ΙΑΤΑ: Στον «αέρα» ο στόχος μηδενικών εκπομπών το 2050

10 Jun 2025, 09:50 | ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΕΣ

Χριστίνα Λαΐνοπούλου

ΙΑΤΑ: Στον «αέρα» ο στόχος μηδενικών εκπομπών το 2050

Facebook Twitter Linkedin
Επενδύσεις
Vavoulas.com

Η παγκόσμια παραγωγή βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF) αναμένεται να διπλασιαστεί το 2025, σε σύγκριση με την περυσινή χρονιά, φτάνοντας τα 2 εκατομμύρια τόνους, σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών (IATA). Όμως, το θετικό αυτό νέο επισκιάζεται από μια σκληρή πραγματικότητα: το ποσό αυτό αντιστοιχεί μόλις στο 0,7% των συνολικών αναγκών της αεροπορίας. Χωρίς βαθιές πολιτικές αλλαγές και επενδύσεις, οι στόχοι μηδενικών εκπομπών έως το 2050 τίθενται σοβαρά υπό αμφισβήτηση, προειδοποιεί η ΙΑΤΑ.

Κατά την ετήσια Γενική Συνέλευση της Ένωσης, η οποία πραγματοποιήθηκε την 1η Ιουνίου στο Νέο Δελχί, διαπιστώθηκε ότι υπάρχουν σημαντικά εμπόδια, όπως πολιτική ολιγωρία και υψηλό κόστος που επιβραδύνουν την παραγωγή και μαζική υιοθέτηση των πράσινων καυσίμων.

Ο αντιπρόεδρος Βιωσιμότητας και επικεφαλής οικονομολόγος της ΙΑΤΑ, Dr. Marie Owens Thomsen, ζήτησε ανακατεύθυνση μέρους των επιδοτήσεων που κατευθύνονται από τις κυβερνήσεις σε εταιρίες ορυκτών καυσίμων, συνολικού ύψους 1 τρισ. δολαρίων, στην παραγωγούς ανανεώσιμης ενέργειας, όπως το SAF.

Όπως επισήμανε, ο στόχος μηδενικών εκπομπών στις αερομεταφορές μέχρι το 2050 δεν είναι ανέφικτος, αλλά με τον τρέχοντα ρυθμό και τις τρέχουσες επενδύσεις και πολιτικές, δεν καθίσταται εφικτός.

Η υψηλή τιμή του SAF –δύο έως τρεις φορές υψηλότερη από το συμβατικό καύσιμο– και οι ανεπαρκείς πολιτικές υποστήριξης φρενάρουν την ανάπτυξή του. Στην Ευρώπη και το Ηνωμένο Βασίλειο, όπου από το 2025 οι προμηθευτές υποχρεούνται να ενσωματώνουν τουλάχιστον 2% SAF, υπήρξε αρνητική επίπτωση. Σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, το κόστος του  SAF διπλασιάστηκε επειδή οι πάροχοι μετακύλησαν το επιπλέον κόστος συμμόρφωσης στις αεροπορικές εταιρίες.

Το προβλεπόμενο κόστος των πράσινων καυσίμων για την εκπλήρωση αυτών των εντολών ανήλθε σε 1,2 δισεκατομμύρια δολάρια σε τρέχουσες τιμές αγοράς και τα ποσοστά συμμόρφωσης πρόσθεσαν άλλα 1,7 δισεκατομμύρια δολάρια στους λογαριασμούς καυσίμων των αεροπορικών εταιρειών.

Στον αντίποδα, η Σιγκαπούρη επιλέγει ένα πιο ισορροπημένο μοντέλο: από το 2026, όλες οι πτήσεις θα χρησιμοποιούν SAF κατά τουλάχιστον 1%, με επιβάρυνση των επιβατών ($3 για κοντινές και $16 για μακρινές πτήσεις), ώστε να χρηματοδοτείται η αγορά του καυσίμου. Η IATA παρακολουθεί με ενδιαφέρον το πείραμα.

Σήμερα, 81 αεροπορικές εταιρείες έχουν ήδη συνάψει συμφωνίες για την προμήθεια SAF έναντι 70 το 2023. Ωστόσο, όπως σημειώνει η IATA, παρά τα 300 πρότζεκτ παραγωγής SAF παγκοσμίως, 160 θα είναι λειτουργικά μέχρι το 2030.

Facebook Twitter Linkedin
Amaronda

Buka

Messina

δημοφιλέστερα