ΙΤΕΠ: Για κάθε 1% αύξησης των φόρων, η τιμή του ξενοδοχειακού προϊόντος αυξάνεται κατά 0,2%

18 Dec 2024, 15:01 | ΞΕΕ

Χριστίνα Λαΐνοπούλου

ΙΤΕΠ: Για κάθε 1% αύξησης των φόρων, η τιμή του ξενοδοχειακού προϊόντος αυξάνεται κατά 0,2%

Facebook Twitter Linkedin
Επενδύσεις

“SOS” εκπέμπουν τα Ελληνικά ξενοδοχεία, και ιδιαίτερα οι μικρομεσαίες μονάδες της χώρας που αποτελούν το 78% του ξενοδοχειακού δυναμικού της, καθώς τα ευρήματα της μελέτης του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ) αποκαλύπτουν μια ζοφερή εικόνα υπερφορολόγησής τους που θέτει ζητήματα βιωσιμότητας και ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων και ανεβάζει τις τιμές του τελικού ξενοδοχειακού προϊόντος.

Τα ευρήματα του ΙΤΕΠ είναι σαφή: Ο ξενοδοχειακός κλάδος υφίσταται τη διπλάσια φορολογική επιβάρυνση στο συνολικό κόστος παραγωγής του προϊόντος του σε σύγκριση με τους υπόλοιπους κλάδους της Ελληνικής οικονομίας (19,1% έναντι 10,2% του μέσου όρου για τους υπόλοιπους κλάδους).

Επιπλέον, τα ¾ των φόρων που τελικά πληρώνει ο τελικός καταναλωτής, σαν μέρος της τιμής που καταβάλει για τις ξενοδοχειακές υπηρεσίες, είναι φόροι στο ίδιο το ξενοδοχειακό προϊόν (ΦΠΑ, ΕΝΦΙΑ, δημοτικά τέλη, τέλη παρεπιδημούντων κλπ.) και περίπου το 1/5 είναι η φορολόγηση των τροφίμων. Επομένως, ο τρόπος για να εξορθολογιστούν οι φορολογικές επιβαρύνσεις στα ξενοδοχεία είναι να μειωθούν οι φόροι επί του ξενοδοχειακού προϊόντος.

Τα στοιχεία αυτά αναφέρονται στο 2019, το τελευταίο έτος κανονικότητας πριν από την πανδημία, όμως έκτοτε οι φορολογικές επιβαρύνσεις έχουν αυξηθεί σημαντικά. Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, η έρευνα δείχνει ότι για κάθε 1% αύξησης του φόρου η τιμή του ξενοδοχειακού προϊόντος αυξάνεται κατά 0,2%, διαφορετικά θα έπρεπε να μειωθούν κάποια από τα εισοδήματα που δημιουργούνται, όπως μισθοί, κέρδη κλπ. ώστε να προβλεφθούν οι φόροι αυτοί. Η πραγματικότητα δείχνει ότι τα ξενοδοχεία σήμερα έχουν ακολουθήσει και τα δύο αυτά μοτίβα.

Και όλα αυτά σε ένα περιβάλλον όπου δεν λαμβάνονται σαφή μέτρα για τον αθέμιτο ανταγωνισμό από τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, καθώς η ανταποδοτικότητά τους στην οικονομία είναι σαφώς μικρότερη των ξενοδοχείων: Το 44% των εισοδημάτων που δημιουργεί ο ξενοδοχειακός κλάδος κατανέμεται στους άλλους, πλην του ξενοδοχειακού, κλάδους της ελληνικής οικονομίας, έναντι 28% που κατά μέσο όρο διανέμουν οι έτεροι κλάδοι της Ελληνικής οικονομίας, ενώ είναι και ο κλάδος που έχει σχεδόν τις μισές εισαγωγές προϊόντων σε σχέση με το μέσο όρο της Ελληνικής οικονομίας, όπως επισήμανε κατά την παρουσίαση της έρευνας η Πρόεδρος του ΙΤΕΠ, κ. Κωνσταντίνα Σβύνου.

Facebook Twitter Linkedin

διαβάστε ακόμα

δημοφιλέστερα