Πώς το φύλο και η εμφάνιση των ρομπότ επηρεάζουν τις αγοραστικές αποφάσεις των πελατών
09 May 2025, 11:44 | ΜΕΛΕΤΕΣ
TornosNews.gr
Νέα έρευνα από τη Σχολή Διοίκησης Φιλοξενίας του Πανεπιστημίου Penn State (Πενσυλβάνια) αποκαλύπτει ότι οι χαρακτηριστικές επιλογές στο σχεδιασμό των ρομπότ εξυπηρέτησης – όπως το φύλο ή τα «χαριτωμένα» χαρακτηριστικά – μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά τις αποφάσεις των πελατών στον τουρισμό και τη φιλοξενία.
Σύμφωνα με την έρευνα των Lavi Peng, Anna Mattila και Amit Sharma, τα ρομπότ με χαρακτηριστικά που παραπέμπουν σε ανδρικό φύλο αποδεικνύονται πιο πειστικά όταν αλληλεπιδρούν με γυναίκες που αισθάνονται ότι έχουν χαμηλή επιρροή ή δύναμη στον κοινωνικό ή καταναλωτικό χώρο. Οι ερευνητές διαπίστωσαν επίσης ότι η «χαριτωμένη» εμφάνιση – μεγάλα μάτια, στρογγυλά μάγουλα και φιλική έκφραση – μειώνει την επιρροή του φύλου στην αποτελεσματικότητα των ρομπότ, καθώς άνδρες και γυναίκες αντιδρούν πιο ομοιόμορφα σε αυτά.
Στο πρώτο πείραμα, 239 συμμετέχοντες έλαβαν υποθετική πρόταση αγοράς πρωινού από ρομπότ, το οποίο είχε είτε ανδρική (γκρι χρώμα) είτε γυναικεία (ροζ χρώμα) απόχρωση. Οι γυναίκες με χαμηλή αίσθηση επιρροής αποδέχθηκαν ευκολότερα την πρόταση ενός «ανδρικού» ρομπότ. Αντίθετα, οι καταναλωτές με υψηλή αυτοπεποίθηση βασίζονταν περισσότερο στην προσωπική τους κρίση, ανεξάρτητα από το φύλο του ρομπότ.
Η δεύτερη μελέτη εξέτασε αν τα στερεότυπα φύλου μπορούν να μετριαστούν μέσω της εμφάνισης. Χρησιμοποιήθηκε ένα ρομπότ χωρίς χαρακτηριστικά ανθρώπινου σώματος, αλλά με οθόνη που εμφάνιζε «χαριτωμένα» πρόσωπα διαφορετικού φύλου. Οι 156 φοιτητές που συμμετείχαν αντέδρασαν παρόμοια τόσο σε «ανδρικά» όσο και σε «γυναικεία» ρομπότ, κάτι που υποδηλώνει ότι η χρήση χαριτωμένων χαρακτηριστικών στον σχεδιασμό μπορεί να μειώσει την επιρροή των στερεοτύπων φύλου.
Η μελέτη υπογραμμίζει πρακτικές εφαρμογές για ξενοδοχεία και εστιατόρια. Για παράδειγμα, ένα ξενοδοχείο που επιθυμεί να ενισχύσει τις πωλήσεις μέσω αναβαθμίσεων δωματίων θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει ρομπότ με ανδρικά χαρακτηριστικά όταν απευθύνεται σε γυναίκες πελάτισσες με χαμηλό αίσθημα επιρροής. Αντίστοιχα, για επιχειρήσεις που θέλουν να αποφύγουν τη χρήση στερεοτύπων, ένας φιλικός, ουδέτερος σχεδιασμός μπορεί να είναι η λύση.
Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν στο Journal of Hospitality and Tourism Management, με χρηματοδότηση από το Ίδρυμα Marriott.
- Η Σχολή Διοίκησης Φιλοξενίας του Penn State ιδρύθηκε το 1937 και είναι μία από τις παλαιότερες και πιο σεβαστές στις ΗΠΑ. Τα κορυφαία προπτυχιακά και διδακτορικά της προγράμματα προετοιμάζουν παγκόσμιους ηγέτες με ένα αυστηρό, ποικίλο πρόγραμμα σπουδών που επικεντρώνεται, από την ίδρυσή της, στην ενεργό ακαδημαϊκή έρευνα, με συνεργασίες με τις Υπηρεσίες Φιλοξενίας, Στέγασης και Εστίασης του Penn State, καθώς και με κορυφαίες παγκόσμιες μάρκες φιλοξενίας.
διαβάστε ακόμα
-
Η Ελλάδα στο top10 των πιο προσβάσιμων χωρών στην Ευρώπη για ψηφιακούς νομάδες 12/06 | 04:11
-
Έρευνα Visa | Παραλίες, πολιτισμός και γραφικοί προορισμοί ελκύουν τους τουρίστες στην Ελλάδα 10/06 | 14:28
-
ΕΛΣΤΑΤ | α' τρίμηνο: + ο τζίρος στα καταλύματα, - στην εστίαση 28/05 | 13:43
-
H Booking.com αποκαλύπτει πού και πώς θα ταξιδέψουν οι τουρίστες αυτό το καλοκαίρι 27/05 | 13:25
-
Το νέο πρόσωπο του ταξιδιώτη: Τι αλλάζει το 2025 σύμφωνα με την Expedia 27/05 | 14:52
-
Ελληνικός Τουρισμός | Εθνική Τράπεζα: + 3-5% οι αφίξεις το 2025- Οι μακρινές αγορές καθορίζουν το μέλλον 20/05 | 13:21
-
Ηράκλειο και Ρόδος στα «αστέρια» του Ευρωπαϊκού τουρισμού αυτό το καλοκαίρι 22/05 | 06:10
-
Ελληνικός τουρισμός 2024 | Μείωση εισπράξεων από τη Γερμανία και τη Γαλλία το α΄τρίμηνο 22/05 | 18:31
-
Ελληνικός τουρισμός 2025 | + 4,4% οι εισπράξεις, + 5,4% οι αφίξεις το α' τρίμηνο 21/05 | 12:29
-
Expedia | Tο 88% των καταναλωτών σχεδιάζουν ταξίδι το επόμενο έτος - ο ρόλος των social media και influencers 20/05 | 19:10
δημοφιλέστερα
- 1 Πώς 5 Ελληνικοί δήμοι χαράζουν νέα στρατηγική στον τουρισμό για το 2025 17.06.2025 | ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ
- 2 Τα νεροπίστολα βγήκαν την Κυριακή στη Νότια Ευρώπη | Εξέγερση κατά του χωρίς όρια τουρισμού 16.06.2025 | ΚΟΣΜΟΣ
- 3 Δήμος Δελφών: Ένας πολυδιάστατος τουριστικός προορισμός με στρατηγική ανάπτυξης 17.06.2025 | ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ
- 4 Πέτρα – Αϊβαλί: Ξεκινά στις 18 Ιουνίου η ακτοπλοϊκή σύνδεση της Δ. Λέσβου με τα απέναντι παράλια 17.06.2025 | ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ
- 5 Δήμος Χάλκης: Διαγωνισμός για οργάνωση εκδηλώσεων και υπηρεσίες φιλοξενίας - Οι εκδηλώσεις 17.06.2025 | ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ
- 6 Οργανισμός Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού στη Σάμη Κεφαλονιάς 17.06.2025 | ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ
- 7 Δήμος Χίου: Παραχώρηση του παλιού τελωνείου Λιθίου για αξιοποίηση 17.06.2025 | ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ
- 8 Δονούσα: Ο Απόκρυφος Παράδεισος του Αιγαίου 17.06.2025 | ΤΑΞΙΔΙ
- 9 ΕΤΑΔ | Μίσθωση του Κάμπινγκ Φαναρίου Κομοτηνής 16.06.2025 | ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ
- 10 «Ασφαλής Επιστροφή» | Επαναπατρισμός 150.000 Ισραηλινών από το εξωτερικό και δια θαλάσσης 17.06.2025 | ΑΓΟΡΕΣ