Oι δημόσιες υποδομές της Τουρκίας εκσυγχρονίζονται -Όλα τα σημαντικά έργα

25 Nov 2019, 10:09 | ΚΟΣΜΟΣ

Σοφία Κοντογιάννη

Oι δημόσιες υποδομές της Τουρκίας εκσυγχρονίζονται -Όλα τα σημαντικά έργα

Facebook Twitter Linkedin
Επενδύσεις

Στην Τουρκία την παρούσα περίοδο πραγματοποιούνται πολλά και μεγάλα έργα υποδομών (αυτοκινητόδρομοι, σιδηροδρομικό δίκτυο, λιμάνια, σήραγγες, μετρό, ενέργεια κλπ.).

Επίσης, πραγματοποιούνται εκτεταμένα έργα κατασκευής κατοικιών, εμπορικών κέντρων, έργων που σχετίζονται με τον τουριστικό τομέα, έργων αναπαλαίωσης και ανοικοδόμησης στο ιστορικό κέντρο πόλεων. H έντονη αυτή κατασκευαστική δραστηριότητα, εκτός απροόπτου που μπορεί να προκύψουν από γεωπολιτικές εξελίξεις, θα συνεχιστεί και στο άμεσο μέλλον, δεδομένου αφ’ ενός του μεγέθους των τουρκικών κατασκευαστικών εταιρειών και αφ’ ετέρου του ενδιαφέροντος διεθνών τραπεζών, όπως η EBRD, για χρηματοδότηση έργων υποδομής.

Η Ελλάδα όλα τα τελευταία χρόνια της κρίσης έμεινε πίσω στην υλοποίηση μεγάλων έργων αλλά και μικρότερων που μπορεί να αναβαθμίσουν την ποιότητα ζωής των κατοίκων αλλά και να ενισχύσουν την τουριστική δραστηριότητα. Αποτελεί επιτακτική ανάγκη αύξησης των κονδυλίων για δημόσιες επενδύσεις με στόχο την κάλυψη του κενού σε απαραίτητα έργα που θα στηρίξουν τις προσπάθειες οριστικής εξόδου της χώρας από την κρίση. 

Ας δούμε όμως τις τελευταίες εξελίξεις στον κατασκευαστικό κλάδο της Τουρκίας και αναλυτικότερα τα έργα που δρομολογούνται.

Ο τουρκικός κατασκευαστικός τομέας είναι από τους κορυφαίους και πλέον δυναμικούς κλάδους στην τουρκική οικονομία. Ενδεικτικό είναι ότι στον κατάλογο των 250 μεγαλύτερων κατασκευαστικών εταιρειών, με διεθνή δραστηριότητα, τον οποίο εκδίδει κάθε χρόνο το περιοδικό Engineering News Record, οι τουρκικές κατασκευαστικές εταιρείες εξακολουθούν να καταλαμβάνουν τη 2η θέση παγκοσμίως. Συγκεκριμένα, στον κατάλογο του 2019 περιλαμβάνονται 44 τουρκικές κατασκευαστικές, (το 2017 περιλαμβάνονταν 43, το 2016 38, το 2015 38, το 2014 43, 42 το 2013, 38 το 2012, έναντι 33 και 31 το 2011 και 2010 αντίστοιχα), κατατάσσοντας τα τελευταία εννέα χρόνια την Τουρκία ως τη δεύτερη χώρα με τις περισσότερες εταιρείες στον κατάλογο μετά την Κίνα. Τα τελευταία χρόνια η Τουρκία κατέχει το 4,5% της παγκόσμιας αγοράς.

ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΛΙΜΕΝΩΝ ΚΑΙ ΜΑΡΙΝΩΝ

Στον τομέα της κατασκευής νέων ή αναμόρφωσης παλαιών λιμένων έχουν αρχίσει να δρομολογούνται αρκετά έργα, τα σημαντικότερα από τα οποία είναι τα ακόλουθα:

Α) Κατασκευή μαρινών στις πόλεις Trabzon, Mersin, Antalya, Gazipasa, Izmir, Sigacik, Cesme, Burhaniye, Ayvalik Kumburgaz, τα οποία έχουν ολοκληρωθεί και αναζητούνται ιδιώτες επενδυτές για να αναλάβουν τις παράπλευρες παροχές και την ανάθεση της λειτουργίας τους.  Κορωνίδα αποτελεί η κατασκευή του λιμένος Filyos στις ακτές της Μαύρης Θάλασσας. Θα αποτελεί το 3ο μεγαλύτερο εμπορικό λιμένα της χώρας και η κατασκευή του αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2023. Ωστόσο, τόσο το λιμάνι όσο και η νέα διαμετακομιστική και βιομηχανική ζώνη θα είναι επιχειρησιακά έτοιμα εντός του 2020. Σημειώνεται ότι αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες κρατικές επενδύσεις των τελευταίων ετών.    

Β) Συνεχίζονται οι εργασίες της κατασκευής της μαρίνας Zeytinburnu-Kazlicesme στην Κωνσταντινούπολη, η οποία εντάσσεται σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο τουριστικής αξιοποίησης της περιοχής Zeytinburnu, κοστολογημένο σε 1 δισ. δολ. όπου εκτός από τη μαρίνα για κρουαζιερόπολοια (με περίμετρο 17,5 χμ) αναμένεται να κατασκευαστούν ξενοδοχειακά συγκροτήματα και εμπορικά καταστήματα, με στόχο την επισκεψιμότητα της περιοχής από 5 έως 8 εκατομμύρια τουρίστες ετησίως.

ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ

Η Τουρκία διαθέτει ένα σύγχρονο και διαρκώς εξελισσόμενο σιδηροδρομικό δίκτυο, με τα περισσότερα από τα έργα επέκτασης του δικτύου και βελτίωσης των υποδομών να έχουν αναληφθεί μέσω συμπράξεων ιδιωτικού-δημοσίου τομέα (ΡΡΡ).  Στο ήδη υπάρχον σιδηροδρομικό δίκτυο που συνέδεε την Άγκυρα με το Εσκί Σεχίρ και το Ικόνιο με τρένα υψηλής ταχύτητας ήλθαν να προστεθούν η γραμμή Σμύρνη-Μανίσα και Καγιάς-Κιρίκκαλε, καθώς και η γραμμή Άγκυρα-Κων/πολη. Το Μεγάλο Τούνελ (Big Istanbul Tunnel) θα αποτελεί οδική και σιδηροδρομική σύνδεση μεταξύ της ευρωπαϊκής και της ασιατικής πλευράς της Κωνσταντινούπολης και θα διαθέτει τρεις ορόφους (2 αυτοκινητόδρομοι, σιδηροδρομική γραμμή και μετρό). Η μελέτη του έργου έχει ολοκληρωθεί και τον Ιανουάριο η εγκρίθηκε χρηματοδότησή του με 3,5 δισ. δολ. από τον εθνικό προϋπολογισμό της Τουρκίας.  Το μέγιστο βάθος της σήραγγας θα είναι στα 110 μέτρα και θα έχει συνολικό μήκος 6,5 χλμ. Θα κατασκευαστεί επίσης με τη μέθοδο ΒΟΤ.   Υπό κατασκευή είναι επίσης η γραμμή Καγιάς-Σιβάς, Προύσα-Γενίσχεχιρ και Πολατλί - Αφιονκαραχισάρ.

ΝΕΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ

Τον Απρίλιο του 2019 τέθηκε σε λειτουργία το Νέο Αεροδρόμιο Κωνσταντινουπόλεως. Ετησίως δύναται να εξυπηρετήσει 200 εκατ. επιβάτες, κατατάσσοντάς το μεταξύ των μεγαλυτέρων αεροδρομίων παγκοσμίως, από πλευράς δυναμικότητας. Το έργο κατασκευής-λειτουργίας-μεταβίβασης του τρίτου αεροδρομίου της Κωνσταντινούπολης ανατέθηκε σε Κοινοπραξία πέντε τουρκικών εταιρειών (Cengiz-Kolin-Limak-Mapa-Kalyon) της οποίας η προσφορά μίσθωσης ανέρχεται στο ποσό των 22,1 δισ. ευρώ για 25 έτη, αρχής γενομένης από το 2019.  Το νέο αεροδρόμιο αποτελεί επένδυση 14,4 δισ. δολαρίων.

ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑΚΩΝ  ΜΟΝΑΔΩΝ

Εξελίσσεται η κατασκευή 15 νοσοκομειακών μονάδων συνολικής χωρητικότητας 24.405 κλινών σε 14 πόλεις της Τουρκίας (Κωνσταντνούπολη, Άγκυρα, Μανίσα, Σμύρνη, Τραπεζούντα, Προύσα, Κοτζαέλι, Γκαζίαντεπ, Μερσίνα, Γιοζγκατ κά) προϋπολογισμού 20 δις δολ.  Επίσης, η κατασκευή του νοσοκομειακού κέντρου ANKARA BILKENT HEALTHCARE CAMPUS η οποία ξεκίνησε τον Μάιο 2015 και κόστισε 1,3 δισ. δολ., ολοκληρώθηκε και είναι σε λειτουργία από τις αρχές του 2019. Πρόκειται για το μεγαλύτερο νοσοκομειακό συγκρότημα στην Ευρώπη συνολικής χωρητικότητας 50.000 κλινών, εκ των οποίων οι 5.000 είναι εντατικής θεραπείας (ΜΕΘ).  Εξάλλου, το ANKARA ETLİK INTERGRATED CAMPUS θα είναι το μεγαλύτερο συγκρότημα ιατρικής περίθαλψης στο κόσμο. Θα κατασκευαστεί σε έκταση 1.400.000 τ.μ. και θα αποτελείται από συγκρότημα νοσοκομείων  με  συνολική  έκταση 1.071.000 τ.μ. και με χωρητικότητα 3.000 κλινών. Το συγκρότημα αναμένεται να αποτελείται από το κύριο νοσοκομείο, κέντρο αποκατάστασης, ψυχιατρικό νοσοκομείο υψηλής ασφάλειας, τοπικές υγειονομικές αρχές, ξενοδοχεία και εμπορικά κέντρα. Θα στοιχίσει περίπου 1,2 δισ. δολ. Αναμένεται να παραδοθεί στις αρχές του 2020.

Facebook Twitter Linkedin

διαβάστε ακόμα

δημοφιλέστερα