Το τουριστικό μοντέλο Ήλιος-Θάλασσα αυξάνει τις πωλήσεις ελληνικών ενδυμάτων στην Ισπανία

25 Jan 2025, 07:23 | ΠΡΟΪΟΝΤΑ

Σοφία Κοντογιάννη

Το τουριστικό μοντέλο Ήλιος-Θάλασσα αυξάνει τις πωλήσεις ελληνικών ενδυμάτων στην Ισπανία

Facebook Twitter Linkedin
Επενδύσεις

Η πλειονότητα των ελληνικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην ισπανική αγορά, σύμφωνα με τη μελέτη που συνέταξε το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων στη Μαδρίτη, διαθέτει καλοκαιρινά ρούχα και αξεσουάρ ένδυσης. Τα «ρούχα των διακοπών», απευθύνονται κυρίως σε Ισπανούς και ξένους τουρίστες που επισκέπτονται τους πολυάριθμους θερινούς προορισμούς της χώρας, ηπειρωτικούς ή νησιωτικούς.

‘Όπως διαπιστώνεται από τη μελέτη, το τουριστικό μοντέλο Ήλιος-Θάλασσα της Ισπανίας, έχει οδηγήσει ορισμένες ελληνικές επιχειρήσεις σε εγκατάσταση και απευθείας παρουσία, αρκετά επιτυχημένη, στην Ισπανική αγορά.

Πάντως, το ισοζύγιο της Ισπανίας με τη χώρα μας όσον αφορά τα προϊόντα ένδυσης, συμπληρωμάτων ένδυσης και υποδημάτων είναι ιδιαίτερα αρνητικό, αφού η Ελλάδα αποτελεί σημαντικότατο αποδέκτη προϊόντων της ισπανικής βιομηχανίας μόδας, με αποτέλεσμα οι ελληνικές εισαγωγές ενδυμάτων και υποδημάτων από την Ισπανία να είναι πολλαπλάσιες των εξαγωγών. Αυτό δεν σημαίνει βεβαίως ότι η αξία των ελληνικών εξαγωγών των εν λόγω ειδών προς Ισπανία είναι αμελητέα. Σημαντική συμβολή στο μέγεθος των ισπανικών εξαγωγών προς Ελλάδα έχουν τα προϊόντα μόδας των μεγάλων πολυεθνικών λιανεμπορικών Ομίλων της Ισπανίας στη χώρα μας.

Παρ’ όλα αυτά, σύμφωνα με τη μελέτη, οι ελληνικές εξαγωγές μόδας στην Ισπανία σημειώνουν σταθερά αξιόλογη άνοδο τα τελευταία χρόνια, με ορισμένες διακυμάνσεις. Οι ελληνικές επιχειρήσεις, οι οποίες έχουν μακροχρόνια παρουσία στην ισπανική αγορά, διαθέτουν την απαραίτητη γνώση για τις εδώ τάσεις και προσαρμόζονται στις νέες συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί μετά την πανδημία.

Αναλύοντας τα είδη μόδας που εισάγονται στην Ελλάδα από την Ισπανία, σύμφωνα με τη μελέτη, παρατηρείται ότι για το δεκάμηνο του 2024 που υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία, η μεγάλη πλειονότητα αυτών αφορά σε ενδύματα πλεκτά και μη, 84,6% του συνόλου των εισαγωγών, 38,7% και 45,9 % αντίστοιχα. Συνολικά, το δεκάμηνο 2024 οι ελληνικές εισαγωγές προϊόντων μόδας από Ισπανία ανήλθαν στο επίπεδο των 419,61 εκατ. ευρώ.

Η ελληνική μόδα καθιερώνεται στην ισπανική αγορά

Περαιτέρω, με βάση τα ισπανικά στατιστικά στοιχεία, οι ελληνικές εξαγωγές ειδών μόδας στη χώρα της Ιβηρικής παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς το δεκάμηνο 2024, οι ελληνικές εξαγωγές προϊόντων μόδας προς Ισπανία ανήλθαν στο επίπεδο των 8,2 εκατ. ευρώ. Εκτιμάται ότι η ελληνική βιομηχανία μόδας έχει ξεκινήσει να καθιερώνεται στην ισπανική αγορά, αυξάνοντας το μικρό μερίδιό της παρά τη γενικότερη αρνητική τάση της αγοράς.

Εξάλλου ο τομέας του ενδύματος και των αξεσουάρ ένδυσης έχει βαρύνουσα σημασία για την ισπανική οικονομία, αλλά και τον κοινωνικό ιστό της χώρας, δεδομένου ότι οι Ισπανοί καταναλωτές αποδίδουν ιδιαίτερη βαρύτητα στα είδη ένδυσης και υπόδησης και ντύνονται τόσο με εγχώριες, όσο και με εισαγόμενες επωνυμίες. Επίσης, ο τομέας του ενδύματος είναι πολύ δυναμικός για την απασχόληση και την επιχειρηματικότητα στην Ισπανία, με 19.469 εταιρείες να δραστηριοποιούνται στους κλάδους παραγωγής υφασμάτων, ενδυμάτων και δερμάτινων ειδών.

Παράλληλα, η ευαισθητοποίηση των Ισπανών καταναλωτών για ζητήματα περιβάλλοντος, εργασιακών συνθηκών και άλλων βιώσιμων πρακτικών, έχει μεταβάλλει τις πρακτικές των μεγάλων εταιρειών, οι οποίες επιλέγουν ολοένα και περισσότερο να επενδύουν στη βιώσιμη παραγωγή, συνδυάζοντάς την με το παραδοσιακό μοντέλο της επίτευξης οικονομικών κλίμακας και εξοικονόμησης κόστους. Παρά την προσαρμογή των μεγάλων ισπανικών Ομίλων, ιδίως των εκπροσώπων της τάσης fast fashion, η σταδιακά αυξανόμενη μεταστροφή των Ισπανών καταναλωτών προς περισσότερο ποιοτικά προϊόντα μόδας δεν επιβραδύνεται, αλλά αντιθέτως ενισχύεται περαιτέρω.

Σημαντική είναι η υιοθέτηση διαδικτυακών καναλιών παραγγελιών, με τις μικρότερες επιχειρήσεις να υστερούν στην υιοθέτηση τεχνολογίας έναντι των μεγαλύτερων. Αντίθετα, μικρότερες επιχειρήσεις προσανατολίζονται στην ηθική και περιβαλλοντικά φιλική πλευρά της παραγωγής, δημιουργώντας και πουλώντας ενδύματα και υποδήματα με οικολογικά υλικά, καθώς επίσης και προϊόντα για την παραγωγή των οποίων έχουν χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά τοπικές πρώτες ύλες.

Οι εισαγωγές από την Κίνα

Οι προελεύσεις των εισαγωγών ενδυμάτων και υποδημάτων της Ισπανίας αφορούν κυρίως χώρες παραγωγούς χαμηλού κόστους, σε πολλές εκ των οποίων μεγάλες ισπανικές πολυεθνικές διαθέτουν εργοστάσια παραγωγής. Πιο συγκεκριμένα, οι εισαγωγές από την Κίνα ξεπερνούν κάθε άλλη χώρα, με τη συνολική αξία να ανέρχεται σε 4,47 δισ. ευρώ το δεκάμηνο 2024. Ακολουθούν οι εισαγωγές από Μπαγκλαντές (3,14 δισ. ευρώ το δεκάμηνο 2024), Μαρόκο (1,71 δισ. ευρώ), Τουρκία (1,7 δισ. ευρώ), Βιετνάμ (1,63 δισ. ευρώ), Καμπότζη (1,32 δισ. ευρώ), Ιταλία (1,3 δισ. ευρώ), Πακιστάν (972,64 εκατ. ευρώ), Ινδία (877,7 εκατ. ευρώ), Πορτογαλία (702,89 εκατ. ευρώ) και Γαλλία (679,1 εκατ. ευρώ).

Σύμφωνα με τη μελέτη, από το 2024 ο κλάδος επωφελείται από επιχορηγήσεις για την προώθηση της κυκλικής οικονομίας στους κλάδους κλωστοϋφαντουργίας, μόδας και ένδυσης και υπόδησης, στο πλαίσιο του Σχεδίου Ανάκαμψης, συνολικού ύψους 97,5 εκατ. ευρώ. Οι εν λόγω επιχορηγήσεις κατευθύνονται στη χρηματοδότηση projects σε επιλεγμένες πρωτοβουλίες, με ποσά από 100.000 ευρώ έως 10 εκατ. ευρώ ανά έργο και δικαιούχο φορέα, με όριο μέγιστης ενίσχυσης ανά έργο στα 5 εκατ. ευρώ στην περίπτωση μελετών σκοπιμότητας. Επισημαίνεται ότι τα επιλεγμένα projects θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί έως τις 30 Ιουνίου 2027.

Η διαχείριση των επιχορηγήσεων αυτών, εμπίπτει στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Οικολογικής Μετάβασης και Δημογραφικής Πρόκλησης, μέσω του Ιδρύματος Βιοποικιλότητας. Στόχος των επιχορηγήσεων είναι η προώθηση της βιωσιμότητας και της «κυκλικότητας» των βιομηχανικών και επιχειρηματικών διαδικασιών με σκοπό την βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και της καινοτομίας των κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων και της μόδας, στο πλαίσιο μιας κυκλικής οικονομίας, υπερβαίνοντας το προηγούμενο γραμμικό μοντέλο παραγωγής.

Οι επιχορηγήσεις, οι οποίες αφορούν όλα τα στάδια της παραγωγικής διαδικασίας, λαμβάνουν χώρα στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής στρατηγικής για την «κυκλικότητα» και την βιωσιμότητα των κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων, καθώς και της ισπανικής στρατηγικής για την προώθηση της κυκλικής οικονομίας, με στόχους όπως η μείωση της παρουσίας επικίνδυνων ουσιών στα υφάσματα, η αποφυγή της απελευθέρωσης μικροπλαστικών υλικών, η προώθηση της ανθεκτικότητας των υφασμάτων και η ενθάρρυνση της επαναχρησιμοποίησης και της ανακύκλωσης σε κλειστούς κύκλους, προωθώντας κυκλικά μοντέλα παραγωγής.
 
 
 
 
 

Facebook Twitter Linkedin

δημοφιλέστερα