Γερμανικός τουρισμός: Η χαμένη τιμή της βιωσιμότητας...

06 Jun 2025, 05:28 | ΑΓΟΡΕΣ

TornosNews.gr

Γερμανικός τουρισμός: Η χαμένη τιμή της βιωσιμότητας...

Facebook Twitter Linkedin
Επενδύσεις
Vavoulas.com

Παρά τη γενικευμένη οικονομική αστάθεια που κυριαρχεί παγκοσμίως το 2025, η ταξιδιωτική αγορά της Γερμανίας δείχνει αξιοσημείωτη αντοχή και αισιοδοξία για τη θερινή σεζόν.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, που παρουσιάζει έκθεση της ITB Berlin, οι Γερμανοί βάζουν τα ταξίδια στην κορυφή των προτεραιοτήτων τους, ακόμα και αν αυτό σημαίνει θυσίες σε άλλους τομείς της καθημερινότητας.

  • Ωστόσο, η κλιματική κρίση και η βιωσιμότητα παραμερίζονται σε μεγάλο βαθμό, με την τιμή να κυριαρχεί ως καθοριστικός παράγοντας στις τουριστικές επιλογές.

Ισχυρή ζήτηση παρά την οικονομική αβεβαιότητα

Το γερμανικό κοινό, γνωστό για την αγάπη του στα ταξίδια, επιβεβαιώνει τη φήμη του και το 2025. Σύμφωνα με τον Γερμανικό Σύνδεσμο Τουρισμού (DRV), οι Γερμανοί σκοπεύουν να δαπανήσουν περίπου 85 δισ. ευρώ για ταξιδιωτικές υπηρεσίες πριν τις διακοπές, ποσό αυξημένο κατά 6% σε σύγκριση με το 2024. Από αυτά, τα 40 δισ. ευρώ αναμένεται να διατεθούν για οργανωμένα ταξίδια, όπως πακέτα διακοπών και εξατομικευμένες εκδρομές – αύξηση 7% σε σχέση με το προηγο

ύμενο έτος.

Ιδιαίτερη ώθηση στον κλάδο δίνουν οι κρουαζιέρες, με το 2024 να σημειώνει ρεκόρ 3,8 εκατομμυρίων επιβατών. Το 2025 προβλέπεται περαιτέρω άνοδος.

 Μεσογειακοί προορισμοί πρωταγωνιστούν και πάλι

Για ακόμη μια χρονιά, οι μεσογειακοί προορισμοί μονοπωλούν τις επιλογές των Γερμανών.

  • Η Τουρκία διατηρεί την πρώτη θέση ως κορυφαίος προορισμός πακέτων διακοπών, με την Ισπανία να ακολουθεί και την Ελλάδα στην τρίτη θέση. Οι οικογένειες, ειδικά, επιλέγουν την Τουρκία για τις συμφέρουσες all-inclusive προσφορές της.

Ταυτόχρονα, φθηνότεροι προορισμοί όπως η Βουλγαρία και η Τυνησία κερδίζουν έδαφος, καθώς αυξάνεται η ευαισθησία των καταναλωτών στις τιμές. Η Αίγυπτος, όπου οι ανατιμήσεις παραμένουν μέτριες, και λιγότερο γνωστοί βαλκανικοί προορισμοί όπως το Μαυροβούνιο και η Αλβανία, παρουσιάζουν επίσης αυξημένες κρατήσεις.

 Ταξίδι... με οικονομίες

Σύμφωνα με έρευνα του ADAC Travel Monitor, ένας στους τρεις Γερμανούς δηλώνει ότι πρέπει να εξοικονομήσει χρήματα για τις καλοκαιρινές του διακοπές. Παρά το γεγονός ότι περίπου το 25% των πολιτών σκοπεύει να ξοδέψει περισσότερα, ένα σημαντικό ποσοστό (32%) δεν θα κάνει φέτος κύριες διακοπές – υπερδιπλάσιο από το αντίστοιχο του 2022 (17%).

Ο πρόεδρος του DRV, Norbert Fiebig, επισημαίνει: «Οι ανατιμήσεις επηρεάζουν την καταναλωτική εμπιστοσύνη και την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών. Παρ’ όλα αυτά, τα μεγέθη του τουρισμού παραμένουν ενθαρρυντικά. Αν όμως συνεχιστεί η οικονομική ύφεση, αναμένονται αλλαγές στη συμπεριφορά των ταξιδιωτών».

Η βιωσιμότητα μένει πίσω – προτεραιότητα η τιμή

Παρά την αυξανόμενη ευαισθητοποίηση για την κλιματική αλλαγή, η βιωσιμότητα δεν φαίνεται να επηρεάζει ουσιαστικά τη συμπεριφορά των Γερμανών ταξιδιωτών. Μόλις το 20% δηλώνει πρόθυμο να πληρώσει περισσότερο για βιώσιμες επιλογές, όπως η κατανάλωση τοπικών προϊόντων ή χαμηλότερο αποτύπωμα άνθρακα.

Αντιθέτως, η έμφαση δίνεται σε έναν «ιδανικό τοπικό μικρόκοσμο»: το 18% των ταξιδιωτών λαμβάνει υπόψη φυσικούς κινδύνους (π.χ. πυρκαγιές, πλημμύρες) – αυξημένο από 14% το 2022. Παρόλα αυτά, ακραία καιρικά φαινόμενα όπως οι πλημμύρες στη Βαλένθια ή οι καύσωνες στη Μεσόγειο δεν φαίνεται να επηρεάζουν ουσιαστικά τη ζήτηση.

Το “χάσμα στάσης-συμπεριφοράς” και η ευθύνη της αγοράς

Το φαινόμενο κατά το οποίο οι ταξιδιώτες εκφράζουν οικολογική ευαισθησία αλλά δεν την ενσωματώνουν στις επιλογές τους, είναι γνωστό ως “attitude-behaviour gap”. Όπως επισημαίνει ο καθηγητής Heinz-Dieter Quack, η ευθύνη δεν πρέπει να μετακυλίεται μόνο στους καταναλωτές, αλλά κυρίως στους τουριστικούς φορείς και tour operators.

«Η βιωσιμότητα δεν προκύπτει από τη ζήτηση. Οι επαγγελματίες του τουρισμού οφείλουν να δημιουργήσουν βιώσιμες λύσεις και να τις ενσωματώσουν με σαφή τρόπο στις προσφερόμενες υπηρεσίες», δηλώνει. Ο Quack τονίζει την ανάγκη αντιμετώπισης φαινομένων υπερτουρισμού μέσω ψηφιακών λύσεων διαχείρισης επισκεπτών και, εφόσον χρειάζεται, απαγόρευση συγκεκριμένων πρακτικών για την προστασία των προορισμών.

 Το μέλλον του τουρισμού υπό πίεση

Η γερμανική αγορά τουρισμού αποδεικνύεται δυναμική και ανθεκτική. Όμως η αντίφαση μεταξύ οικολογικής συνείδησης και πραγματικής επιλογής καταδεικνύει τις βαθύτερες προκλήσεις του κλάδου. Καθώς οι καταναλωτές επιλέγουν με γνώμονα την τιμή, και όχι την ποιότητα ή τη βιωσιμότητα, η τουριστική βιομηχανία καλείται να πρωτοστατήσει – όχι μόνο για λόγους ηθικούς, αλλά και για τη διασφάλιση της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας του ίδιου του προϊόντος της.
 

 
 
 

Facebook Twitter Linkedin
Amaronda

Buka

Messina

διαβάστε ακόμα

δημοφιλέστερα