Tornos News Webcast | Νέα σελίδα στον ελληνικό τουρισμό με τη θεσμοθέτηση των DMMO

15 Jan 2021, 23:02 | ΧΡΗΣΤΙΚΑ

TornosNews.gr

Tornos News Webcast | Νέα σελίδα στον ελληνικό τουρισμό με τη θεσμοθέτηση των DMMO

Facebook Twitter Linkedin
Επενδύσεις

Οι τρόποι με τους οποίους μπορούν οι DMMO (Οργανισμοί Διαχείρισης και Ανάπτυξης Τουρισμού), οι οποίοι θεσμοθετήθηκαν πρόσφατα από το υπουργείο Τουρισμού, να συμβάλλουν στην τουριστική ανάπτυξη στην Ελλάδα, συζητήθηκαν σε Webcast που οργάνωσαν την Παρασκευή, 15 Ιανουαρίου 2021 το Tornos News σε συνεργασία με τα Nea Mesa Tourism Marketing & Sales.

Όπως δήλωσε ο καλεσμένος του Webcast, καθηγητής του Πανεπιστημίου Αιγαίου και Διευθυντής του Μεταπτυχιακού Προγράμματος «Στρατηγική Διοίκηση Τουριστικών Προορισμών και Επιχειρήσεων Φιλοξενίας», κ. Ανδρέας Παπαθεοδώρου, οι DMMO έχουν τρεις πυλώνες δραστηριοποίησης που άπτονται της ανάπτυξης, της διαχείρισης και της προώθησης ενός προορισμού και αναδεικνύουν τα επίπεδα συνεργασίας. Το πλεονέκτημα των δομών αυτών, όπως είπε, είναι ότι μπορούν ως οντότητες να συγκεντρώνουν stakeholders, από διαφορετικούς κλάδους, τόσο από τον προορισμό όσο και εξωτερικών (π.χ. tour operators), με στόχο την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής.

Η επιτυχία τους, τόνισε, έγκειται στην ανάδειξη της έννοιας της συνεργασίας. Στόχος τους είναι να λειτουργούν σε ολοκληρωμένο επίπεδο και να μην αποτελούν απλώς ένα φόρουμ, αλλά έναν φορέα που θα αποτελεί ουσιαστικά όχημα για τη λήψη αποφάσεων και τη διαμόρφωση κοινής γραμμής, ώστε οι επιμέρους πλευρές να μπορούν να διαπραγματεύονται συλλογικά με εξωτερικούς φορείς προς όφελος του προορισμού τους.

Η πρακτική συμβολή των DMMO στην τουριστική ανάπτυξη είναι ότι μέσω αυτών μπορούμε να φέρουμε κοντά όλους τους stakeholders ενός προορισμού και το timing αυτή την περίοδο είναι εξαιρετικό καθώς η πανδημία πέρα από τις μεγάλες δυσκολίες που δημιούργησε στον τουρισμό, ανέδειξε και νέες ευκαιρίες και τη δυνατότητα χάραξης μιας νέας στρατηγικής, υπογράμμισε ο κ. Παπαθεοδώρου.

Οι DMMO μπορούν να συμβάλλουν θετικά σε δύσκολες συγκυρίες. Μετά τα χρόνια του «εφησυχασμού» και του «αυτόματου πιλότου» στον ελληνικό τουρισμό που οφείλονταν στην εξασφαλισμένη ζήτηση από τους τουρ οπερέιτορ του εξωτερικού, ακολούθησε η απομυθοποίηση του μοντέλου αυτού με τη κατάρρευση της Thomas cook και στη συνέχεια με την έξαρση της πανδημίας, που έκανε περίπλοκες στις σχέσεις των μεγάλων τουρ οπερέιτορ με τους παρόχους στην Ελλάδα.

Όπως επισήμανε ο καθηγητής, αν είχαμε λειτουργικούς DMMO στην Ελλάδα, θα αντιμετωπίζαμε καλύτερα τις επιπτώσεις της πανδημίας στον τουρισμό. Για παράδειγμα, αν άνοιγαν όλα τα ξενοδοχεία σε έναν προορισμό, η πληρότητα θα ήταν πολύ μικρή, ενώ αν δεν άνοιγε κανένα θα δημιουργούνταν προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα. Ο οργανισμός θα συντόνιζε τις προσπάθειες και λόγω πτώσης της ζήτησης θα έμπαινε ένα είδος ποσοστώσεων, ώστε να άνοιγαν ορισμένα ξενοδοχεία σε ορισμένη χρονική περίοδο.

Μονόδρομος η συνεργασία

Όπως εξήγησε, ο κ. Παπαθεοδώρου, αν λάβουμε υπόψη ότι ο τουρισμός δεν μπορεί να μπει σε αυτόματο πιλότο, ότι κανείς δεν μπορεί ατομικά να επιτύχει πολλά πράγματα και ότι χρειάζονται σημαντικοί πόροι, η συνεργασία αποτελεί μονόδρομο, και οι DMMO τη θεσμοθετούν σε επίπεδο εμπλεκόμενων φορέων από διαφορετικούς κλάδους.

Προειδοποίησε δε ότι πρέπει να υπάρξει προσοχή ώστε να μην καταλήξουμε σε δομές που ακούγονται ωραίες αλλά δεν έχουν ουσιαστική εφαρμογή.

Η διεθνής πρακτική έχει δείξει ότι τέτοιοι οργανισμοί μπορεί να είναι μόνο κρατικοί, είτε με σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, είτε κρατικοί αλλά να λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια.

Ο κ. Παπαθεοδώρου υπογράμμισε ότι ο βέλτιστος τρόπος λειτουργίας DMMO στην Ελλάδα είναι οι συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, όπου ο ιδιωτικός τομέας δεν θα έχει παρουσία απλώς στο ΔΣ αλλά θα συμμετέχει ουσιαστικά στη λήψη αποφάσεων. Στην Ελλάδα, όπως είπε, δεν υπάρχει κουλτούρα συνεργασίας και ελπίζουμε να μην σταθεί αυτό εμπόδιο.

Όπως εξήγησε ο καθηγητής, στόχος είναι να λειτουργήσουν όχι μόνο σε εθνική αλλά και σε τοπική βάση. Σε τοπική βάση, αναφέρθηκε στην ΕΑΤΑ και στο Thessaloniki Convention Bureau ως παραδείγματα οργανισμών που μπορούν να μετεξελιχθούν σε DMMO. Κάθε δήμος, είπε, μπορεί να δημιουργήσει δικό του DMMO οπότε χρειάζεται να εξετασθεί ο τρόπος προώθησης μιας περιφέρειας με διαφορετικούς δήμους.

Σε μικρότερους προορισμούς εντοπίζονται προβλήματα υποστελέχωσης ή στελέχωσής τους με ανθρώπους που δεν έχουν γνώσεις στον τουρισμό αλλά και έλλειψης πόρων. Επομένως χρειάζονται εκπαιδευτικές δράσεις με τη συμβολή του Υπουργείου Τουρισμού, όπως σεμινάρια σε τοπικό επίπεδο, αλλά και σύμπραξη των οργανισμών αυτών με τον ιδιωτικό τομέα για την εξασφάλιση πόρων.

Τα τελευταία χρόνια δραστηριοποιούνται πολλά πανεπιστήμια στον τουρισμό δημιουργώντας μια δεξαμενή ανθρώπων που θα έχουν τις ικανότητες να στελεχώσουν αυτούς τους οργανισμούς, όμως για να επιταχυνθεί αυτή η διαδικασία μετά και το νομοθετικό πλαίσιο, θα πρέπει να γίνουν και σεμινάρια σε επίπεδο δήμων και περιφερειών, είπε ο κ. Παπαθεοδώρου.

Οι DMMO μπορούν να συμβάλλουν επίσης στην προσέλκυση πτήσεων σε λιγότερο γνωστούς προορισμούς, διασφαλίζοντας ένα πλαίσιο διαφάνειας που απαιτείται για ένταξη σε κοινοτικές επιδοτήσεις αλλά και καλύτερο branding για τον προορισμό.

Ο εκδότης του Tornos News κ. Γιάννης Γιαννακάκης, ο οποίος παρουσίασε το webcast, δήλωσε από την πλευρά του: «Πιστεύω ότι ανοίξαμε μερικές σελίδες σε αυτό το νέο κεφάλαιο που ξεκινάει για την Ελλάδα. Είμαστε ένας ώριμος τουριστικός προορισμός, έχουμε κερδίσει την εμπιστοσύνη και την εκτίμηση των ανθρώπων που θέλουν να κάνουν διακοπές στην Ελλάδα. Η ποιότητα του τουρισμού μας έχει ανέβει πολύ και οι DMMO θα προσθέσουν ένα θετικό κομμάτι στο παζλ του ελληνικού τουρισμού».

Ο Managing Director της εταιρείας Nea Mesa, Κύρος Ασφής, δήλωσε: «H απόφαση αυτή θα συμβάλει θετικά στον τουρισμό γιατί σκοπός είναι όλοι μαζί να ανέβουμε ψηλότερα. Σε αυτή την προσπάθεια θα παίξει σημαντικό ρόλο και το ψηφιακό κομμάτι».

Δείτε το webcast εδώ: https://www.youtube.com/watch?v=MZhz__1xUSE

Facebook Twitter Linkedin

διαβάστε ακόμα

δημοφιλέστερα