Place Branding: Εργαλείο για τους Δήμους να προσελκύσουν επενδύσεις

Α Decrease font Enlarge font
Place Branding: Εργαλείο για τους Δήμους να προσελκύσουν επενδύσεις

Γράφει η Στέλλα Τσαρτσαρά (*)

«Ποια είναι τα βήματα που πρέπει να αναλάβει ο Δήμος ή η Περιφέρεια για την υλοποίηση Σχεδίου Branding & Marketing του Τόπου (ΣΒΜτΤ); Πρέπει αυτά τα Σχέδια να τα υλοποιεί ο ίδιος ο Δήμος ή οργανισμοί π.χ. Οργανισμός Διαχείρισης του Τόπου (DMO); Πώς θα ήταν καλύτερα οργανωμένες στην Ελλάδα, τέτοιες οντότητες;»

Αυτά και άλλα ερωτήματα συζητήσαμε με τον Martin Boisen, Αντιπρόεδρο της Διεθνούς Ένωσης Place Branding, για να δώσουμε στους Δημάρχους, εργαλεία για να αυξήσουν την ελκυστικότητα του Τόπου τους. Τα κύρια σημεία της συζήτησης τα μεταφέρουμε εδώ. 

Το 2016, μια ολοκληρωμένη μελέτη που πραγματοποιήθηκε από τον Martin Boisen κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το Σχέδιο Branding ενός Τόπου, ήταν θέμα άσκησης πολιτικής σε 310 από τους 390 ολλανδικούς δήμους (79,5%) και ότι 125 δήμοι (32,1%) δημιούργησαν οργανισμούς διαχείρισης του τόπου,  εξωτερικούς ή εσωτερικούς στους δήμους, με ρητή εντολή την υλοποίηση Σχεδίων Βranding & Μάρκετινγκ του Τόπου - ΣΒΜτΤ.

Τι σημαίνει Οργανισμός Διαχείρισης του Τόπου; Ενώ οι ΟΤΑ, θα πρέπει να διαδραματίσουν τον δημοκρατικό ρόλο που τους ανήκει στη διαδικασία  της θέσπισης Branding, της ταυτότητας δηλαδή του Τόπου διευκολύνοντάς την, δεν θα πρέπει να κυριαρχούν και να υπαγορεύουν αυτή τη διαδικασία, διατηρώντας παράλληλα τον πλήρη έλεγχο.

Μια πολυεπίπεδη συνεργασία, συμπεριλαμβανομένων άλλων τοπικών, ιδιωτικών και άλλων ενδιαφερομένων παραγόντων, επιχειρήσεων κλπ,  ιδανικά διαχειριζόμενη από τον Δήμο, ή και από μιά αυτοχρηματοδοτούμενη αστική εταιρεία, μή κερδοσκοπικού χαρακτήρα, κεφαλαίου συμμετοχικού δικαιώματος, που θα διαχειρίζεται την εικόνα της περιοχής, του Δήμου ή της Περιφέρειας , εξαρτάται από το επίπεδο που θα θεσπισθεί  και που δεν εξαρτάται από κρατικές επιχορηγήσεις, θα ήταν ιδανική για το ελληνικό πλαίσιο. 

Διότι ο Τόπος, δεν είναι μια γεωγραφική περιοχή αλλά ο χώρος που σχηματίζεται από τη δυναμική που θα τις δώσουν οι παράγοντές του. Ενας αναξιοποίητος Δήμος, όσους πόρους και να έχει, δεν έχει κανένα ενδιαφέρον για τους επενδυτές. Αντίθετα, μια ομάδα Δήμων, ένας Δήμος, ή μια Περιφέρεια, αν βρουν κοινό στόχο και δράσουν οργανωμένα προς μια κοινή κατεύθυνση, αυξάνουν σημαντικά την αξία τους στο χρηματιστήριο προτάσεων προς επιλογή από τους επενδυτές, μια και δηλώνουν πρόθεση συναλλαγής, εκμετάλλευσης πόρων και ενεργητικών, συνδιαχείρισης και δράσης προς την αξιοποίηση της προσφοράς του Τόπου τους και τη δημιουργία εισοδήματος. 

Αυτή η διαδικασία λέγεται Branding & Marketing του Τόπου.

Ο Μάρτιν αναφέρει τον Hospers (2009) όταν λέει ότι «Μια πόλη δεν πρέπει απλώς να ισχυρίζεται ότι είναι μοναδική - πρέπει να αποδείξει ότι είναι μοναδική». Οι αρχές ενός τόπου πρέπει να καταβάλουν προσπάθειες για να εντοπίσουν τις αδυναμίες και τις απειλές για το Brand τους, την ταυτότητά τους προς τους επενδυτές κυρίως, επιβάλλοντας μέτρα με τη συναίνεση όλων των ενδιαφερομένων, ώστε να μετατραπούν τα μειονεκτήματα σε ευκαιρίες και πλεονεκτήματα για την περιοχή. Έχουν πλέον πολλά εργαλεία άσκησης πολιτικών οι Δήμοι, από τον χαρακτηρισμό χρήσεων γής ως την αδειοδότηση επιχειρήσεων, είναι στο χέρι όλης της τοπικής κοινωνίας να αποφασίσει για το τι υπεραξία θέλει να έχει ο Τόπος τους,ως περιουσιακό στοιχείο, όχι ως ένας απλός γεωγραφικός προσδιορισμός με παράδοση, ιστορία κλπ, αλλά με συγκεκριμένη υπεραξία στην αγορά: ένας  τόπος βιώσιμος, με κοινό όραμα απ΄ολους τους κατοίκους που δουλεύουν και τον προστατεύουν όλοι μαζί προς μια κατεύθυνση, για να διατηρήσει την Ταυτότητά του, το Brand του στην αγορά. Ενα παράδειγμα τέτοιας συνέργιας ήταν, όταν όλοι οι κάτοικοι της Πάρου εναντιώθηκαν στην τοποθέτηση Αιολικού Πάρκου 300 ανεμογεννητριών τερατωδών διαστάσεων, που θα άλλαζαν για πάντα το τοπίο της. Με αυτή την έννοια προστάτεψαν τη ταυτότητα της Πάρου ως προορισμό για ήπιο τουρισμό,την αγορά ακινήτων και μια σειρά άλλων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων που θα έσβηναν αν κάτι τέτοιο συνέβαινε στο τόπο τους. 

Άτυπα λοιπόν, οι κάτοικοι και επιχειρηματίες αλλά και οι Αρχές της Πάρου,δρουν κάτω από συντονισμένο αν και αυθόρμητο σχέδιο. Αυτή η δημόσια διαβούλευση θα μπορούσε να μετεξελιχθεί από ad hoc σκοπό, σε μόνιμο Οργανισμό Διαχείρισης Του Τόπου με μακρόπνοο όραμα, στρατηγική ΣΒΜτΤ  του τί θέλουν να είναι ο τόπος τους και πώς να το επιτύχουν μέσα από ένα Σχέδιο Δράσης  ΣΒΜτΤ. 

Γιατί όμως ένας τόπος πρέπει να καθορίσει λοιπόν Σχέδιο Branding & Marketing του Τόπου; Ποιό είναι το συγκριτικό πλεονέκτημα με έναν ΟΤΑ που δεν θα το κάνει;

Είναι σαφές ότι τα οφέλη είναι σημαντικά για τις περιοχές που προωθούν το Brand τους, την ταυτότητα του τόπου τους αλλά και τα ενεργητικά και τους πόρους τους, τις επιχειρήσεις τους, τις δραστηριότητές τους, με επιτυχία. 

Τα περιουσιακά τους στοιχεία αποκτούν μεγαλύτερη ορατότητα και επομένως προσελκύουν στοχοθετημένες και περισσότερες επενδυτικές ευκαιρίες, εντοπίζονται οι τοπικοί πόροι τους και αναδεικνύοντα με επιστημονικό τρόπο, αποκτούν προστιθέμενη αξία που αλλιώς δεν θα την είχαν αν δεν ενεργοποιούνταν η διαδικασία Branding του Τόπου, που εάν προωθηθούν σωστά θα δημιουργήσουν θέσεις εργασίας και ανάπτυξη σε αυτόν τον τόπο. 

Οπως θα μπορούσε να γίνει με τις Ιαματικές Πηγές της χώρας που αυτή τη στιγμή είναι αναξιοποίητες, ενώ θα μπορούσαν να αποτελέσουν από τα πρώτα ενεργητικά της χώρας για επενδύσεις. Το ξέρω, διότι έχω δεξαμενή επενδυτών για το συγκεκριμένο τομέα, όχι έναν ή δύο,  αλλά δεξαμενή επενδυτών που περιμένει να έρθει στην Ελλάδα, αλλά για να επενδύσουν, πρέπει να δούν Προϊόν που θα γίνει branded όπως πρέπει και για αυτό δυστυχώς στην Ελλάδα, δεν υπάρχει τεχνογνωσία για να γίνει. 

Ποιό θα ήταν ένα παράδειγμα για το τι θα μπορούσε να είναι ένα επιτυχημένο Σχέδιο Branding, Marketing του Τόπου, που συνδυάζει τον Τουρισμό, τις Επενδύσεις, την Ποιότητα Ζωής, την Ανάπτυξη Επιχειρήσεων κλπ. για έναν Δήμο;

Στέλλα Ι. Τσαρτσαρά: «ας κάνουμε μια άσκηση προσομοίωσης στον Ασημένιο Τουρισμό 55+, που είναι η ειδικότητά μου. Το segment που έχει τη μεγαλύτερη αγοραστική ικανότητα, χρόνο για να ταξιδέψει και να αναζητήσει δραστηριότητες όλο το χρόνο, είναι η αγορά-στόχος των ταξιδιωτών, άνω των 55 ετών. 

Εστω ότι ένας ΟΤΑ επιθυμεί να επενδύσει σε αυτή την αγορά, και επιχειρεί να δημιουργήσει Ταυτότητα Brand, Ασημένιας Οικονομίας για τον Δήμο ως τόπο όπου θα προσελκύσει άτομα  ηλικίας 55+ για έναν αριθμό δραστηριοτήτων. 

  • Αυτό σημαίνει εντοπισμό ειδικευμένης ζήτησης στην αγορά ακινήτων π.χ. για σπίτια χωρίς σκάλες (λόγω εμφάνισης οστεοαρθρίτιδας στον πληθυσμό αυτό)
  • Δημιουργία υπηρεσιών ή και επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών για την ομάδα στόχο 55+ όχι μόνο στο τουρισμό, αλλά και στην εστίαση, στην διεξαγωγή δραστηριοτήτων, άσκηση, σπορ, ειδικής ξενάγησης, κλπ. 
  • Παίρνει τη πρωτοβουλία να προσελκύσει επενδύσεις  για τη διεξαγωγή και την υλοποίηση του Σχεδίου ReBranding ως Ασημένιου Προορισμού , ή μέσω ιδίων πόρων που πλέον είναι σπάνιοι στους Δήμους ή μέσω ενός πολυεπίπεδου Οργανισμού Διαχείρισης του Τόπου, κεφαλαίου συμμετοχικού δικαιώματος ,με εντολή να διεξάγει αξιολόγηση επενδύσεων,  να συντονίζει και να χρηματοδοτεί τις δράσεις από το Α ως το Ω ενός Σχεδίου Β&Μ του Τόπου, σε συναίνεση και με αντιπροσώπευση των ενδιαφερόμενων μερών και των ιδιωτικών επιχειρήσεων. 
  • Ή μπορεί να υλοποιήσει ο Δήμος μόνος του τη χρηματοδότηση της Μελέτης, τη σύσταση τμήματος διαχείρισης του Σχεδίου στο Δήμο, το οποίο είναι μακροπρόθεσμο και έχει φυσικά και τη τεχνογνωσία να το φέρει εις πέρας, εποπτεύοντας την έκβαση, τις εξελίξεις, την διαχείριση και οργάνωση δράσεων γύρω από το Σχέδιο Β&Μ κλπ.. Η αρχική σύσταση του Οργανισμού Διαχείρισης του Branding του Τόπου, θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί από κονδύλια της ΕΕ για τα δύο πρώτα έτη.
  • Αυτός ο φορέας, ή η ομάδα κάτω από την εποπτεία του Δήμου, δημιουργεί τη Στρατηγική Branding ως Ασημένιου Προορισμού που βασίζεται σε συζητήσεις με το κοινό σχετικά με το όραμα και την ταυτότητα του τόπου τους ως Ασημένιο Προορισμό. Το branding δεν αποφασίζεται μόνο μεταξύ μιας ομάδας – το Brand ενός Τόπου, είναι πρωτίστως κτήμα του κοινού που διαμένει και δραστηριοποιείται στον τομέα αυτό. Αν δεν στηρίξει η τοπική κοινωνία και οι επιχειρηματίες της περιοχής ένα τέτοιο Σχέδιο, δεν πρόκειται να πετύχει. 
  • Αυτός ο Οργανισμός ή η ομάδα, συγκεντρώνει κυρίως τις προσπάθειές του στην κατασκευή του Προϊόντος Ασημένιου Προορισμού του Τόπου. Αναγνωρίζει τα πλεονεκτήματα και τις αδυναμίες του Brand του Τόπου ως Ασημένιο Προορισμό και λαμβάνει μέτρα για τη προσαρμογή του Τόπου σε αυτή τη κατεύθυνση, με τη συναίνεση όλων των ενδιαφερομένων, ώστε να μετατραπούν τα ενεργητικά και περιουσιακά στοιχεία ενός Τόπου, σε επενδυτικές ευκαιρίες και πλεονεκτήματα Ασημένιου Προορισμού για την περιοχή. Σχεδιάζει δηλαδή το Σχέδιο Δράσεων Β&Μ.
  • Μετά από αυτά τα βασικά βήματα, κάθε Δήμος θα πρέπει να επικεντρωθεί στην δημιουργία Μοναδικής Πρότασης Προσφοράς – Unique Selling Proposition (USP) για την ανάπτυξη των προϊόντων του και την προβολή του βασισμένος σε στοιχεία που τον διαφοροποιούν από άλλους Δήμους, όπως το Τοπίο (Πάρος), η προσβασιμότητα και οι υπηρεσίες (Ρόδος, Αθήνα) ή  στο θεματικό Branding όπως η ιστορία και η θρησκευτικότητα ενός τόπου, π.χ. Πάτμος, Δελφοί - Επίδαυρος, Ύδρα, Αθήνα,  ή στον Ιαματικό Τουρισμό (Δήμοι με Ιαματικές Πηγές) ή στο Branding ενός συγκεκριμένου Lifestyle (κυρίαρχα ελληνικά νησιά στον παγκόσμιο χάρτη προορισμών) κ.α.
Η διαφοροποίηση είναι κλειδί για το πετυχημένο Branding. Κανένας τόπος δεν είναι ίδιος με τον άλλον. Σωστή διαφοροποίηση, σημαίνει καλύτερη ταυτότητα, καλύτερο Brand και ιδιαίτερα αυξημένη εστίαση στο ποιό είδος επενδύσεων επιθυμεί και τι προσφέρει για αυτό.
Η χρηματοδότηση ενός τέτοιου οργανισμού θα πρέπει να είναι αυτάρκης, βάσει εμπορικών μη κερδοσκοπικών δραστηριοτήτων. Υπάρχουν πολλά παραδείγματα για το πώς ένας Οργανισμός Διαχείρισης του Τόπου μπορεί να εξασφαλίσει χρηματοδότηση για τις δραστηριότητές της.

Ο Μάρτιν Μπόιζεν λέει: «Υποθέτω ότι το κύριο μάθημα εδώ είναι: να ασκήσετε αυτό που κηρύττετε βάσει δοκιμασμένων κατευθυντήριων γραμμών για την Στρατηγική Branding του Τόπου,  καθορίζοντας  τις βασικές αξίες και την κύρια αφήγηση του τόπου. Γιατί πρέπει να γίνει branded; Τι υπάρχει για να γίνει branded; Πάντα ακολουθώντας τις σωστές μεθόδους για να καθοριστεί πότε κάτι είναι μεσα στα πλαίσια του Brand του Τόπου ή off-brand. Με αυτό τον τρόπο θα μπορεί ένας Τόπος να εγγυηθεί την επιτυχία της Στρατηγικής και του Σχεδίου Δράσης για το Branding  του Τόπου.

 * Η Στέλλα Ι. Τσαρτσαρά, ειδικός στο  Branding του Τόπου και τις Επενδύσεις Αντικτύπου στην Τοπική Οικονομία, συνομιλεί με τον Martin Boisen, Αντιπρόεδρο της Διεθνούς Ένωσης Place Branding

 

  1. 23/08 16:19

    Ρόδος: Τιμητικές διακρίσεις σε ξένους φίλους του νησιού

  2. 23/08 16:12

    To 24 Estate Villas Paros στο δίκτυο Homes & Villas by Marriott

  3. 23/08 16:05

    Τι συζήτησε ο FEDHATTA με τον Υπουργό Ναυτιλίας

  4. 23/08 11:55

    Πώς χαρακτηρίζουν οι Βρετανοί καταναλωτές την Ryanair, που ήρθε τελευταία στην αξιολόγηση εξυπηρέτησης

  5. 23/08 10:42

    Airbnb: Βραδιά ορόσημο η 10η Αυγούστου, με 4 εκατ. διανυκτερεύσεις- O Ξένιος Δίας το μυστικό της επιτυχίας!

  6. 23/08 10:11

    Λίνα Μενδώνη: Σήμερα Παρασκευή η Υπουργική Απόφαση για την επένδυση στο Ελληνικό

  7. 22/08 13:09

    Γεύσεις και εικόνες από τη Μύκονο και τη Λευκάδα στην Κίνα

  8. 22/08 13:00

    Η Booking.com επέστρεψε το ποσό στην ιδιοκτήτρια ξενώνα

  9. 22/08 12:39

    Ξενοδοχεία: Ανοιχτό όλο το χρόνο το νέο Cook’s Club στο κέντρο της Ρόδου

  10. 22/08 12:28

    Γερμανικός τουρισμός: Αυξήθηκαν οι κρατήσεις τελευταίας στιγμής τον Ιούλιο

  11. 22/08 12:11

    Ξενοδοχεία: Ο ανταγωνισμός μόνο με βάση την τιμή δεν αποτελεί καλή στρατηγική

  12. 22/08 11:17

    Brexit: Τέλος στην ελεύθερη μετακίνηση των Ευρωπαίων;

  13. 22/08 10:48

    Τουρισμός: 6 σποτ για την προβολή της ενδοχώρας των Χανίων (video)

  14. 22/08 09:54

    Ο ελληνικός τουρισμός θα διατηρήσει και θα αυξήσει τη δυναμική του

  15. 21/08 20:00

    Υπουργείο Τουρισμού: Μέτρα για την στήριξη της τουριστικής κίνησης στη Σαμοθράκη

  16. 21/08 17:03

    Συνάντηση Γεωργιάδη με την ηγεσία των Brown Hotels

  17. 21/08 14:21

    Ελληνικός τουρισμός: Αυξημένη κατά 16% η μέση δαπάνη ανά ταξίδι το α'εξάμηνο

  18. 21/08 13:55

    «Δρόμοι του κρασιού» το Σάββατο στο Ροδίνι της Ρόδου

  19. 21/08 13:33

    SEAJETS: Τα δρομολόγια προς Σαμοθράκη αύριο Πέμπτη

  20. 21/08 13:07

    Τουρισμός: 17,5 εκατ. Αμερικανοί θα ταξιδέψουν από τις 28 Αυγούστου έως τις 3 Σεπτεμβρίου

  21. 21/08 11:22

    Νύχτα…Shock Price στις 4 Σεπτεμβρίου στην Τρίπολη

  22. 21/08 11:15

    Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Σπάρτης: Παρουσιάζονται σήμερα τα αρχιτεκτονικά σχέδια

  23. 21/08 11:03

    Δήμος Χερσονήσου: Τοπικό διαβατήριο με προνόμια στους πιστούς επισκέπτες και όσους παντρεύονται εκεί

  24. 21/08 10:47

    Α.Ανδρεάδης: Σημαντική εξέλιξη τα φορολογικά μέτρα για την προσέλκυση πλούσιων ξένων

  25. 21/08 10:20

    Τεχνική Ολυμπιακή: Ιδιοκτησία της "Πόρτο Καρράς" το ελικόπτερο που έπεσε στον Πόρο

  26. 20/08 16:36

    Η Avianca Brasil αποχωρεί από τη Star Alliance

  27. 20/08 16:26

    Επιγραφή με το τοπωνύμιο «Αμάρυνθος» σε ανασκαφικές έρευνες

  28. 20/08 16:19

    Η νέα Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Ελληνικoύ Φεστιβάλ

  29. 20/08 16:03

    Θεοχάρης: ΦΠΑ 13% για όλο το τουριστικό πακέτο

  30. 20/08 15:48

    Δήμος Αθηναίων: Τριπλασιάστηκαν οι έλεγχοι για το κάπνισμα

  31. 20/08 13:52

    Γρηγόρης Τάσιος: Μεγάλο στοίχημα η επαναφορά του οδικού τουρισμού- Το 2019 "χτυπά καμπανάκι" για το 2020

  32. 20/08 12:42

    +15,3% οι ταξιδιωτικές εισπράξεις στο α' εξάμηνο, παρά τη μείωση των αφίξεων!

  33. 20/08 12:13

    Δυσκολίες στην εξαγορά του Thomas Cook "βλέπει" η Fosun

  34. 20/08 11:50

    HAPCO: Ανακλήθηκε η απόφαση για τα επιστημονικά συνέδρια

  35. 20/08 11:34

    Λιγότεροι Γερμανοί τουρίστες στη Μαγιόρκα το α' εξάμηνο

  36. 20/08 11:04

    Κρήτη: Η απειλή για μηνύσεις... και ο θόρυβος από τα τζιτζίκια

  37. 20/08 10:36

    Ζευγάρι Γάλλων απειλείται με φυλάκιση γιατί πήρε άμμο από τη Σαρδηνία

  38. 20/08 10:11

    Καταγγελία από ιδιοκτήτρια ξενώνα για αυθαίρετες αναλήψεις από την Booking.com

  39. 19/08 16:48

    Μέτρα για την ακτοπλοϊκή σύνδεση της Σαμοθράκης και την τουριστική προβολή της

  40. 19/08 14:48

    FAZ: Η ουσιαστική και συμβολική σημασία της επένδυσης στο Ελληνικό

  41. 19/08 14:34

    Στον όμιλο Philian Hotels & Resorts το ξενοδοχείο Γαλήνη στη Σκιάθο

  42. 19/08 13:01

    Rodos Palace: 45α γενέθλια με εικαστική αναβίωση του Μεσαιωνικού Δράκου της Ρόδου (φωτό)

  43. 19/08 12:54

    Η Πάρος επιχειρεί να γίνει το πρώτο νησί της Μεσογείου χωρίς πλαστικά

  44. 19/08 12:44

    Γαλλίδα φίλη της Ρόδου βοηθά πρόσφυγες και ευπαθείς κοινωνικές ομάδες του νησιού

  45. 19/08 11:48

    ΠΟΞ: Άμεση λύση στην ακτοπλοϊκή σύνδεση και στήριξη της Σαμοθράκης

  46. 19/08 10:57

    Το Brexit περιορίζει τα ταξίδια των Βρετανών στο εξωτερικό

  47. 18/08 11:39

    Κως: Αντιδράσεις των ξενοδόχων για τις πινακίδες που προειδοποιούν για τσουνάμι

  48. 18/08 11:33

    Στα πρόθυρα παγκόσμιας ύφεσης;

  49. 18/08 11:25

    Ένατο open πρωτάθλημα σκακιού στο Καρπενήσι

  50. 18/08 11:20

    Ο αστροτουρισμός και το πλανητάριο της Σητείας

  51. 18/08 11:15

    Οι Ιππότες της Ρόδου «επιστρέφουν» στο νησί

  52. 17/08 18:26

    Το πάρτι-υπερπαραγωγή του μεγιστάνα Idan Ofer στη Μύκονο που κόστισε 5 εκατ. ευρώ

  53. 17/08 12:43

    Κύπρος: Στα σκαριά δέκα νέα ξενοδοχεία με χιλιάδες κλίνες

  54. 17/08 12:38

    Αγιορείτικα ψάρια και προϊόντα στο Skiathos Palace Hotel

  55. 17/08 12:31

    FAZ: Ωδή στην "Greek Salat"

  56. 17/08 12:29

    Άδειες για γεωτρήσεις σε ξενοδοχεία της Ρόδου

  57. 17/08 12:26

    Φεστιβάλ Κυκλαδικής Γαστρονομίας Νικόλαος Τσελεμεντές στη Σίφνο

  58. 16/08 11:48

    Φεστιβάλ Παραδοσιακού Χορού και Μουσικής στη Γέφυρα Θεσσαλονίκης

  59. 16/08 11:35

    Δράσεις τουριστικής προβολής σε Κω και Σίφνο

  60. 16/08 11:29

    Ποδηλατικός αγώνας 3rd Tour of Daphne - The Divine Ride! Από τα Τέμπη στους Δελφούς

  61. 16/08 11:27

    Γιορτή για την Παγκόσμια Ημέρα Φωτογραφίας στη Ρόδο

  62. 16/08 11:22

    Νέα διαδρομή ανοιχτού τουριστικού λεωφορείου σε Κατάκολο και Πύργο

  63. 14/08 20:49

    Γ.Δαμουλάκης: Συμπαράσταση της ΚΕΔΕ στη δήμαρχο Ελαφονήσου

  64. 14/08 13:38

    Προβολή του Βόλου στην Telegraph και το CNN travel

  65. 14/08 12:42

    Πρόταση: Πρόστιμα σε όσους καπνίζουν στην Ακρόπολη

  66. 14/08 11:51

    Α.Ανδρεάδης: Η Σαντορίνη θα καταρρεύσει χωρίς σχεδιασμό 10ετίας

  67. 14/08 10:57

    1,6 εκατ. περισσότεροι επιβάτες στα ελληνικά αεροδρόμια το 7μηνο

  68. 14/08 10:14

    Travelzoo: Οι παππούδες στηρίζουν τον τουρισμό στο Ηνωμένο Βασίλειο

  69. 14/08 10:07

    Δράσεις τουριστικής προβολής σε Θεσσαλία και Κεντρική Μακεδονία

  70. 14/08 10:03

    ΕΟΤ: Εκδήλωση προβολής της Χαλκιδικής στην Ολλανδία

  71. 13/08 16:34

    Κινδυνεύουμε από ένα μεγάλο σεισμό;

  72. 13/08 16:30

    Σύμβαση για τη μελέτη δημιουργίας νέου ΧΥΤΥ Κέρκυρας

  73. 13/08 16:20

    Σημαντική αύξηση επισκεπτών και εισπράξεων στα Μουσεία και Αρχαιολογικούς χώρους τον Απρίλιο

  74. 13/08 11:08

    Η Πανσέληνος στις 15 Αυγούστου- Εκδηλώσεις σε 100 μουσεία, μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους

  75. 13/08 11:00

    Επαναλειτουργεί το πωλητήριο στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

  76. 13/08 10:36

    Βιομηχανικό Μουσείο Σμύριδας στη Νάξο, υπό την αιγίδα της ΠτΔ

  77. 13/08 10:18

    Η TUI πούλησε δυο εξειδικευμένα τουριστικά πρακτορεία της στη Γερμανία

  78. 13/08 10:06

    Τι προβλέπει η νομοθεσία για τις πισίνες των ξενοδοχείων

  79. 13/08 09:57

    Υπό την αιγίδα του Υπουργείου Τουρισμού η Έκθεση της Κρεμαστής Ρόδου

  80. 13/08 09:37

    Παγκόσμια Ημέρα των Φάρων- 1309 φάροι βρίσκονται στην Ελλάδα

  81. 13/08 09:35

    Δράσεις τουριστικής προβολής σε Λέρο, Χαλκιδική, Βόλο και Μαλεβίζι

  82. 12/08 13:22

    Μεγάλες προοπτικές για τον τουρισμό της Λέσβου

  83. 12/08 13:08

    Thomas Cook: Σε αναζήτηση επιπλέον 150 εκατ. λιρών- "Ανοησίες" τα περί εξαγοράς από τον Anex Tour

  84. 12/08 11:59

    Ρωσικός τουρισμός: Οι κερδισμένοι προορισμοί το α' εξάμηνο- στους χαμένους η Ελλάδα

  85. 12/08 11:02

    Γαλλικός τουρισμός: Πώς θα γίνει ο παγκόσμιος ηγέτης και στα τουριστικά έσοδα

  86. 12/08 10:29

    Η κλοπή στη βίλα του μοντέλου Τζίτζι Χαντίντ στη Μύκονο και τα σχόλια στο Instagram

  87. 12/08 09:56

    ΕΛΙΤΟΥΡ: Όχι στην ενδυνάμωση του ρόλου του ΕΟΠΠΥ στον τουρισμό υγείας

  88. 12/08 09:47

    Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών: Συστάσεις για την ποιότητα των τουριστικών υπηρεσιών στις διακοπές

  89. 12/08 09:23

    Λιγότερα ταξίδια των Γάλλων με γνώμονα την προστασία του κλίματος

  90. 12/08 09:17

    Περιφέρεια Κρήτης: Διαγωνισμός 1,3 εκατ. για εκδηλώσεις τουριστικής προβολής

  91. 12/08 09:08

    Υπαίθριο Cluedo το ιστορικό κέντρο της Αθήνας με επίδοξους ντετέκτιβ!

  92. 11/08 10:24

    Απαγόρευση κυκλοφορίας πεζών και τροχοφόρων σε περιοχές της Χαλκιδικής μέχρι το πρωί της Τετάρτης

  93. 11/08 10:16

    Τουρισμός Υγείας: Μελέτη από την ΚΕΔΕ

  94. 11/08 10:08

    Mίσθωση ξενώνα στα Μετέωρα - Προς εκμίσθωση το Υδροθεραπευτήριο Λουτρακίου

  95. 10/08 14:13

    Η "Γαλάζια Λίμνη" της Χαλκιδικής | Δρένια ή Γαϊδουρονήσια

  96. 10/08 14:01

    Τα άγνωστα τιρκουάζ νησάκια της Χαλκιδικής

  97. 10/08 11:44

    5 χρόνια «Θρόνος του Ήλιου»: Η ιστορία της Ρόδου μέσα από 9 Διαστάσεις

  98. 10/08 11:41

    Ελαφρά μείωση των ξένων τουριστών το 5μηνο στη Βόρεια Μακεδονία

  99. 10/08 11:32

    Λευκή Νύχτα στην Αμαλιάδα

  100. 09/08 17:21

    Μετά τις 15 Σεπτεμβρίου η κατεδάφιση τουριστικών αυθαιρέτων κατασκευών