Μιχάλης Βαμιεδάκης: Thomas Cook: Τέλος εποχής και η επόμενη μέρα

30 Sep 2019, 10:17 | ΠΡΟΣΩΠΑ

TornosNews.gr

Thomas Cook: Τέλος εποχής και η επόμενη μέρα

Facebook Twitter Linkedin
Επενδύσεις

Γράφει ο Μιχάλης Βαμιεδάκης (*)

Τέλος εποχής για τον Thomas Cook, λοιπόν, μετά από 178 χρόνια και προφανώς μια νέα σελίδα για τον Ευρωπαϊκό τουρισμό.

Θα μπορούσαμε να αναλύουμε για ώρες τις αιτίες που ο ιστορικός Όμιλος έφτασε στην πτώχευση και οι επιμέρους αιτίες είναι σίγουρα πολλές και σύνθετες, υπάρχει όμως μία πολύ απλή και ουσιώδης αρχή που τον οδήγησε εκεί: η απλή αρχή του καπιταλισμού ότι οι εταιρείες πρέπει να παράγουν κέρδη, ότι έσοδα μείον έξοδα πρέπει να έχουν θετικό αποτέλεσμα και ότι η «φήμη και πελατεία» έχουν αξία μόνο όταν συνδυάζονται με θετικά οικονομικά αποτελέσματα.

Από την εποχή που ο Thomas Cook έστησε την αρχική του επιχείρηση στην Αγγλία μέχρι σήμερα ο Όμιλος γνώρισε πολλές επιτυχίες συγχωνεύσεις, εξαγορές, αλλαγές στρατηγικής, σχέδια καθετοποίησης, κλπ. Εδώ όμως και κάποιες δεκαετίες, αντί όμως να παράγουν κέρδη, είχαν ως αποτέλεσμα να δημιουργούν ζημιές, να διευρύνουν μια μαύρη τρύπα η οποία ξεπέρασε τα 3 δις και νομοτελειακά οδήγησε στην καταστροφή.

Η επέκταση σε νέες αγορές κρίθηκε, από ένα σημείο και μετά ανεπιτυχής, αλλά η προσπάθεια συνεχίστηκε με απώλειες. Η εξαγορά εταιρειών δεν έφερε θετικά αποτελέσματα, παρ` όλα αυτά η λάθος αυτή πρακτική συνεχίστηκε. Η στροφή σε νέες τάσεις και προϊόντα στην αγορά έγινε με παλιές πρακτικές και τεράστιο διοικητικό κόστος. Το κάθε νέο στέλεχος ερχόταν με τις δικές του ιδέες, αλλά οι εμπορικοί πειραματισμοί δημιουργούσαν απλά ζημιές.

Όλα αυτά επιβεβαιώνουν το αυτονόητο, ότι όσες παρεμβάσεις κι αν γίνουν από Κυβερνήσεις και Τράπεζες (όπως έγιναν το 2012), όσες ευρηματικές ιδέες κι αν έχουν τα  Golden Boys, όσο κι να καλλωπίζονται οι ισολογισμοί από μεγαλοστελέχη, όσο κι αν Ορκωτοί λογιστές υπογράφουν προβληματικούς ισολογισμούς, όσο βαρύ κι αν είναι το λογότυπο, η οικονομική αιμορραγία οδηγεί νομοτελειακά στο θάνατο και μερικές φορές σε ξαφνικό θάνατο.

Κοινό μυστικό ότι ο Thomas Cook θα κατέρρεε πριν από το τέλος Σεπτέμβρη

Εδώ και μήνες ήταν κοινό μυστικό, στους τουριστικούς κύκλους ότι η εταιρεία θα κατέρρεε πριν το τέλος του Σεπτέμβρη, ημερομηνία που κλείνει το Οικονομικό έτος στην Αγγλία. Τα νούμερα δεν «έβγαιναν» και τα πάντα οδηγούνταν στον γκρεμό. Όλοι μιλούσαν ότι η «Μαύρη Παρασκευή» θα ήταν στις 27 τού Σεπτέμβρη, αλλά δυστυχώς οι εξελίξεις έτρεξαν μια εβδομάδα νωρίτερα. Η λύση που κυκλοφορούσε, με το σενάριο οι τράπεζες να κεφαλαιοποιούν (πρακτικά να χαρίζουν 900 εκατ.) και οι Κινέζοι να επενδύουν μισό δις θυμίζει λίγο τις διαπραγματεύσεις του Βαρουφάκη το 2015 και τα δάνεια που περίμενε η Ελλάδα από Ιράν και Κίνα. Σίγουρα υπήρχαν πολύ πιο σοβαροί και ρεαλιστικοί τρόποι να γίνει προσπάθεια διάσωσης, αλλά δεν μπήκε κανείς στη διαδικασία να τους εξετάσει.

Προτίμησαν να καθησυχάζουν τους προμηθευτές ότι όλα βαίνουν καλώς, ότι δεν υπάρχει πρόβλημα, η λύση είναι εξασφαλισμένη και να λειτουργούν ουσιαστικά 2,5 μήνες  εισπράττοντας κανονικά χωρίς να πληρώνουν κανένα. Αυτό όμως αποτέλεσε απλά μια μεταφορά χρέους από τις τράπεζες στον ιδιωτικό τομέα. Με άλλα λόγια ο Thomas Cook εισέπραττε για τα πακέτα διακοπών από τους πελάτες κι αντί να πληρώνει προμηθευτές μείωνε την έκθεση του στις τράπεζες. Περιττό να διευκρινίσουμε η διοίκηση ποιον προτιμούσε να υποστηρίξει…

Φτάνουμε λοιπόν στους κερδισμένους και χαμένους της πτώχευσης: οι Τράπεζες μείωσαν τους τελευταίους μήνες δραστικά την έκθεση τους, οπότε μετά από τη ρευστοποίηση των υγιών στοιχείων (Condor & Thomas Cook Nordic) θα έχουν ελαχιστοποιήσει τη ζημιά τους. Από τα ασφάλιστρα κινδύνου (CDS) που ενεργοποιήθηκαν με την πτώχευση, κάποιοι θα εισπράξουν 250 εκατ. (και θα έχει πολύ ενδιαφέρον να μάθουμε κάποτε ποιοι ήταν αυτοί). Τα μεγαλοστελέχη εισέπραξαν επταψήφια bonus και μένουν οι μεγάλοι χαμένοι, οι πελάτες και οι ξενοδόχοι της Μεσογείου και όλου του κόσμου. Μαζί μ` αυτούς και όλοι όσου έχουν άμεση ή έμμεση εξάρτηση.

Η απώλεια δεν περιορίζεται μόνο στις επισφάλειες και στα δεδουλευμένα που δεν εισπράχθηκαν, αλλά και στην ανασφάλεια της επόμενης μέρας. Η αποσυμπίεση της αγοράς, με την απώλεια μεγάλου μέρους των 3 εκατ. πελατών θα οδηγήσει σε μείωση τιμών και σε αλλαγή των οικονομικών δεδομένων. Επιχειρηματικά σχέδια θα πρέπει να τροποποιηθούν και δάνεια θα κινδυνεύσουν να κοκκινήσουν. Οι περικοπές θα αγγίξουν εργαζόμενους και αγορά. Κάποιοι λένε ότι ήταν η αυτόματη διόρθωση της αγοράς που νομοτελειακά έρχεται σε όλους τους κλάδους όπου δημιουργείται μια φούσκα. Και σίγουρα ο ελληνικός τουρισμός είχε πολλά στοιχεία που παρέπεμπαν σε αυτό το φαινόμενο.

Το συμπέρασμα λοιπόν είναι ότι όλοι οι εμπλεκόμενοι ήξεραν, όλοι έβλεπαν τα σημάδια αλλά όλοι παρασυρόταν από την πλάνη του «too big to fail».

Η επόμενη μέρα και η αλλαγή του σκηνικού δεν θα έχει να κάνει μόνο με την αλλαγή των πρωταγωνιστών στην τουριστική σκηνή, με την τεχνολογία, τα δυναμικά πακέτα και τους τρόπους διανομής. Θα έχει να κάνει με την αλλαγή φιλοσοφίας και την απλούστευση της θεώρησης των πραγμάτων. Οι εταιρείες πρέπει να είναι απλά κερδοφόρες και πολλοί θα αρχίσουν να το παίρνουν πλέον στα σοβαρά.

(*) Ο κ.Μιχάλης Βαμιεδάκης είναι τουριστικός επιχειρηματίας, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος DELTANET TRAVEL ΑΕ / VITA HOTELS ΑΕ / ΑΝΙΣΑΡΑΣ ΑΕ, πρώην εντεταλμένος σύμβουλος Τουρισμού της Περιφέρειας Κρήτης

Διαβάστε επίσης

Ελληνικός τουρισμός: Η δύσκολη μετάβαση στη νέα εποχή- οι απόψεις Ι.Ρέτσου και Α.Ανδρεάδη

Facebook Twitter Linkedin

διαβάστε ακόμα

δημοφιλέστερα