Μπορεί ακόμη να σωθεί η παγκοσμιοποίηση;
Ημιαγωγοί σε ανεπάρκεια, πόλεμος στην Ουκρανία, λοκντάουν στην Κίνα. Η παγκόσμια οικονομία αγκομαχά, ο εφοδιασμός καθυστερεί. Ήρθε η ώρα των τοπικών παραγωγών; Διαβάστε την απάντηση στο ενδιαφέρον ρεπορτάζ της DW...
Όταν υψηλόβαθμοι πολιτικοί νιώθουν την ανάγκη να υπερασπιστούν τις ελεύθερες και ανοιχτές αγορές, τότε η παγκοσμιοποίηση πρέπει να βρίσκεται σε κακή κατάσταση. Λόγω των προβλημάτων με τις παραδόσεις από την Ασία και του πολέμου στην Ουκρανία, η πολιτική και οικονομική ελίτ θέτει και πάλι επί τάπητος τους κινδύνους που φέρνει η υπερβολική εξάρτηση από ορισμένους προμηθευτές. Στην αρχή ήταν εξαιρετικά δύσκολο να βρεθούν ηλεκτρονικά τσιπς. Τώρα οι τιμές ενέργειας έχουν εκτοξευτεί στα ύψη και επίκειται επισιτιστική κρίση. Στη συνάντηση του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ στο Νταβός κορυφαίοι πολιτικοί, όπως ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ, δεν έχουν καμιά αμφιβολία, ότι απομάκρυνση από την παγκοσμιοποίηση δεν θα έλυνε τα προβλήματα. «Αλλά οι κανόνες πρέπει να αλλάξουν και να γίνουν πιο ανθεκτικοί» υποστηρίζει ο πολιτικός από το κόμμα των Πρασίνων.
Η ευρωπαϊκή οικονομία έχασε ένα χρόνο
Η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία επιδείνωσε ραγδαία προβλήματα που ήταν εμφανή τα τελευταία χρόνια. Η γερμανική βιομηχανία έχει έλλειψη από εξαρτήματα που έρχονται από την ανατολική Ευρώπη και ο τρόπος διαχείρισης της πανδημίας από την κινεζική ηγεσία έχει βαριές επιπτώσεις. Δεν είναι λοιπόν απορίας άξιο που οι εταιρείες αναρωτιούνται, αν η κατάσταση θα συνεχιστεί ως έχει. «Θα είναι ο κόσμος ο ίδιος για την οικονομία; Στον ενεργειακό τομέα σίγουρα όχι» λέει ο Ζαν Μαρκ Ολανιέ, επικεφαλής Ευρώπης του συμβουλευτικού κολοσσού Accenture. «Αλλά ακόμη και στον τομέα τροφίμων, με όλα όσα έρχονται τους επόμενους μήνες, κανείς δεν πιστεύει ότι θα επιστρέψει η κατάσταση όπως ήταν. Η ευρωπαϊκή οικονομία έχασε τουλάχιστον ένα χρόνο, ως αποτέλεσμα του πολέμου. Λόγω του λοκντάουν και της έλλειψης βιομηχανικής παραγωγής κατευθύνεται προς τα εμάς τους επόμενους 6 έως 9 μήνες ένα τεράστιο πρόβλημα από την Κίνα» επισημαίνει ο Ολανιέ.
«Για να είμαστε ειλικρινείς η κατάσταση με το λοκντάουν στην Κίνα είναι αυτήν τη στιγμή η μεγαλύτερη πρόκληση, επειδή έχει τεράστιο αντίκτυπο στις μεταφορές» υποστηρίζει η Αντρέα Φούντερ, επικεφαλής αγορών στη σουηδική εταιρεία κατασκευής φορτηγών και μηχανημάτων Volvo. «Κι αυτό σε ένα σύστημα άκρως εύθραυστο, που έχει ως αποτέλεσμα να φτάνει σε μας κάθε διαταραχή. Στο παρελθόν υπήρχε η βεβαιότητα των αποθεμάτων στις αποθήκες, αλλά σήμερα δεν υπάρχει».
Και στην Volvo λείπουν τσιπ για την κατασκευή φορτηγών. Για την Φούντερ, που εργάζεται επί 30 χρόνια στον κλάδο, η κατάσταση είναι σαν ένα είδος ιστορικής κρίσης στον τομέα των παραδόσεων. «Ελπίζω πραγματικά να μην είναι αυτή η νέα φυσιολογική κατάσταση», λέει. Στη Γερμανία η εταιρεία της διατηρεί μονάδα παραγωγής μηχανήματων στο Χάμελιν της Κάτω Σαξονίας και κοντά στη Τρίερ.
«Αυτή τη στιγμή η κατάσταση εξακολουθεί να είναι υπό έλεγχο», λέει ο επικεφαλής της Volkswagen, Χέρμπερτ Ντις σε συνέντευξή του στο αμερικανικό επιχειρηματικό τηλεοπτικό δίκτυο CNBC. «Η ζήτηση από τους πελάτες είναι σε αξιοπρεπή επίπεδα και πολλοί τομείς στη Γερμανία εξακολουθούν να έχουν πολλές παραγγελίες, πρέπει πρώτα να χωνέψουμε αυτό που συμβαίνει αυτή τη στιγμή με τον πόλεμο και με τις αλυσίδες εφοδιασμού», λέει το νούμερο ένα της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας της Ευρώπης. Ωστόσο, τα προβλήματα θα μπορούσαν επίσης να οδηγήσουν στην αναδιάρθρωση της οικονομίας προς την ψηφιοποίηση και την κλιματική αλλαγή.
Άρα προς τα πού πάει το ταξίδι; Περισσότερη παραγωγή στον τόπο αγοράς και λιγότερο παγκόσμιο εμπόριο; Η Κριστίνα Ρααμπ, επικεφαλής της Accenture για τη Γερμανία, την Αυστρία και την Ελβετία, βλέπει, τουλάχιστον στα υψηλά κλιμάκια, να γίνονται σκέψεις προς αυτή την κατεύθυνση. «Στις επιχειρήσεις οι συζητήσεις για τις αλυσίδες εφοδιασμού έχουν εντελώς αλλάξει, επειδή κανείς δεν υποθέτει ότι θα επιστρέψουμε σε κάποιο είδος κατάστασης όπως πριν από τον κορωνοϊό», λέει. «Μεσοπρόθεσμα, πολλές εταιρείες εξετάζουν εάν δεν θα έπρεπε να δημιουργήσουν περιφερειακές αλυσίδες εφοδιασμού και περιφερειακή παραγωγή, η οποία μπορεί να είναι πιο σταθερή σε κρίσεις, ως έναν άσσο στο μανίκι τους», λέει η ειδικός. «Για να είμαστε ανταγωνιστικοί πρέπει φυσικά να επενδύσουμε πολλά στον αυτοματισμό. Αυτό είναι ούτως ή άλλως απαραίτητο δεδομένης της έλλειψης ανθρώπινου δυναμικού».
Η Κριστίνα Ρααμπ επισημαίνει ότι ένας από τους λόγους που οι επικεφαλής των εταιρειών σκέφτονται όλο και περισσότερο την τοπική παραγωγή για τοπικές αγορές, είναι ότι οι αλυσίδες εφοδιασμού για μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων είναι αργές, όπως βλέπει κανείς να συμβαίνει σήμερα. Κάτι άλλο που εξετάζουν οι εταιρείες είναι πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί η έλλειψη πρώτων υλών. «Εκεί ακριβώς μπαίνει η λεγόμενη κυκλική οικονομία. Όταν οι πρώτες ύλες είναι σπάνιες, είναι καλύτερα να κρατάμε τον κύκλο μέσω της ανακύκλωσης και των νέων χρήσεων». Η μάνατζερ της Volvo Αντρέα Φούντερ βλέπει την συγκέντρωση του κλάδου στην Ασία ως πρόβλημα ειδικά με τους ημιαγωγούς. «Πρέπει να μάθουμε να αποτρέπουμε μονοπωλιακές κεντρικές δομές για ορισμένες βασικές τεχνολογίες», λέει μετά λόγου γνώσης.
"Να επενδύσουμε στον αυτοματισμό"
Με τον ίδιο ακριβώς τρόπο το βλέπει και ο επικεφαλής της αμερικανικής εταιρείας ημιαγωγών Intel Πατ Γκέλζινγκερ. «Οι δυτικές οικονομίες θα πρέπει να είναι σε θέση να εξασφαλίσουν και πάλι τον εφοδιασμό τους και αυτό ισχύει για τον κλάδο των τσιπ». Ο αμερικανικός επιχειρηματικός κολοσσός κατασκευάζει ημιαγωγούς στα δικά του εργοστάσια και όχι μόνο μόνο στην Ασία, όπως πολλοί άλλοι στη βιομηχανία. Με κρατική χρηματοδότηση ο όμιλος θέλει να επενδύσει πολλά δισεκατομμύρια σε νέες μονάδες στο Μαγδεμβούργο της Γερμανίας. Αντί να έρχονται, όπως τώρα, κυρίως από την Ασία, τα τσιπ θα προέρχονται στο μέλλον κατά το ήμισυ από δυτικές χώρες. «Δεν είναι η λύση» αντιτείνει η Φούντερ, «γιατί θα είχε ανεπιθύμητες επιπτώσεις στις αναδυόμενες και αναπτυσσόμενες χώρες. Η Ευρώπη δεν έχει ούτως ή άλλως σχεδόν καθόλου πρώτες ύλες, επομένως εξαρτάται από προμηθευτές. Η οικονομία πρέπει να βελτιωθεί, μεταξύ άλλων με την ανακύκλωση και την επαναχρησιμοποίηση υλικών».
09/09 16:00
Γερμανία | Ο υπερτουρισμός θα επηρεάζει τις κρατήσεις, εκτιμούν 2 στους 3 ταξιδιωτικοί πράκτορες
09/09 15:07
CNT: Η Αθήνα στα 41 καλύτερα city break στην Ευρώπη για το 2024
09/09 14:46
09/09 14:34
Ρόδος | Πλατινένια πλακέτα σε ζευγάρι Βρετανών τουριστών - επισκέφτηκε το νησί πάνω από 100 φορές
09/09 14:00
Έρευνα: 9 στους 10 ταξιδιώτες που έχουν μείνει σε βραχυχρόνια μίσθωση, θα την προτιμούσαν ξανά
09/09 13:37
Συνάντηση Όλ. Κεφαλογιάννη με τον Υπουργό Οικονομίας των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων
09/09 13:29
09/09 13:19
American Airlines: Τα τρία δρομολόγια προς Αθήνα το καλοκαίρι του 2025
09/09 12:25
09/09 12:10
100 νέα ξενοδοχεία θα ανοίξουν στην Τουρκία μέσα στην ερχόμενη διετία
09/09 11:27
Emirates | Open Day πρόσληψης νέων μελών για το πλήρωμα καμπίνας στην Ελλάδα
09/09 11:26
Emirates: Open Day πρόσληψης νέων μελών για το πλήρωμα καμπίνας στην Ελλάδα
09/09 06:42
09/09 06:41
Απογειώθηκε ο τουρισμός της Αλβανίας - Επέκταση του αεροδρομίου των Τιράνων
09/09 06:39
Σύναψη Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ των δήμων Πειραιά και Denpasar της Ινδονησίας
09/09 06:36
09/09 06:34
08/09 22:30
Προβολή της Πιερίας στις Κάτω Χώρες | φιλοξενία Ολλανδών δημοσιογράφων από τον ΠΟΤΑΠ
08/09 22:22
Όλγα Κεφαλογιάννη στη ΔΕΘ | Δημιουργούμε τις συνθήκες για ένα νέο κύκλο τουριστικής ανάπτυξης
08/09 13:13
08/09 07:56
08/09 07:50
08/09 06:06
Στις 21 Σεπτεμβρίου η αναπαράσταση των εκρήξεων του Ηφαιστείου της Σαντορίνης
07/09 10:48
CLIA | Κρουαζιέρα: συνεχής πρόοδος προς τους στόχους περιβαλλοντικής βιωσιμότητας
07/09 10:39
07/09 10:36
06/09 16:19
06/09 16:01
Μελέτη | Διατομεακές συνεργασίες ψηφιακού τουρισμού στην Πελοπόννησο
06/09 15:56
ΞΕΕ: Πρεμιέρα για τον 7ο κύκλο επιτάχυνσης του CapsuleT | Oι 10 νέες startup ομάδες
06/09 15:50
06/09 13:54
06/09 13:35
National Geographic | H Μήλος ιδανικός προορισμός για αυθεντική ελληνική νησιωτική εμπειρία
06/09 13:31
Διαδικτυακή προβολή για την ενίσχυση της εμπορικής κίνησης στην αγορά της Θεσσαλονίκης
06/09 13:24
Εγκρίθηκε η δυνατότητα πόντισης τεχνητών υφάλων για εμπλουτισμό καταδυτικού πάρκου
06/09 13:21
TOPOSOPHY | Nέα συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ταξιδιών (ETC) για τη Διαχείριση Κρίσεων
06/09 12:53
Ελληνικός τουρισμός: 8% πάνω από πέρυσι οι πτήσεις στην Ελλάδα την τελευταία εβδομάδα του Αυγούστου
06/09 11:24
FEDHATTA: Συνάντηση με τον Γενικό Γραμματέα του ΕΟΤ – Ενημέρωση για θέματα κοινού ενδιαφέροντος
06/09 11:23
TUI: Σχέδια για ενίσχυση του τουρισμού στην Τουρκία καθόλη τη διάρκεια του χρόνου
06/09 11:00
ΟΠΕΚΑ: Διανομή των αδιάθετων δελτίων Κοινωνικού και Ιαματικού Τουρισμού, Εκδρομών και Θεάτρου
06/09 10:45
254.213 Τούρκοι επισκέφθηκαν τα νησιά του Β. Αιγαίου μέχρι τον Αύγουστο
06/09 10:39
Θετική γνωμοδότηση υπό όρους για δύο μεγάλες ξενοδοχειακές επενδύσεις στην Κρήτη
06/09 10:04
Παγκόσμιος τουρισμός | WTTC: Πρώτη δύναμη οι ΗΠΑ - Εκτόξευση Κίνας και Ινδίας την επόμενη 10ετία
06/09 06:30
Υπ. Τουρισμού | Ποιοι είναι οι 4 προσωρινοί ανάδοχοι για υπηρεσίες Συμβούλου Διαχείρισης Προορισμών
06/09 06:26
Τα έργα στην έκταση της ΔΕΘ-HELEXPO και η Τεχνική Βοήθεια από το Πράσινο Ταμείο
06/09 06:22
06/09 06:20
Συναντήσεις για τον τουρισμό στη Κωνσταντινούπολη από το Δήμαρχο Θεσσαλονίκης
06/09 06:16
Η ελληνική παράσταση «Women of Passion, Women of Greece» σε 4 πόλεις της Κίνας
06/09 06:13
05/09 19:04
Αεροδρόμιο Αθήνας | Απογειώθηκε η επιβατική κίνηση τον Αύγουστο και το 8μηνο
05/09 18:00
05/09 17:36
American Airlines | Nέο δρομολόγιο Αθήνα - Charlotte Β. Καρολίνας το 2025
05/09 16:42
Ευρωπαϊκός τουρισμός: Πάνω από το 50% των online κρατήσεων στα ανεξάρτητα ξενοδοχεία είναι απευθείας
05/09 16:18
Η προκήρυξη για την εισαγωγή σπουδαστών στις Σχολές Ξεναγών Αθήνας, Θεσσαλονίκης και Ρόδου
05/09 16:14
05/09 16:12
Ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας ανέθεσε τις υπηρεσίες Τουριστικού Συμβούλου στη Μάγια Τσόκλη
05/09 15:21
05/09 14:22
airBaltic: Δύο νέα δρομολόγια προς Μύκονο και Ρόδο το καλοκαίρι του 2025
05/09 14:01
Δεύτερη στην Ευρώπη σε καθυστερήσεις πτήσεων η Ελλάδα το καλοκαίρι του 2024
05/09 13:31
Ιφιγένεια η εν Αυλίδι του Ευριπίδη Timofei Kulyabin | 9 & 10 Σεπτεμβρίου στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού
05/09 12:29
Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας: Πιλοτική εφαρμογή σε εστίαση και τουρισμό εντός του Σεπτεμβρίου
05/09 12:12
05/09 12:04
Γερμανία: Αναβρασμός για τους φόρους στις αερομεταφορές - «Έχουμε μείνει πίσω μια 10ετία»
05/09 11:40
05/09 11:40
05/09 11:32
05/09 11:18
TUI Αυστρίας: Ηγέτιδα της σεζόν του 2024 η Ελλάδα - «Δεν έχουμε ξαναδεί τέτοιους αριθμούς»
05/09 11:14
Περιμένουμε ριζική αντιμετώπιση του προβλήματος των βραχυχρόνιων μισθώσεων
05/09 11:09
05/09 11:00
Σουηδία: Τέλος στον «άδικο» και «επιβλαβή» φόρο πτήσεων – Στόχος να αυξηθούν οι πτήσεις
05/09 11:00
ΥΠΑ: 495 νέα συστήματα επικοινωνιών VHF στους σταθμούς αεροναυτιλίας και στα αεροδρόμια
05/09 10:23
05/09 07:40
Κάρπαθος: Επισκέψεις δημοσιογράφων μέσα στον Σεπτέμβριο για τουριστική προβολή
05/09 07:34
ΕΟΤ: 100.000 ευρώ για τουριστική προβολή μέσω του Ράλλυ Ακρόπολις
05/09 07:31
05/09 07:29
05/09 07:24
04/09 18:56
04/09 17:47
04/09 17:46
Ήρθαν οι Generation-cations: Η νέα τάση στα ταξίδια δίνει προτεραιότητα στους οικογενειακούς δεσμούς
04/09 17:17
Συνάντηση ΣΕΤΕ με τον Υπουργό Εσωτερικών - στο επίκεντρο η ανταποδοτικότητα των τελών και οι DMOs
04/09 17:00
04/09 16:58
04/09 16:35
Αναδιαμορφώνεται η είσοδος στον αρχαιολογικό χώρο της Κνωσού
04/09 15:38
Expedia: Αυτοί είναι οι αδικημένοι στα ταξίδια – Τι χρειάζεται να γνωρίζουν οι επιχειρήσεις
04/09 15:23
Lufthansa | Πιλοτικό πρόγραμμα για την επαναφορά δωρεάν ποτών σε πτήσεις μικρών αποστάσεων
04/09 15:16
04/09 14:27
Ο Δ. Φραγκάκης αναλαμβάνει την προεδρία του αναπτυξιακού οργανισμού της Περιφέρειας Αττικής
04/09 13:57
Πρόστιμα 8,5 εκατ. ευρώ σε παραλίες για παραβάσεις - οι τρεις περιοχές, με τα υψηλότερα πρόστιμα
04/09 11:42
Τουρισμός: Από πλούσιους ταξιδιώτες οι μισές δαπάνες στην αγορά τουρ και δραστηριοτήτων
04/09 11:10
04/09 10:35
Ελληνικός Τουρισμός | Έκθεση Mabrian- Mindhaus: Οι αναδυόμενοι προορισμοί πρωτοστατούν στην ανάπτυξη
04/09 06:57
04/09 06:12
Η πρόσβαση στα φαράγγια Κοτσιφού και Κουρταλιώτη στο Ρέθυμνο
04/09 06:01
04/09 05:02
03/09 20:15
Κοινωνικός τουρισμός | 40.000 έκαναν διακοπές τον Αύγουστο με voucher της ΔΥΠΑ
03/09 19:11
Νομοσχέδιο | Τέλος παρεπιδημούντων σε όλο το φάσμα διαμονής, καταστήματα και ιαματικές πηγές
03/09 18:17
Η Όλγα Κεφαλογιάννη στο Δ.Σ. του ΣΕΤΕ | Έρχονται μέτρα για την κρουαζιέρα και τη βραχυχρόνια μίσθωση
03/09 17:16
Διαγωνισμός για τη μίσθωση ακινήτου με δυνατότητα χρήσης ξενοδοχείου στο κέντρο της Αθήνας
03/09 15:43
Όλγα Κεφαλογιάννη στη ΔΕΘ | Δημιουργούμε τις συνθήκες για ένα νέο κύκλο τουριστικής ανάπτυξης
Απογειώθηκε ο τουρισμός της Αλβανίας - Επέκταση του αεροδρομίου των Τιράνων
Προβολή της Πιερίας στις Κάτω Χώρες | φιλοξενία Ολλανδών δημοσιογράφων από τον ΠΟΤΑΠ
American Airlines: Τα τρία δρομολόγια προς Αθήνα το καλοκαίρι του 2025
Σύναψη Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ των δήμων Πειραιά και Denpasar της Ινδονησίας
Έρευνα: 9 στους 10 ταξιδιώτες που έχουν μείνει σε βραχυχρόνια μίσθωση, θα την προτιμούσαν ξανά
100 νέα ξενοδοχεία θα ανοίξουν στην Τουρκία μέσα στην ερχόμενη διετία
Emirates | Open Day πρόσληψης νέων μελών για το πλήρωμα καμπίνας στην Ελλάδα
Emirates: Open Day πρόσληψης νέων μελών για το πλήρωμα καμπίνας στην Ελλάδα
Στις 21 Σεπτεμβρίου η αναπαράσταση των εκρήξεων του Ηφαιστείου της Σαντορίνης
Ρόδος | Πλατινένια πλακέτα σε ζευγάρι Βρετανών τουριστών - επισκέφτηκε το νησί πάνω από 100 φορές
Συνάντηση Όλ. Κεφαλογιάννη με τον Υπουργό Οικονομίας των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων
Γερμανία | Ο υπερτουρισμός θα επηρεάζει τις κρατήσεις, εκτιμούν 2 στους 3 ταξιδιωτικοί πράκτορες
CNT: Η Αθήνα στα 41 καλύτερα city break στην Ευρώπη για το 2024
( 0 )