Οι Πέρσες του Αισχύλου στο Ανοιχτό Θέατρο Παλαιού Ελαιουργείου
28 Jul 2022, 13:23 | ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
TornosNews.gr
Με τη συμμετοχή 40 εθελοντών από την Ελευσίνα και τη γύρω περιοχή
Ανοιχτό Θέατρο Παλαιού Ελαιουργείου
30 & 31 Ιουλίου
21.00
Μετά τη μεγάλη επιτυχία που σημείωσαν στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου με περισσότερους από 14.000 θεατές, οι Πέρσες του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά έρχονται στο Ανοιχτό Θέατρο Παλαιού Ελαιουργείου, το Σάββατο 30 και την Κυριακή 31 Ιουλίου. Μια συμπαραγωγή της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου και της Εταιρείας «Το Θέατρο».
Στελεχωμένη από μια πλειάδα εξαιρετικών ηθοποιών (Χρήστος Λούλης, Γιώργος Γάλλος, Μιχάλης Οικονόμου, Αλεξία Καλτσίκη, Θεοδώρα Τζήμου, Γιάννης Κλίνης, Αινείας Τσαμάτης, Ηλίας Μουλάς, Μάνος Πετράκης, Τάσος Καραχάλιος, Βασίλης Παναγιωτόπουλος, Γιώργος Πούλιος), προεξάρχουσας της Ρένης Πιττακή, η παράσταση του Δημήτρη Καραντζά θέτει κρίσιμα ερωτήματα για το τι συνιστά «κοινωνία», τι σημαίνει η επίμονη προσκόλληση στην εξουσία και η ανάγκη της πίστης σ’ έναν οδηγό, άνθρωπο ή θεό, μέσα σε έναν συντετριμμένο κόσμο.
«Ο άξονας μέσα από τον οποίο διαβάζω το έργο», σημειώνει ο Καραντζάς, «είναι η πορεία ενός λαού που από την απόλυτη πίστη, περνάει στην αμφισβήτηση και έπειτα στη σύγκρουση, μέχρι που φτάνει σε μια μανιακή, σπασμωδική αντίδραση. Ούτε η τυφλή πίστη λειτουργεί, ούτε και η τυφλή αντίδραση. Σαν να βλέπεις το ανέφικτο του κοινωνικού συμβολαίου».
Το κοίλον και η ορχήστρα ενώνονται για να «συμμετάσχουν» σε μια κοινή συζήτηση για την ήττα, τη δυσκολία της παραδοχής της και την αμηχανία της συνέχειας, με τη συμμετοχή εθελοντών που εισέρχονται σταδιακά στον χώρο, συνθέτοντας μια «κοινωνία» που αναζητά το νήμα της ύπαρξης μετά την καταστροφή, σαν αντικατοπτρισμός της παρούσας ιστορικής συγκυρίας.
«Οι Πέρσες είναι μια οποιαδήποτε κοινωνία: Είναι σαν να κάνεις μια ακτινογραφία της πλευράς του ηττημένου και μιας κοινωνίας που δεν ξέρει πώς μπορεί να συνεχίσει μετά από μια πανωλεθρία. Η δε Επίδαυρος λειτουργεί σαν ένα δημόσιο βήμα. Όπως σε μια πλατεία που βρίσκεται πιθανώς πολύ κοντά μας ή και σε κάποια άλλη χώρα, οι άνθρωποι συζητάνε για το πώς θα αντισταθούν και πώς θα κρατηθούν όταν έχουν χάσει πια όλα τα σημεία αναφοράς τους. Στους Πέρσες χάνεται η πίστη στον βασιλιά, έπειτα στην έννοια της μοναρχίας, μετά στον θεό και τελικά στην ίδια τους τη δυνατότητα να αντιδράσουν».
Την ίδια στιγμή, η Άτοσσα της Περσίας, την οποία υποδύεται η Ρένη Πιττακή, που επιστρέφει στην Επίδαυρο μετά από 20 χρόνια, είναι «η ψυχρή ευγενική φωνή της εξουσίας» που με κάθε τρόπο θέλει να συντηρηθεί και να συνεχιστεί σε μια κοινωνία σχεδόν αποδεκατισμένη. «Δυο τελείως διαφορετικές θεάσεις του τι σημαίνει κόσμος», επισημαίνει ο Καραντζάς.
Λίγα λόγια για το έργο:
Γραμμένη το 472 π.Χ., η τραγωδία του Αισχύλου αποτελεί ίσως την παλαιότερη καταγραφή γεγονότων της ελληνικής ιστορίας στο θέατρο. Στα Σούσα, την περσική πρωτεύουσα, οι πολίτες που έχουν μείνει πίσω και η βασίλισσά τους, Άτοσσα που βασανίζεται από κακούς οιωνούς, αναμένουν νέα από την πολεμική επιχείρηση του Ξέρξη στην Ελλάδα. Ένας αγγελιαφόρος αναγγέλλει τη φριχτή έκβαση της μάχης της Σαλαμίνας: ο περσικός στρατός και οι επίλεκτοι αρχηγοί του έχουν συντριβεί. Η Άτοσσα και ο Χορός καλούν το φάντασμα του Δαρείου για να τους καθοδηγήσει. Ο ένδοξος βασιλιάς καταδικάζει την ύβρη του Ξέρξη, που θέλησε να δαμάσει φύση και θεία βούληση και προβλέπει περισσότερες ακόμη καταστροφές. Με την άφιξη του Ξέρξη, κορυφώνεται η συντριβή. Η ζυγαριά γέρνει πλέον αποφασιστικά προς τον τρόμο του τέλους.
Το έργο διατρέχουν ατέλειωτοι κατάλογοι ονομάτων: εκείνοι που πρώτα φώτιζαν το δρόμο για την ελπίδα, τη νίκη και την ομοψυχία, τώρα πέφτουν ένας-ένας, χάνονται στα σκοτάδια ενός τόπου ρημαγμένου, ενός λαού στο όριο της φρίκης, της λογικής και της υπακοής.
Οι Πέρσες ως τραγωδία της ανθρωπότητας, ως μικροσύστημα που αντανακλά ζητήματα ύπαρξης και συνύπαρξης, άλυτα ανά τους αιώνες, γίνονται, υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Καραντζά, κοινός τόπος για μια συνομιλία που φωτίζει εμμέσως τα πολλαπλά παγκόσμια αδιέξοδα του σήμερα. Το θέατρο είναι ο δημόσιος χώρος, η Εκκλησία του Δήμου, η Πόλη. Ο Χορός των Περσών, η «κοινωνία», ξεκινάει με την πίστη και την υπακοή, καταλήγοντας, μετά τον αφανισμό, ένα άναρχο πλήθος χωρίς οδηγό και σημείο αναφοράς.
*
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:
Μετάφραση Παναγιώτης Μουλλάς
Σκηνοθεσία Δημήτρης Καραντζάς
Διασκευή Δημήτρης Καραντζάς, Γκέλυ Καλαμπάκα
Συνεργασία στη δραματουργία - Φωτογραφίες - Εικαστική σύνθεση - Βίντεο Γκέλυ Καλαμπάκα
Σκηνικό Κλειώ Μπομπότη
Κοστούμια Ιωάννα Τσάμη
Κίνηση Τάσος Καραχάλιος
Μουσική σύνθεση - ζωντανή εκτέλεση Γιώργος Πούλιος
Φωνητική προετοιμασία - σύνθεση Ανρί Κεργκομάρ
Φωτισμοί Δημήτρης Κασιμάτης
Βοηθός σκηνοθέτη Μαρίσσα Φαρμάκη
Βοηθός σκηνογράφου Φιλάνθη Μπουγάτσου
Βοηθός ενδυματολόγου Ιφιγένεια Νταουντάκη
Παίζουν Ρένη Πιττακή, Χρήστος Λούλης, Γιώργος Γάλλος, Μιχάλης Οικονόμου, Γιάννης Κλίνης, Αλεξία Καλτσίκη, Θεοδώρα Τζήμου, Αινείας Τσαμάτης, Ηλίας Μουλάς, Μάνος Πετράκης, Τάσος Καραχάλιος, Βασίλης Παναγιωτόπουλος, Γιώργος Πούλιος
Με τη συμμετοχή 40 εθελοντών από την Ελευσίνα και τη γύρω περιοχή
Συμπαραγωγή Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου - Εταιρεία «Το Θέατρο» - 2023 EΛEVΣIS Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης
*
Αγορά εισιτηρίων
https://www.viva.gr/tickets/theater/perses-tou-aisxylou/dimitris-karantzas/
διαβάστε ακόμα
-
Συμπεριληπτικά, ελκυστικά και βιώσιμα μουσεία 28/09 | 07:39
-
1,3 εκατ. οι επισκέπτες της Ακρόπολης το α’ 5μηνο – Αύξηση 54,5% στα Μουσεία της χώρας 22/09 | 15:16
-
Mουσική εκδήλωση αφιερωμένη στην ελληνική ιστορία και στη σημασία του Φωτός στη Δήλο 23/09 | 22:05
-
ΕΞΑΑΑ | «Οι Πέτρες Μιλούν 2023» στην Ακαδημία Πλάτωνος 22/09 | 12:47
-
Το Ζαγόρι στον Κατάλογο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO 20/09 | 12:29
-
Τα Αρχαιολογικά Μουσεία Θεσσαλονίκης και Ηρακλείου στον πολιτισμό της αμπέλου και του κρασιού 19/09 | 11:42
-
Αυλαία για το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2023: Πρωταγωνιστής το κοινό! 13/09 | 09:17
-
«Οι πέτρες μιλούν» στην Αρχαία Αγορά της Αθήνας 05/09 | 11:13
-
Υπ. Πολιτισμού | Θεατές μετά από 22 αιώνες στο Αρχαίο Θέατρο Λάρισας 04/09 | 11:55
-
Θετική γνωμοδότηση για την αξιοποίηση του π. βασιλικού Κτήματος στο Τατόι 01/09 | 12:27
δημοφιλέστερα
- 1 Η Emirates και η SriLankan προχωρούν σε συνεργασία διασύνδεσης 27.09.2023 | ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
- 2 Θεσμοθετείται το Περιφερειακό Συμβούλιο Τουρισμού - Συνάντηση της ηγεσίας του τουρισμού με τον κ.Χαρδαλιά 27.09.2023 | ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ
- 3 Χιλιάδες Βρετανοί χάνουν τις πτήσεις τους μέχρι την Κυριακή - Ακυρώσεις 160 πτήσεων στο Γκάτουικ λόγω έξαρσης COVID 27.09.2023 | ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
- 4 Τεχνητή νοημοσύνη: 2 στους 3 ταξιδιώτες θέλουν να τη δοκιμάσουν – Πιο ικανοποιημένοι από τις διακοπές όσοι τη χρησιμοποιούν 27.09.2023 | ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
- 5 Φρένο της Κομισιόν στην εξαγορά της Etraveli από τη Booking.com 25.09.2023 | ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΑ ΓΡΑΦΕΙΑ
- 6 Δύο νέα στελέχη στην ομάδα της Brown Hotels 26.09.2023 | ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ
- 7 Πολιτιστικός τουρισμός: "Να ανησυχούμε περισσότερο για την τεχνητή νοημοσύνη παρά για την κλιματική αλλαγή" 27.09.2023 | ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
- 8 Ε.Ξ. Μαγνησίας | Η βιωσιμότητα καθίσταται το πρόβλημα του παρόντος και του μέλλοντος 27.09.2023 | ΦΟΡΕΙΣ
- 9 Ε.Ξ. Θεσσαλονίκης | Πού οφείλεται η δραματική διαφορά επιδόσεων των ξενοδοχείων Αθήνας και Θεσσαλονίκης 26.09.2023 | ΦΟΡΕΙΣ
- 10 Υβριδικό Πανεπιστήμιο Αστερουσίων | Διαχείριση Υδάτων στα Αποθέματα Βιόσφαιρας της Μεσογείου 25.09.2023 | ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ