Πιο “καθαρά” αυτοκίνητα μέχρι το 2030 θέλει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο

05 Oct 2018, 11:19 | ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ

Βίκη Τρύφωνα

Πιο “καθαρά” αυτοκίνητα μέχρι το 2030 θέλει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο

Facebook Twitter Linkedin
Επενδύσεις

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ζητεί καθαρότερα αυτοκίνητα στους δρόμους της Ε.Ε. μέχρι το 2030 και μέτρα για την επιτάχυνση της ανάπτυξης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, και κάνει έκκληση για την υποστήριξη της ευρωπαϊκής βιομηχανίας κατασκευής μπαταριών, έτσι ώστε το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών οχημάτων και των οχημάτων χαμηλών εκπομπών να αυξηθεί.

Σύμφωνα με σχέδιο νόμου που εγκρίθηκε, το ΕΚ πρότεινε να τεθεί στο 40% ο στόχος για τη μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα στο σύνολο της ΕΕ για τα καινούργια αυτοκίνητα έως το 2030, υψηλότερα σε σύγκριση με τον στόχο του 30% που προτείνει η Επιτροπή – έτος αναφοράς 2021, με ενδιάμεσο στόχο 20% έως το 2025. Ο νόμος θέτει επίσης παρόμοιους στόχους για νέα φορτηγά.

Οι ευρωβουλευτές υπενθυμίζουν ότι οι μεταφορές είναι ο μόνος σημαντικός τομέας στην ΕΕ όπου οι εκπομπές αερίων θερμοκηπίου εξακολουθούν να αυξάνονται. Προκειμένου να τηρηθούν οι δεσμεύσεις που αναλήφθηκαν στη COP21 το 2015, η μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα σε ολόκληρο τον τομέα των μεταφορών πρέπει να επιταχυνθεί και να φθάσει στο μηδενικό επίπεδο εκπομπών μέχρι το 2050.

Ταυτόχρονα, ο παγκόσμιος κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας εξελίσσεται ταχύτατα, ιδιαίτερα στον τομέα ηλεκτροκίνησης. Εάν οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές δεσμευτούν αργά στην απαραίτητη ενεργειακή μετάβαση, κινδυνεύουν να χάσουν την ηγετική τους θέση, λένε οι ευρωβουλευτές.

Πιο συγκεκριμένα, για τους κατασκευαστές των οποίων οι μέσες εκπομπές CO2 υπερβαίνουν τους στόχους αυτούς, ο Προϋπολογισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα προβλέπει πρόστιμα.

Οι κατασκευαστές θα πρέπει επίσης να εξασφαλίσουν ότι τα οχήματα με μηδενικές ή χαμηλές εκπομπές (ηλεκτρικά οχήματα ή αυτοκίνητα που εκπέμπουν λιγότερο από 50 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο) αντιπροσωπεύουν το 35% του μεριδίου αγοράς των νέων πωλήσεων αυτοκινήτων και ελαφρών φορτηγών μέχρι το 2030, και 20% μέχρι το 2025. Από το 2025, οι κατασκευαστές θα πρέπει να υποβάλουν έκθεση σχετικά με τον κύκλο ζωής των εκπομπών CO2 νέων αυτοκινήτων στην αγορά, χρησιμοποιώντας μια κοινή μεθοδολογία.

Στο πλαίσιο αυτό, το Ευρωκοινοβούλιο καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να παρουσιάσει μέσα σε δύο χρόνια, σχέδια για τη δοκιμή εκπομπών CO2 σε πραγματικές συνθήκες, χρησιμοποιώντας μια φορητή συσκευή όπως αυτή που θεσπίστηκε πρόσφατα για τις εκπομπές NOx. Εν τω μεταξύ, οι εκπομπές CO2 πρέπει να μετρηθούν με βάση τα δεδομένα που παρέχονται από τον μετρητή κατανάλωσης καυσίμου οχημάτων.

Μέχρι το τέλος του 2019, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα πρέπει να προτείνει νομοθεσία που θα παρέχει στους καταναλωτές ακριβείς και συγκρίσιμες πληροφορίες σχετικά με την κατανάλωση καυσίμων, τις εκπομπές CO2 και τους ρύπους για τα καινούργια αυτοκίνητα.

Κοινωνικός αντίκτυπος της κατάργησης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα

Το ΕΚ αναγνωρίζει ότι μια κοινωνικά αποδεκτή και δίκαιη μετάβαση με μηδενικές εκπομπές απαιτεί αλλαγές σε όλη την αλυσίδα της αυτοκινητοβιομηχανίας, με πιθανές αρνητικές κοινωνικές επιπτώσεις. Ως εκ τούτου, η ΕΕ πρέπει να προωθήσει την ανάπτυξη δεξιοτήτων και την ανακατανομή των εργαζομένων στον τομέα, ιδίως σε περιφέρειες και δήμους που πλήττονται περισσότερο από τη μετάβαση. Οι ευρωβουλευτές κάνουν επίσης έκκληση για μια ευρωπαϊκή παραγωγή μπαταριών.

Επόμενα βήματα

Η έκθεση εγκρίθηκε με 389 ψήφους υπέρ, 239 κατά και 41 αποχές. Οι υπουργοί της ΕΕ στο Συμβούλιο θα υιοθετήσουν την κοινή τους θέση στις 9 Οκτωβρίου. Οι διαπραγματεύσεις με τους ευρωβουλευτές για συμφωνία σε πρώτη ανάγνωση θα ξεκινήσουν στις 10 Οκτωβρίου.

Facebook Twitter Linkedin

δημοφιλέστερα