Τέλος εποχής για την Alitalia – Τα προβλήματα και η οριστική κατάρρευση

14 Oct 2021, 14:57 | ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΕΣ

Χριστίνα Λαΐνοπούλου

Τέλος εποχής για την Alitalia – Τα προβλήματα και η οριστική κατάρρευση

Facebook Twitter Linkedin
Επενδύσεις

Η Alitalia θα πραγματοποιήσει σήμερα το βράδυ την τελευταία της πτήση, με τη νέα ΙΤΑ να αναλαμβάνει το δίκτυο προορισμών από αύριο, Παρακευή.

Η νέα κρατική ιταλική αεροπορική εταιρία ITA (Italia Trasporto Aereo), γίνεται διάδοχος της Alitalia έπειτα από 74 χρόνια πορείας της τελευταίας που σηματοδοτήθηκε από πολλά προβλήματα.

Η τελευταία πτήση της Alitalia θα είναι η Ρώμη – Κάλιαρι.

Πρόκειται για μια δυσάρεστη εξέλιξη για τους εργαζομένους της Alitalia, οι περισσότεροι εκ των οποίων δεν θα επαναπροσληφθούν είτε άμεσα είτε μακροπρόθεσμα από την ΙΤΑ.

Σήμερα είναι μια συγκινησιακή ημέρα και για τους Ιταλούς οι οποίοι θεωρούσαν την πτωχευμένη αεροπορική εταιρία και το εμβληματικό λογότυπό της ως σύμβολο εθνικής περηφάνειας.

Η ιστορία της Alitalia ξεκίνησε στις 16 Σεπτεμβρίου του 1946, ένα χρόνο μετά τον πόλεμο, με την ίδρυση του αερομεταφορέα Aerolinee Italiane Internazionali που χρηματοδοτήθηκε από την ιταλική κυβέρνηση και την British European Airways (BEA) σε αναλογία 60/40.

Ο αερομεταφορέας ξεκίνησε πτήσεις στις 5 Μαϊου του επόμενου έτους με την πρώτη πτήση του να αναχωρεί από το Τορίνο με προορισμό την Κατάνια και τη Ρώμη.

Η Alitalia σύντομα αναπτύχθηκε σε χώρες της Ευρώπης, ενώ οι πρώτες υπερατλαντικές της πτήσεις μεταξύ Μιλάνου και Ν. Αμερικής, ξεκίνησαν το 1948.

Στις 31 Οκτωβρίου του 1957, η Alitalia συγχωνεύθηκε με την Linee Aeree Italiane παίρνοντας το όνομά της. Ωστόσο παρέμεινε γνωστή με την ονομασία Alitalia, με το συνδυασμό δηλαδή των λέξεων «φτερά» και «Ιταλία» ("ali" και "Italia").

Η Alitalia ήταν έτοιμη για τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Ρώμης το 1960 και το νέο τότε αεροδρόμιο Φιουμιτσίνο ήταν η βάση της.

Μέχρι το 1960, η εταιρία είχε μεταφέρει 1 εκατ. επιβάτες και έγινε ο πρώτος αερομεταφορέας της Ευρώπης που έκανε πλήρη μετάβαση στην εποχή των τζετ.

Η Alitalia είχε λογότυπο με πράσινο, λευκό και κόκκινο χρώμα το οποίο σχεδίασε ο διάσημος μόδιστρος Giorgio Armani, και ήταν η πρώτη αεροπορική εταιρία στον κόσμο που μετέφερε τον Πάπα με ειδικό αεροσκάφος γνωστό ως Shepherd One.

Από τους 10.000 επιβάτες το 1947, η Alitalia έφτασε να μεταφέρει 25 εκατ. επιβάτες ετησίως το 1990.

Ο κρατικός αερομεταφορέας αντιμετώπιζε προβλήματα κερδοφορίας όμως σωζόταν πάντα από την κυβέρνηση. Η οικονομική στήριξη όμως σταμάτησε το 2006 όταν η ΕΕ σταμάτησε την πρακτική αυτή, προκαλώντας μεγάλα προβλήματα στην εταιρία.

Τα επόμενα χρόνια η Alitalia πέρασε από πολλές αποτυχημένες επενδυτικές συμφωνίες που πραγματοποιούσε στην προσπάθειά της να περιορίσει το κόστος, αντιμετωπίζοντας το ενδεχόμενο πτώχευσης και απεργιακές κινητοποιήσεις των εργαζομένων.

Ο αερομεταφορέας συνέχισε να λαμβάνει κρατικές ενισχύσεις με τη μορφή δανεισμού έκτακτης ανάγκης, παραβιάζοντας τους κανονισμούς της ΕΕ, όμως η τελευταία λέξη γράφτηκε με το ξέσπασμα της πανδημίας και τα lockdown στην Ιταλία.

Ο αερομεταφορέας σταμάτησε τις πωλήσεις αεροπορικών εισιτηρίων στις 25 Αυγούστου του 2021, αναμένοντας το λανσάρισμα της ΙΤΑ στις 15 Οκτωβρίου.

Η ΙΤΑ, που είναι πλήρως κρατική, θα ξεκινήσει με στόλο 52 αεροσκαφών τα οποία θα αυξηθούν σε 105 στα τέλη του 2025.

Ο νέος εθνικός αερομεταφορέας της Ιταλίας θα κληρονομήσει ένα μέρος των σλοτ της Alitalia, αποκτώντας το 85% στο αεροδρόμιο Λινάτε του Μιλάνου και το 43% στο αεροδρόμιο Φιουμιτσίνο.

Όσον αφορά τους 11.000 εργαζομένους της Alitalia, μόνο οι 2.800 θα απασχοληθούν στην ΙΤΑ αυτή τη χρονιά, με πιθανότητα αύξησής τους σε 5,750 το 2025 εάν η εταιρία κερδίσει το διαγωνισμό για τα τμήματα εξυπηρέτησης εδάφους και συντήρησης της Alitalia.

H ITA θα εξυπηρετεί σε πρώτη φάση 44 προορισμούς και ο αριθμός τους θα αυξηθεί σε 74 το 2025.

Tι ισχύει με τα εισιτήρια

Όσον αφορά τα εισιτήρια, προκειμένου να διασφαλιστεί η πλήρης προστασία των καταναλωτών, θα δοθεί η δυνατότητα αντικατάστασης της πτήσης με άλλη αντίστοιχη που πραγματοποιεί  η Alitalia έως τις 14 Οκτωβρίου. Διαφορετικά, θα είναι δυνατή η πλήρης επιστροφή των χρημάτων του εισιτηρίου.

Σύμφωνα με την Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος, οι κάτοχοι εισιτηρίων Alitalia (055) των οποίων η πτήση είναι προγραμματισμένη:
μετά τις 24 Αυγούστου 2021,με ημερομηνία ταξιδιού από 15 Οκτωβρίου 2021, από και προς οποιονδήποτε προορισμό παγκοσμίως και έχει ακυρωθεί, υπάρχουν οι εξής εναλλακτικές δυνατότητες:

-Αλλαγή κράτησης (επανακράτηση ή τροποποίηση του δρομολογίου για να φτάσετε στον αρχικό προορισμό ή να επιστρέψετε στο σημείο προέλευσης του ταξιδιού), χωρίς ενοποίηση ναύλου, σε πτήση που μπορεί να χρησιμοποιήσει ο επιβάτης,  έως τις 14 Οκτωβρίου 2021( τελική ημερομηνία επιστροφής) ·

-Αλλαγή προορισμού με πιθανή ενσωμάτωση ναύλου, για να ταξιδέψετε έως τις 14 Οκτωβρίου 2021 (τελική ημερομηνία επιστροφής). Δεν υπάρχει επιστροφή χρημάτων για διαφορές στον ναύλο.

Η αλλαγή προορισμού θα είναι δυνατή μόνο για εισιτήρια  στην Ιταλία, για προορισμούς που βρίσκονται  στην Ιταλία και για εισιτήρια που είναι  διεθνή, για προορισμούς που είναι διεθνείς.

Για να προσαρμόσουν ή να αλλάξουν την κράτηση, οι επιβάτες μπορούν να καλούν τους τοπικούς αριθμούς που διατίθενται στον ιστότοπο της Alitalia (www.alitalia.com) ή εναλλακτικά να επικοινωνήσουν με το ταξιδιωτικό γραφείο που εξέδωσε το εισιτήριο.

Εάν δεν μπορούν ή δεν ενδιαφέρονται για αλλαγή εισιτηρίων, οι επιβάτες μπορούν να ζητήσουν την πλήρη επιστροφή χρημάτων, χωρίς πρόστιμο, στην τιμή στην οποία αγοράστηκε το εισιτήριο ή στην υπολειπόμενη αξία του εισιτηρίου για το ταξίδι που δεν έχει ακόμη πραγματοποιηθεί.

Facebook Twitter Linkedin

δημοφιλέστερα