Τα πρώτα διδάγματα από την πτώχευση του Thomas Cook

30 Sep 2019, 14:17 | ΑΠΟΨΗ

Πάνος Θωμάκος

Τα πρώτα διδάγματα από  την πτώχευση του Thomas Cook

Facebook Twitter Linkedin
Επενδύσεις

 

Η πρόσφατη κατάρευση της Thomas Cook αναζωπύρωσε τα αμείλικτα ερώτηματα και την χρόνια διαμάχη του κλάδου γύρω από τον βαθμό στον οποίο το Διαδίκτυο μπορεί να υποκαταστήσει τους παραδοσιακούς ταξιδιωτικούς πράκτορες και tour operators.

Όπως έχει επισημάνει ήδη το Tornos News, ο επικεφαλής τουριστικών αναλύσεων της πλατφόρμας καινοτόμων λύσεων GlobalData, Nick Wyatt, αποφαίνεται ότι η κατάρρευση της Thomas Cook προήλθε από την αυξανόμενη τάση των ταξιδιωτών να πραγματοποιούν κρατήσεις διαδικτυακά.

Μάλιστα, η αξία της βρετανικής αγοράς ταξιδιωτικών πωλήσεων στο διαδίκτυο αναμένεται να παρουσιάσει αύξηση 6,3% από το 2019 στο 2020 και 8,4% από το 2020 έως το 2021, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της GlobalData.

Οι εποχές των παραδοσιακών πακέτων διακοπών που προσφέρουν οι τουρ οπερέιτορ παρέρχονται καθώς όλο και αυξανόμενος αριθμός ταξιδιωτών χρησιμοποιούν τις διαδικτυακές σελίδες στον προγραμματισμό των διακοπών τους, τονίζει ο κ. Wyatt.

Η κερδοφορία των διαδικτυακών πηγών επιτρέπει στον σύγχρονο ταξιδιώτη να πάρει θέση τουριστικού πράκτορα για το ταξίδι του, μειώνοντας την ανάγκη για τις υπηρεσίες εταιριών όπως η Thomas Cook.

Οι ταξιδιώτες που ανήκουν στη γενιά των Millennial καθώς και οι ανεξάρτητοι, ιδιαίτερα, δαπανούν περισσότερα σε ταξιδιωτικές κρατήσεις στο διαδίκτυο, εκεί όπου οι μεγάλοι του οπερέιτορ όπως ο Thomas Cook αντιμετωπίζουν ισχυρό ανταγωνισμό και αυτό έχει αποδειχθεί καταστροφικό, συμπληρώνει ο κ. Wyatt.

Η τύχη του Thomas Cook κρίθηκε λοιπόν από το εάν οι επενδυτές του - όπως η Fosun - θα αποφάσιζαν ότι  πιστεύουν στο εγχείρημα της διάσωσης ή δεν θα επέλεγαν να επενδύσουν σε έναν οργανισμό με πρόβλημα, και προφανώς αποφάσισαν το δεύτερο, καταδικάζοντας τον Thomas Cook σε μια θλιβερή αλλά αναπόφευκτη τύχη.

Από την άλλη, πρόσφατη έρευνα της εταιρίας eight&four αποκάλυψε ότι ένας στους πέντε βρετανούς ταξιδιώτες τείνει προς τις διακοπές εντός των συνόρων φέτος (staycation) εξαιτίας της σκιάς του Brexit.

Η έρευνα εντόπισε ότι οι ηλικίες από 25 έως 44 νιώθουν περισσότερο τον αντίκτυπο του Brexit, με το ένα τρίτο να εγκαταλείπει τα σχέδια για διακοπές στο εξωτερικό.

Αντίθετα, μόλις το 12% των ηλικιών άνω των 45 προτιμά φέτος τις διακοπές στο εσωτερικό σε σχέση με τα διεθνή ταξίδια.

Το 79% των Βρετανών είτε έχουν αγοράσει πακέτο διακοπών πέρυσι ή ενδιαφέρονται να το κάνουν στο μέλλον, με τους millennial να εμφανίζουν μεγαλύτερη πρόθεση.

Από όσους αγοράσαν πέρυσι πακέτα, το 26% ειπε ότι το κίνητρό τους ήταν το value for money, ενώ το 20% ανέφερε τον παράγοντα διευκόλυνσής τους και το 18% την αίσθηση σιγουριάς λόγω προστασίας των διακοπών τους από την ABTA και την ATOL.

Το 35% προτίθεται να κάνει κρουαζιέρα, το 24% σαφάρι και το 23% είναι ανοικτό στην ιδέα των ταξιδιών σε επικίνδυνες ή δύσκολες περιοχές όπου τα ανεξάρτητα ταξίδια μπορεί να κρύβουν  κινδύνους.

Το 23% των καταναλωτών συνεχίζουν να θεωρούν γρήγορη και ευκολότερη την επιλογή τουριστικού γραφείου για οργάνωση των διακοπών τους, το 21% προτιμά την αριστεία και τη βαθιά γνώση που προσφέρουν και το 23% πιστεύει ότι τα τουριστικά γραφεία προσφέρουν πιο προσωπικές εμπειρίες.

Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, βασική πρόκληση για την επιστροφή των τουριστικών γραφείων στο προσκήνιο είναι να ξεπεράσουν την αντίληψη των καταναλωτών ότι οι υπηρεσίες που προσφέρουν είναι ακριβές.

Επίσης, χρειάζεται να προσαρμόσουν την προσφορά τους ώστε να ταιριάζει με το κοινό των millennial που ενδιαφέρεται για πληροφόρηση και τους Gen Z που ενδιαφέρονται για το κόστος των διακοπών.

Σε ανάλογο μήκος κύματος, η Ενωση Βρετανών Τουριστικών Πρακτόρων, ABTA στην έκθεση της Holiday Habits καταγράφει αύξηση στο ποσοστό των Βρετανών που κάνουν κρατήσεις διακοπών σε τουριστικά γραφεία αλλά και στις κρατήσεις πακέτων διακοπών τα τελευταία χρόνια.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας Καταναλωτικών Τάσεων της ABTA, τα πρακτορεία προτιμώνται λόγω των ταξιδιωτικών συμβουλών που προσφέρουν οι ειδικοί και των καινοτομιών στην εμπειρία που προσφέρουν τα σύγχρονα καταστήματα, στοιχεία ελκυστικά για τις νεότερες γενιές οι οποίες αναμένεται να διαδώσουν περαιτέρω τα κρατήσεις μέσω καταστήματος.

Όπως επισημαίνει μάλιστα η ABTA, η ανάπτυξη στη ζήτηση για πακέτα διακοπών πυροδοτείται από τις νεαρές και την τρίτη ηλικία. Επιπλέον οι νεότερες γενιες ανακαλύπτουν τα πακέτα διακοπών,  με βασικά τους κίνητρα, το value for money και η φροντίδα για όλα τα ζητήματα του ταξιδίου.

Μάλιστα, ο λόγος της φροντίδας για όλα τα ζητήματα του ταξιδιού λειτουργεί ως απόλυτη προτεραιότητα για το 73% των Βρετανών που προτιμά πακέτο διακοπών, ενώ ο λόγος για αυτή την προτίμηση ήταν το καλύτερο value, το οποίο έχει υποχωρήσει στη δεύτερη θέση των προτεραιοτήτων.

Κανείς λοιπόν δεν μπορεί ακόμη να προβλέψει με απόλυτη ακρίβεια το πως θα διαμορφωθούν και που θα ισορροπήσουν οι αντίρροπες αυτές τάσεις και δυνάμεις στο άμεσο αλλά και στο πιο μακροπρόθεσμο μέλλον.

Εκείνο που φαίνεται ωστόσο να συνιστούν ανεπιφύλακτα οι ειδικοί στους τουρ οπερέιτορ με παρόμοια στρατηγική και αξίες όπως η Thomas Cook είναι να αναθεωρήσουν τις στρατηγικές ανάπτυξης τους, ακούγοντας τόσο τους καταναλωτές όσο και τους εργαζομένους τους σχετικά με το πώς θα πρέπει να προχωρήσουν.

Συνεπώς, καθώς οι ταξιδιωτικές συνήθειες αλλάζουν, η καινοτομία και ο εκσυγχρονισμός αποτελούν τα κλειδιά για συνεχιζόμενη ανάπτυξη στη σύγχρονη τουριστική βιομηχανία.

Κι όχι μόνο...

 

 

 

 

Facebook Twitter Linkedin

δημοφιλέστερα