; "Τουλάχιστον δύο, μπορεί να είναι και περισσότεροι" λέει ο Έλληνας ειδικός.
"Ο συρμός συνεργάζεται με τα συστήματα ασφαλείας στην υποδομή της σήμανσης. Ο,τιδήποτε και να συμβεί στον συρμό γίνεται άμεσα αντιληπτό, είτε με ραδιοκύματα, είτε με απευθείας επικοινωνία. Δεν υπάρχει δηλαδή περίπτωση να περάσει απαρατήρητο από το κεντρικό τμήμα ελέγχου. Άλλωστε και οι σταθμάρχες με τους μηχανοδηγούς είναι, και πρέπει να είναι, σε συνεχή επικοινωνία". Αυτό δεν σημαίνει ότι η αυτοματοποίηση ασφαλείας κάνει την ανθρώπινη παρουσία παρείσακτη. "Θεωρώ ότι χωρίς τον ανθρώπινο παράγοντα να συμμετέχει κάπου μέσα στο σύστημα δεν μπορούμε να είμαστε εντελώς αυτοματοποιημένοι. Η τεχνολογία είναι εκεί για να προλάβει το ανθρώπινο λάθος και να σταματήσει τις συνέπειες του αναπόφευκτου ανθρώπινου λάθους.
Πρέπει να υπάρχει κι ένας άνθρωπος που να ελέγχει ακόμη μια φορά την τεχνολογία. Ο καθένας από τη θέση του. Σταθμάρχης, μηχανοδηγός, κέντρο ελέγχου, τεχνολογία, όλα σε μια αγαστή συνεργασία. Και ο σταθμάρχης όπως ένας διευθυντής ορχήστρας". Το τρίπτυχο της ασφαλούς μετακίνησης με το τραίνο στη Γερμανία; "Υπευθυνότητα, εκπαίδευση, τεχνολογία". Η σειρά δεν παίζει ρόλο, γιατί πάει όλο μαζί. Η Γερμανία εκπαιδεύει σοβαρά το προσωπικό των εργαζόμενων στα τραίνα. Για τους σταθμάρχες είναι τρία χρόνια, δεν είναι μικρό διάστημα. Η Γερμανία επενδύει σε τεχνολογία. Για το διάστημα από το 2020 μέχρι το 2040 πρέπει να δώσει κάθε χρόνο 1,5 δις. Είναι ακριβή υπόθεση το τραίνο. Αλλά πάνω από όλα χρειάζεται υπευθυνότητα.
01/10 17:53
A.Φιορεντίνος | Ελλάδα πιο φιλική στους τουρίστες με επενδύσεις 380 εκατ. ευρώ σε υποδομές
01/10 15:54
01/10 15:45
Εκδήλωση | «Το μέλλον και το παρόν της κρουαζιέρας στον Άγιο Νικόλαο»
01/10 15:34
2ο Ημερήσιο Γυμνάσιο Ελληνικού “Έλλη Αλεξίου” | Γέφυρα αλληλεγγύης με τη Σίκινο την 28η Οκτωβρίου
01/10 15:29
SEAJETS | Aπό το Μαντούδι στις Σποράδες και τον Βόλο και τον Οκτώβριο
01/10 13:40
Τα ανεξάρτητα ξενοδοχεία της Ευρώπης είχαν το καλοκαίρι αύξηση κρατήσεων και πρόσθετων εσόδων
01/10 13:36
WTTC: Έλλειψη 43 εκατ. εργαζομένων στον Τουρισμό έως το 2035
01/10 13:29
01/10 13:13
British Airways | 850.000 θέσεις προς Ελλάδα το 2025, ενισχύοντας τη χειμερινή περίοδο
01/10 11:00
Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας στην έκθεση IFTM Top Resa στο Παρίσι
01/10 10:38
Η τροφή αναγνωρίζεται ως πολιτιστικός πόρος στο Παγκόσμιο Συνέδριο Γαστρονομίας του IGCAT
01/10 10:29
01/10 10:19
Πώς επηρεάζει ένα κυβερνητικό shutdown τον τουρισμό στις Ηνωμένες Πολιτείες;
01/10 10:13
Αξιολόγηση του Ολύμπου ως Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής και Φυσικής Κληρονομιάς της UNESCO
01/10 10:05
01/10 08:26
01/10 07:33
01/10 07:05
Μαρίνα Αλίμου: Ανοίγει ο δρόμος της ανάπλασης 100 εκατ. ευρώ για τον τουρισμό και το yachting
01/10 07:00
Καθυστερήσεις, τριγμοί και αερομαχίες υπουργείου-ελεγκτών στα αεροδρόμια
01/10 06:52
01/10 06:45
01/10 06:26
01/10 06:24
01/10 06:21
Καρέτα-Καρέτα και βιώσιμος τουρισμός: Όροι για τη νέα κατασκήνωση Camping Thelia
01/10 06:16
Ο Ν. Χαραλάμπους στο ΤΝ | Το 2026 ξεκινούν τα υδροπλάνα - Η Ελλάδα μπορεί να γίνει παγκόσμιο κέντρο
01/10 06:15
01/10 06:10
30/09 20:33
H Όλγα Κεφαλογιάνη στη σύνοδο του WTTC | Έμφαση στην ανάδειξη του πολιτιστικού τουρισμού
30/09 20:25
30/09 20:11
Αύξηση-ρεκόρ στις παγκόσμιες αερομεταφορές τον Αύγουστο - Ποιες περιοχές "απογειώθηκαν"
30/09 20:03
TUI Magic Life Candia Maris | Η καρδιά του ευρωπαϊκού Beach Volley χτυπά στην Κρήτη
30/09 18:04
30/09 17:35
Ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ιωαννίνων στο Επιμελητήριο Ηρακλείου- Αίτημα για αεροπορική σύνδεση
30/09 16:30
30/09 15:51
Γιατί η Ryanair δεν επανεκκινεί τις πτήσεις προς το Τελ Αβίβ
30/09 15:19
Η Αθήνα φιλοξενεί την «καρδιά» του διεθνούς κινηματογράφου και της τηλεόρασης (4 - 7 Οκτωβρίου)
30/09 12:22
Δυναμική παρουσία της Κρήτης στη Διεθνή Τουριστική Έκθεση TOP Resa 2025 στο Παρίσι
30/09 12:18
ΕΟΤ Σερβίας: Ισχυρό ενδιαφέρον από τη Βοσνία για τουρισμό στην Ελλάδα
30/09 11:55
ForwardKeys | Διακοπές τον Σεπτέμβριο: Κυριαρχούν τα ζευγάρια και οι solo ταξιδιώτες
30/09 11:37
Το Radisson Hotel Group διπλασιάζει την παρουσία του στην Ελλάδα με 5 νέα ξενοδοχεία
30/09 11:28
Emirates | Open Days για την πρόσληψη νέων μελών πληρώματος καμπίνας στην Ελλάδα
30/09 11:13
30/09 11:00
Πιερία | Συνάντηση Π.Ο.Τ.Α.Π. με στελέχη του tour operator «Grecos» της Πολωνίας
30/09 10:42
Χανιά: Ρεκόρ αφίξεων κρουαζιεροπλοίων και επιβατών στο πρώτο εννιάμηνο του 2025
30/09 10:37
Τιμή στη μνήμη του Σπύρου Κοκοτού στο 6ο Cretan Street Cooking Festival
30/09 10:35
30/09 10:20
Νέο πεντάστερο ξενοδοχείο από την Hersonissos Group στην Κρήτη
30/09 08:26
Στην καρδιά της ελληνικής άγριας φύσης: Τα Γρεβενά αποκαλύπτουν τα μυστικά
30/09 08:00
Το TikTok μπαίνει δυναμικά στον τουρισμό με νέα εργαλεία διαφημίσεων και κρατήσεων
30/09 07:51
Άμστερνταμ: Αγωγή κατά του Δήμου από κατοίκους για τον υπερτουρισμό
30/09 07:10
Πράσινο φως για τριώροφο πεντάστερο ξενοδοχείο στο Μεταξουργείο
30/09 07:05
Transavia & Condor | Νέες συνδέσεις με Κάρπαθο, Μυτιλήνη, Σκιάθο, Καλαμάτα και Ζάκυνθο
30/09 07:05
Play Airlines: Αιφνίδιο «στοπ» σε όλες τις πτήσεις - η σύνδεση με την Αθήνα
30/09 07:00
Η Κίμωλος δείχνει να «κερδίζει πρώτη» το στοίχημα της επιμήκυνσης της σεζόν
30/09 07:00
WTTC | «Ατμομηχανή» του παγκόσμιου τουρισμού η Ευρώπη με συμβολή 1,7 τρισ. στο ΑΕΠ
30/09 06:54
Aναβάθμιση υποδομών προσβασιμότητας σε παραλίες της Καρπάθου
30/09 06:35
Ο Παλμός της Ημέρας: Η Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού... άργησε μια μέρα
30/09 06:30
5ος Ροδάνθειος Δρόμος στο Ηράκλειο: Τρέχοντας στη μνήμη της Ροδάνθης Σπετσωτάκη
30/09 06:30
Η Τιανζίν ανοίγει τις πόρτες της στην ελληνική επιχειρηματικότητα (και στον τουρισμό)
30/09 06:21
«Μια βραδιά κάτω από την ελιά»: Το φθινοπωρινό Φεστιβάλ της Νάξου επιστρέφει
30/09 06:15
29/09 20:17
Η γαστρονομία της θάλασσας στο επίκεντρο του Γαστρονομικού Φεστιβάλ στον Πειραιά
29/09 18:18
Εταιρία Ευβοϊκών Σπουδών: Διάλεξη από την Ιστορικό - Συγγραφέα Λένα Διβάνη στο Αλιβέρι
29/09 17:40
Προσλήψεις 80 ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας από τον διαγωνισμό του Α.Σ.Ε.Π
29/09 17:38
Συνάντηση Ν. Κεραμέως με εκπροσώπους εταιρειών ενόψει του "Rebrain Greece" στη Νέα Υόρκη
29/09 17:28
Κ. Πιερρακάκης: Με συμβόλαια ακόμα και εξαμήνου τα ενοίκια για ειδικές κατηγορίες δημοσίων υπαλλήλων
29/09 16:34
H Καλαμαριά «ζωντανεύει» το παρελθόν της Θεσσαλονίκης μέσω τέχνης και Τεχνητής Νοημοσύνης
29/09 16:09
Ολοκληρώθηκε το 4o Chios Festival - Από την Αρχαιότητα στην Τεχνητή Νοημοσύνη
29/09 15:52
29/09 15:20
Το Hotel Experience επιστρέφει στις 18 & 19 Οκτωβρίου - Ανακοινώθηκαν οι πρώτοι ομιλητές
29/09 15:01
BEST WESTERN | Σύμπραξη γραφείων Ελλάδας-Ιταλίας με "δυναμική" 200 ξενοδοχείων σε 15 χώρες
29/09 14:58
29/09 14:04
29/09 13:39
O νέος Πρόεδρος του Παγκόσμιου Συμβουλίου Ταξιδιών και Τουρισμού (WTTC)
29/09 13:25
29/09 13:01
Δράσεις προβολής της Θεσσαλονίκης, ύψους 600.000 ευρώ, χρηματοδοτεί ο ΕΟΤ
29/09 12:45
Ρεκόρ Κινέζων ταξιδιωτών στο εξωτερικό για την Golden Week του 2025
29/09 12:42
Ο π. Δήμαρχος της Νέας Υόρκης, Bill de Blasio, στο Athens Democracy Forum 2025
29/09 12:40
Η Πιερία «ταξίδεψε» στο Παρίσι με δυναμική παρουσία στη διεθνή έκθεση τουρισμού Top Resa 2025
29/09 12:10
Σύνοδος WTTC στη Ρώμη: Κυβερνήσεις και κολοσσοί του τουρισμού χαράζουν τον παγκόσμιο οδικό χάρτη
29/09 12:01
WTTC Global Summit στη Ρώμη: Η Ευρώπη στο επίκεντρο του παγκόσμιου τουρισμού
29/09 11:54
29/09 11:41
29/09 11:36
Λιμένας Κέρκυρας | Ξεκινά το έργο ARGONAUT για τον βιώσιμο θαλάσσιο τουρισμό
29/09 11:28
Γαμήλιος προορισμός η Ιταλία | 15.000 γάμοι το χρόνο, 1 δισ. ευρώ έσοδα
29/09 11:19
Η Ελλάδα πέμπτος πιο ακριβός ευρωπαϊκός προορισμός το 2025 | Έρευνα: το top10 της ακρίβειας
29/09 11:14
29/09 10:50
Η Grecotel "συστήνει" την Ελλάδα στην ινδική αγορά πολυτελούς τουρισμού
29/09 10:25
Όλγα Κεφαλογιάννη | Στρατηγική η σημασία του Ιατρικού Τουρισμού
29/09 07:00
29/09 07:00
Πώς μια κακή κριτική μπορεί να απογειώσει τη φήμη ενός ξενοδοχείου
29/09 06:55
29/09 06:37
29/09 06:25
Eπετειακή έκδοση | «Ο Τουρισμός Της Δωδεκανήσου στην περίοδο των μεγάλων κρίσεων 2015 – 2023».
29/09 06:15
Η Πάρος στο προσκήνιο της πολυτελούς κρουαζιέρας | Iωάννης Μπρας
29/09 06:10
Εγκρίσεις αλλά και αναβολές για ξενοδοχειακές επενδύσεις από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου
28/09 19:40
28/09 17:08
Ένα εστιατόριο της Μάνης στον κατάλογο της Tripadvisor με τα καλύτερα Ελληνικά εστιατόρια
28/09 11:30
Αττάλεια: Ορατός ο στόχος - ρεκόρ των 18 εκατ. τουριστών το 2025
28/09 10:54
Γιώργος Πελεκανάκης: «Η βιώσιμη μεταμόρφωση του τουρισμού είναι στρατηγική, όχι σύνθημα»
Μαρίνα Αλίμου: Ανοίγει ο δρόμος της ανάπλασης 100 εκατ. ευρώ για τον τουρισμό και το yachting
Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας στην έκθεση IFTM Top Resa στο Παρίσι
Καθυστερήσεις, τριγμοί και αερομαχίες υπουργείου-ελεγκτών στα αεροδρόμια
Πώς επηρεάζει ένα κυβερνητικό shutdown τον τουρισμό στις Ηνωμένες Πολιτείες;
Αξιολόγηση του Ολύμπου ως Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής και Φυσικής Κληρονομιάς της UNESCO
Ο Ν. Χαραλάμπους στο ΤΝ | Το 2026 ξεκινούν τα υδροπλάνα - Η Ελλάδα μπορεί να γίνει παγκόσμιο κέντρο
Καρέτα-Καρέτα και βιώσιμος τουρισμός: Όροι για τη νέα κατασκήνωση Camping Thelia
British Airways | 850.000 θέσεις προς Ελλάδα το 2025, ενισχύοντας τη χειμερινή περίοδο
H Όλγα Κεφαλογιάνη στη σύνοδο του WTTC | Έμφαση στην ανάδειξη του πολιτιστικού τουρισμού
Τα ανεξάρτητα ξενοδοχεία της Ευρώπης είχαν το καλοκαίρι αύξηση κρατήσεων και πρόσθετων εσόδων
Εκδήλωση | «Το μέλλον και το παρόν της κρουαζιέρας στον Άγιο Νικόλαο»
TUI Magic Life Candia Maris | Η καρδιά του ευρωπαϊκού Beach Volley χτυπά στην Κρήτη
Αύξηση-ρεκόρ στις παγκόσμιες αερομεταφορές τον Αύγουστο - Ποιες περιοχές "απογειώθηκαν"
Ένα εστιατόριο της Μάνης στον κατάλογο της Tripadvisor με τα καλύτερα Ελληνικά εστιατόρια
Εγκρίσεις αλλά και αναβολές για ξενοδοχειακές επενδύσεις από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου
( 0 )