Τουρισμός, η οικονομική υπερδύναμη που διαμορφώνει το μέλλον της παγκόσμιας συνδεσιμότητας

27 Dec 2024, 13:10 | ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Χριστίνα Λαΐνοπούλου

Τουρισμός, η οικονομική υπερδύναμη που διαμορφώνει το μέλλον της παγκόσμιας συνδεσιμότητας

Facebook Twitter Linkedin
Επενδύσεις

Ο τρόπος με τον οποίο τα ταξίδια εξελίσσονται και προσαρμόζονται, ως κινητήρια δύναμη των παγκόσμιων συνδέσεων, από την περίοδο της καραντίνας μέχρι και σήμερα που η συνδεσιμότητα έχει αποκατασταθεί, θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στο μέλλον του κόσμου μας.

Καθώς περνάμε σε μια φάση ανάκαμψης μετά από χρόνια προκλήσεων που απειλούσαν τα θεμέλια της παγκοσμιοποίησης και της ελευθερίας κινήσεων των ανθρώπων, το να επενδύσουμε στην παγκόσμια συνδεσιμότητα δεν ήταν ποτέ πιο σημαντικό.

Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο εκτιμά ότι η πανδημία οδήγησε σε συρρίκνωση κατά 3,5% της παγκόσμιας οικονομίας το 2020, τη μεγαλύτερη του αιώνα, ενώ σύμφωνα με υπολογισμούς του Διεθνούς Οργανισμού Εργασίας την ίδια χρονιά χάθηκαν 255 εκατ. θέσεις εργασίας. Τα ταξίδια και ο τουρισμός επλήγησαν περισσότερο από τη διακοπή των παγκόσμιων αλυσίδων αξίας, αλλά η ταχεία ανάκαμψή τους μαρτυρεί την ανθεκτικότητα και τις δυνατότητες της παγκόσμιας συνδεσιμότητας.

Παρά τις απώλειες 2,7 δισ. διεθνών αφίξεων κατά την περίοδο 2020-2022, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού (UN Tourism) εκτιμά ότι μέχρι τα τέλη του 2024 οι διεθνείς αφίξεις δεν θα φτάσουν απλώς τα προπανδημικά επίπεδα αλλά θα τα ξεπεράσουν. Στις ταξιδιωτικές πλατφόρμες του ομίλου Trip.com, ο αριθμός ταξιδιών στο εξωτερικό έχουν ήδη ξεπεράσει τα προπανδημικά επίπεδα κατά 20%.

Έρευνα του Παγκόσμιου Συμβουλίου Ταξιδίων και Τουρισμού (WTTC) δείχνει ότι, έπειτα από τις απώλειες 4,5 τρισ. δολαρίων και 62 εκατ. θέσεων εργασίας μόνο το 2020, τα ταξίδια και ο τουρισμός έχει ανακάμψει και αναμένεται να φτάσει σε νέα ύψη. Έχοντας επιστρέψει σε προπανδημικά επίπεδα το 2024, μέσα στην ερχόμενη δεκαετία ο κλάδος των ταξιδίων εκτιμάται ότι θα συνεχίσει να αναπτύσσεται, δημιουργώντας πάνω από 100 εκατ. νέες θέσεις εργασίας και 5 τρισ. δολάρια επιπλέον αξία ετησίως.

Σύμφωνα με την Chief Executive Officer του ομίλου Trip.com, Jane Sun, μέσα από την αναπτυξιακή αυτή πορεία, προκειμένου να συνειδητοποιήσουμε τις προοπτικές των ταξιδιών και του τουρισμού, θα πρέπει να βασιστούμε σε τρεις βασικές αρχές...

1. Αποδοχή της συνδεσιμότητας, της συνεργασίας και της εξωστρέφειας

Με τη διασύνδεση των ανθρώπων, των επιχειρήσεων και των κοινοτήτων, τα ταξίδια ευνοούν την οικονομική δραστηριότητα και είναι από μόνα τους μια οικονομική δύναμη, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 10% του παγκόσμιου ΑΕΠ και υποστηρίζοντας μία στις 10 θέσεις εργασίας παγκοσμίως. Τα ταξίδια διαδραματίζουν ακόμη πιο σημαντικό ρόλο στην ενίσχυση της παγκόσμιας συνδεσιμότητας, παρέχοντας μια βάση για κατανόηση, σεβασμό και συνεργασία. Μπορεί να βοηθήσουν στη διαμόρφωση ενός μέλλοντος όπου όλοι θα έχουν συμμετοχή σε έναν πιο εποικοδομητικό, συνεργατικό και διασυνδεδεμένο κόσμο.

Οι χώρες και οι περιοχές που δίνουν προτεραιότητα στη συνδεσιμότητα μέσω των ταξιδιών συνειδητοποιούν αυτή τη δυνατότητα ενίσχυσης των οικονομιών τους και των θεμελίων τους για συμμετοχή στον κόσμο.

Η Σαουδική Αραβία έχει προσδιορίσει τον τουρισμό ως βασικό πυλώνα του στρατηγικού σχεδίου της «Vision 2030» που έχει στόχο την οικονομική διαφοροποίηση. Έως το 2034, ο τομέας αναμένεται να έχει συνεισφορά που θα φτάνει μέχρι το 16% του ΑΕΠ και θα υποστηρίζει μία στις 5 θέσεις εργασίας στη χώρα.

Η Ταϊλάνδη, η οποία πριν από την πανδημία αντλούσε σχεδόν το 20% του ΑΕΠ της από τον τουρισμό, ενισχύει περαιτέρω την οικονομία της καθιστώντας τα ταξίδια προσβάσιμα σε άτομα από περισσότερες χώρες και για μεγαλύτερη διάρκεια διαμονής. Στόχος της είναι να πετύχει ανάπτυξη του τουριστικού τομέα της τουλάχιστον κατά 7,5% το επόμενο έτος.

Το ταχέως αναπτυσσόμενο πρόγραμμα απαλλαγής από την υποχρέωση θεωρήσεων της Κίνας, είναι το κλειδί για την ανάπτυξη της αγοράς εισερχόμενων ταξιδιών, η οποία επί του παρόντος αντιπροσωπεύει το 0,5% του ΑΕΠ. Μια αύξηση 1% θα μπορούσε να αποφέρει επιπλέον 1,3 τρισεκατομμύρια RMB ή 177,8 δισ. δολάρια.

Μάλιστα, στοιχεία του Ομίλου Trip.com αποκαλύπτουν έως και τριψήφια αύξηση του αριθμού ταξιδιωτών σε σχέση με τα προπανδημικά επίπεδα για προορισμούς με χαλαρούς όρους βίζα, όπως η Σιγκαπούρη, η Μαλαισία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και η Σρι Λάνκα.

2. Εφαρμογή βιώσιμης προσέγγισης και νοοτροπίας αντικτύπου

Η ανάπτυξη και η πρόοδος σε επίπεδο διασυνδεσιμότητας οδηγεί σε θετικά, διαρκή αποτελέσματα για τους ανθρώπους, τις κοινότητες και το περιβάλλον και περιλαμβάνει την οικονομική βιωσιμότητα.

Οι ταξιδιώτες, οι πάροχοι υπηρεσιών, οι προορισμοί και οι κοινότητες έχουν μερίδιο στην διασφάλιση ενός πιο βιώσιμου μέλλοντος για ταξίδια. Ήδη είναι ενθαρρυντική η πρόοδος στην αποσύνδεση της ανάπτυξης από τις εκπομπές ρύπων και οι καταναλωτές γίνονται όλο και πιο ευσυνείδητοι σχετικά με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των ταξιδιών, ειδικά στις πτήσεις τους, ωστόσο χρειάζεται να διανυθεί μεγαλύτερο έδαφος.

Η συνεργασία είναι απαραίτητη στην επίτευξη της βιώσιμης ανάπτυξης. Η Παγκόσμια Ένωση Αερομεταφορών (IATA) έχει σκιαγραφήσει τον στόχο για ολόκληρη τη βιομηχανία αερομεταφορών – που αντιπροσωπεύει περισσότερο από το ήμισυ του αποτυπώματος άνθρακα του κλάδου – για μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως το 2050.

Άλλα τμήματα του κλάδου έχουν ανακοινώσει παρόμοιες δεσμεύσεις. Από πέρυσι, περισσότερες από 2.600 ξενοδοχειακές μονάδες που φτάνουν τα 4 εκατομμύρια επισκέπτες έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα "Low Carbon Hotel Standard" του Ομίλου Trip.com, το οποίο έχει θέσει στόχο τη μείωση σχεδόν στο μισό των εκπομπών έως το 2030.

Δημοφιλείς προορισμοί όπως η Βενετία, η Βαρκελώνη και το Κιότο έχουν αντιμετωπίσει σειρά προκλήσεων που προκύπτουν από την αυξημένη ζήτηση. Η βιομηχανία πρέπει να συνεργαστεί για να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις του υπερτουρισμού, εφαρμόζοντας δημιουργικές λύσεις, όπως η υπηρεσία "Hands Free" του Κιότο, η οποία διευκολύνει την απόκτηση πλούσιων εμπειριών από τους ταξιδιώτες χωρίς κουραστικές διαδικασίες στους προορισμούς.

Οι πάροχοι μπορούν επίσης να διαδραματίσουν κάποιο ρόλο αξιοποιώντας την ΙΤ για να εφαρμόζουν πιο βιώσιμες ταξιδιωτικές πρακτικές μέσω εργαλείων όπως ο βοηθός δημιουργίας δρομολογίων της Trip.com, TripGenie.

3. Προτεραιότητα στην συμπερίληψη των επενδύσεων και της καινοτομίας

Οι κοινότητες είναι η καρδιά των ταξιδιών και ένας από τους καλύτερους τρόπους για να διασφαλιστεί ένα πιο ανθεκτικό, βιώσιμο μέλλον για τον κλάδο είναι να τους προσφέρουμε μεγαλύτερο μερίδιο.

Η ανάπτυξη χωρίς αποκλεισμούς είναι βιώσιμη ανάπτυξη. Η ανάπτυξη και η προώθηση λιγότερο γνωστών προορισμών μπορεί να συμβάλει στη μείωση των πιέσεων που ασκούνται από τον υπερτουρισμό, ανοίγοντας παράλληλα νέες εμπειρίες για τους ταξιδιώτες και νέα σύνορα για τους επενδυτές αλλά και κατανέμοντας τα οφέλη του τουρισμού με πιο δίκαιο τρόπο και, ως εκ τούτου, συμβάλλοντας στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη.

Παράδειγμα αποτελούν οι επενδύσεις του Ομίλου Trip.com σε "Country Retreats" σε όλη την Κίνα, οι οποίες τα τελευταία τέσσερα χρόνια απέφεραν αξία 80 εκατομμυρίων δολαρίων για τις τοπικές οικονομίες, δημιούργησαν 20.000 θέσεις εργασίας και αύξησαν το μέσο ετήσιο εισόδημα κατά 5.500 δολάρια ανά άτομο.

Οι καινοτομίες στο ψηφιακό περιεχόμενο μπορούν να ξεκλειδώσουν τις δυνατότητες των αναδυόμενων προορισμών, ειδικά για τους νεαρότερης ηλικίας ταξιδιώτες. Πρόσφατη έρευνα του Skift διαπίστωσε ότι περισσότεροι από τους μισούς ταξιδιώτες Millennials και Gen Z βασίζονταν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για τον προγραμματισμό ταξιδιών, ανοίγοντας ευκαιρίες προσέλκυσης ταξιδιωτών σε λιγότερο γνωστούς προορισμούς.

Τεχνολογίες όπως η τεχνητή νοημοσύνη επιτρέπουν την εξαγωγή πιο εξατομικευμένων στατιστικών στοιχείων και μπορούν να κάνουν αυτούς τους προορισμούς πιο ορατούς, ελκυστικούς και προσβάσιμους.

Facebook Twitter Linkedin

διαβάστε ακόμα

δημοφιλέστερα