Οι πολλαπλασιαστικές επιπτώσεις της τουριστικής δραστηριότητας στο εμπόριο

11 Jun 2019, 10:11 | ΦΟΡΕΙΣ

Σοφία Κοντογιάννη

Οι πολλαπλασιαστικές επιπτώσεις της τουριστικής δραστηριότητας στο εμπόριο

Facebook Twitter Linkedin
Επενδύσεις

Το υπουργείο Οικονομίας με δικαιούχο την Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας ενέταξε την πράξη "Οι πολλαπλασιαστικές επιπτώσεις της τουριστικής δραστηριότητας στο εμπόριο" ύψους σχεδόν 1 εκατ. ευρώ στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία 2014-2020».

Όπως αναφέρεται σχετικά, τα τελευταία έτη καταγράφεται μια ραγδαία ανάπτυξη του μαζικού τουρισμού στη χώρα, σε βαθμό τέτοιο που αυτός να αποκαλείται "η ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας". Ο τουρισμός δημιουργεί συσχετίσεις με άλλους κλάδους, επιφέροντας σημαντικά πολλαπλασιαστικά διακλαδικά οφέλη, όπως με το εμπόριο. Ο τρόπος και ο βαθμός στον οποίο η ανάπτυξη του τουριστικού κλάδου επηρεάζει την εξέλιξη του εμπορικού τομέα είναι ένας παράγοντας εξαιρετικά σημαντικός για τη χάραξη των κατάλληλων εθνικών πολιτικών και επιχειρηματικών στρατηγικών που θα συμβάλλουν στην αύξηση των παραπάνω οφελών, προς όφελος ιδιαίτερα των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων, των τοπικών κοινωνιών, και της εθνικής οικονομίας συνολικά.

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στην Πράξη, η διαφαινόμενη διάσταση μεταξύ του Δείκτη Κύκλου Εργασιών στον Τουρισμό και το Εμπόριο δεν έχει αποτελέσει το αντικείμενο μιας ενδελεχούς έρευνας που θα εντοπίσει, θα ερμηνεύσει και θα αξιοποιήσει τη σχέση μεταξύ της τουριστικής δραστηριότητας και του εμπορίου. Και συνεχίζει "η σχετική ανεπάρκεια των διαθέσιμων στατιστικών στοιχείων για την αποτύπωση των δύο τομέων αναδεικνύει τη σημασία μιας μελετητικής εργασίας που θα τυποποιήσει τα πολλαπλασιαστικά οφέλη του τουρισμού στο εμπόριο.

Η προσέγγιση της τουριστικής δαπάνης με μακροοικονομικούς όρους (π.χ. οριακή ροπή προς κατανάλωση) δεν μπορεί να λάβει υπόψη της τις βαθύτερες κλαδικές αλληλεπιδράσεις, που συμπυκνώνουν τόσο κοινωνικές, όσο και πολιτισμικές αλληλεπιδράσεις που ενέχουν σημαντικές οικονομίες κλίμακας. Είναι απαραίτητο να εντοπιστούν οι συσχετίσεις αυτές και να διατυπωθούν προτάσεις για μια περισσότερο οργανική σύνδεση τουρισμού και εμπορίου (π.χ. δημιουργία Ανοικτών Κέντρων Εμπορίου, ανάπτυξη e-commerce κ.λπ.). Στη λογική αυτή, μια συνολική παρέμβαση που θα λαμβάνει υπόψη της όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων που συνδέονται με τον τουρισμό, κρίνεται ως αναγκαία.

Όμως η χάραξη μιας τουριστικής αναπτυξιακής πολιτικής προϋποθέτει μια ολοκληρωμένη τεκμηρίωση. Η έλλειψη επίσημων στατιστικών στοιχείων σχετικά με τα πολλαπλασιαστικά οφέλη της τουριστικής δραστηριότητας στο λιανικό εμπόριο επηρεάζει την τουριστική αναπτυξιακή πολιτική. Στο πλαίσιο αυτό, η χαρτογράφηση των συσχετίσεων του τουρισμού και των εμπορικών καταστημάτων είναι αδήριτης σημασίας. Η Ε.Σ.Ε.Ε. στο πλαίσιο της παρούσας πράξης θα διεξάγει πρωτογενή και δευτερογενή έρευνα, ώστε να εντοπιστεί το μέρος της ταξιδιωτικής δαπάνης που μεταφέρεται στις εμπορικές επιχειρήσεις, χαρτογραφώντας με αναλυτικό και συνθετικό τρόπο τις βαθύτερες αλληλεπιδράσεις μεταξύ των δύο κλάδων, παρέχοντας έτσι τη βάση μιας τουριστικής πολιτικής με διακλαδικό περιεχόμενο και οικονομίες κλίμακας.

Βασικός στόχος της πράξης είναι μια ολοκληρωμένη αποτύπωση της σύνδεσης του τουρισμού και του εμπορίου, εκτιμώντας τα πολλαπλασιαστικά οφέλη της αυξημένης τουριστικής δραστηριότητας στις εμπορικές επιχειρήσεις. Στο πλαίσιο της αποτύπωσης αυτής θα επιχειρηθεί να αναδειχθεί η αναγκαιότητα της προσαρμογής των πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων τουριστικών εμπορικών επιχειρήσεων στο εντεινόμενο ανταγωνιστικό περιβάλλον".

Facebook Twitter Linkedin

διαβάστε ακόμα

δημοφιλέστερα