Τουρισμός | Ευρωπαϊκό Δικαστήριο: Όχι πάντα αποζημιώσεις σε μεγάλες καθυστερήσεις πτήσεων

27-01-24 | ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΕΣ

Σε περίπτωση μεγάλων καθυστερήσεων πτήσεων, οι επιβάτες συνήθως δικαιούνται αποζημίωση - αλλά όχι σε όλες τις περιπτώσεις, αποφαίνεται το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο (ΔΕΚ).

Σύμφωνα με την απόφαση, το δικαίωμα αποζημίωσης, όπως καθορίζεται με το διάταγμα για τα δικαιώματα των επιβατών αεροπορικών μεταφορών, δεν ισχύει πλέον εάν ο επιβάτης, που διεκδικεί αποζημίωση, δεν έφτασε καν στην πύλη επιβίβασης ή εάν  έφτασε στον προορισμό με πτήση αντικατάστασης λιγότερο από τρεις ώρες καθυστέρηση.

Η απόφαση του ΔΕΚ, που εκδόθηκε στις 25 Ιανουαρίου 2024, αφορούσε δύο πτήσεις της αεροπορικής εταιρείας Laudamotion από Ντίσελντορφ προς Μαγιόρκα, για τις οποίες ανακοινώθηκαν καθυστερήσεις άνω των τριών ωρών. Δύο παραπονούμενοι επιβάτες δεν είχαν πάρει τις πτήσεις τους επειδή φοβήθηκαν ότι οι καθυστερήσεις θα τους έκαναν να χάσουν μια επαγγελματική συνάντηση. Η πρώτη πτήση έφτασε στην πραγματικότητα με τρεισήμισι ώρες καθυστέρηση. Ο δεύτερος επιβάτης έκλεισε μια πτήση αντικατάστασης που έφτασε στον προορισμό του λιγότερο από τρεις ώρες καθυστέρηση.

Το "διά ταύτα" της απόφασης του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου:

"Δεν δύναται να απολαύει του δικαιώματος αποζημιώσεως (κατά την έννοια των σχετικών διατάξεων του κανονισμού (ΕΚ) 261/2004 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Φεβρουαρίου 2004). επιβάτης αεροπορικών μεταφορών ο οποίος, λόγω κινδύνου μεγάλης καθυστερήσεως κατά την άφιξη, στον τελικό προορισμό, της πτήσεως για την οποία διαθέτει επιβεβαιωμένη κράτηση, ενδεχομένως δε λόγω επαρκών ενδείξεων για τέτοια καθυστέρηση, πραγματοποίησε ο ίδιος κράτηση σε εναλλακτική πτήση και έφθασε στον τελικό προορισμό με καθυστέρηση μικρότερη των τριών ωρών σε σχέση με την αρχικώς προγραμματισμένη ώρα αφίξεως της πρώτης πτήσεως"

Όπως έκρινε το Δικαστήριο, «η ζημία που προκύπτει από απώλεια χρόνου δεν μπορεί να αποδειχθεί υπό αυτές τις συνθήκες» και επομένως δεν υπάρχει δικαίωμα κατ' αποκοπή αποζημίωσης. Σύμφωνα με τη νομολογία, οι επιβάτες σε καθυστερημένες πτήσεις αντιμετωπίζονται με τον ίδιο τρόπο με τους επιβάτες σε πτήσεις που ακυρώθηκαν όσον αφορά την αξίωση αποζημίωσης εάν η καθυστέρηση είναι τουλάχιστον τρεις ώρες. 

Ωστόσο, εάν ο επιβάτης δεν ταξίδεψε αρχικά στο αεροδρόμιο, σύμφωνα με το ΔΕΚ, «κατά πάσα πιθανότητα δεν υπέστη τέτοια απώλεια χρόνου». Επιπλέον, δεν απαλλάσσεται από την υποχρέωση να εμφανίζεται στο check-in ακόμη και σε πτήσεις με μεγάλη καθυστέρηση - σε αντίθεση με τους επιβάτες μιας πτήσης που ακυρώθηκε, για τους οποίους μια τέτοια εξαίρεση προβλέπεται ρητά στο Διάταγμα για τα δικαιώματα των επιβατών αεροπορικών μεταφορών.

Στην άλλη περίπτωση, επειδή ο επιβάτης είχε φτάσει στον προορισμό του με καθυστέρηση μικρότερη των τριών ωρών σε πτήση αντικατάστασης που είχε κλείσει ο ίδιος, δεν υπέστη καμία απώλεια χρόνου που θα του έδινε το δικαίωμα σε κατ' αποκοπή αποζημίωση.

διαβάστε ακόμα

Το νέο Δ.Σ. του Σωματείου Επιχειρηματιών Ενοικιάσεως Οχημάτων Ρόδου
Όλγα Κεφαλογιάννη | Το τέλος ανθεκτικότητας να χρηματοδοτεί έργα βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης
Τουρισμός | Η εποχή των χίπις αναβιώνει και αυτό το καλοκαίρι στα Μάταλα | „Today is life. Tomorrow never comes“
Ένωση Μαρινών Ελλάδας | Να μη χαθεί η σπάνια ευκαιρία χρηματοδότησης για τις Ελληνικές Μαρίνες
Τουρισμός: Συνεργασία Eurowings Holidays με Dertour για δυναμικά πακέτα last-minute
Βαλεαρίδες: 16 εκατ. ευρώ ετησίως για την εξάλειψη των μεθυσμένων τουριστών
Σε λειτουργία η πλατφόρμα JOBmatch, που συνδέει εργοδότες και όσους αναζητούν εργασία σε Τουρισμό - Εστίαση
Παρίσι: Επιχείρηση-σκούπα με επίκεντρο τους αστέγους ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων
Τουρισμός | Νέες τακτικές συνδέσεις ζητούν οι τουριστικοί φορείς των Ιωαννίνων
WTTC | Ο τουρισμός της Πορτογαλίας ετοιμάζεται για ένα ιστορικό έτος