Γιάννης Παράσχης | Η φορολογία γονατίζει την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουρισμού

11 Jun 2025, 18:49 | ΣΕΤΕ

Χριστίνα Λαΐνοπούλου

Γιάννης Παράσχης | Η φορολογία γονατίζει την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουρισμού

Facebook Twitter Linkedin
Επενδύσεις
Vavoulas.com

Η δίκαιη και συμμετοχική φορολογική πολιτική για τον τουρισμό είναι ένα από τα κύρια αιτήματα του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) για το 2025, όπως είπε σήμερα ο Πρόεδρος του ΣΕΤΕ Γιάννης Παράσχης στην ομιλία του κατά την κλειστή συνεδρίαση της 33ης Τακτικής Γενικής Συνέλευσης του Συνδέσμου.

----------------------------

Διαβάστε στη συνέχεια τι είπαν στη Γενική Συνέλευση οι κύριοι Γ. Βερνίκος, Ευτύχιος Βασιλάκης, Φωκίων Καραβίας και η κυρία Ιωάννα Δρέττα.

------------------------------

Όπως είπε, το Τέλος Ανθεκτικότητας και το αυξημένο τέλος διανυκτέρευσης επιβαρύνουν δυσανάλογα τον κλάδο χωρίς επαρκή ανταποδοτικότητα. Μελέτη που εκπονείται σε συνεργασία του ΙΝΣΕΤΕ με την PwC αποσκοπεί στο να τεκμηριώσει το έλλειμμα ανταγωνιστικότητας που προκύπτει από τη συνολική φορολόγηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος σε σχέση με τους ανταγωνιστές μας στη Μεσόγειο.

"Ζητούμε έναν επανασχεδιασμό της φορολογίας και των επιβαρύνσεων με στόχο τον εξορθολογισμό και την αποκατάσταση της ισορροπίας ανάμεσα στην δίκαιη και κατ’ αναλογία  συμμετοχή του τουρισμού στα δημοσιονομικά βάρη και στην χρηματοδότηση ενεργειών που συνδέονται με την προσαρμογή στην κλιματική κρίση  χωρίς όμως να διακυβεύεται η ανταγωνιστικότητα του τομέα", είπε. 

Η αναβάθμιση των υποδομών, εξάλλου, είναι καθοριστική για την ανταγωνιστικότητα και τη βιωσιμότητα του τουριστικού προϊόντος. Ενώ οι ιδιωτικές επενδύσεις τρέχουν, στο θέμα της αναβάθμισης των δημόσιων υποδομών καθυστερούμε, τόνισε. Χρειαζόμαστε στοχευμένες παρεμβάσεις σε λιμάνια, μαρίνες οδικά δίκτυα, ύδρευση, αποχέτευση, διαχείριση απορριμμάτων και ενέργειας. Η ανταποδοτικότητα των τελών πρέπει να διασφαλίζει ότι οι σχετικοί πόροι επιστρέφουν σε έργα και υπηρεσίες που ενισχύουν την ποιότητα των τουριστικών προορισμών. 

Ο Πρόεδρος του ΣΕΤΕ ανέφερε τρία χαρακτηριστικά παραδείγματα: 

  • Την ανάγκη αναβάθμισης των λιμενικών και λοιπών υποδομών που τόσο αναδείχθηκε φέτος στο παγκόσμιο brand της Σαντορίνης,
  • Την επείγουσα ανάγκη για Εκθεσιακές και Συνεδριακές υποδομές στο επίπεδο των ανταγωνιστών μας τουλάχιστον σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη αν θέλουμε να πρωταγωνιστήσουμε στον  υψηλής απόδοσης τομέα του MICE
  • Αλλά και τον εξαιρετικά κρίσιμο τομέα των υπηρεσιών αεροναυτιλίας ο οποίος χρειάζεται αναβάθμιση συστημάτων, πρόσθετο στελεχιακό δυναμικό αλλά και  σαφή διασφάλιση των επιπέδων παραγωγικότητας για να αποφεύγονται οι δυσλειτουργίες και οι καθυστερήσεις που επηρεάζουν τα δύο τρίτα του εισερχόμενου τουρισμού που ταξιδεύει αεροπορικά.

Με έμφαση στη γεωπολιτική αστάθεια, την ανάγκη θεσμικών μεταρρυθμίσεων και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων Ελλάδας έθεσε τον τόνο για την πορεία του κλάδου το 2025 και πέραν αυτού:

Ανθεκτικός τουρισμός μέσα σε περιβάλλον αβεβαιότητας

Ο κ. Παράσχης τόνισε ότι το διεθνές περιβάλλον χαρακτηρίζεται πλέον από σταθερή γεωπολιτική και οικονομική αστάθεια, γεγονός που επιδρά καθοριστικά στον τουρισμό. Ο πόλεμος στην Ουκρανία, οι εντάσεις στη Μέση Ανατολή και οι μεταβολές στις διεθνείς εμπορικές σχέσεις αποτελούν πλέον το «νέο φυσιολογικό», με άμεσο αντίκτυπο στις ροές τουριστών και στο διαθέσιμο εισόδημα των επισκεπτών.

Ωστόσο, ο ελληνικός τουρισμός απέδειξε την ανθεκτικότητά του το 2024. Οι αφίξεις ξεπέρασαν τα 40,7 εκατ., τα τουριστικά έσοδα έφτασαν τα 21,7 δισ. ευρώ (+5,4%) και ο τομέας κάλυψε το 13% του ΑΕΠ. Παράλληλα, η συμβολή του στην απασχόληση έφτασε το 16,5%, με πάνω από 700.000 θέσεις εργασίας στην αιχμή της σεζόν.

Θετικές ενδείξεις για το 2025

Τα πρώτα στοιχεία του 2025 δείχνουν συνέχιση της ανοδικής πορείας. Οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις είναι αυξημένες κατά 7% μέχρι τις αρχές Ιουνίου, ενώ τα έσοδα του πρώτου τριμήνου παρουσίασαν άνοδο 4,4%. Παράλληλα, ο προγραμματισμός αεροπορικών θέσεων για την περίοδο Μαρτίου-Οκτωβρίου έχει αυξηθεί κατά 5,3%. Παρ' όλα αυτά, ο ΣΕΤΕ εμφανίζεται συγκρατημένα αισιόδοξος, υπογραμμίζοντας τις μελλοντικές προκλήσεις που διαφαίνονται από το 2026 και μετά.

Χωροταξικός σχεδιασμός και βραχυχρόνιες μισθώσεις

Ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ ανέδειξε ως βασική εκκρεμότητα την έλλειψη Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τον Τουρισμό. Η απουσία του προκαλεί αβεβαιότητα, ανασφάλεια δικαίου και αποθαρρύνει επενδύσεις, ιδιαίτερα σε περιοχές με υψηλή τουριστική πίεση.

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στις βραχυχρόνιες μισθώσεις, οι οποίες, σύμφωνα με στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ, ενδέχεται να ξεπερνούν σε κλίνες τα ξενοδοχεία στις περιόδους αιχμής. Ο ΣΕΤΕ ζητά ξεκάθαρο θεσμικό πλαίσιο, διαχωρισμό επαγγελματικής και ιδιωτικής εκμετάλλευσης, φορολογική ισοδυναμία και προστασία της κατοικίας και της κοινωνικής συνοχής.

Πρόσβαση σε χρηματοδότηση

Ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ έθεσε ως κρίσιμη προτεραιότητα την ενίσχυση της πρόσβασης των μικρομεσαίων τουριστικών επιχειρήσεων σε χρηματοδοτικά εργαλεία. Πολλές τουριστικές επενδύσεις έμειναν εκτός προηγούμενων προγραμμάτων ΕΣΠΑ και Αναπτυξιακού Νόμου. Ο ΣΕΤΕ ζητά αυξημένα ποσοστά ενίσχυσης για μικρές μονάδες, ειδικά σε νησιωτικές και ορεινές περιοχές, καθώς και κίνητρα για βιώσιμες και ψηφιακές επενδύσεις.

Στόχος μας, είπε, είναι να δούμε ένα Αναπτυξιακό Νόμο πραγματικά φιλικό προς την τουριστική επένδυση τόσο για μεγάλες αλλά κυρίως  για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.

Συγκεκριμένα, οι θέσεις του ΣΕΤΕ περιλαμβάνουν:

  • αυξημένα ποσοστά ενίσχυσης για μικρές και πολύ μικρές τουριστικές μονάδες, ιδιαίτερα σε νησιωτικές και ορεινές περιοχές,
  • ειδικά καθεστώτα ενίσχυσης για θεματικό και βιώσιμο τουρισμό,
  • κίνητρα για την πράσινη μετάβαση και την ψηφιακή αναβάθμιση των τουριστικών επιχειρήσεων,
  • ευελιξία στις επιλέξιμες δαπάνες και προσαρμογή στις ιδιαιτερότητες του κλάδου,
  • ενίσχυση επενδύσεων που επιμηκύνουν την τουριστική περίοδο,
  • καθώς και ταχύτερη αξιολόγηση και εκταμίευση ενισχύσεων.

Το μέλλον του τουρισμού, υπογράμμισε ο κ.Παράσχης, δεν μπορεί να είναι προϊόν εφησυχασμού και μιας λογικής ότι η επιτυχία είναι δεδομένη.  Θα είναι αποτέλεσμα πολιτικής επιλογής, επενδυτικής τόλμης και  κοινωνικής ευθύνης. "Δεν θα έρθει επειδή το αξίζουμε, θα έρθει επειδή θα το οικοδομήσουμε", είπε χαρακτηριστικά.

Γ. Βερνίκος: Ο τουρισμός δεν μπορεί να είναι στον αυτόματο πιλότο

Ο τουρισμός συνεχίζει να αποτελεί την ατμομηχανή της Ελληνικής οικονομίας έχοντας αυξανόμενο ρόλο σε αυτήν, τόνισε ο γενικός γραμματέας του ΣΕΤΕ και πρόεδρος του ΙΝΣΕΤΕ, κ. Γιώργος Βερνίκος.

Ταυτόχρονα, αναγνώρισε ότι πολλές επιχειρήσεις αισθάνονται έντονα τους κραδασμούς των προκλήσεων, καθώς οι εξελίξεις είναι ταχείς και τα έσοδα δεν καλύπτουν τα λειτουργικά κόστη οδηγώντας στον στραγγαλισμό τους με επίμονα και δυσεπίλυτα ζητήματα όπως η γραφειοκρατία, το μεταναστευτικό, οι εργασιακές σχέσεις και το στεγαστικό ζήτημα.

«Ο τουρισμός δεν μπορεί να είναι στον αυτόματο πιλότο, αλλα χρειάζεται συνεχη παρακολουθηση για να ανταποκρινομαστε σε ενα διαρκως ανταγωνιστικο περιβαλλον», υπογράμμισε ο κ. Βερνίκος.

Ανέδειξε δε τις δράσεις του ΣΕΤΕ σε συνεργασία με τους στρατηγικούς του εταίρους, στην ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. «Έχουμε ένα ισχυρό brand αλλά δεν μπορούμε να συνεχίσουμε χωρίς προσπάθεια», ανέφερε.

Επίσης, αναφέρθηκε στον διάλογο περί αμφισβήτησης της συμβολής του τουρισμού, υπογραμμίζοντας ότι είναι εκείνος που στηρίζει όλες τις δραστηριότητες στους προορισμούς και ιδιαίτερα σε μικρά νησιά τα οποία δεν διαθέτουν παραγωγικούς τομείς, καθώς και ότι δεν δρα ανταγωνιστικά ως προς άλλους κλάδους.

Παράλληλα, η βιωσιμότητα, όπως είπε, αποτελεί στρατηγική επιλογή, με την πρωτοβουλία metron του ΣΕΤΕ να αποτελεί καρπό της πεποίθησης ότι ο τουρισμός είναι μια δύναμη του μέλλοντος για την Ελλάδα.

Ι. Δρέττα: Η Marketing Greece είναι το αύριο της στρατηγικής επικοινωνίας

Στο έργο της Marketing Greece, αναφέρθηκε η πρόεδρος της Marketing Greece, κ. Ιωάννα Δρέττα, που βασίζεται στους ακόλουθους άξονες...

-Σύνθεση: Συνεργασίες με εκατοντάδες επιχειρήσεις, περιφέρειες, τοπικούς φορείς και δημιουργούς. Δημιουργία νέων ταυτοτήτων προορισμών, σε ένα κοινό όραμα για την προώθηση της χώρας.

-Εξέλιξη: Η τεχνολογία αναδεικνύεται σε στρατηγικό πεδίο. Η καινοτόμος πλατφόρμα Pythia βασίζεται στο σύγχρονο τουριστικό αφήγημα.

-Δημιουργία: Συνέργειες με καλλιτέχνες και δημιουργία περιεχομένου ως προϊόν αγάπης.

Η Marketing Greece αποτελεί το αυριο της στρατηγικης επικοινωνιας του ελληνικού τουρισμου δημιουργώντας νεα συμβολα για αυτόν και μεταβαίνοντας από την καμπάνια στο αφήγημα, επισήμανε η κ. Δρέττα.

Ε. Βασιλάκης: Η ανταποδοτικότητα των τελών θα φέρει αποδοχή, ποιότητα και βιωσιμότητα

Στην ανάγκη για ανταποδοτικότητα των τελών στον τουρισμό, στάθηκε ο πρόεδρος της Aegean, κ. Ευτύχιος Βασιλάκης, ώστε, όπως τόνισε, τα έσοδα να κατευθύνονται στις τοπικές κοινωνίες για έργα υποδομών που είναι απαραίτητα για την αποδοχή του τουρισμού από τους πολίτες, για την ποιότητα εμπειριών που αποκομίζουν οι επισκέπτες και για την βιωσιμότητα.

Παράλληλα, υπογράμμισε ότι πρέπει να κλείσει το κεφάλαιο που τοποθετεί τον τουρισμό σε αντιπαράθεση με άλλους τομείς της οικονομίας. «Ό,τι είναι καλό για τον τουρισμό, είναι καλό και για τους πολίτες», είπε χαρακτηριστικά.

Ωστόσο, υπογράμμισε ότι δε μπορούμε να αναπτυσσόμαστε με τους αριθμούς άλλων ετών, καθώς αναδεικνύονται προβλήματα, ενώ αναγνώρισε ότι οι Ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις αναπτύσσονται με διαφορετικές ταχύτητες.

Επίσης, βασική διεκδίκηση του ΣΕΤΕ τα επόμενα χρόνια, είπε, πρέπει να είναι η μείωση των εργοδοτικών εισφορών.

Ο κ. Βασιλάκης αποκάλυψε ότι η Aegean παραλαμβάνει άλλα έξι νέα αεροσκάφη, στο πλαίσιο του στόχου ενίσχυσης του εξωτερικού δικτύου της κατά 1,5 εκατ. επιπλέον θέσεις φέτος, με το συνολικό διαθέσιμο δυναμικό να ξεπερνά τα 21,5 εκατ. θέσεις. Στην κατεύθυνση αυτή ξεκίνησαν νέα δρομολόγια προς την Κωνσταντινούπολη από το Ηράκλειο, τη Ρόδο, τη Μύκονο και τη Σαντορίνη. Το 2026 ο αερομεταφορέας αναμένεται να παραλάβει μεγαλύτερης εμβέλειας αεροσκάφη ώστε να διευρυνθούν τα δρομολόγια στις αγορές του εξωτερικού.

Επιπλέον, η Aegean επιδιώκει τη δημιουργία προστιθέμενης αξίας στο κέντρο συντήρησης αεροσκαφών με την εξυπηρέτηση αναγκών τρίτων, διεθνών εταιριών.

Φ. Καραβίας: Η μεγάλη ευκαιρία της αγοράς της Ινδίας

Παρά τη συνολική θετική εικόνα της οικονομίας, το έλλειμα τρεχουσών συναλλαγών έκλεισε το 2024 στο -6,3%, και εάν η συμβολή του τουρισμού δεν ήταν τόσο ισχυρή τότε η εικόνα αυτή θα ήταν χειρότερη, ανέφερε ο Διευθύνων σύμβουλος της Eurobank, κ. Φωκίων Καραβίας.

Ο κ. Καραβίας μετέφερε την αισιοδοξία για την πορεία των μεγάλων μητροπολιτικών κέντρων αλλά και της Ρόδου και της Κρήτης χάρη στα σημαντικά έργα υποδομής που έχουν δρομολογηθεί, και τον ενθουσιασμό του που η Eurobank ως στρατηγικός εταίρος χρηματοδοτεί τις επιχειρήσεις στη βιωσιμότητα, όμως «η Πολιτεία οφείλει να προχωρήσει σε έργα υποδομών ώστε η εμπειρία των επισκεπτών να είναι καλύτερη και να αμβλύνονται οι επιπτώσεις της τουριστικής μεγέθυνσης», υπογράμμισε.

Τέλος, αναφέρθηκε στη μεγάλη ευκαιρία που συνιστά η πολυπληθής αγορά της Ινδίας, η οποία, όπως είπε, θα αποτελεί την τρίτη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο τα επόμενα χρόνια. Στην Ινδία καταγράφεται θετική προδιάθεση προς την Ελλάδα και «είναι στο χέρι του Ελληνικού τουρισμού να διερευνήσει μέρος αυτής της προδιάθεσης να μετατραπεί σε τουριστικό ρεύμα προς την Ελλάδα», ανέφερε. Διαβάστε αναλυτικά την αναφορά του κ.Καραβία για την Ινδία.

Facebook Twitter Linkedin
Amaronda

Buka

Messina

διαβάστε ακόμα

δημοφιλέστερα