Οι προσπάθειες διάσωσης της ΚLM

24 Feb 2021, 10:23 | ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ

Σοφία Κοντογιάννη

Οι προσπάθειες διάσωσης της ΚLM

Facebook Twitter Linkedin
Επενδύσεις

Διαβουλεύσεις με την Επίτροπο Ανταγωνισμού Margrethe Vestager σχετικά με την κρατική ενίσχυση της KLM είχαν πρόσφατα ο Υπουργός Οικονομικών της Ολλανδίας Wopke Hoekstra και η Υπουργός Διαχείρισης Υποδομών και Υδάτων Cora van Nieuwenhuizen.

Οι εν λόγω διαβουλεύσεις ήρθαν σε συνέχεια επιστολής των ενώσεων εργαζομένων της KLM στην αρμόδια Ευρωπαία Επίτροπο με την οποία εκφράζοντο φόβοι ότι η αεροπορική εταιρεία θα πρέπει να προβεί σε σημαντικές παραχωρήσεις ώστε να πληροί τις προϋποθέσεις αύξησης κεφαλαίου. Επί της ουσίας ζητούν αλλαγή των όρων της συμφωνίας διάσωσης της εταιρείας που επιτεύχθηκε το περασμένο καλοκαίρι μεταξύ εταιρείας και ολλανδικής Κυβέρνησης και εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Οι εργαζόμενοι αντιδρούν στην προοπτική παραχώρησης από την KLM “slots” (υπολογίζονται σε 24 ημερησίως ήτοι 3% των πτήσεων), όπως συνέβη και με την Lufthansa η οποία επίσης έλαβε κρατική ενίσχυση λόγω της κρίσης της πανδημίας. Οι ενώσεις εργαζομένων ισχυρίζονται ότι με τις υπό διαβούλευση ρυθμίσεις ευνοούνται επιδοτούμενες αεροπορικές εταιρείες της Μέσης Ανατολής και Άπω Ανατολής, ισχυρισμό που αντικρούει η Ε. Επιτροπή δεδομένου ότι τα υπο παραχώρηση slots δεν θα δοθούν σε εταιρείες που δέχονται κρατική επιχορήγηση. Ο πραγματικός «κίνδυνος» για την KLM έγκειται στο γεγονός ότι από τις ανωτέρω παραχωρήσεις slots θα ωφεληθούν οι εταιρείες χαμηλού κόστους. Οι εργαζόμενοι επισημαίνουν ότι οι κυοφορούμενες ρυθμίσεις είναι άδικες δεδομένου ότι οδηγούν σε αθέμιτο ανταγωνισμό και καθιστούν δύσκολη της ανάκαμψη της εταιρείας.

Εκπρόσωπος του ολλανδικού Υπουργείου Υποδομών και Διαχείρισης Υδάτων, μετά το πέρας της διαβούλευσης, χωρίς να αναφερθεί σε λεπτομέρειες, δήλωσε ότι γενικά, εταιρείες με σημαντική ισχύ στην αγορά θα πρέπει να προτείνουν πρόσθετα μέτρα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε περιπτώσεις ανακεφαλαιοποίησης άνω των 250 εκ. ευρώ.

Επίσης, εκπρόσωπος του Ταμείου Spaak στο οποίο συμμετέχουν οι πιλότοι της KLM, δήλωσε ότι οι όροι που επιβάλλονται στην σύμπραξη Air France-KLM υπονομεύουν την ανταγωνιστική της θέση και την ικανότητα σύντομης αποπληρωμής των δανείων της.

Σημειώνεται ότι η Air France-KLM ανακοίνωσε τα επίσημα ετήσια οικονομικά στοιχεία της, σύμφωνα με τα οποία η εταιρεία κατέγραψε το 2020 τις υψηλότερες ιστορικά απώλειες, δηλαδή ζημία 7,1 δισ. ευρώ. Τα έσοδα ανήλθαν σε 11,1 δισ. ευρώ, 60% λιγότερο από το 2019.

Τα ετήσια αποτελέσματα ανά αεροπορική εταιρεία του ομίλου διαφέρουν σημαντικά. Η KLM είχε λειτουργικές απώλειες 1,15 δισ. ευρώ, η θυγατρική της Transavia 300 εκατ. και η Air France 3,4 δισ. ευρώ. Στο τέλος του 2020 τα καθαρά χρέη του ομίλου διαμορφώθηκαν σε 11 δισ. ευρώ και τα ρευστά περιουσιακά στοιχεία σε 9,8 δισ. ευρώ. Εξ αιτίας της εν λόγω δυσμενούς οικονομικής θέσης της Air France-KLM καθίσταται αναγκαία η άμεση οικονομική ενίσχυση της εταιρείας.

Προκειμένου να καλυφθούν ανωτέρω απώλειες, ο όμιλος θα προχωρήσει σε αναδιοργάνωση που θα αφορά περικοπές 6.000 θέσεων εργασίας τα επόμενα χρόνια. Με αυτόν τον τρόπο, ο αριθμός προσωπικού θα μειωθεί σε 70.000. Επισημαίνεται ότι στην KLM τον Ιανουάριο απολύθηκαν 6.000 εργαζόμενοι.

Τέλος, προκειμένου να καταστεί βιώσιμη η Air France-KLM, η Ολλανδία θα πρέπει να επενδύσει 1 δισ. ευρώ από ίδια κεφάλαια ή να προβεί σε λήψη δανείου, το οποίο θα προστεθεί σε προηγούμενο χορηγηθέν στην KLM δάνειο ύψους 3,4 δισ. ευρώ. Αντίστοιχα, η γαλλική Κυβέρνηση πρόκειται να παράσχει οικονομική στήριξη ύψους 5 δισ. ευρώ. Με αυτό τον τρόπο, η συνολική υποστήριξη για τον όμιλο θα είναι της τάξεως των 16 δισ. ευρώ.

 

Facebook Twitter Linkedin

δημοφιλέστερα