Nέα εποχή για τον τουρισμό στο Ξυλόκαστρο – Τι προέκυψε από το 1ο Συνέδριο Τουρισμού του δήμου
21 Mar 2025, 08:30 | ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ
Χριστίνα Λαΐνοπούλου
Η δυναμική επανατοποθέτηση του Ξυλοκάστρου στο χάρτη του Ελληνικού τουρισμού και η δημιουργία συνεργειών των τοπικών επιχειρηματιών με τουριστικά γραφεία που μπορούν να ενισχύσουν το τουριστικό ρεύμα στον προορισμό, τέθηκαν στο επίκεντρο του 1ου Τουριστικού Συνεδρίου του δήμου Ξυλοκάστρου Ευρωστίνης που πραγματοποιήθηκε στις 15 και 16 Μαρτίου του 2025 στο ξενοδοχείο Sikyon Coast.
Το συνέδριο παρακολούθησαν τουριστικά γραφεία – μέλη του Συνδέσμου των εν Ελλάδι Τουριστικών και Ταξιδιωτών Γραφείων (ΗΑΤΤΑ), τα οποία συμμετείχαν εν συνεχεία και στο ταξίδι γνωριμίας που πραγματοποιήθηκε με διοργάνωση του Δήμου, στα Τρίκαλα και την Ευρωστίνη, δίνοντας την δυνατότητα στους τουριστικούς πράκτορες να ζήσουν ως επισκέπτες την εμπειρία της επίσκεψης.
Στο διάλογο για τον τουρισμό συμμετείχαν εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης, του HATTA, της Πολιτείας, του οικονομικού κλάδου και της τοπικής επιχειρηματικότητας.
Στόχος των τοπικών αρχών είναι το Ξυλόκαστρο, πέρα από κλασικός παραθεριστικός προορισμός του Σαββατοκύριακου για Αθηναίους επισκέπτες, να αξιοποιήσει τα συγκριτικά του πλεονεκτήματα προσελκύοντας περισσότερους διεθνείς επισκέπτες καθόλη τη διάρκεια του έτους στη βάση των οργανωμένων ταξιδιών, με όχημα τον τουρισμό περιπέτειας και δραστηριοτήτων και με βοηθητικό παράγοντα την εγγύτητα με το αεροδρόμιο της Αθήνας.
Στο πλαίσιο αυτό, φιλοδοξία του 1ου Τουριστικού συνεδρίου ήταν να αποτελέσει μια πλατφόρμα διαλόγου ώστε να σχεδιαστεί η τουριστική ανάπτυξη του δήμου, υπογράμμισε ο δήμαρχος Ξυλοκάστρου Ευρωστίνης, κ. Βλάσης Τσιώτος ανοίγοντας τις εργασίες του συνεδρίου, ενώ ο αντιδήμαρχος Τουρισμού, Πολιτισμού και Αθλητισμού, κ. Αναστάσιος Λόντος, ανέδειξε την ανάγκη για συντονισμένες προσπάθειες και συνεννόηση των επαγγελματιών του τουρισμού ώστε να υπάρξει σωστή προώθηση του προορισμού σε νέες αγορές.
Χαιρετισμό δι’ αντιπροσώπου απηύθυνε ο νέος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και βουλευτής Κορινθίας, Χρ. Δήμας, επισημαίνοντας ότι η τουριστική βιομηχανία είναι από τις πιο κερδοφόρες για τη χώρα μας και όλοι έχουμε χρέος να την αναδείξουμε όσο το δυνατόν καλύτερα, και ιδιαίτερα με συνεδριακές πρωτοβουλίες.
Τις γενικές αρχές σχεδίου ανάπτυξης και προβολής ενός τουριστικού προορισμού, ως τον οδικό χάρτη για τη σωστή κατάρτιση του τουριστικού σχεδιασμού για το Ξυλόκαστρο, ανέπτυξε σε ομιλία του ο πρόεδρος του Συνδέσμου των εν Ελλάδι Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων (ΗΑΤΤΑ), κ. Νικόλας Κελαϊδίτης. Ο πρόεδρος του ΗΑΤΤΑ επισήμανε ότι η προώθηση των εναλλακτικών μορφών τουρισμού ως εργαλείο για την ενίσχυση των τουριστικών ροών στους προορισμούς είναι μια μέθοδος που αξιοποιείται όλο και περισσότερο τα τελευταία χρόνια και ιδανική για την περίπτωση του Ξυλοκάστρου. Επιπλέον, ανέδειξε τη σημασία της ενιαίας διαχείρισης της Πελοποννήσου ως τουριστικού προορισμού και κάλεσε την Περιφέρεια Πελοποννήσου να ανοίξει διαύλους συνεργασίας, για αυτό το σκοπό, με τη Δυτική Ελλάδα.
Από την πλευρά του το μέλος ΔΣ του ΞΕΕ, κ. Στέλιος Μάντζαρης, απηύθυνε χαιρετισμό καλώντας όλους τους stakeholders του τουρισμού να συνεργαστούν. Όπως είπε, η αλυσίδα της οικονομίας, που βασίζεται στον τουρισμό, είναι τόσο σημαντική που δε μπορούμε να την αφαιρέσουμε από τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουμε την πραγματικότητα εάν θέλουμε να επιτύχουμε.
Ειναι κρίσιμο σε μια χωρα όπως η Ελλάδα, με μεγάλες ανισότητες και διάφορες οικονομικές δυνατότητες ανα Περιφέρεια και Δήμο, οι δημοτικές αρχές να επιδιώκουν αναπτυξιακές προοπτικές για την τοπική κοινωνία, υπογράμμισε ο αντιπρόεδρος της ΕΣΕΕ, κ. Βασιλης Παγώνης.
Έχει έρθει η ωρα για βαθύτερη διασυνδεση του τοπικού εμπορίου και του τουρισμού, καθως αποφέρει προφανή οφελη και για τους δυο κλάδους, τόνισε ενώ πρόσθεσε πως οι αρμόδιοι φορείς πρεπει να δημιουργήσουν ενα πολυ πιο οργανωμένο θεσμικό πλαίσιο συνεργείων που θα εντάξει την τάση του shopping in Greece με στόχο να αναπτυχθεί και σε περιοχές της χώρας εκτός του τουριστικού χάρτη που έχουν την ανάγκη να ενταχθούν.
Οι αλλοδαποί τουρίστες αναζητούν εκτός από κόνσεπτ ήλιος θάλασσα και μια πλούσια ταξιδιωτική εμπειρία, και οι αγορές σε οργανωμένο κέντρο ή μεμονωμένα καταστήματα, πρέπει να είναι κομμάτι αυτης της εμπειρίας, είπε. Υπογράμμισε δε ότι όλο και περισσότερες εμπορικές επιχειρήσεις πρέπει να μπουν στον «στίβο» του ηλεκτρονικού εμπορίου ώστε να αποκομίσουν οφέλη.
Τέλος, ανέφερε ότι το shopping in Greece μπορεί να καταστεί, μέσα από καμπάνια στο εξωτερικό, στοιχείο επιτυχίας για τον Ελληνικό τουρισμό.
Στα έργα υποδομών τα οποία βρίσκονται σε εξέλιξη ή πρέπει να υλοποιηθούν το επόμενο διάστημα ώστε να διευκολύνουν την αναπτυξιακή πορεία της περιοχής, ιδιαίτερα για τους επισκέπτες του Χιονοδρομικού Κέντρου Ζήρειας και της λίμνης Δόξας, αναφέρθηκε ο Χωρικός Αντιπεριφεριάρχης Κορινθίας, κ. Αναστάσιος Γκιολής. Ειδικότερα, έκανε αναφορά στις εργασίες ασφαλτόστρωσης που βρίσκονται σε εξέλιξη στον δρόμο Ξυλόκαστρο – Τρίκαλα Κορινθίας.
Παράλληλα, όπως είπε, προχωρούν οι μελέτες για το ιστορικό Αρχοντικό Νοταρά στα Άνω Τρίκαλα, ενώ έχουν δοθεί 2,5 εκατ. ευρώ για έργα στην πλατεία Ξυλοκάστρου
Αναφέρθηκε σε συζητήσεις για επέκταση του Χιονοδρομικού Κέντρου, το οποίο φέρνει πολλα έσοδα στην Περιφέρεια, και αναμένεται η χρηματοδοτηση της μελέτης απο το δήμο.
Στο ζητούμενο να γίνει γνωστή η Πελοπόννησος ως ενιαίος τουριστικός προορισμός στις διεθνείς αγορές, αλλά και να γίνει γνωστή με το επιθυμητό περιεχόμενο αναφέρθηκε από την πλευρά του ο Θεματικός αντιπεριφερειάρχης Τουρισμου Πελοποννήσου, κ. Θάνος Μιχελόγγονας. Ο κ. Μιχελόγγονας επισήμανε ότι για το σκοπό αυτό χρειάζονται περισσότερες οριζόντιες δράσεις, κοινά εργαλεία, και κοινή ταυτότητα.
Οι δράσεις της περιφέρειας Πελοποννήσου στον τουρισμό, είπε, συνοψίζονται στις ακόλουθες...
- Ο τουρισμός εντάσσεται στο στρατηγικό σχεδιασμό της περιφέρειας
- τίθεται σε λειτουργία ένας DMMO
- ίδρυση περιφερειακού παρατηρητηρίου βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης
- δημιουργία ενός νέου place brand, με εναρκτήρια εκδήλωση το Μάιο.
Όπως ανέφερε ο κ. Μιχελόγγονας, ο τουρισμός περιπέτειας αναπτύσσεται ραγδαία, με εκτιμήσεις ότι μέσα στα επόμενα 14 χρόνια η αξία του στην Ευρώπη θα διπλασιαστεί από τα 60 δισ. ευρώ που ανέρχεται τώρα και η Περιφέρεια θα αξιοποιήσει εργαλεία προς αυτή την κατεύθυνση. Παράλληλα, οι υπαίθριες δραστηριότητες, όπως η πεζοπορία και η ποδηλασία, συμβάλλουν στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, καθιστώντας την Πελοπόννησο ελκυστική όλο τον χρόνο. Σε αυτό συμβάλλουν, μεταξύ άλλων, το όραμα για τη δημιουργία ενός ενιαίου brand για το δίκτυο μονοπατιών, το "Peloponnese Trails", η συνεργασία με δημοσιογράφους και bloggers για θέματα προβολής, μουσειακοί χώροι με ψηφιακό διαδραστικό περιεχόμενο και τα θεματικά φεστιβάλ. Επίσης αναφέρθηκε στην άνοδο των συμπληρωματικών υπηρεσιών στους τουρίστες παγκοσμίως οι οποίες αποτελούν σημαντικό κομμάτι της τουριστικής δαπάνης και πρέπει να αναπτυχθούν στην Πελοπόννησο.
Η Επικεφαλής Γρ. Υποδιοικητή ΤτΕ, καθηγήτρια (UoL), κ. Ελευθερία Κωστίκα, μίλησε για την ανθεκτικότητα της Ελληνικής Οικονομίας και τη συμβολή του τουρισμού. Όπως είπε, τα τουριστικά έσοδα στην Πελοπόννησο το 2024 ανήλθαν σε 554 εκατ. ευρώ συνιστώντας το 6% του ΑΕΠ της Περιφέρειας, και με συμβολή 11% στην απασχόληση.
Όμως τα στοιχεία του 2023 δείχνουν ότι ενώ για το σύνολο της Ελλάδας η συμβολή του τουρισμού σε έσοδα είχε αύξηση 24% (στα 28 δισ. ευρώ) έναντι του 2019, στην Πελοπόννησο η αύξηση δεν ξεπέρασε το 2% (στα 554 εκατ. ευρώ).
Σύμφωνα με στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ που παρουσίασε (στοιχεία 2023), η μέση δαπάνη ανά επισκέπτη στην Πελοπόννησο ανέρχεται σε 524 ευρώ, πολύ κοντά στο μέσο όρο πανελλαδικά (546 ευρώ) και αμέσως μετά τα νησιά της χώρας, και ανά διανυκτέρευση σε 69 ευρώ. Παράλληλα, ο γενικός δείκτης ικανοποίησης των πελατών ξενοδοχείων στην Πελοπόννησο σημείωσε βελτίωση την περίοδο 2019-2023, ενώ αξιοσημείωτο για την περιφέρεια είναι ότι το 2023 καταγράφει το 4ο υψηλότερο επίπεδο ικανοποίησης από όλες τις εξεταζόμενες Περιφέρειες.
Αναφέρθηκε ακόμα σε τρεις διαρθρωτικές αδυναμίες του τουρισμού της Ελλάδας που επιδρούν και στην Πελοπόννησο και στις λύσεις τους: Την έντονη εποχικότητα (λύση: η δημιουργία διαφοροποιημένων τουριστικών προϊόντων), τη συγκέντρωση σε συγκεκριμένες περιοχές (λύση: ανάδειξη νέων προορισμών με έμφαση στον πολιτισμο) και το γεγονός ότι απευθύνεται κυρίως σε επιλεγμένες ευρωπαϊκές αγορές (λύση: στοχευμένες πολιτικές μάρκετινγκ). Τέλος ως πολιτικές ενδυνάμωσης του τουρισμού ανέδειξε κυρίως τον αγροτουρισμό, τον οικοτουρισμό, τον αθλητικό τουρισμό, το γαστρονομικό τουρισμό και τον τουρισμό ευεξίας.
Σε σύνδεση Zoom με την αδελφοποιημένη με το Ξυλόκαστρο πόλη της Γερμανίας Fürth, εκπρόσωποι του τουρισμού παρουσίασαν τις καλές πρακτικές και τα πλεονεκτήματα του Ξυλοκάστρου ως τουριστικού προορισμού:
- Το Ξυλοκαστρο λόγω εγγύτητας με το αεροδρόμιο της Αθήνας βρίσκεται σε πολυ καλη θέση για ταξίδια απο τη Γερμανία καθόλη τη διάρκεια του έτους.
- Χάρη στην ιδανική του τοποθεσία, με θάλασσα και ορεινό όγκο, προσφέρει ευκαιρία για πεζοπορία και δραστηριότητες, ενώ κάνει εντύπωση η καθαριότητα στον προορισμό.
- Οι μεμονωμένοι τουρίστες ενδιάφερονται ιδιαίτερα για ταξίδια με ποδήλατο και για πεζοπορία, επομένως κρίνεται αναγκαία η συνεργασία των ξενοδόχων με εταιρίες ενοικίασης ποδηλάτων και αυτοκινήτων.
- Όλοι οι επισκέπτες του Ξυλοκάστρου ανέφεραν ότι θα ήθελαν να επισκεφθούν και πάλι την περιοχή.
- Προτιμούν ταξίδια Μάιο, Ιούνιο, Σεπτέμβριο και Οκτώβριο καθώς αποφεύγουν τις υψηλές θερμοκρασίες του καλοκαιριού.
- Πέρα από εναλλακτικό τουρισμό, αναζητούν πολιτιστικές ατραξιόν, μαθήματα μαγειρικής και χορού.
Για την τουριστική καμπάνια Talk Trikala to me μίλησε η πρόεδρος του Συλλόγου Επαγγελματιών Τρικάλων, κ. Μαρία Γιάννου, με έμφαση στον εναλλακτικό τουρισμό. Τα Τρίκαλα διαθέτουν πάνω από 1.100 κλίνες ενώ 105 επιχειρήσεις ασχολούνται με τον τουρισμό εκ των οποίων οι 22 είναι στην εστίαση. Αναφέρθηκε δε στον 4ήμερο οδηγό για επισκέπτες και επαγγελματίες του τουρισμού με προτάσεις περιπέτειας και με έμφαση στις οικογένειες.
Ο αντιδήμαρχος Συντονισμού, Προγραμματισμού Έργων/Δράσεων και Μελετών Ξυλοκάστρου, κ. Σπύρος Αποστολόπουλος, ως διαχειριστής του χιονοδρομικού Κέντρου Ζήρειας, έκανε λόγο για μια εξαιρετική χρονιά. Ετησίως οι μοναδικοί επισκέπτες του ΧΚ ξεπερνούν τις 30.000 χάρη στην υποδομή των Τρικάλων και την εγγύτητά τους με την Αθήνα.
Το Χιονοδρομικό Κέντρο, ανέφερε, στοχεύει στην εκπαίδευση νέων χιονοδρόμων οι οποίοι χρειάζονται μικρές εγκαταστάσεις, με το 90% των επισκεπτών να είναι αρχάριοι στο σκι.
Όπως υπογράμμισε ο κ. Αποστολόπουλος, σε συναντήσεις με την περιφέρεια, υπάρχει σχέδιο για βιώσιμη επέκταση του ΧΚ ωστε να εξυπηρετηθεί το μεγαλο πλήθος επισκεπτών που υποδέχεται πια και η ασφάλεια και οργάνωση του χώρου.
Στο συνέδριο μίλησαν, μεταξύ άλλων, η πρόεδρος Ξενοδόχων Ξυλοκάστρου, κ. Βίβιαν Πάτκου που αναφέρθηκε στην προβολή του προορισμού σε διεθνείς αγορές και ο μηχανολόγος μηχανικός ΕΜΠ, μέλος της διεπιστημονικής ομάδας Ναυτιλής Αρχαιολογίας του Ξυλοκάστρου, κ. Χρ. Γκοβότσος ο οποίος μίλησε για το φεστιβάλ Αριστοναυτών.
διαβάστε ακόμα
-
Χανιά: Το Φεστιβάλ Εναλλακτικού Τουρισμού επιστρέφει στο Ενετικό Λιμάνι 30/04 | 08:58
-
To Theartemis Palace Conference Center εντάσσει το Ρέθυμνο στον χάρτη των συνεδριακών προορισμών 29/04 | 14:35
-
Καστοριά: Η πόλη των αρχοντικών και της βυζαντινής κληρονομιάς 30/04 | 08:25
-
Ο Θρακιώτικος Γάμος κατακτά τον Κυβερνοχώρο 30/04 | 06:14
-
Η Κρήτη υποδέχεται το Reveil 12 – Φεστιβάλ Ήχων και Οικολογίας 30/04 | 07:10
-
Τα μουσεία της Θεσσαλονίκης ενώνουν τις δυνάμεις τους για την προβολή της πόλης 29/04 | 15:59
-
Δήμος | Άνοιξη στην Αθήνα με 200 εκδηλώσεις - ελεύθερη συμμετοχή 29/04 | 12:46
-
Συνάντηση στρατηγικής σημασίας για την κρουαζιέρα στη Σαντορίνη 29/04 | 10:27
-
Επιχειρησιακό Σχέδιο: «Κρητικός Διατροφικός Πολιτισμός 2026-2030» 28/04 | 10:32
-
Η Vogue ταξιδεύει στη Χίο: Φωτογραφίσεις μόδας στα τοπία του νησιού 29/04 | 06:10
δημοφιλέστερα
- 1 Ξενοδόχοι εναντίον Booking.com: Η ευρωπαϊκή εξέγερση ξεκίνησε 28.04.2025 | ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ
- 2 Ρόδος: Αυτά είναι τα πεντάστερα ξενοδοχεία με τα μεγαλύτερα έσοδα – Ποια «γεμίζουν» πρώτα 29.04.2025 | ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ
- 3 Ο Θρακιώτικος Γάμος κατακτά τον Κυβερνοχώρο 30.04.2025 | ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ
- 4 AEGEAN 2025: Αύξηση επιβατών και επέκταση στόλου με το βλέμμα στη διεθνή αγορά 29.04.2025 | ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
- 5 Η Κρήτη υποδέχεται το Reveil 12 – Φεστιβάλ Ήχων και Οικολογίας 30.04.2025 | ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ
- 6 Mavi Gok Airlines | Νέα τουρκική αεροπορική εταιρεία στη γραμμή Γκάτγουικ - Αττάλεια 30.04.2025 | ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
- 7 Ο όμιλος Μήτση επενδύει στη Ρόδο: Από το Γκολφ Αφάντου έως την αναγέννηση του Grand Hotel 30.04.2025 | ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ
- 8 Έρχεται η πιλοτική ανάπτυξη 4 πρότυπων τουριστικών προορισμών 30.04.2025 | ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ
- 9 6 νέες ξενοδοχειακές επενδύσεις σε Θεσσαλονίκη, Χαλκιδική, Αλεξανδρούπολη, Θάσο, Αράχωβα και Καλάβρυτα 30.04.2025 | ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ
- 10 To Sani Asterias στα 500 Best Hotels στον κόσμο του Travel + Leisure 30.04.2025 | ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ