Α. Θωμόπουλος στο Tornos News: Πώς η Θεσσαλονίκη θα γίνει ποιοτικός προορισμός city break

12 Feb 2016, 11:19 | ΠΟΞ

TornosNews.gr

Α. Θωμόπουλος στο Tornos News: Πώς η Θεσσαλονίκη θα γίνει ποιοτικός προορισμός city break

Facebook Twitter Linkedin
Επενδύσεις

Η αύξηση των τουριστικών αφίξεων τα τελευταία χρόνια δεν "αποτυπώθηκε" στις οικονομικές επιδόσεις των ξενοδοχείων της Θεσσαλονίκης. Μόνο το 2014 το αποτέλεσμα ήταν θετικό. Ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης κ.Αρiστοτέλης Θωμόπουλος στη συνέντευξή του στο Tornos News αποδίδει αυτήν τη υστέρηση όχι μόνο στη χαμηλή μέση απόλυτη πληρότητα (62%), αλλά και στην αποβιομηχάνιση της περιοχής, τα λουκέτα στις επιχειρήσεις και τη συνολικότερη εικόνα που παρουσιάζει ο προορισμός με αποτέλεσμα να προσελκύει τουρίστες αντίστοιχης οικονομικής επιφάνειας, πάντως όχι ανώτερης που είναι ο στόχος ως ΕΞΘ.

Γι αυτό το λόγο υπογραμμίζει την ανάγκη συντονισμένων κινήσεων εξωστρέφειας από όλους και κυρίως κινήσεων για τη βελτίωση της εικόνας του προορισμού, αναφέροντας συγκεκριμένα έργα και δράσεις, που θα διαβάσετε στη συνέχεια.

Παράλληλα, επισημαίνει ότι η Θεσσαλονίκη μπορεί να καθιερωθεί ως προορισμός για όλο το χρόνο, με την ενίσχυση του corporate αλλά και του συνεδριακού τουρισμού (mice) και του leisure τουρισμού όλες τις χρονικές περιόδους. "Άρα", τονίζει, "χρειάζονται περισσότερα γεγονότα, events, εκθέσεις και συνέδρια, βελτίωση της εικόνας της πόλης για προσέλκυση περισσότερων τουριστών με υψηλότερο εισόδημα, προώθηση της κρουαζιέρας με δημιουργία home port στο λιμάνι, δημιουργία ακτοπλοϊκών συνδέσεων καθώς η Θεσσαλονίκη είναι αποκομμένη από τα νησιά είναι προϋποθέσεις ώστε να καθιερωθεί η πόλη ως δωδεκάμηνος προορισμός."

Διαβάστε τη συνέντευξη:

-Η Θεσσαλονίκη καταγράφει τα τελευταία χρόνια μια σημαντική αύξηση των αφίξεων,ωστόσο οι επιδόσεις των ξενοδοχείων της δεν ευθυγραμμίζονται με αυτούς τους ρυθμούς ανάπτυξης. Τι φταίει και υπάρχει αυτή η υστέρηση; Πώς μπορούν τα ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης να αυξήσουν τα έσοδα;

-Κατ' αρχήν να ξεκαθαρίσουμε ότι η μόνη χρονιά κατά την οποία καταγράφηκε μια αξιοσημείωτη αύξηση τόσο στις διανυκτερεύσεις ατόμων (16,75%), όσο και στις διανυκτερεύσεις δωματίων (11,24%) ήταν το 2014 σε σχέση με το 2013. Εκείνη τη χρονιά, πράγματι η Θεσσαλονίκη είχε σημειώσει διψήφιο ποσοστό ανάπτυξης όσον αφορά στις επιδόσεις της σε απόλυτους αριθμούς διανυκτερεύσεων, μετά όμως από μια πενταετία που η τουριστική κίνηση είχε σημαδευτεί από ύφεση, ανάσχεση στους ρυθμούς των κρατήσεων και αρνητικούς δείκτες στα έσοδα (ανά διαθέσιμο δωμάτιο, μέση τιμή δωματίου κλπ).

Παρατηρούμε ότι πέρυσι, το 2015, η διψήφια αυτή δυναμική σταμάτησε εξαιτίας πολλών αρνητικών παραγόντων που δημιούργησαν προσκόμματα στον τουρισμό (πολιτική και οικονομική αστάθεια, τρεις φορές κάλπες, σενάρια για grexit), με αποκορύφωμα την επιβολή των capital controls. Άρα, το θετικό κλίμα του 2014 δεν πρόλαβε να σχηματοποιηθεί το 2015 που ήταν ούτως ή άλλως μια ασφυκτική χρονιά για τις επιχειρήσεις, ανακόπηκε βίαια και κατέληξε σε μικρό, μονοψήφιο θετικό πρόσημο σε διανυκτερεύσεις, RevPar και τιμές δωματίων. Για τη μειωμένη οικονομική απόδοση των ξενοδοχείων ευθύνεται όχι μόνο η χαμηλή μέση απόλυτη πληρότητα (62%), αλλά και η αποβιομηχάνιση, τα λουκέτα στις επιχειρήσεις και η συνολικότερη εικόνα που παρουσιάζει ο προορισμός με αποτέλεσμα να προσελκύει τουρίστες αντίστοιχης οικονομικής επιφάνειας, πάντως όχι ανώτερης που είναι ο δικός μας στόχος ως ΕΞΘ.

Για να βελτιωθούν λοιπόν τα έσοδα του προορισμού χρειάζεται πολλή δουλειά από όλους, συντονισμένες κινήσεις εξωστρέφειας και κυρίως βελτίωση της εικόνας του προορισμού με ολοκλήρωση των εργασιών του μετρό και «βαθιές ανάσες» στο οξύ κυκλοφοριακό πρόβλημα, αναβάθμιση στα μέσα μαζικής μεταφοράς, περισσότερη ευταξία μέσα στην πόλη (ελεύθερο χώρο σε πεζοδρόμια και πλατείες από «άναρχα» τραπεζοκαθίσματα, καλύτερο φωτισμό σε υποβαθμισμένες περιοχές, πιο καθαρή Θεσσαλονίκη κ.α.). Μόνο έτσι θα καταφέρει η πόλη να αναβαθμιστεί σε ποιοτικό city break προορισμό για επισκέπτες υψηλότερων εισοδημάτων και να τονωθεί έτσι η τοπική οικονομία που προσπαθεί να κρατήσει όσες δυνάμεις της απομένουν, επιβιώνοντας με δυσκολία ανάμεσα στις Συμπληγάδες των αρνητικών συνεπειών της κρίσης.

-Παρακολουθούμε τις συνεχείς δράσεις της Ένωσής σας στις διεθνείς αγορές για την αύξηση των αφίξεων. Σε ποιες αγορές οι δράσεις αυτές απέφεραν το καλύτερο αποτέλεσμα;

-Οι προσπάθειες που καταβάλλει τα τελευταία χρόνια η ΕΞΘ, ρίχνοντας όλο το βάρος στην εξωστρέφεια, αποδίδουν διαρκώς καινούργιους καρπούς που καταλήγουν σε προσέλκυση περισσότερων τουριστών. Στοχεύοντας συστηματικά σε συγκεκριμένες αγορές του εξωτερικού, ο προορισμός έχει αρχίσει να καταλαμβάνει «χώρο» στη συνείδηση του ταξιδιωτικού κοινού διεθνώς. Οι προσπάθειές μας που συνεχίστηκαν και πέρυσι με επιμονή και επαγγελματική συνέπεια, το αναβαθμισμένο μεσοπρόθεσμο στρατηγικό πλάνο της ΕΞΘ με «κυνήγι» νέων αλλά και παραδοσιακών αγορών, η εντατικοποίηση ενεργειών μάρκετινγκ και προβολής του προορισμού οδήγησαν σε αύξηση των διανυκτερεύσεων επισκεπτών από χώρες όπως η Τουρκία, η Γερμανία, η Βρετανία, η Γαλλία, η Ολλανδία, το Βέλγιο, οι Βαλκανικές χώρες και θα έλεγα και η Ιταλία που διατηρεί σχεδόν την ίδια δυναμική. Και όλα τα παραπάνω για να ανατρέψουμε τα αρνητικά σημεία ενός τουριστικά αβέβαιου κλίματος το 2015, αν σκεφτεί κανείς το μεγάλο ανταγωνισμό που αντιμετωπίσαμε και τις αντιξοότητες από τις οικονομικοπολιτικές συνθήκες που είχαν διαμορφωθεί στη χώρα.

Οι εκτιμήσεις για το 2016

-Ποιες είναι οι πρώτες ενδείξεις για την εξέλιξη της εφετινής χρονιάς στη Θεσσαλονίκη; Τι δείχνουν οι πρώτες κρατήσεις;

-Η αγορά αυτή τη στιγμή είναι πολύ «μουδιασμένη» και οι όποιες προβλέψεις για την εξέλιξη της τουριστικής κίνησης είναι παρακινδυνευμένες. Ο Ιανουάριος ήταν ένας «διστακτικός» μήνας για τη Θεσσαλονίκη. Η κίνηση στα ξενοδοχεία αυξήθηκε για ένα τριήμερο εξαιτίας της Agrotica, που κι αυτή όμως εμποδίστηκε από τις κινητοποιήσεις. Αν τα μπλόκα στα τελωνεία και στις εθνικές οδούς διαρκέσουν για πολύ ακόμα, τότε σίγουρα θα προκαλέσουν μεγαλύτερη ανάσχεση στις κρατήσεις.

Ήδη επισκέπτες από την Ελλάδα ή τα γειτονικά Βαλκάνια και την Τουρκία δεν το ρισκάρουν να έρθουν οδικώς και να ταλαιπωρηθούν. Από την άλλη, το ασφαλιστικό και το φορολογικό είναι θέματα που αφορούν ολόκληρη την κοινωνία, όπως και την πρωτογενή παραγωγή και θα πρέπει να αντιμετωπίζονται με συμπάθεια οι όποιες διαμαρτυρίες, αρκεί όμως να μην είναι σε βάρος άλλων επαγγελματικών ομάδων, οξύνοντας τα προβλήματα στη λειτουργία της αγοράς. Πάντως ζητήματα όπως το προσφυγικό, οι κινητοποιήσεις, σενάρια για πρόωρες εκλογές ακόμα και εξόδου της χώρας από τη συνθήκη Σένγκεν, κάνουν τον κίνδυνο για περαιτέρω μείωση του ήδη περιορισμένου τζίρου, να μοιάζει περισσότερο ορατός.

-Ποιες είναι οι βασικές εθνικότητες πελατών των ξενοδοχείων της Θεσσαλονίκης;

-Οι επισκέπτες μας είναι κατά ένα ποσοστό 50% Έλληνες και το υπόλοιπο 50% ξένοι. Εκτός από τους Κύπριους που σταθερά μας προτιμούν, στις πρώτες θέσεις των αλλοδαπών συναντάμε Τούρκους, αρκετούς Αμερικανούς πέρυσι, Γερμανούς και Βαλκάνιους (Σέρβους, Βούλγαρους κυρίως, αλλά και Ρουμάνους). Κατά την τελευταία διετία χάσαμε χιλιάδες διανυκτερεύσεις Ρώσων λόγω της κατάστασης που έχει να κάνει με τη χώρα τους. Σταθεροί πελάτες μας είναι ακόμα οι Ιταλοί, αλλά και οι Ισραηλινοί οι οποίοι όμως παρουσίασαν πέρυσι οριακή μείωση

-Τι, κατά τη γνώμη σας, πρέπει να γίνει ώστε να καθιερωθεί η πόλη ως προορισμός 12 μηνών;

-Η Θεσσαλονίκη είναι ένας προορισμός 12 μηνών που στηρίζεται κυρίως στο city break. Τα βασικά χαρακτηριστικά του προορισμού είναι ο επαγγελματικός και επιχειρηματικός τουρισμός (corporate) κατά τους χειμερινούς, φθινοπωρινούς και ανοιξιάτικους μήνες και ο τουρισμός αναψυχής (leisure) κατά τους καλοκαιρινούς κυρίως μήνες. Για να καθιερωθεί η πόλη ως προορισμός για όλο το χρόνο χρειάζεται ενίσχυση του corporate αλλά και του συνεδριακού τουρισμού (mice), όπως και ενίσχυση του leisure τουρισμού όλες τις χρονικές περιόδους. Άρα περισσότερα γεγονότα, events, εκθέσεις και συνέδρια, βελτίωση της εικόνας της πόλης για προσέλκυση περισσότερων τουριστών με υψηλότερο εισόδημα, προώθηση της κρουαζιέρας με δημιουργία home port στο λιμάνι, δημιουργία ακτοπλοϊκών συνδέσεων καθώς η Θεσσαλονίκη είναι αποκομμένη από τα νησιά είναι προϋποθέσεις ώστε να καθιερωθεί η πόλη ως δωδεκάμηνος προορισμός.

-Σε ποια πλεονεκτήματα της πόλης επικεντρώνεται η πολιτική μάρκετινγκ, που ακολουθείται και ποιες νέες δράσεις πρέπει να περιμένουμε;

-Η μακραίωνη ιστορία της Θεσσαλονίκης, η τεράστια πολιτιστική κληρονομιά της, τα μνημεία Unesco, η εγγύτητα με τον αρχαιολογικό χώρο της Βεργίνας, το μεγάλο θαλάσσιο μέτωπο της πόλης, η γαστρονομία, η διασκέδαση και το shopping είναι τα βασικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματά μας έναντι άλλων προορισμών. Στην ΕΞΘ συνεχίζουμε στο ίδιο μοτίβο και δίνουμε έμφαση στην εξωστρέφεια, «κυνηγώντας» ακόμα περισσότερο αγορές - στόχους με παρουσία στις μεγαλύτερες διεθνείς εκθεσιακές διοργανώσεις, με πραγματοποίηση ταξιδίων εξοικείωσης για πράκτορες και δημοσιογράφους (fam/press trips), με κοινές δράσεις με δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς για την προώθηση του προορισμού στο εξωτερικό κ.α.

 

Facebook Twitter Linkedin

διαβάστε ακόμα

δημοφιλέστερα