Τουρισμός και ξενοδοχεία στην Ελλάδα | Έρευνα HR Trends: Τι αναζητούν επιχειρήσεις και εργαζόμενοι
17 Sep 2024, 11:05 | ΜΕΛΕΤΕΣ
TornosNews.gr
Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις από τον κλάδο του τουρισμού και των ξενοδοχείων στην Ελλάδα για την εύρεση του κατάλληλου ανθρώπινου δυναμικού, τα κριτήρια που καθιστούν ελκυστική την επιχείρηση στους εργαζόμενους, καθώς και τα οφέλη και οι προκλήσεις που επιφέρει η εισαγωγή της τεχνητής νοημοσύνης (AI) στον κλάδο, καταγράφονται στην έρευνα της Randstad, με παγκόσμια παρουσία στον κλάδο των υπηρεσιών ανθρώπινου δυναμικού.
Η έρευνα διεξήχθη από τον Οκτώβριο 2023 έως τον Μάιο 2024 και αναλύει δεδομένα που προέρχονται από 105 στελέχη ελληνικών επιχειρήσεων, που δραστηριοποιούνται αποκλειστικά στον κλάδο του τουρισμού και των ξενοδοχείων.
Αναλυτικά τα συμπεράσματα:
Εμπόδια στη στρατηγική προσλήψεων των επιχειρήσεων
Με βάση τα ευρήματα της έρευνας HR Trends για το 2024, οι υποψήφιοι εργαζόμενοι έχουν αυξημένες απαιτήσεις, αναζητώντας καλύτερες οικονομικές απολαβές, ευνοϊκότερες συνθήκες εργασίας και υψηλότερη ποιότητα ζωής.
Για τις επιχειρήσεις, η περιορισμένη εργασιακή εμπειρία και οι εξειδικευμένες δεξιότητες αποτελούν σημαντικές προκλήσεις στη διαδικασία στελέχωσης, - με το 82% των επιχειρήσεων στον κλάδο του τουρισμού και των ξενοδοχείων να αναφέρει κυρίως τις μη ρεαλιστικές μισθολογικές προσδοκίες ως κυρίαρχο εμπόδιο και το 67% την έλλειψη κλαδικής εργασιακής εμπειρίας.
Η διατήρηση της δέσμευσης των εργαζομένων, η κορυφαία πρόκληση για τις επιχειρήσεις
Είναι αξιοσημείωτο ότι, και φέτος, η μεγαλύτερη πρόκληση για τις ελληνικές επιχειρήσεις στον τομέα του τουρισμού και των ξενοδοχείων παραμένει η διατήρηση της δέσμευσης και αφοσίωσης των εργαζομένων (65%), ενώ ακολουθεί η προσέλκυση ταλέντων (62%) και η εύρεση κατάλληλων ταλέντων από την εγχώρια αγορά εργασίας (57%).
Για την αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων, οι επιχειρήσεις εστιάζουν στη βελτίωση των μισθών (81%) - σε μεγαλύτερο βαθμό σε σχέση με πέρσι - την προσφορά προγραμμάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης (63%), καθώς και την αναζήτηση ταλέντων από τη διεθνή αγορά εργασίας (34%), παρέχοντας παράλληλα εξατομικευμένα πακέτα παροχών (34%).
Πρόθεση προσλήψεων
Οι επιχειρήσεις στον κλάδο του τουρισμού και των ξενοδοχείων καταγράφουν θετική αναπτυξιακή πορεία, όπως αποδεικνύεται από τα πλάνα προσλήψεων για το 2024, με το 21% των ερωτηθέντων να προσβλέπουν σε αύξηση του αριθμού εργαζομένων. Το 77% των επιχειρήσεων πρόκειται να προχωρήσει σε προσλήψεις λόγω της δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας, το 73% λόγω της επιχειρηματικής ανάπτυξης, ενώ το 32% επενδύει στην ενίσχυση του εργατικού δυναμικού για την κάλυψη αναγκών σε σύγχρονες δεξιότητες. Όσον αφορά τα μελλοντικά σχέδια των επιχειρήσεων, το 71% προβλέπει σταθερότητα στον αριθμό των εργαζομένων, ενώ μόνο το 3% εξετάζει ενδεχόμενες μειώσεις.
Προθυμία αύξησης μισθών για το 76% των επιχειρήσεων
Είναι ενθαρρυντικό ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις, από όλους τους κλάδους εξειδίκευσης, επιδεικνύουν σαφή προθυμία να προσφέρουν πιο ελκυστικές οικονομικές αποδοχές, με το 72% να προτίθεται να αυξήσει τους μισθούς των εργαζομένων του εντός του έτους.
Συγκεκριμένα, στον κλάδο του τουρισμού και των ξενοδοχείων, το 76% σχεδιάζει να αυξήσει τα μισθολογικά επίπεδα των εργαζομένων του, το 20% θα διατηρήσει τους μισθούς στα ίδια επίπεδα, ενώ καμία από τις ερωτηθείσες εταιρείες δεν σχεδιάζει μείωση μισθών.
Ελκυστικότητα των επιχειρήσεων
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, οι εταιρείες που προσφέρουν ανταγωνιστικά πακέτα αποδοχών και παροχών, ευχάριστο εργασιακό περιβάλλον, καθώς και ευκαιρίες επαγγελματικής ανέλιξης θεωρούνται ιδιαίτερα ελκυστικές από τους υποψήφιους εργαζομένους, με σχεδόν διπλάσια σημασία σε σύγκριση με άλλες παραμέτρους, ακόμη και σε σχέση με τα περσινά δεδομένα.
Στην προσπάθειά τους να διατηρήσουν και να προσελκύσουν ταλέντα, οι εταιρείες στον κλάδο του τουρισμού και των ξενοδοχείων εστιάζουν στα εκπαιδευτικά προγράμματα (78%), τις επιπρόσθετες του μισθού παροχές (37%) και τη γονική άδεια με αποδοχές (30%). Αναφορικά με τις οικονομικές παροχές, οι επιχειρήσεις προσφέρουν, ανάμεσα σε πολλές άλλες, κατά κύριο λόγο κινητό τηλέφωνο, μπόνους απόδοσης, καθώς και επισιτιστικά κουπόνια.
Αιτίες αποχώρησης εργαζομένων
Το 59% των εργαζομένων εγκαταλείπει την τρέχουσα θέση εργασίας του με σκοπό να λάβει υψηλότερες οικονομικές αποδοχές ή πιο ευνοϊκές συνθήκες εργασίας, ενώ καθοριστικό ρόλο παίζει ο αυξημένος φόρτος εργασίας (52%) αλλά και η επιθυμία αλλαγής επαγγελματικής πορείας (42%). Επιπλέον, η έλλειψη ταύτισης με την κουλτούρα της εταιρείας (39%) και η αναζήτηση μεγαλύτερης ευελιξίας στο ωράριο (30%) συμβάλλουν στην απόφαση των εργαζομένων να αποχωρήσουν από την τρέχουσα θέση εργασίας τους, αναδεικνύοντας την ανάγκη για βελτίωση της εργασιακής εμπειρίας και της ισορροπίας μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής.
Τεχνητή νοημοσύνη: οφέλη και προκλήσεις
Η τεχνητή νοημοσύνη (AI) αποτελεί ιδιαίτερα σημαντικό παράγοντα στην ανάπτυξη για τον κλάδο του τουρισμού και των ξενοδοχείων, επηρεάζοντας καίρια τις λειτουργίες των επιχειρήσεων. Σύμφωνα με την έρευνα, το 12% εταιρειών υποστηρίζει τη χρήση του ΑΙ και σχεδιάζει να την επεκτείνει, στοχεύοντας είτε στην αυτοματοποίηση επαναλαμβανόμενων εργασιών είτε στη βελτίωση της εμπειρίας των πελατών. Το 36% είναι «ανοιχτό» στη χρήση του, το 48% δεν έχει σχηματίσει γνώμη, ενώ μόνο το 4% δεν προβλέπει τη χρήση του στο μέλλον. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 67% των επιχειρήσεων στον κλάδο του τουρισμού και των ξενοδοχείων αξιοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη στην εξυπηρέτηση πελατών, το 59% στη διαφήμιση και το μάρκετινγκ, ενώ το 45% στη διοικητική υποστήριξη, ενισχύοντας την αποδοτικότητα και την παραγωγικότητά τους.
Καθώς η τεχνητή νοημοσύνη καθιερώνεται ως βασικό εργαλείο στον τομέα του τουρισμού και των ξενοδοχείων, είναι σημαντικό να αξιολογηθούν, όχι μόνο τα άμεσα οφέλη, αλλά και οι προκλήσεις που προκύπτουν από την εφαρμογή της. Παρόλο που η υιοθέτηση της τεχνολογίας υπόσχεται ταχύτερη επεξεργασία δεδομένων, αυτοματοποίηση επαναλαμβανόμενων εργασιών και βελτιωμένη εξυπηρέτηση και ικανοποίηση πελατών, η επιτυχημένη ενσωμάτωσή της απαιτεί επενδύσεις σε τομείς, όπως η προστασία δεδομένων, η αναγνώριση των πλεονεκτημάτων του AI και η εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού.
- Η έρευνα θα παρουσιασθεί στο webinar της εταιρείας με τίτλο «τάσεις στο HR: ξενοδοχεία & τουρισμός», που θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 19 Σεπτεμβρίου στις 11.00 π.μ
διαβάστε ακόμα
-
ETC: Η Ελλάδα σαρώνει στην προσέλκυση νέων επισκεπτών από την Ευρώπη 17/07 | 07:21
-
Eurobank: Το μοντέλο του ελληνικού τουρισμού μεταβάλλεται - Λιγότερα έσοδα ανά επισκέπτη, περισσότερες αφίξεις 16/07 | 19:33
-
Eurostat: Ένας στους 2 Έλληνες δεν μπορεί να καλύψει το κόστος διακοπών 14/07 | 18:14
-
Επαγγελματικά ταξίδια 2025: Η διάθεση παραμένει, οι προϋπολογισμοί μειώνονται 14/07 | 06:25
-
Μεσόγειος | Οι πρωταθλητές καύσωνα: Στην Ελλάδα πιο "καυτή" η Κέρκυρα, πιο "δροσερή" η Ρόδος 10/07 | 06:59
-
Τουρισμός 2034: Προκλήσεις και ευκαιρίες σε μια αγορά 16 τρισ. δολ. με 30 δισ. ταξίδια 09/07 | 06:10
-
Παγκόσμιος τουρισμός | Τριπλάσια η δαπάνη για ταξίδια αναψυχής μέχρι το 2040 07/07 | 11:38
-
ETC | +16% οι διαμονές των Αμερικανών στην Ελλάδα το β' τρίμηνο, + 3,3% οι διεθνείς αφίξεις στην Ευρώπη 04/07 | 13:42
-
MINDHAUS | Έρευνα για λογαριασμό του Οργανισμού Τουρισμού της Πορτογαλίας 01/07 | 12:22
-
Ο Τουρισμός στην Ελλάδα το 2026: Στρατηγικές προσαρμογής μετά τις γεωπολιτικές αναταράξεις | MTC Group 30/06 | 11:35
δημοφιλέστερα
- 1 Προς διαβούλευση η μεγάλη επένδυση της INTERPLAZA στη Ρόδο | Ξενοδοχείο 394 δωματίων, 158 κατοικίες 17.07.2025 | ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ
- 2 Νότιο Ρέθυμνο: Σταθερός θερινός πόλος έλξης με 4.000 επισκέπτες την ημέρα στον Πλακιά 17.07.2025 | ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ
- 3 Ο Μ. Τσακαλάκης στο TN | Η τουριστική Κρήτη ζητεί προστασία της φήμης της- Ανησυχία από τις κρατήσεις 16.07.2025 | ΦΟΡΕΙΣ
- 4 Νέο κεφάλαιο για τουριστικά λιμάνια σε Ηράκλειο και Πάρο 17.07.2025 | ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ
- 5 Zig Zag Festival στα Τζουμέρκα: Ένα πολιτιστικό πέρασμα από τη γη στον ουρανό 17.07.2025 | ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ
- 6 Γιορτή Σαρδέλας στο Στόμιο Λάρισας 17.07.2025 | ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ
- 7 Η Aegean απογειώνεται για Ινδία – Πτήσεις από το 2026 με νέα Airbus XLR 17.07.2025 | ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
- 8 Περισσότεροι σπουδαστές στη Σχολή Τουριστικής Εκπαίδευσης Γαλαξιδίου | Βήμα βιωσιμότητας 16.07.2025 | ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ
- 9 Air Mediterranean: Νέες συνδέσεις με Βερολίνο, Κολωνία και Βιέννη από Αθήνα 17.07.2025 | ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
- 10 SKY Express: Νέα χειμερινή σύνδεση Ηράκλειο – Τίρανα 17.07.2025 | ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΕΣ