Το Ψηφιακό Marketing είναι μέρος μιας συνολικής στρατηγικής Marketing

Α Decrease font Enlarge font
Το Ψηφιακό Marketing είναι μέρος μιας συνολικής στρατηγικής Marketing

Ακούω συχνά τον όρο «παραδοσιακό marketing» να χρησιμοποιείται ως αντίποδας του «digital marketing» με το πρώτο να συνοδεύεται από απαξιωτικό μορφασμό και το τελευταίο να παρουσιάζεται με δέος σαν να είναι κάτι μεταφυσικό. Τον έχω χρησιμοποιήσει κι εγώ τον όρο, για να καταλαβαινόμαστε, αφού οι επαγγελματίες του τουρισμού έχουν εκπαιδευτεί από όλους εμάς τους “γκουρού” σχετικά με αυτό τον διαχωρισμό στη προσπάθειά μας, παλαιότερα, να πείσουμε για τα προφανή, την αναγκαιότητα του ψηφιακού marketing.

Η πραγματικότητα όμως είναι ότι το marketing είναι ένα. Είναι μια επιστήμη η οποία εξελίσσεται, και στη συγκεκριμένη περίπτωση το έχει κάνει εντάσσοντας και το ψηφιακό marketing. 

Πρακτικά, το συνολικό marketing μιας τουριστικής επιχείρησης εκφράζεται με το marketing plan, το οποίο  θα πρέπει να περιέχει και τα στοιχεία του digital marketing plan και έχει ως σκοπό να χτίσει το brand μας, την προσέλκυση νέων επισκεπτών, και τη διατήρηση της πιστότητας.  

Ο υπεύθυνος για το Μarketing θα πρέπει να αποτυπώσει γραπτά τη στρατηγική της τουριστικής επιχείρησης σε ετήσια βάση. Είναι κατανοητό ότι σε πολλές τουριστικές επιχειρήσεις δεν υπάρχει κάποιος που να ασχολείται αποκλειστικά με το Marketing, αλλά κάποιος θα πρέπει να αναλάβει αυτόν τον ρόλο. Είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει γραπτό Marketing Plan για να ξέρουμε που βαδίζουμε και όταν κάνουμε αλλαγές να βλέπουμε τι άλλο πιθανώς να επηρεάζουν.  

Τα βασικά στοιχεία ενός Marketing Plan περιλαμβάνουν: 

Έρευνα Αγοράς

Συγκεντρώνουμε πληροφορίες σχετικά με την αγορά μας, το κοινό μας και τον ανταγωνισμό με σκοπό να μπορούμε να πάρουμε τις σωστές επιχειρηματικές αποφάσεις όπως ενδεικτικά:  

  • Να κατανοήσουμε τα χαρακτηριστικά και τις προτιμήσεις του κοινού μας.
  • Να εντοπίσουμε ευκαιρίες για ποσοτικές και ποιοτικές αυξήσεις των πωλήσεών μας.
  • Να εντοπίσουμε προβλήματα στην αγορά και την οικονομία.
  • Να παρακολουθούμε καλύτερα τον ανταγωνισμό μας.

Αν είμαστε ήδη οργανωμένοι, τα καλύτερα στοιχεία είναι τα δικά μας ιστορικά στοιχεία για να ξεκινήσουμε να κάνουμε μια έρευνα αγοράς. Υπάρχουν πολλά ψηφιακά εργαλεία τα οποία μπορούμε επίσης να χρησιμοποιήσουμε για να επεκτείνουμε την έρευνά μας.   

Στοχευμένο Κοινό

Ποιο είναι το κομμάτι της αγοράς που μας ενδιαφέρει; Ποιο είναι το κοινό μας;  Αναφερθήκαμε στο ιδανικό κοινό μας σε προηγούμενο άρθρο το οποίο μας φέρνει τουλάχιστον τη δεκαπλάσια αξία από το μέσο κοινό.  Αυτό το στοιχείο, επηρεάζει τα δεδομένα πολλών δεικτών, όπως για παράδειγμα αυτό της πληρότητας: μπορεί μεν να είμαστε fully booked αλλά να παίρνουμε πίσω ένα κλάσμα της αξίας την οποία θα μπορούσαμε να έχουμε, γιατί δεν έχουμε καταφέρει να προσελκύσουμε το κοινό που θα θέλαμε.

Θα μιλήσουμε περισσότερο για το ιδανικό κοινό μας, πως να το ορίσουμε και πως να το προσελκύσουμε,
 σε επόμενα άρθρα. 

Τοποθέτηση (Strategic Positioning)

Είναι το σύνολο των χαρακτηριστικών της τουριστικής επιχείρησης τα οποία προσφέρονται για να ικανοποιηθούν οι ανάγκες και οι προτιμήσεις του ιδανικού κοινού μας. Που μας κατατάσσει το κοινό μας;  Γιατί να προτιμήσει κάποιος εμάς; 

Η σωστή τοποθέτηση, μας βοηθά να πάρουμε μερίδιο της στοχευμένης αγοράς μας. 

Ανάλυση του Ανταγωνισμού

Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ποιοι είναι πραγματικά οι ανταγωνιστές μας αλλά και ποια είναι τα ανταγωνιστικά χαρακτηριστικά τα οποία θα συγκρίνουμε. 

Εδώ καλό είναι να ξεκινήσουμε απλά και να κάνουμε μια εμπειρική έρευνα online. Αν έχουμε για παράδειγμα ένα ξενοδοχείο στην Οία της Σαντορίνης, καλό είναι να κάνουμε κάποιες αναζητήσεις στη Google, τις οποίες θα έκανε το κοινό μας πριν καταλήξει σ εμάς και να δούμε ποιοι άλλοι εμφανίζονται στα αποτελέσματα. Βλέπουμε τι γίνεται στα OTA, στις σελίδες στις οποίες εμφανίζεται και το ξενοδοχείο μας. Κοιτάζουμε τι λέει το Tripadvisor για την περιοχή μας και ποια είναι η κατάταξή μας. Υπάρχουν πάρα πολλοί τρόποι να κάνουμε μια λεπτομερή έρευνα με τα online εργαλεία τα οποία έχουμε στη διάθεσή μας. 

Αφού ολοκληρώσουμε την έρευνά μας και έχουμε καταλήξει σε κάποιους ανταγωνιστές μπορεί να αρχίσει η ανάλυση και η σύγκριση. Πως μοιάζει το site τους σε σχέση με το δικό μας, πόσες γλώσσες εξυπηρετούν,  πόσους followers έχουν σε κάποια social media και πόσο ασχολούνται μαζί τους, με ποια OTA συνεργάζονται, είναι πάρα πολλοί οι δείκτες τους οποίους πρέπει να κοιτάξουμε, αλλά θα μας δώσουν μια πολύ πιο καθαρή εικόνα από μια εμπειρική ανάλυση η οποία γίνεται στο πόδι. Γνωρίζοντας ποιοι είναι οι ανταγωνιστές μας, μπορούμε να χτίσουμε το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα. 

Στρατηγική Marketing

Είναι ο δρόμος για να πετύχουμε τους εμπορικούς μας στόχους και απαντά στο ερώτημα «πως μπορώ να βρω και να προσελκύσω το ιδανικό κοινό της τουριστικής μου επιχείρησης;».  

Παίρνει στοιχεία από την ανάλυση αγοράς, και αποφασίζει τις τεχνικές και τα κανάλια τα οποία θα χρησιμοποιήσουμε στη συνέχεια. 

Προϋπολογισμός

Εδώ καλό είναι να υπάρχει μια πολύ καθαρή εικόνα. Τι δίνουμε στο Marketing κάθε μήνα για να είμαστε αποτελεσματικοί. Χρειάζεται τόλμη και πρέπει να υπάρχει εμπιστοσύνη στις μετρήσεις. Τόλμη για να βάλουμε τόσα όσα μας βοηθούν να πετύχουμε τους στόχους μας και εμπιστοσύνη στις μετρήσεις για να μάθουμε από  τα αποτελέσματα.   

Πρέπει να μπορούμε να παρακολουθούμε λεπτομερώς το ROI για να γνωρίζουμε τι μας φέρνει πίσω. Ενισχύουμε δράσεις οι οποίες έχουν θετικό ROI, βελτιώνουμε, η διακόπτουμε δράσεις με αρνητικό ROI. 

Μέτρηση Αποτελεσμάτων

Το ROI το οποίο αναφέραμε αμέσως παραπάνω είναι ένας από τους πολλούς δείκτες τους οποίους θα πρέπει να παρακολουθούμε για να βλέπουμε την πρόοδο της εκτέλεσης του Marketing Plan. 

Εδώ θέλει λίγη προσοχή να έχουμε βρει ποιοι είναι οι δείκτες οι οποίοι είναι σημαντικό να πηγαίνουν καλά.  Επίσης είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι το Marketing δεν είναι η πώληση, αλλά φέρνει την πώληση. 

Συνοψίζοντας λοιπόν, τo marketing plan είναι ένα εργαλείο το οποίο μας βοηθά να ευθυγραμμιστούν οι στόχοι μας με τη στρατηγική μας, να αποτυπώνουμε τις ιδέες μας και να μπορούμε να εργαζόμαστε με προγραμματισμό για την υλοποίηση του πλάνου μας.

Το Ψηφιακό
Marketing δεν είναι κάτι ξεχωριστό που έρχεται και “κολλάει” στο πλάνο. Αν χρησιμοποιούμε εξωτερικό συνεργάτη για τα digital, θα πρέπει να έχει καλή γνώση και εμπειρία Marketing και να υπάρχει στενή συνεργασία με την τουριστική επιχείρηση για την κατάστρωση και την υλοποίηση του Marketing Plan. Θα δούμε σε επόμενα άρθρα πολλές επιμέρους λεπτομέρειες σχετικά με το πως τα digital μπορούν να κάνουν τη διαφορά. 

** Ο Τάσος Φλάμπουρας είναι συνιδρυτής της Nea Mesa Hotel and Digital Marketing Agency.  

  1. 23/05 11:30

    Αυξάνονται τα περιστατικά σεξουαλικής παρενόχλησης στις τουριστικές επιχειρήσεις

  2. 23/05 10:31

    Αφίσα της Αφροδίτης της Μήλου στα Hondos Center στην Ομόνοια- Καμπάνια για την επιστροφή της

  3. 23/05 10:03

    Πιστοποίηση περιπατητικών μονοπατιών στη Χαλκιδική

  4. 23/05 09:57

    Άδειες για 2 ξενοδοχεία σε Ρόδο και Κρήτη

  5. 23/05 09:51

    Ποιες επενδύσεις προκρίνονται για την ανάπλαση του π. στρατοπέδου Παύλος Μελάς

  6. 23/05 09:47

    Δύο ημέρες Ανοιχτές Πόρτες στα επισκέψιμα οινοποιεία (Λίστα)

  7. 23/05 09:44

    Γιορτή Καλαμποκιού στα Φάρσαλα

  8. 23/05 09:41

    Δήμος Χαλανδρίου: Διαγωνισμός για διαμονή μελών του ΚΑΠΗ σε ξενοδοχείο

  9. 23/05 09:35

    O ΕΟΤ φέρνει 587 δημοσιογράφους, bloggers και τουριστικούς πράκτορες

  10. 23/05 09:25

    Η Zeus International μίσθωσε το Lazart Hotel για 25 χρόνια

  11. 22/05 16:57

    Πως απαντάμε στα reviews της τουριστικής μας επιχείρησης

  12. 22/05 16:53

    Αρχαιοφύλακες: "Δεν θα συμμετάσχουμε σε εκδηλώσεις εκτός ωραρίου"

  13. 22/05 16:21

    H E. Κουντουρά κεντρική ομιλήτρια σε ημερίδα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο

  14. 22/05 16:12

    Στον Ευτύχιο Βασιλάκη το 60% της Autohellas

  15. 22/05 15:33

    Παγκόσμια διάκριση στην Ledra Hotels and Villas από την Marriott

  16. 22/05 15:07

    Τα 10 πιο παράξενα πράγματα που κλέβουν οι πελάτες από τα ξενοδοχεία

  17. 22/05 14:44

    Ανακαινισμένο άνοιξε το ξενοδοχείο Terra Maltese Natural Retreat

  18. 22/05 13:14

    «Κάνοντας την Ελλάδα και πάλι μεγάλη»

  19. 22/05 13:05

    Το έκτο ισχυρότερο διαβατήριο στον κόσμο έχει και φέτος η Ελλάδα

  20. 22/05 12:20

    TripAdvisor: Αυτά είναι τα 10 δημοφιλέστερα μνημεία της Ελλάδας για το 2018

  21. 22/05 12:02

    TripAdvisor: Οι ταξιδιώτες αποθεώνουν την Ακρόπολη- Στα 16 top μνημεία του 2018

  22. 22/05 12:00

    Βρετανικός τουρισμός: 1 στους 10 κάνει κράτηση τελευταίας στιγμής

  23. 22/05 11:43

    TUI: Άνοιξαν οι κρατήσεις για πακέτα διακοπών στην Ελλάδα το 2019

  24. 22/05 11:42

    Η τεχνολογία δημιουργεί εμπειρίες στον τουρισμό

  25. 22/05 11:30

    Ποια ελληνικά ξενοδοχεία κερδίζουν το ενδιαφέρον των Γερμανών τουριστών το Μάιο

  26. 22/05 11:27

    Ρωσικός τουρισμός: Η Ελλάδα πέμπτος προορισμός παραλίας με το καλύτερο value

  27. 22/05 11:20

    MarBella Nido Suite Hotel & Villas: Στα 20 νέα καλύτερα ξενοδοχεία της Ευρώπης

  28. 22/05 10:48

    +12,8% οι αφίξεις, +28,2% οι ταξιδιωτικές εισπράξεις τον Μάρτιο

  29. 22/05 10:33

    Ως Grand Hyatt θα ανοίξει το πρώην ξενοδοχείο Ledra Hotel

  30. 22/05 10:04

    Οι χρήστες άνω των 55 ετών γίνονται όλο και πιο “ψηφιακοί”

  31. 22/05 09:19

    Άδειες για εργασίες σε 2 ξενοδοχεία στην Αλεξανδρούπολη και Κρήτη

  32. 22/05 09:18

    Δήμος Κω: Διαγωνισμός για παραγωγή βίντεο εικονικής πραγματικότητας

  33. 22/05 09:16

    Εκδήλωση στον Πηνειό για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος

  34. 22/05 09:10

    Aγώνας Δρόμου στον Ψηλορείτη

  35. 22/05 09:00

    Άδεια για μπαρ στο πρώην Kahlua επί της οδού Αμερικής

  36. 21/05 19:42

    Ενθουσιασμένοι από την Κρήτη οι Ιταλοί δημοσιογράφοι

  37. 21/05 19:30

    Τουρισμός πολυτελείας: Πώς οι επιχειρήσεις θα προσεγγίσουν την αγορά

  38. 21/05 19:26

    Μεγάλη συμμετοχή στο Σχολείο Τουρισμού OnTour στη Σκιάθο

  39. 21/05 18:28

    Στην Εθνική Παγναία το Lazart Hotel στη Θεσσαλονίκη έναντι 7 εκατ. ευρώ

  40. 21/05 13:27

    IMEX 2018: Εδραιώνεται ο συνεδριακός τουρισμός στην Ελλάδα

  41. 21/05 13:23

    Δήμος Θήρας: Προσλήψεις 8 ναυαγοσωστών

  42. 21/05 13:20

    Πως φέρνουμε επισκέπτες στο Site μας;

  43. 21/05 13:08

    Εντυπωσιακό σεληνιακό τοπίο στη Χίο

  44. 21/05 13:04

    Το τηλεοπτικό δίκτυο France2 στην Ύδρα

  45. 21/05 12:58

    Αναλυτικά οι υποχρεώσεις των επιχειρήσεων στην προστασία δεδομένων

  46. 21/05 12:26

    9 καινοτομίες στα ταξίδια που σας πηγαίνουν στον παράδεισο (ή στην κόλαση)

  47. 21/05 11:09

    Η ΕΞ Θεσσαλονίκης καταδικάζει την επίθεση κατά του Γ. Μπουτάρη

  48. 21/05 10:12

    Προβολή της Λέσβου μέσω της Germania

  49. 21/05 09:46

    Έρχονται νέες επιβαρύνσεις στα ξενοδοχεία

  50. 21/05 09:42

    Ο γαμήλιος τουρισμός στη Σαντορίνη: Προβολή μέσα από ξένη τηλεοπτική σειρά

  51. 21/05 09:35

    Περιφέρεια Κρήτης: Aποφάσεις για ΜΠΕ 4 ξενοδοχείων

  52. 21/05 09:34

    Περιφέρεια Δ. Ελλάδας: Πρόσκληση ενδιαφέροντος για τη διοργάνωση συνεδρίου

  53. 21/05 09:27

    Δήμος Καρπενησίου: Διαγωνισμοί για εκμίσθωση 2 ακινήτων με χρήση καταλύματος

  54. 21/05 00:42

    Τελευταία σεζόν χωρίς τα υδροπλάνα...

  55. 20/05 12:31

    Στην τελική ευθεία μπήκε η μαρίνα Χίου

  56. 20/05 12:08

    Ryanair: Πτήσεις Αθήνα- Ηράκλειο από τις 15 Ιουνίου

  57. 20/05 11:58

    Νέα τουριστική διαδρομή στην Αρχαία Ολυμπία

  58. 20/05 11:55

    Προσβάσιμοι Θαλάσσιοι Προορισμοί στους Δήμους Ερέτριας, Σικυωνιών και Κέας

  59. 20/05 11:48

    To Καζάνι στη Φωτάδα και η Γιορτή Μελιού στη Λάρισα

  60. 19/05 11:43

    Βανδαλιστική επίθεση στο Κέντρο Τουριστικής Πληροφόρησης Βόλου

  61. 19/05 11:27

    Ομοσπονδία Στερεάς Ελλάδας Rooms & Apartments: Επιτήδειοι προμηθεύουν παράνομους τιμοκατάλογους πόρτας

  62. 19/05 11:23

    H Περιφέρεια Ν. Αιγαίου διεθνής επιχειρηματικός, τουριστικός και πολιτιστικός προορισμός

  63. 19/05 11:21

    Παλαιά ελαιοτριβεία στο Μεγανήσι μετατρέπονται σε χώρους πολιτισμού

  64. 19/05 11:14

    Ε.Κουντουρά: Προτεραιότητα το άνοιγμα της κινεζικής αγοράς

  65. 18/05 17:16

    Laudamotion: Ακυρώνονται τα δρομολόγια από Ζυρίχη προς Κέρκυρα, Ηράκλειο και Ρόδο

  66. 18/05 16:47

    Το Instagram αναλαμβάνει ενεργό ρόλο στις απευθείας κρατήσεις και πωλήσεις τουριστικών επιχειρήσεων

  67. 18/05 16:04

    Ε. Κουντουρά: Συναντήσεις στη Σαγκάη για προώθηση του ελληνικού τουρισμού

  68. 18/05 15:55

    Mνημόνιο συνεργασίας για έργα αναβάθμισης στο αεροδρόμιο Χίου

  69. 18/05 15:15

    Διεθνής διαγωνισμός για νέες υπηρεσίες διαστημικής τεχνολογίας στην Αθήνα

  70. 18/05 14:43

    Συλλυπητήρια μηνύματα για την απώλεια του Θ. Βασιλάκη από ΔΑΑ, ΣΤΕΕΑΕ, Ellinair και ΣΕΤΚΕ

  71. 18/05 14:19

    Η Κύθνος δημιουργεί νέα τουριστικά προϊόντα (video)

  72. 18/05 14:17

    Η Ρόδος μέσα από το φακό της τηλεόρασης του Ισραήλ

  73. 18/05 13:34

    Windrose: Νέα σύνδεση Κίεβο-Πάτρα

  74. 18/05 13:28

    Η Μαγιόρκα κήρυξε πόλεμο κατά των μεθυσμένων Βρετανών τουριστών

  75. 18/05 12:28

    TUI Fly: 100 πτήσεις προς Κρήτη το 2019

  76. 18/05 12:27

    Συλλυπητήριο μήνυμα του ΣΕΤΕ για τον θάνατο του Θεόδωρου Βασιλάκη

  77. 18/05 12:25

    Μέτρα για την υδροδότηση της Τήνου

  78. 18/05 12:10

    Διεθνής Ημέρα Μουσείων 2018: Όλο το πρόγραμμα εκδηλώσεων

  79. 18/05 11:29

    TUI: Πιο στοχευμένα τα κόνσεπτ των ξενοδοχείων Robinson Club από το 2019

  80. 18/05 10:49

    World Travel Awards 2018: Στο Ζάππειο το ευρωπαϊκό γκαλά- Ψηφίστε Αθήνα!

  81. 18/05 10:44

    Thomas Cook: Το ξενοδοχείο είναι πιο σημαντικό από τον προορισμό

  82. 18/05 10:16

    Ξένοι δημοσιογράφοι στη Χαλκιδική

  83. 18/05 10:02

    Ιταλοί δημοσιογράφοι στο χωριό του Κρητικού Πάπα της Ρώμης

  84. 18/05 09:56

    Εγκαίνια του Dolce Attica Riviera με ένα φαντασμαγορικό opening party

  85. 18/05 09:45

    Άδεια για 5άστερο ξενοδοχείο με καταφύγιο τουριστικών σκαφών στην Κρήτη

  86. 18/05 09:43

    Νέο Υδατοδρόμιο στην Αρτα

  87. 18/05 09:40

    Διαγωνισμός 1,2 εκατ.ευρώ για σίτιση στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου

  88. 18/05 09:38

    Η Χίος στο Eyefor Travel Europe 2018

  89. 18/05 09:36

    Δήμος Αρταίων: Διαγωνισμός για την ετήσια τουριστική προβολή

  90. 18/05 09:27

    Θεματικές μορφές τουρισμού vs εποχικότητα- Γράφει ο κ.Νότης Μαρτάκης (*)

  91. 17/05 21:02

    Πέθανε ο Θεόδωρος Βασιλάκης, ιδρυτής της Aegean Airlines και της AutoHellas (Hertz)

  92. 17/05 18:38

    ΕΣΠΑ: Νέες τουριστικές επενδύσεις 2,3 δισ. ευρώ

  93. 17/05 16:23

    Navarino Challenge με πάνω από 20 δραστηριότητες και 12 Ολυμπιακά αθλήματα

  94. 17/05 15:25

    Δεύτερο Ελληνικό Φεστιβάλ στο Ντίσελντορφ

  95. 17/05 15:21

    Πρόταση για αξιοποίηση του Ξενία της Χίου

  96. 17/05 15:07

    TripAdvisor: Οι 10 δημοφιλέστερες γαστρονομικές εμπειρίες στον κόσμο

  97. 17/05 14:47

    Κυπριακός τουρισμός: Ρεκόρ αφίξεων τον Απρίλιο

  98. 17/05 14:14

    Hellas House: Ελληνικό πολιτιστικό κέντρο στη Σαγκάη- εγκαίνια από την Ε.Κουντουρά

  99. 17/05 14:13

    Γερμανοί δημοσιογράφοι στην Κεφαλονιά

  100. 17/05 13:47

    Ενημέρωση για τη χρήση των προσωπικών δεδομένων