The Greater Athens Region: Νέα στρατηγική για τον τουρισμό της Αττικής - αντιδράσεις από τον Δήμο Αθηναίων
28 Mar 2025, 06:10 | ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ
Χριστίνα Λαΐνοπούλου
Νέα σελίδα στον τουρισμό της Αθήνας και της Αττικής φιλοδοξεί να γυρίσει η Περιφέρεια Αττικής αξιοποιώντας το νέο Μηχανισμό Στρατηγικής Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού DMMO ως εργαλείο ολιστικής στρατηγικής ανάπτυξης βιώσιμου τουρισμού στο Λεκανοπέδιο με το brand «The Greater Athens Region». Σύμφωνα με την Περιφέρεια, ο DMMO θα λειτουργεί ως κόμβος στρατηγικής τεκμηρίωσης και προβολής, ενώ θα διαμορφώσει και μια νέα στρατηγική branding για την Αττική.
Κατά τη διάρκεια ημερίδας για την παρουσίαση του DMMO, που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας με τη συμμετοχή θεσμικών και επαγγελματικών φορέων του τουρισμού, ο Περιφερειάρχης Αττικής, κ. Νίκος Χαρδαλιάς, επισήμανε ότι η Αθήνα δεν είναι μόνο το μητροπολιτικό της κέντρο αλλά ένας δυναμικός και πολυδιάστατος προορισμός που συνδυάζει πολλά διαφορετικά χαρακτηριστικά: μοναδική πολιτιστική ταυτότητα, σύγχρονες εμπειρίες, γαστρονομικό πλούτο και οινοτουριστικό προϊόν. Η Αττική οφείλει να ανοίγει νέους δρόμους και στον τουρισμό, υπογράμμισε, αξιοποιώντας συστηματικά όλα τα στρατηγικά πλεονεκτήματά της.
Ο νέος οργανισμός, τόνισε, στοχεύει να αναδείξει την πολυεπίπεδη ταυτότητα του προορισμού και να ενισχύσει την παρουσία της Αττικής στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη, στο πλαίσιο ενός σύγχρονου τουριστικού μοντέλου που βασίζεται στη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη, στην αξιοποίηση των πραγματικών στοιχείων της αγοράς και την υιοθέτηση καλών πρακτικών που εφαρμόζονται διεθνώς.
Ο DMMO, όπως ανέφερε ο Περιφερειάρχης, θα λειτουργεί «ως κεντρικό σημείο σχεδιασμού τουριστικών πολιτικών και δράσεων, αλλά και ως μηχανισμός υποστήριξης για την αξιοποίηση του δυναμικού της αγοράς, την ανάπτυξη συνεργασιών που ενισχύουν τη συνολική ανταγωνιστικότητα της Αττικής, καθώς και τη βέλτιστη κατανομή των επισκεπτών».
Ο νέος οργανισμός δεν υποκαθιστά άλλους φορείς, αλλά λειτουργεί ως εργαλείο ολιστικής τουριστικής πολιτικής, παρέχοντας συνοχή, κατεύθυνση και αξιοποίηση των δυνατοτήτων της Αττικής, είπε ο κ. Χαρδαλιάς, και υπογράμμισε ότι η απουσία ολοκληρωμένου μηχανισμού διαχείρισης μέχρι τώρα, επέφερε την αποσπασματικότητα των δράσεων και την έλλειψη ενός συνεκτικού αφηγήματος, με αποτέλεσμα να χαθούν σημαντικές ευκαιρίες ανάπτυξης.
«Βέλη» από τον δήμο Αθηναίων
Την ίδια ώρα, ο δήμος Αθηναίων εκφράζει προβληματισμούς σε σχέση με το μήνυμα του DMMO «The Greater Athens Region», την αρμοδιότητα της Περιφέρειας στη χάραξη τουριστικής στρατηγικής για την Αθήνα και την παράβλεψη του ήδη υφιστάμενου DMMO.
Σε ανακοίνωση που εξέδωσε το απόγευμα της Πέμπτης, ο Δήμος κάνει λόγο για «κηδεμονίες» στην τουριστική στρατηγική της Αθήνας, υποστηρίζοντας ότι αυτή είναι αποκλειστική ευθύνη και αρμοδιότητα του Δήμου. Θέτει δε ερωτηματικά για τη στόχευση του νέου φορέα «The Greater Athens Region».
Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση του δήμου, η πόλη διαθέτει ήδη έναν ολοκληρωμένο μηχανισμό μέσω του DMMO της Αναπτυξιακής Αθήνας Α.Ε. και του Παρατηρητηρίου Βιώσιμου Τουρισμού.
Παράλληλα, σύμφωνα με τη δημοτική αρχή, «η δημιουργία μιας υπερκείμενης δομής που θα απορροφήσει ή θα υποκαταστήσει τις τοπικές πρωτοβουλίες, δεν αποτελεί πρόοδο, αλλά οπισθοδρόμηση. Αντί να ενισχύουμε την αποκέντρωση και την αυτονομία των δήμων, οδηγούμαστε σε ένα κεντρικοποιημένο και γραφειοκρατικό μοντέλο, που προσπαθεί να υποκαταστήσει την Τοπική Αυτοδιοίκηση Α’ βαθμού και τη δυνατότητα να διαμορφώνουν τη δική τους στρατηγική».
Επιπλέον, ο δήμος στηλιτεύει τη χρήση του όρου “Athens” σε έναν φορέα, που όπως αναφέρει, «επιχειρεί να παρακάμψει τον Δήμο Αθηναίων» ενώ μιλάει για επιδεικτική αγνόηση του υφιστάμενου DMMO του Δήμου «που έχει αποδείξει την αποτελεσματικότητά του».
Η ευρύτερη Αθήνα ως brand hub
Πάντως, ο Υπεύθυνος Στρατηγικού Σχεδιασμού του DMMO, κ. Ιωσήφ Πάρσαλης μιλώντας στην ημερίδα της Περιφέρειας Αττικής, αναφέρθηκε στην απουσία μιας ενιαίας τουριστικής ταυτότητας για την Αττική, καθώς μέχρι σήμερα το brand “Athens” αφορούσε κυρίως το κέντρο της πόλης, ενώ η Περιφέρεια χρησιμοποιούσε το “Attica”, κυρίως για διοικητικούς σκοπούς.
Ο νέος στρατηγικός σχεδιασμός, είπε, θα αντιμετωπίσει αυτό το κενό με τη δημιουργία της ταυτότητας “The Greater Athens Region”, η οποία δεν αντικαθιστά τις επιμέρους ταυτότητες, αλλά τις συνδέει με συνοχή αλλά και διαφοροποίηση. Ανακοίνωσε δε ότι έχει ήδη ξεκινήσει μελέτη για την ανάπτυξη αυτής της στρατηγικής branding, ώστε η ευρύτερη περιοχή της Αθήνας να λειτουργήσει ως brand hub.
Ο DMMO δεν θα λειτουργεί ως φορέας εκπροσώπησης, αλλά ως μηχανισμός τεχνικής υποστήριξης, δημιουργώντας το κατάλληλο περιβάλλον συνεργασίας για όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, υπογράμμισε.
Οι τέσσερις άξονες του DMMO της Αττικής
Σύμφωνα με την Περιφέρεια Αττικής, ο DMMO «The Greater Athens Region» λειτουργεί ως πλατφόρμα σύνδεσης φορέων, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που ενισχύουν τη συνοχή και την ανταγωνιστικότητα του προορισμού, ενώ δημιουργεί τις συνθήκες για καινοτόμες συνεργασίες, ενσωματώνοντας τις αρχές της βιωσιμότητας και της ποιοτικής τουριστικής εμπειρίας.
Εστιάζει σε στρατηγικές δράσεις με επίκεντρο την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος, την προσέλκυση ταξιδιωτών υψηλού επιπέδου, καθώς και τη διείσδυση σε νέα δυναμικά τμήματα της τουριστικής αγοράς, ενσωματώνοντας όλες τις σύγχρονες τάσεις.
O DMMO της Αττικής, πρώτη δομή DMMΟ στη χώρα, έχει αναλάβει και υλοποιεί ολοκληρωμένο έργο στο πλαίσιο του προγράμματος ΕΣΠΑ «Αττική 2021-2027» και βασίζεται σε 4 θεμελιώδεις στρατηγικούς άξονες:
-Ανθεκτικές και σύγχρονες υποδομές: Έμφαση σε δράσεις με ισχυρό αναπτυξιακό αποτύπωμα που εντάσσονται στο πρόγραμμα των 280+1 έργων για την επόμενη τετραετία σε όλη την Αττική, με επίκεντρο την αναβάθμιση της συνδεσιμότητας και των μεταφορών, τον πολιτιστικό πλούτο της Αττικής και το νέο μητροπολιτικό πάρκο «Αέναον» στον Φαληρικό Όρμο, που ολοκληρώνει την ανάπλαση της Αθηναϊκής Ριβιέρας.
-Ανάδειξη της ταυτότητας και διαχείριση τουριστικών ροών: Η Αττική ως ενιαίος προορισμός 12 μήνες τον χρόνο, με ενίσχυση των θεματικών μορφών τουρισμού.
-Ενίσχυση της τοπικής οικονομίας και της ποιότητας ζωής: Ο τουρισμός να δημιουργεί αξία για όλους, ενισχύοντας την οικονομία και βελτιώνοντας την ποιότητα ζωής των κατοίκων.
-Ψηφιακός μετασχηματισμός και παρατηρητήριο βιώσιμης ανάπτυξης: Συλλογή και ανάλυση δεδομένων για στοχευμένες στρατηγικές τουριστικής ανάπτυξης, με τη λειτουργία ενός «Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης Προορισμού», καθώς και του Παρατηρητηρίου Βιώσιμης Τουριστικής Ανάπτυξης.
Μιλώντας στην παρουσίαση του DMMO της Περιφέρειας Αττικής, η υφυπουργός Τουρισμού, κ. Άννα Καραμανλή, ανέφερε ότι η κάποτε ισχνή τουριστικά Αθήνα, έχει πλέον αποκτήσει δωδεκάμηνη σεζόν και αποτελεί κορυφαίο ευρωπαϊκό προορισμό, ενώ μέσα στο 2023, από την Περιφέρεια Αττικής προέκυψε το 19% του συνόλου των τουριστικών εσόδων της χώρας. Η στρατηγική του Υπουργείου Τουρισμού, είπε, στοχεύει στην ποιοτική βιώσιμη ανάπτυξη, έχοντας ως βασικό στοιχείο την αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.
Η πρόεδρος του ΕΟΤ, κ. Άντζελα Γκερέκου στην ομιλία της τόνισε ότι ο DMMO είναι κρίσιμο εργαλείο για τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη στην Αττική. Αναφέρθηκε στην ανάγκη διαχείρισης των τουριστικών ροών στον χώρο και τον χρόνο στην Αττική, στην έλλειψη χωροταξικού σχεδιασμού, υπογραμμίζοντας τη σημασία της αποφυγής υπερσυγκέντρωσης τουρισμού στο κέντρο της Αθήνας. Αναφέρθηκε στους υπό-προορισμούς της Αττικής, όπως η Αθηναϊκή Ριβιέρα, ο Πειραιάς, ο Αργοσαρωνικός και η Ανατολική Αττική, ενώ υπογράμμισε τη σημασία της διασύνδεσης του πολιτισμού με τον τουρισμό και την ανάγκη για ανάδειξη της Αττικής ως πρότυπης ευρωπαϊκής περιφέρειας βιώσιμης τουριστικής διαχείρισης.
Ο πρόεδρος της «Νέας Μητροπολιτικής Αττικής Α.Ε.», κ. Δημήτρης Φραγκάκης, τόνισε τη σημασία της λειτουργίας του DMMO της Περιφέρειας για την περαιτέρω ισχυροποίηση του αποτυπώματος της Αττικής στη διεθνή τουριστική αγορά. Όπως ανέφερε, σε σύμπραξη με τον ιδιωτικό τομέα και την τουριστική αγορά, αλλά και σε συνεργασία με τις τοπικές κοινωνίες, η ευρύτερη περιοχή της Αθήνας τα επόμενα χρόνια θα καταστεί ένας από τους πλέον βιώσιμους τουριστικούς προορισμούς στην Ελλάδα και την Ευρώπη. Ως στρατηγικούς στόχους του DMMO ανέδειξε,
- την επέκταση του τουριστικού προϊόντος σε όσο το δυνατό μεγαλύτερο γεωγραφικό τμήμα του λεκανοπεδίου
- τη διάχυση των τουριστικών εσόδων σε περισσότερους ανθρώπους σε όλο το λεκανοπέδιο
- τη διατήρηση των τουριστικών ροών και την ενίσχυσή τους αλλά με τρόπο φιλικό προς το φυσικό και αστικό περιβάλλον και τις τοπικές κοινωνίες
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού, κ. Γιώργος Κορμάς, αναφέρθηκε στον στόχο της διασύνδεσης των βασικών φορέων του τουριστικού οικοσυστήματος της Αττικής. Επισήμανε ότι η «Νέα Μητροπολιτική Αττική Α.Ε.» συμμετέχει ενεργά στον στρατηγικό σχεδιασμό του Περιφερειάρχη για την αναβάθμιση των Μητροπολιτικών Πάρκων και τη δημιουργία Πολιτιστικών Διαδρομών σε συνεργασία με το ΥΠΠΟ. «Αξιοποιούμε τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Αττικής, ώστε να δημιουργηθούν νέοι ισχυροί τουριστικοί, περιβαλλοντολογικοί και πολιτιστικοί προορισμοί, ικανοί να προσελκύσουν επισκέπτες από όλο τον κόσμο» σημείωσε.
Ο Προϊστάμενος της ΕΥΔΠ «Αττική», κ. Δημήτρης Δρόσης, αναφέρθηκε στο ιστορικό των ενεργειών της Περιφέρειας για τη δημιουργία του Οργανισμού Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού μέσα από το ΠΕΠ «Αττική 2021 – 2027» και ο Συντονιστής Πράξης DMMO, κ. Ευδόκιμος Φρέγκογλου παρουσίασε το πλάνο διακυβέρνησης και λειτουργίας του οργανισμού.
Ακολούθησε συζήτηση σχετικά με τη Βιώσιμη Τουριστική Ανάπτυξη Προορισμού, με βασικούς ομιλητές την Πρόεδρο του ΕΟΤ Άντζελα Γκερέκου και τον Εντεταλμένο Σύμβουλο του ΣΕΤΕ Αλέξανδρο Θάνο. Στην τοποθέτηση της, η Πρόεδρος του ΕΟΤ αναφέρθηκε στην επιδίωξη στοχευμένων συνεργειών με την Περιφέρεια Αττικής, έτσι ώστε – μέσα από τα 17 γραφεία του Οργανισμού ανά τον κόσμο – να ενισχυθεί ακόμα περισσότερο η δυναμική του brand «Αττική». Στη συζήτηση επισημάνθηκε και η ανάγκη επιτυχούς διάχυσης των τουριστικών ροών σε χρόνο και χώρο, με στόχο να αποφεύγονται φαινόμενα «υπερτουρισμού» και να προωθούνται άλλοι – λιγότερο γνωστοί μέχρι σήμερα – τουριστικοί προορισμοί.
Χαιρετισμό απηύθυνε, επίσης, ο εκπρόσωπος Τύπου της Νέας Δημοκρατίας, Νίκος Ρωμανός, ο οποίος μεταξύ άλλων δήλωσε: «Ο Περιφερειάρχης Αττικής Νίκος Χαρδαλιάς έχει αποδείξει ότι γνωρίζει να λαμβάνει καίριες αποφάσεις και να φέρνει αποτελέσματα. Αυτή η νέα πρωτοβουλία που παρουσιάζεται σήμερα, έχει στόχο να συνενώσει δυνάμεις, να φέρει αποτέλεσμα και να παράξει το τουριστικό προϊόν που μας αξίζει, το οποίο δεν θα βασίζεται στην τύχη, αλλά σε μια μακρόπνοη στρατηγική».
διαβάστε ακόμα
-
Δήμος | Άνοιξη στην Αθήνα με 200 εκδηλώσεις - ελεύθερη συμμετοχή 29/04 | 12:46
-
Συνάντηση στρατηγικής σημασίας για την κρουαζιέρα στη Σαντορίνη 29/04 | 10:27
-
Επιχειρησιακό Σχέδιο: «Κρητικός Διατροφικός Πολιτισμός 2026-2030» 28/04 | 10:32
-
Η Vogue ταξιδεύει στη Χίο: Φωτογραφίσεις μόδας στα τοπία του νησιού 29/04 | 06:10
-
Δήμος Ξηρομέρου | Καταδυστικός τουρισμός: Αίτημα για πόντιση παροπλισμένου πολεμικού πλοίου 29/04 | 10:39
-
Το Ναυάγιο της Ζακύνθου κινδυνεύει – Ένα πιάνο στην άμμο στέλνει μήνυμα αφύπνισης 29/04 | 10:52
-
Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου: 17 δράσεις για την τουριστική προώθηση της Σαντορίνης 29/04 | 10:44
-
Ανακαλύψτε τη μαγεία της ορεινής Αρκαδίας τον Μάιο 29/04 | 08:30
-
Αττική, η …Καραϊβική των Γερμανών 28/04 | 13:08
-
Μήνυμα φιλίας και συνεργασίας στον φιλικό ελληνοτουρκικό αγώνα ποδοσφαίρου στη Χίο 29/04 | 10:35
δημοφιλέστερα
- 1 Ξενοδόχοι εναντίον Booking.com: Η ευρωπαϊκή εξέγερση ξεκίνησε 28.04.2025 | ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ
- 2 Ρόδος: Αυτά είναι τα πεντάστερα ξενοδοχεία με τα μεγαλύτερα έσοδα – Ποια «γεμίζουν» πρώτα 29.04.2025 | ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ
- 3 Η Vogue ταξιδεύει στη Χίο: Φωτογραφίσεις μόδας στα τοπία του νησιού 29.04.2025 | ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ
- 4 Οι Δρόμοι του Βουβαλιού για την τουριστική ανάπτυξη της Κερκίνης 29.04.2025 | ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ
- 5 Ξάνθης Γεύσεις: Ένα φεστιβάλ γαστρονομίας με πολιτισμικό άρωμα 29.04.2025 | ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ
- 6 Ισχυρή εκκίνηση το 2025 για Aegean και SKY express 29.04.2025 | ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
- 7 Ανακαλύψτε τη μαγεία της ορεινής Αρκαδίας τον Μάιο 29.04.2025 | ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ
- 8 Μπλακ άουτ άνευ προηγουμένου σε Ισπανία, Πορτογαλία, Γαλλία 28.04.2025 | ΚΟΣΜΟΣ
- 9 Explora Journeys: Έναρξη της θερινής σεζόν με το πολυτελές EXPLORA I από τον Πειραιά 29.04.2025 | ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑ
- 10 Η Ελλάδα μπορεί να πρωταγωνιστήσει στην παγκόσμια σκηνή του αθλητικού τουρισμού 28.04.2025 | ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ