Μπορεί ακόμη να σωθεί η παγκοσμιοποίηση;

Ημιαγωγοί σε ανεπάρκεια, πόλεμος στην Ουκρανία, λοκντάουν στην Κίνα. Η παγκόσμια οικονομία αγκομαχά, ο εφοδιασμός καθυστερεί. Ήρθε η ώρα των τοπικών παραγωγών; Διαβάστε την απάντηση στο ενδιαφέρον ρεπορτάζ της DW...
Όταν υψηλόβαθμοι πολιτικοί νιώθουν την ανάγκη να υπερασπιστούν τις ελεύθερες και ανοιχτές αγορές, τότε η παγκοσμιοποίηση πρέπει να βρίσκεται σε κακή κατάσταση. Λόγω των προβλημάτων με τις παραδόσεις από την Ασία και του πολέμου στην Ουκρανία, η πολιτική και οικονομική ελίτ θέτει και πάλι επί τάπητος τους κινδύνους που φέρνει η υπερβολική εξάρτηση από ορισμένους προμηθευτές. Στην αρχή ήταν εξαιρετικά δύσκολο να βρεθούν ηλεκτρονικά τσιπς. Τώρα οι τιμές ενέργειας έχουν εκτοξευτεί στα ύψη και επίκειται επισιτιστική κρίση. Στη συνάντηση του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ στο Νταβός κορυφαίοι πολιτικοί, όπως ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ, δεν έχουν καμιά αμφιβολία, ότι απομάκρυνση από την παγκοσμιοποίηση δεν θα έλυνε τα προβλήματα. «Αλλά οι κανόνες πρέπει να αλλάξουν και να γίνουν πιο ανθεκτικοί» υποστηρίζει ο πολιτικός από το κόμμα των Πρασίνων.
Η ευρωπαϊκή οικονομία έχασε ένα χρόνο
Η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία επιδείνωσε ραγδαία προβλήματα που ήταν εμφανή τα τελευταία χρόνια. Η γερμανική βιομηχανία έχει έλλειψη από εξαρτήματα που έρχονται από την ανατολική Ευρώπη και ο τρόπος διαχείρισης της πανδημίας από την κινεζική ηγεσία έχει βαριές επιπτώσεις. Δεν είναι λοιπόν απορίας άξιο που οι εταιρείες αναρωτιούνται, αν η κατάσταση θα συνεχιστεί ως έχει. «Θα είναι ο κόσμος ο ίδιος για την οικονομία; Στον ενεργειακό τομέα σίγουρα όχι» λέει ο Ζαν Μαρκ Ολανιέ, επικεφαλής Ευρώπης του συμβουλευτικού κολοσσού Accenture. «Αλλά ακόμη και στον τομέα τροφίμων, με όλα όσα έρχονται τους επόμενους μήνες, κανείς δεν πιστεύει ότι θα επιστρέψει η κατάσταση όπως ήταν. Η ευρωπαϊκή οικονομία έχασε τουλάχιστον ένα χρόνο, ως αποτέλεσμα του πολέμου. Λόγω του λοκντάουν και της έλλειψης βιομηχανικής παραγωγής κατευθύνεται προς τα εμάς τους επόμενους 6 έως 9 μήνες ένα τεράστιο πρόβλημα από την Κίνα» επισημαίνει ο Ολανιέ.
«Για να είμαστε ειλικρινείς η κατάσταση με το λοκντάουν στην Κίνα είναι αυτήν τη στιγμή η μεγαλύτερη πρόκληση, επειδή έχει τεράστιο αντίκτυπο στις μεταφορές» υποστηρίζει η Αντρέα Φούντερ, επικεφαλής αγορών στη σουηδική εταιρεία κατασκευής φορτηγών και μηχανημάτων Volvo. «Κι αυτό σε ένα σύστημα άκρως εύθραυστο, που έχει ως αποτέλεσμα να φτάνει σε μας κάθε διαταραχή. Στο παρελθόν υπήρχε η βεβαιότητα των αποθεμάτων στις αποθήκες, αλλά σήμερα δεν υπάρχει».
Και στην Volvo λείπουν τσιπ για την κατασκευή φορτηγών. Για την Φούντερ, που εργάζεται επί 30 χρόνια στον κλάδο, η κατάσταση είναι σαν ένα είδος ιστορικής κρίσης στον τομέα των παραδόσεων. «Ελπίζω πραγματικά να μην είναι αυτή η νέα φυσιολογική κατάσταση», λέει. Στη Γερμανία η εταιρεία της διατηρεί μονάδα παραγωγής μηχανήματων στο Χάμελιν της Κάτω Σαξονίας και κοντά στη Τρίερ.
«Αυτή τη στιγμή η κατάσταση εξακολουθεί να είναι υπό έλεγχο», λέει ο επικεφαλής της Volkswagen, Χέρμπερτ Ντις σε συνέντευξή του στο αμερικανικό επιχειρηματικό τηλεοπτικό δίκτυο CNBC. «Η ζήτηση από τους πελάτες είναι σε αξιοπρεπή επίπεδα και πολλοί τομείς στη Γερμανία εξακολουθούν να έχουν πολλές παραγγελίες, πρέπει πρώτα να χωνέψουμε αυτό που συμβαίνει αυτή τη στιγμή με τον πόλεμο και με τις αλυσίδες εφοδιασμού», λέει το νούμερο ένα της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας της Ευρώπης. Ωστόσο, τα προβλήματα θα μπορούσαν επίσης να οδηγήσουν στην αναδιάρθρωση της οικονομίας προς την ψηφιοποίηση και την κλιματική αλλαγή.
Άρα προς τα πού πάει το ταξίδι; Περισσότερη παραγωγή στον τόπο αγοράς και λιγότερο παγκόσμιο εμπόριο; Η Κριστίνα Ρααμπ, επικεφαλής της Accenture για τη Γερμανία, την Αυστρία και την Ελβετία, βλέπει, τουλάχιστον στα υψηλά κλιμάκια, να γίνονται σκέψεις προς αυτή την κατεύθυνση. «Στις επιχειρήσεις οι συζητήσεις για τις αλυσίδες εφοδιασμού έχουν εντελώς αλλάξει, επειδή κανείς δεν υποθέτει ότι θα επιστρέψουμε σε κάποιο είδος κατάστασης όπως πριν από τον κορωνοϊό», λέει. «Μεσοπρόθεσμα, πολλές εταιρείες εξετάζουν εάν δεν θα έπρεπε να δημιουργήσουν περιφερειακές αλυσίδες εφοδιασμού και περιφερειακή παραγωγή, η οποία μπορεί να είναι πιο σταθερή σε κρίσεις, ως έναν άσσο στο μανίκι τους», λέει η ειδικός. «Για να είμαστε ανταγωνιστικοί πρέπει φυσικά να επενδύσουμε πολλά στον αυτοματισμό. Αυτό είναι ούτως ή άλλως απαραίτητο δεδομένης της έλλειψης ανθρώπινου δυναμικού».
Η Κριστίνα Ρααμπ επισημαίνει ότι ένας από τους λόγους που οι επικεφαλής των εταιρειών σκέφτονται όλο και περισσότερο την τοπική παραγωγή για τοπικές αγορές, είναι ότι οι αλυσίδες εφοδιασμού για μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων είναι αργές, όπως βλέπει κανείς να συμβαίνει σήμερα. Κάτι άλλο που εξετάζουν οι εταιρείες είναι πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί η έλλειψη πρώτων υλών. «Εκεί ακριβώς μπαίνει η λεγόμενη κυκλική οικονομία. Όταν οι πρώτες ύλες είναι σπάνιες, είναι καλύτερα να κρατάμε τον κύκλο μέσω της ανακύκλωσης και των νέων χρήσεων». Η μάνατζερ της Volvo Αντρέα Φούντερ βλέπει την συγκέντρωση του κλάδου στην Ασία ως πρόβλημα ειδικά με τους ημιαγωγούς. «Πρέπει να μάθουμε να αποτρέπουμε μονοπωλιακές κεντρικές δομές για ορισμένες βασικές τεχνολογίες», λέει μετά λόγου γνώσης.
"Να επενδύσουμε στον αυτοματισμό"
Με τον ίδιο ακριβώς τρόπο το βλέπει και ο επικεφαλής της αμερικανικής εταιρείας ημιαγωγών Intel Πατ Γκέλζινγκερ. «Οι δυτικές οικονομίες θα πρέπει να είναι σε θέση να εξασφαλίσουν και πάλι τον εφοδιασμό τους και αυτό ισχύει για τον κλάδο των τσιπ». Ο αμερικανικός επιχειρηματικός κολοσσός κατασκευάζει ημιαγωγούς στα δικά του εργοστάσια και όχι μόνο μόνο στην Ασία, όπως πολλοί άλλοι στη βιομηχανία. Με κρατική χρηματοδότηση ο όμιλος θέλει να επενδύσει πολλά δισεκατομμύρια σε νέες μονάδες στο Μαγδεμβούργο της Γερμανίας. Αντί να έρχονται, όπως τώρα, κυρίως από την Ασία, τα τσιπ θα προέρχονται στο μέλλον κατά το ήμισυ από δυτικές χώρες. «Δεν είναι η λύση» αντιτείνει η Φούντερ, «γιατί θα είχε ανεπιθύμητες επιπτώσεις στις αναδυόμενες και αναπτυσσόμενες χώρες. Η Ευρώπη δεν έχει ούτως ή άλλως σχεδόν καθόλου πρώτες ύλες, επομένως εξαρτάται από προμηθευτές. Η οικονομία πρέπει να βελτιωθεί, μεταξύ άλλων με την ανακύκλωση και την επαναχρησιμοποίηση υλικών».
25/06 12:26
25/06 11:40
25/06 11:30
25/06 11:28
Έρευνα GBTA | Δεν είναι μόνο ο κορωνοϊός που δυσκολεύει την ανάκαμψη των επαγγελματικών ταξιδιών
25/06 11:26
Βασίλης Κικίλιας: «Σχεδιάζουμε χειμερινή θρησκευτική κρουαζιέρα από τον Πειραιά στα Ιεροσόλυμα»
24/06 16:31
Νέες παρατάσεις αεροπορικών οδηγιών για απαγορεύσεις πτήσεων λόγω του πολέμου στην Ουκρανία
24/06 16:18
Ανακοινώσεις για τα τουριστικά λεωφορεία υποσχέθηκε ο υφυπουργός Μεταφορών κ. Μ. Παπαδόπουλος
24/06 16:08
24/06 15:19
Η Alva Yachts Ελλάς αποκλειστικός αντιπρόσωπος πωλήσεων για την Ελλάδα και την Κύπρο της Alva Yachts
24/06 14:33
24/06 13:26
24/06 12:39
Από ακύρωση σε ακύρωση οι ευρωπαϊκές πτήσεις λόγω απεργιών του προσωπικού
24/06 12:25
Αυξάνονται τα ποσά που δαπανούν οι ταξιδιώτες στα duty free σε σχέση με το 2019
24/06 12:07
24/06 11:46
Βρετανοί τουρίστες μηνύουν την TUI για γαστρικές διαταραχές σε ξενοδοχείο της Αιγύπτου
24/06 11:25
Ακρόπολη, καύσωνας και ξαφνικό κλείσιμο: Απαραίτητη η έγκαιρη ενημέρωση
24/06 11:21
ΕΟΤ: Η Πελοπόννησος στο επίκεντρο της 6ης Ψηφιακής Τουριστικής Συνάντησης Ελλάδας-Κύπρου
24/06 11:10
Καλοκαιρινά Ραντεβού στο Δήμο Χερσονήσου μέχρι τις 25 Σεπτεμβρίου
24/06 10:32
British Airways | Καλοκαιρινή απεργία στο Χίθροου ψήφισαν οι εργαζόμενοι
24/06 09:39
24/06 09:21
24/06 08:22
Επιχορηγήσεις για 2 νέες ξενοδοχειακές επενδύσεις σε Πήλιο και Σκιάθο
24/06 08:20
Ενισχύονται τα εγχώρια ταξίδια στην Ισπανία με προτίμηση για διαμονή σε ξενοδοχεία
24/06 08:17
24/06 08:10
24/06 07:26
EasyJet | Κίνδυνος για ακυρώσεις πτήσεων όλο το καλοκαίρι για Ελλάδα και άλλους προορισμούς
23/06 19:03
Στ. Βλαστός | Η ΕΤΑΔ έχει καταφέρει να δώσει λύσεις σε θέματα ακινήτων που λίμναζαν επί δεκαετίες
23/06 16:35
23/06 16:28
Β.Κικίλιας | Η Αίγινα εξελίσσεται σε δωδεκάμηνο τουριστικό προορισμό
23/06 15:29
23/06 14:11
23/06 13:32
23/06 12:55
Επιταχύνεται η διαδικασία έκδοσης visa των Ινδών για Ελλάδα – 4.000 visa μέχρι στιγμής
23/06 12:31
Σύγχρονα μέσα ασφαλείας στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης
23/06 12:20
Ν.Καπραβέλος | Η Όμικρον 5 είναι σχεδόν νέος ιός - μάσκα στους κλειστούς χώρους
23/06 12:19
ΓΣΕΕ: Σε επαγρύπνηση για καταγγελίες εργαζομένων για θερμική καταπόνηση
23/06 11:48
«Explore Your Happy Place» | Η νέα κοινή διαφημιστική καμπάνια από τον ΕΟΤ και την AEGEAN
23/06 11:30
Τουρνουά Τένις «ΦΗΜΗ – ΖΑΡΟΣ» με την στήριξη της Περιφέρειας Κρήτης
23/06 11:26
23/06 11:11
23/06 09:10
23/06 09:08
23/06 09:03
23/06 09:00
23/06 08:59
22/06 18:19
Γενική συνέλευση ΣΕΤΕ | Καθοριστική η τεχνολογία στην ενίσχυση του τουριστικού brand name της χώρας
22/06 18:08
22/06 16:38
22/06 16:17
Προβολή της Θεσσαλονίκης στη Γερμανία με ταξίδι εξοικείωσης πρακτόρων του RTK Group
22/06 15:42
Άνοιξε το πρώτο ξενοδοχείο στο metaverse, και ανήκει στην TUI!
22/06 14:26
Προς νέο ρεκόρ οι παγκόσμιες ξενοδοχειακές κρατήσεις το καλοκαίρι του 2022
22/06 13:56
Ο τουρισμός πρέπει να είναι ελκυστικός όχι μόνο στους επισκέπτες αλλά και στους εργαζομένους του
22/06 13:11
Αποδόθηκε στο κοινό το αποκατεστημένο αρχαίο θέατρο της Δωδώνης
22/06 13:11
Συνέλευση ΣΕΤΕ | Ανοιχτός διάλογος για μια νέα στρατηγική για την εργασία στον τουρισμό
22/06 13:02
Τραγικές εικόνες με θάλασσα από βαλίτσες στο αεροδρόμιο του Χίθροου το Σαββατοκύριακο
22/06 12:48
22/06 12:33
22/06 11:20
22/06 10:55
Μήλο επιλέγουν για τις διακοπές τους οι συντάκτες του Conde Nast Traveller
22/06 10:39
Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξεναγών| Ένσημα 3 χρόνων ακόμη δεν έχουν καταμετρηθεί!
22/06 10:21
22/06 09:56
22/06 09:44
Η Ryanair προσθέτει πτήσεις προς Ισπανία για επιβάτες, που πλήττονται από τις ακυρώσεις
22/06 08:05
Γερμανία: Aύξηση του κατώτατου ωρομισθίου στα 12 ευρώ την ώρα
22/06 07:13
Επιχορηγήσεις για 2 ξενοδοχειακές επενδύσεις σε Βόλο και Λάρισα
22/06 07:10
Η Ισπανία επιβάλει πρόστιμο 740 ευρώ στους τουρίστες που ουρούν στη θάλασσα
21/06 20:09
21/06 16:35
ΚΕΠΕ: Στο 4,3% ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης του ΑΕΠ το 2022 με ισχυρό μοχλό τον τουρισμό
21/06 15:40
21/06 14:29
Συνέργειες υπουργείων Πολιτισμού και Τουρισμού σε διεθνείς εκδηλώσεις
21/06 13:56
Σε διαβούλευση η ΜΠΕ της επένδυσης Λεπτού στα Χανιά, ύψους 300 εκατ. ευρώ
21/06 13:48
ΠΟΕΕ: Γενικώς υποχρεωτική η ΣΣΕ σε εστιατόρια, μπαρ, ταβέρνες
21/06 13:24
21/06 12:59
Βρετανικός τουρισμός | Ορατές οι πρώτες συνέπειες της ακρίβειας: Το 44% περιορίζει τις διακοπές
21/06 12:49
Συνεργασία ΕΛΙΤΟΥΡ και Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών για την προώθηση του Τουρισμού Υγείας
21/06 12:43
Διαγωνισμός για τη μίσθωση ακινήτου στο Ηράκλειο Κρήτης –περιοχή Λιοντάρια
21/06 12:24
Jet2.com/ Jet2CityBreaks: Περισσότερα city break στην Αθήνα το καλοκαίρι του 2023
21/06 11:54
Lufthansa: 700 ακυρώσεις πτήσεων τον Ιούλιο – "Αβέβαιος ο Αύγουστος"
21/06 11:31
H Περιφέρεια Αττικής σε δράση της ΕΕ για ανάπτυξη της τουριστικής επιχειρηματικότητας με την Κίνα
21/06 11:20
21/06 11:08
"Αρχιπέλαγος": Μέδουσες, χταπόδια, καρχαρίες και η άγνοια που εκπέμπει η θαλασσινή μας χώρα...
21/06 10:45
21/06 10:42
Καινοτόμα δράση αγροτουρισμού στον Έβρο εγκαινίασε η Άντζελα Γκερέκου
21/06 10:13
E.Ξ. Θεσσαλονίκης | Το νέο Δ.Σ.- επανεξελέγη πρόεδρος ο Ανδρέας Μανδρίνος
21/06 09:26
Αμερικανικός τουρισμός | Ανοίγει ο εμβολιασμός στα παιδιά, που θα αυξήσει τα οικογενειακά ταξίδια
21/06 08:56
21/06 08:51
Eπιχορηγήσεις για 2 ξενοδοχειακές επενδύσεις σε Σκιάθο και Πήλιο
21/06 08:49
Σχέδια για μεγάλη επένδυση στα Λουτρά Θέρμης στη Θεσσαλονίκη
21/06 08:48
Άδειες για δύο πλωτές εξέδρες σε Λαιμό Βουλιαγμένης και Λευκάδα
21/06 08:46
Ο κατώτατος μισθός των 1.000 ευρώ στην Ισπανία απέχει 50 ευρώ από το 60% του μέσου μισθού
21/06 08:41
21/06 08:20
Στερεότυπα τουριστών: Ποια είναι τα δημοφιλέστερα κλισέ και πόσο αληθεύουν;
20/06 18:17
Κραυγή αγωνίας από τον Σύνδεσμο Ιδιοκτητών Τουριστικών Λεωφορείων Κρήτης: Ακινητοποιούμε τα οχήματα!
20/06 17:33
Ένωση Λιμένων Ελλάδος: Νέα μέλη τα Λιμενικά Ταμεία Καλαμάτας, Τήνου-Άνδρου και Ίου
20/06 17:22
Handelsblatt: 79 ευρώ η μερίδα καλαμαράκια | Η Ελλάδα η πιο ακριβή χώρα στη Μεσόγειο
20/06 17:12
Ιταλίδα δημοσιογράφος ανακαλύπτει την ρομαντική και … άγνωστη Ρόδο!
20/06 15:45
FedHATTA: Νέο Μέλος της FedHATTA ο δυναμικός Σύνδεσμος Ιδιοκτητών Τουριστικών Λεωφορείων Κρήτης
20/06 15:32
20/06 15:23
20/06 15:16
Περιφερειακό Συμβούλιο Τουρισμού | Το 88% των προϊόντων στα ξενοδοχεία είναι ελληνικά
Ανακοινώσεις για τα τουριστικά λεωφορεία υποσχέθηκε ο υφυπουργός Μεταφορών κ. Μ. Παπαδόπουλος
Έρευνα GBTA | Δεν είναι μόνο ο κορωνοϊός που δυσκολεύει την ανάκαμψη των επαγγελματικών ταξιδιών
Από ακύρωση σε ακύρωση οι ευρωπαϊκές πτήσεις λόγω απεργιών του προσωπικού
Νέες παρατάσεις αεροπορικών οδηγιών για απαγορεύσεις πτήσεων λόγω του πολέμου στην Ουκρανία
Η Alva Yachts Ελλάς αποκλειστικός αντιπρόσωπος πωλήσεων για την Ελλάδα και την Κύπρο της Alva Yachts
Βασίλης Κικίλιας: «Σχεδιάζουμε χειμερινή θρησκευτική κρουαζιέρα από τον Πειραιά στα Ιεροσόλυμα»
Βρετανοί τουρίστες μηνύουν την TUI για γαστρικές διαταραχές σε ξενοδοχείο της Αιγύπτου
Αυξάνονται τα ποσά που δαπανούν οι ταξιδιώτες στα duty free σε σχέση με το 2019
Ακρόπολη, καύσωνας και ξαφνικό κλείσιμο: Απαραίτητη η έγκαιρη ενημέρωση
Τραγικές εικόνες με θάλασσα από βαλίτσες στο αεροδρόμιο του Χίθροου το Σαββατοκύριακο
EasyJet | Κίνδυνος για ακυρώσεις πτήσεων όλο το καλοκαίρι για Ελλάδα και άλλους προορισμούς
Κραυγή αγωνίας από τον Σύνδεσμο Ιδιοκτητών Τουριστικών Λεωφορείων Κρήτης: Ακινητοποιούμε τα οχήματα!
Άνοιξε το πρώτο ξενοδοχείο στο metaverse, και ανήκει στην TUI!
Τουρισμός: Τα "κενά" προσωπικού δεν προέρχονται από μαζική έξοδο εργαζομένων
British Airways | Καλοκαιρινή απεργία στο Χίθροου ψήφισαν οι εργαζόμενοι
( 0 )