Οι εξαγωγικές πρακτικές της Ισπανίας στην Κίνα

19 Oct 2019, 12:23 | ΚΟΣΜΟΣ

Σοφία Κοντογιάννη

Οι εξαγωγικές πρακτικές της Ισπανίας στην Κίνα

Facebook Twitter Linkedin
Επενδύσεις

Ημερίδα σχετικά με τις εξαγωγικές πρακτικές της Ισπανίας προς την Κίνα, στον τομέα των τροφίμων, πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στα κεντρικά γραφεία του Επιμελητηρίου Εμπορίου, Βιομηχανίας και Υπηρεσιών της Μαδρίτης.

Όπως αναφέρθηκε κατά τη διάρκεια της ημερίδας το μέγεθος της αγοράς της Κίνας είναι εξαιρετικά μεγάλο, δεδομένου του πληθυσμού της. Η κατανάλωση και οι δαπάνες έχουν αυξηθεί κατακόρυφα τα τελευταία έτη, ενώ η τάση αυτή αναμένεται να συνεχίσει να υφίσταται και στο μέλλον. Μεγάλο μερίδιο στην αύξηση των δαπανών έχει η όλο και ισχυρότερη και μεγαλύτερη μεσαία τάξη, η οποία πλέον δεν αποτελείται από χαμηλόμισθους, αλλά από νοικοκυριά, τα οποία έχουν μεγαλύτερη οικονομική αγοραστική δύναμη. Την τωρινή περίοδο, οπότε και οι Η.Π.Α. βρίσκονται σε εμπορική διένεξη με την Κίνα, η δυναμική αυτή μπορεί να ωφελήσει την Ευρώπη, εδραιώνοντας την παρουσία της περαιτέρω. Οι μεταφορές προϊόντων από και προς τη Κίνα γίνεται, κυρίως, μέσω θαλάσσης. Παράλληλα, λειτουργεί και η μεγαλύτερη σιδηροδρομική γραμμή παγκοσμίως, η οποία διασχίζει 25 χώρες και ξεκινάει από την κινεζική πόλη Yiwu και καταλήγει στην πρωτεύουσα της Ισπανίας, τη Μαδρίτη.

Σημαντική συμβολή στην αγορά της Κίνας έχουν τα τρόφιμα και ο αγροτικός τομέας. Συγκεκριμένα, συμβάλλουν κατά 7% στο ΑΕΠ της χώρας και απορροφούν το 30% του ανθρώπινου δυναμικού της. Το μεγαλύτερο ποσοστό παραγόμενου αγροτικού προϊόντος είναι τα δημητριακά, τα οποία αποτελούν το 87% της παραγωγής και, αναλυτικότερα, το καλαμπόκι, το ρύζι και το σιτάρι. Αναφορικά με την εγχώρια παραγωγή, το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζεται είναι η έλλειψη ασφάλειας σε ορισμένα παραγόμενα προϊόντα, το οποίο έχει αποβεί μοιραίο. Η Κυβέρνηση έχει κάνει σημαντικά βήματα στην επίλυση του προβλήματος και υπολογίζεται ότι τα επόμενα έτη, αυτό θα έχει μειωθεί δραστικά.  Το εμπόριο μεταξύ Ισπανίας και Κίνας αυξάνεται σταθερά τα τελευταία χρόνια.

Επίσης, οι εξαγωγές προς την Κίνα, αποτελούν πλέον το 15% του συνόλου των εξαγωγών της Ισπανίας. Σημαντικό εξαγωγικό προϊόν, για το οποίο η Ισπανία αποτελεί δεύτερο μεγαλύτερο προμηθευτή, είναι το χοιρινό κρέας. Παρόλα αυτά, το 2018 οι εξαγωγές μειώθηκαν κατά περίπου 17%, λόγω της αυξημένης εγχώριας παραγωγής της Κίνας, η οποία μείωσε τις τιμές. Επίσης μεγάλο μερίδιο στις εξαγωγές προς την Κίνα έχουν τα οινικά προϊόντα. Η πρώτη χώρα σε εξαγωγές οίνου στην κινεζική αγορά είναι η Γαλλία ενώ η Ισπανία έρχεται τέταρτη. Αναμένεται περαιτέρω πτώση της εξαγωγής κρασιού από την Ισπανία, εξαιτίας κυρίως, της εισχώρησης από άλλες αγορές όπως λ.χ. της Χιλής και της Αυστραλίας.

Προϊόν, το οποίο απασχολεί έντονα και τη χώρα μας, είναι το ελαιόλαδο. Η Ισπανία είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας στην περιοχή ενώ η Ελλάδα αποτελεί τον τρίτο μεγαλύτερο.Τη μεγαλύτερη ευκαιρία για την ισπανική αγορά αποτελούν οι εξαγωγές ζύθου. Συγκεκριμένα, τα τελευταία έτη, οι εξαγωγές μπύρας από την Ισπανία στην Κίνα έχουν αυξηθεί σε πολύ μεγάλο ποσοστό. Επιπλέον για το 2018, η Κίνα αύξησε σημαντικά τις εισαγωγές ιχθυηρών, γάλακτος σε μορφή σκόνης αλλά και τυριών από την Ισπανία. Μεταξύ αυτών, ευκαιρία εξαγωγών αποτελούν και άλλα προϊόντα, λ.χ. μεταλλικό νερό, παιδικές τροφές, καφές και σοκολάτα.

Τέλος, η αγορά των φρούτων είναι αβέβαιη για τα επόμενα έτη, καθώς η Κίνα διαθέτει εγχώρια παραγωγή ενώ επίσης, πολλές άλλες χώρες κάνουν εξαγωγές στη χώρα αυτή. Τα εσπεριδοειδή αποτελούν μεγάλο μέρος του συνόλου των εξαγωγών φρούτων προς την αγορά της Κίνας.

Σε ότι αφορά τα καταναλωτικά χαρακτηριστικά Κινέζων τονίσθηκαν μεταξύ άλλων τα εξής:

-Ο εξαγωγέας, οφείλει να μελετήσει καλά τη νοοτροπία και τις διατροφικές συνήθειες της περιοχής, στην οποία θέλει να εξάγει το προϊόν του. Η Κίνα, λόγω της μεγάλης έκτασής της, διαθέτει περιοχές με μεγάλη διαφοροποίηση ως προς τις διατροφικές συνήθειες. Επομένως, το προϊόν για εξαγωγή στην Κίνα ενδέχεται να πρέπει να τροποποιηθεί ως προς τα συστατικά και τη γεύση. Ιδιαίτερη έμφαση στην αγορά ενός προϊόντος διατροφής δίνεται στα συστατικά του, καθώς οι Κινέζοι επιλέγουν υγιεινότερες τροφές. Επιπροσθέτως, τις περισσότερες των περιπτώσεων, η εταιρεία οφείλει να αλλάξει το όνομα και την εμφάνιση του προϊόντος, προκειμένου να είναι ελκυστικότερο στους καταναλωτές ενώ οι ποσότητες του προϊόντος μπορούν να είναι μικρότερες από ότι στην Ευρώπη.

-Μεταξύ των συστατικών που οι Κινέζοι αποδίδουν ιδιαίτερη έμφαση, είναι οι πρωτεΐνες, οδηγώντας στην αύξηση της κατανάλωσης κρέατος, ιχθυηρών και γαλακτοκομικών.  

 -Η αστικοποίηση είναι ιδιαίτερα έντονη ενώ υπολογίζεται ότι έως το 2030, το 70% του πληθυσμού θα κατοικεί στις μεγαλουπόλεις της χώρας.

-Οι νέοι μεταξύ 18 και 34 ετών, δοκιμάζουν περισσότερα προϊόντα και διαφορετικές κουζίνες. Επίσης, είναι πιο συνειδητοποιημένοι και ανοικτοί σε καινούργιες γεύσεις ενώ ξοδεύουν μεγαλύτερο μέρος του εισοδήματός τους.

-Στην Κίνα, η συμβολή του διαδικτύου είναι τεράστια. Συγκεκριμένα το 50% των αγορών, από άτομα ηλικίας 25-44 ετών, γίνεται μέσω διαδικτύου και διαδικτυακών συναλλαγών. Οι περισσότεροι καταναλωτές αγοράζουν μέσω αυτού ενώ συχνή είναι και η χρήση χρεωστικών αλλά και προπληρωμένων καρτών. Η έντυπη μορφή διαφήμισης δεν αποτελεί καλή στρατηγική μάρκετινγκ, καθώς οι διαφημίσεις θα πρέπει να παρουσιάζονται στο διαδίκτυο.  

-Εξαιρετικής σημασίας για την καλύτερη συνεργασία μεταξύ των εμπόρων, είναι η συνεχής επαφή με τους εισαγωγείς, η οποία πρέπει να περιλαμβάνει και την κατ’ ιδίαν επίσκεψη στην Κίνα.

 -Προσοχή χρειάζεται στην ανάπτυξη ιστοσελίδας. Μία μετάφραση της υπάρχουσας ιστοσελίδας της επιχείρησης ενέχει τον κίνδυνο να αποκλειστεί στην Κίνα. Η καλύτερη πρακτική είναι η υιοθέτηση εθνικής ιστοσελίδας, για την οποία όμως απαιτείται η λειτουργία γραφείου της επιχείρησης στη χώρα, ή αντίστοιχα μέσω τρίτου που λειτουργεί στην Κίνα.

 -Καλή πρακτική αποτελεί η συμμετοχή και επίσκεψη σε διεθνής εκθέσεις στην Κίνα.

 -Aπαραίτητη είναι η γνώση των κανόνων εισαγωγής. Τα προϊόντα οφείλουν να έχουν ετικέτες στην Κινεζική ενώ, ανάλογα το προϊόν, η εκφόρτωσή του μπορεί να πραγματοποιείται σε συγκριμένους λιμένες της Κίνας.

-Η προστασία των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας και η κατοχύρωση των προϊόντων σε τρίτες αγορές, ιδίως στην κινεζική, είναι πρωτεύουσας σημασίας.

 

 

 

Facebook Twitter Linkedin

διαβάστε ακόμα

δημοφιλέστερα