Tι συμβαίνει με τις αποζημιώσεις για τις χαμένες πτήσεις;

Την περίοδο της πανδημίας ακυρώθηκαν πολλές πτήσεις. Η διαδικασία αποζημίωσης είναι πολύπλοκη, ιδιαίτερα για όσους είχαν κλείσει πτήσεις από ενδιάμεσο πόρταλ και όχι απευθείας μέσω των αεροπορικών εταιρειών.
H οικογένεια Κλίζε σχεδίαζε να κάνει διακοπές στην Ταϊλάνδη τον Αύγουστο. Ο πατέρας της οικογένειας είχε κάνει κράτηση πριν από μήνες μέσω του πόρταλ Opodo για αεροπορικά εισιτήρια με την Swiss, θυγατρική της Lufthansa. H πτήση για Μπανγκόκ ήταν προγραμματισμένη από το Ντίσελντορφ μέσω Ζυρίχης και κόστιζε 2.300 ευρώ. Μέχρι τότε ο Κλίζε προτιμούσε να κλείνει εισιτήρια μόνο μέσω αντίστοιχων πόρταλ. «Μπορείς να συγκρίνεις πτήσεις περισσότερων εταιρειών, να βρεις πτήσεις που συχνά δεν υπάρχουν στις ιστοσελίδες των αεροπορικών εταιρειών. Επιπλέον τέτοια πόρταλ ευνοούν τη διαφάνεια στην αγορά» πίστευε ο ίδιος.
Μέχρι που η Swiss ακύρωσε την πτήση λόγω κορωνοϊού -συνηθισμένο τη διάρκεια της πανδημίας. Η οικογένεια Κλίζε προτίμησε να μην μεταθέσει το ταξίδι αλλά επεδίωξε να ζητήσει πίσω το αντίτιμο που είχε πληρώσει. Εκεί ξεκίνησε η περιπέτεια.
Ακύρωση πτήσης: τι λέει το ευρωπαϊκό δίκαιο
Αρχικά φαίνεται μια ξεκάθαρη υπόθεση αποζημίωσης με αιτιολογημένες αξιώσεις έναντι αερομεταφορέα ή ταξιδιωτικού πράκτορα. Αλλά ποιος ευθύνεται; Η αεροπορική εταιρεία ακύρωσε την πτήση, άρα δεν παρασχέθηκε η υπηρεσία από αυτήν, επομένως οφείλει χρηματική αποζημίωση. Σύμφωνα με το ευρωπαϊκό δίκαιο μια τέτοια χρηματική αποζημίωση πρέπει να επιστραφεί στον δικαούχο εντός επτά ημερών. Ωστόσο εν καιρώ κορωνοϊού αυτό αποτελεί αστείο. Την περίοδο της πανδημίας η βιομηχανία αερομεταφορών έφτασε στα πρόθυρα πλήρους κατάρρευσης. Σε πολλές περιπτώσεις, όπως συνέβη στη Lufthansa, χρειάστηκε κρατική παρέμβαση. Στην περίπτωση της Lufthansa, το γερμανικό κράτος θεωρείται πλέον συνιδιοκτήτης. Η γερμανική κυβέρνηση άσκησε πιέσεις για άμεση καταβολή των οφειλόμενων αποζημιώσεων. Από την πλευρά της η Lufthansa ανέφερε τον Ιούλιο ότι «υπάρχουν χρήματα» και ότι «όλες οι αποζημιώσεις θα καταβληθούν».
Εντούτοις στις αρχές Αυγούστου ανέφερε στην Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αερομεταφορών ότι 1,24 εκατομμύρια αιτήσεις αποζημίωσης σε σύνολο 4,48 εκατομμυρίων εκκρεμούν. Επίσης και στη θυγατρική Eurowings οι μισές από τις 378.000 αιτήσεις αποζημίωσης δεν έχουν εξεταστεί. Σε γενικές γραμμές πάντως όσοι είχαν κάνει κρατήσεις απευθείας μέσω των αεροπορικών εταιρειών, η πιθανότητα να λάβουν αποζημίωση είναι μεγαλύτερη. Όσοι έκλεισαν εισιτήρια από ενδιάμεσους παρόχους, όπως η οικογένεια Κλίζε, παραμένουν σε καθεστώς αβεβαιότητας.
Ποιος ευθύνεται τελικά, η αεροπορική ή ο μεσάζων;
«Νιώθω ότι εξαταπατήθηκα από την Opodo, υποψιάζομαι ότι είναι μέρος του όλου συστήματος» αναφέρει ο Κλίζε. «Στη σελίδα του πόρταλ είναι δυνατή μόνο η αλλαγή πτήσης ή η επιλογή voucher. Όχι όμως η επιστροφή χρημάτων». Κι αυτό μολονότι οι επιβάτες δικαιούνται χρηματική αποζημίωση. Ωστόσο το να απαιτηθεί από τη γερμανική ιστοσελίδα της Opodo χρηματική αποζημίωση φαντάζει ακόμη πιο πολύπλοκο διότι η έδρα της είναι στην Ισπανία. Ο Κλίζε αναφέρει ότι οι γραμμές επικοινωνίας ήταν διαρκώς κατειλημμένες και στα μέιλ που έστειλε δεν έλαβε ποτέ απάντηση. Ακόμη και η γραπτή επιστολή που έστειλε επέστρεψε σ' αυτόν.
Από νομική σκοπιά η κατάσταση είναι πιο απλή: «Η αεροπορική εταιρεία φέρει την αποκλειστική ευθύνη, το πόρταλ λειτουργεί μόνο ως ταξιδιωτικός πράκτορας» αναφέρει ο Ρόναλντ Σμιθ, δικηγόρος που εξειδικεύεται σε θέματα αερομεταφορών και εκπρόσωπος της ιστοσελίδας Flightright. Η συνέχεια της υπόθεσης έχει ως εξής: η οικογένεια Κλίζε απευθύνθηκε στην Swiss, για να πάρει την απάντηση, ότι η σύμβαση παροχής υπηρεσιών υπεγράφη με την Opodo και όχι με την Swiss, άρα η ίδια δεν ευθύνεται. Σύμφωνα όμως με τον Ρόναλντ Σμιντ, αυτή είναι μια συνήθης πρακτική «εκφοβισμού» πελατών από πολλές αεροπορικές, που προσπαθούν να αποποιηθούν την ευθύνη τους. Ειδικά για την περίπτωση της Ελβετίας, «είναι γνωστό ότι είναι δύσκολο να ασκηθεί αγωγή αποζημίωσης για ακύρωσης πτήσης διότι το Δικαστήριο της ΕΕ δεν έχει ακόμη αποφανθεί για το κατά πόσο ισχύει το ευρωπαϊκό δίκαιο για πτήσεις από την Ελβετία προς χώρες εκτός ΕΕ».
Αρνητικές εμπειρίες με πολλές αεροπορικές
O Κλίζε απευθύνθηκε και σε δικηγόρο μέσω της νομικής ασφάλειας που έχει όπως και πολλοί άλλοι Γερμανοί. Η νομική ασφάλεια στη συνέχεια ήρθε σε επαφή με την ιστοσελίδα Flightright, η οποία αναλαμβάνει υποθέσεις είσπραξης αποζημιώσεων για πελάτες που έχουν χάσει πτήσεις έναντι προμήθειας όταν οι υποθέσεις κερδίζονται. Ακόμη και σε κανονικές περιόδους, πολλές αεροπορικές καθυστερούν τις αποζημιώσεις, παρά τα όσα ορίζει το ευρωπαϊκό δίκαιο.
Σύμφωνα με τον νομικό και επικεφαλής της Flightright Φίλιπ Κάντελμπαχ, οι αεροπορικές εταιρείες λανθασμένα υποδεικνύουν ως υπεύθυνα για την καταβολή αποζημιώσεων τα πόρταλ που διαμεσολαβούν. Ο Κάντελμπαχ έχει ήδη κερδίσει αρκετές αγωγές προς όφελος επιβατών που αντιμετώπιζαν παρόμοια προβλήματα. Ο ίδιος αναφέρει ότι μέχρι στιγμής η Flightright έχει θετικές εμπειρίες με την Easyjet, ενώ εταιρείες όπως η KLM, η Lufthansa, oι Τurkish Airlines, η Ryanair και η Austrian καθυστερούν πολύ. Αρνητικές εμπειρίες καταγράφονται και με τη Swiss. Όπως παρατηρεί ο ειδικός, συνήθως πάντως το 70% με 80% των πληγέντων επιβατών δεν διεκδικεί ενεργά τα δικαιώματά του ενώ αναμένει και «δεύτερο κύμα» εξαπατημένων ή απογοητευμένων επιβατών το επόμενο δίμηνο.
Πηγή: DW
15/01 15:55
15/01 15:41
15/01 14:28
15/01 14:24
Grant Shapps προς Βρετανούς: "Μην με συμβουλεύεστε για τα ταξίδια σας"
15/01 14:12
15/01 12:50
Στα καταλύματα και την εστίαση η μεγαλύτερη μείωση κύκλου εργασιών το γ' τρίμηνο του 2020
15/01 12:49
15/01 12:17
Αμοργός: Διεθνής προβολή και μπουτίκ κρουαζιερόπλοια στο νησί
15/01 12:16
Απαραίτητες οι διακοπές το 2021 για έναν στους δύο Γερμανούς - Με ποια κριτήρια θα κάνουν κρατήσεις
15/01 11:54
Kατανομή των ποσών ενισχύσεων για τα επενδυτικά σχέδια στο καθεστώς "Γενική Επιχειρηματικότητα"
15/01 11:36
Η απόκοσμη Μονή Ασκητή μέσα στη σπηλιά και η άγνωστη ιστορία με τον μοναχό
15/01 11:35
15/01 11:34
15/01 11:32
Anex Tour: Νέος κατάλογος για το καλοκαίρι του 2021 – Περιλαμβάνει και Ελληνικούς προορισμούς
15/01 11:20
ΕΟΤ: Το Visit Greece App, κορυφαία Εφαρμογή της χρονιάς στα e-volution awards 2021
15/01 10:58
15/01 10:30
15/01 10:27
Δήμος Πειραιά: Πρωτοπορεί με τη δημιουργία Μηχανισμού Διαχείρισης Προορισμού
15/01 10:20
Δήμος Βριλησσίων: E-Πλατφόρμα για την προβολή της επιχειρηματικής και τουριστικής δραστηριότητας
15/01 10:17
Γερμανία: Μεγάλες οι απώλειες στον κλάδο τουρισμού και ψυχαγωγίας
15/01 10:16
Βέλγιο: Oι εκτιμήσεις για την ανάκαμψη της οικονομίας στη διετία 2021-22
15/01 10:11
Celestyal Cruises: Στις 24 Απριλίου ξεκινά η τουριστική περίοδος για το 2021
15/01 10:05
Ένα υπέροχο και δύσκολο ταξίδι- Ανοιχτή επιστολή του Προέδρου της Ο.Κ.Ε. στα Μέλη και στους Φορείς
14/01 16:25
FEG & Clio Muse: Διαδικτυακά σεμινάρια για ξεναγήσεις Σκοτεινού Τουρισμού
14/01 16:10
WTTC: Κανόνες για την καλή ψυχική υγεία των εργαζομένων στην πορεία προς την τουριστική ανάκαμψη
14/01 15:35
Δ.Καραλής: Η ελληνικότητα της ξενοδοχίας απειλείται με αφανισμό
14/01 15:16
Γρ. Τάσιος: «Το ελληνικό ξενοδοχείο δίνει μάχη επιβίωσης μέσα σε δύσκολες συνθήκες»
14/01 15:10
Μη εξυπηρετούμενα δάνεια: ψηφοφορία σχετικά με τους κανόνες της ΕΕ για την πώληση NPL σε τρίτους
14/01 15:07
14/01 14:13
Γερμανία: Αρνητικός ο τουρισμός στην πρόταση Μητσοτάκη για πιστοποιητικό εμβολιασμού
14/01 13:51
14/01 12:30
ΠΟΞ: Μέτρα στήριξης σε περισσότερα ξενοδοχεία που επλήγησαν από τον “ΙΑΝΟ”
14/01 12:21
14/01 12:17
EOT: Ηρώδειο από… πάγο στο φεστιβάλ «Πάγου και Χιονιού» της Κίνας
14/01 12:10
Μόνο με αρνητικό τεστ κορωνοϊού η είσοδος των ταξιδιωτών στις ΗΠΑ
14/01 11:55
Η ξεχωριστή εκκλησία που έχει σκαλιστεί κυριολεκτικά πάνω στο βράχο
14/01 11:54
Δεν είναι πίνακας ζωγραφικής αλλά ίσως το πιο μαγευτικό κάστρο της Ελλάδας
14/01 11:30
Και τα πληρώματα της Virgin Atlantic στο πρόγραμμα εμβολιασμών
14/01 10:56
Καμπάνια τουριστικής προβολής Αστικών Κέντρων Ημαθίας, Πέλλας, Χαλκιδικής - 2021
14/01 10:43
ΙΝΣΕΤΕ: Οι τουριστικές επιδόσεις στις 13 Περιφέρειες της χώρας έως τo 2019
14/01 10:34
Δεν θα είναι προϋπόθεση το πιστοποιητικό εμβολιασμού για τα ταξίδια στη χώρα μας
14/01 10:22
Μελέτη PwC: Οι επιπτώσεις της πανδημίας στις ελληνικές εισηγμένες επιχειρήσεις
14/01 10:07
14/01 10:04
14/01 10:02
14/01 10:00
Easyjet | Πιλότοι και αεροσυνοδοί σε ρόλο νοσοκόμου στα εμβόλια κατά του κορωνοϊού
14/01 09:58
14/01 09:56
14/01 09:48
13/01 15:36
13/01 14:51
Οι Jet2.com και Jet2holidays αναστέλλουν ολόκληρη τη χειμερινή σεζόν
13/01 14:07
13/01 13:50
Χιλιάδες Βρετανοί θα αποκτήσουν διαβατήρια υγείας στο πλαίσιο πιλοτικού σχεδίου
13/01 12:47
13/01 12:46
Νέο Ταμείο Εγγυοδοσίας Επενδύσεων για μικρομεσαίες επιχειρήσεις
13/01 12:36
WTTC: Με τεστ και όχι με την απαίτηση εμβολιασμού θα αποκατασταθούν τα διεθνή ταξίδια
13/01 12:29
13/01 12:17
13/01 12:13
Σε επίπεδα προ 30ετίας η αεροπορική κίνηση το 2020 λόγω Covid-19 - Πτώση 69,3%
13/01 12:09
Airbnb: Σχέδιο ασφαλείας για την ορκωμοσία του νέου προέδρου των ΗΠΑ!
13/01 11:47
Melia Hotels: Το παλάτι του Μιλάνου γίνεται πολυτελές ξενοδοχείο
13/01 11:22
13/01 11:14
Η ελληνική εκκλησία με ένα από τα ψηλότερα μπαρόκ καμπαναριά στον κόσμο
13/01 11:12
Πώς θα έμοιαζε να περπατάς στον κρατήρα ενός ελληνικού ηφαιστείου
13/01 11:06
13/01 09:00
Αγροδιατροφή και τουρισμός: Καινοτόμες δράσεις στη Δυτική Μακεδονία
13/01 08:30
Σύσταση Αναπτυξιακού Οργανισμού μεταξύ των Δήμων Πάρου, Αντιπάρου, Αμοργού
13/01 08:27
Δήμος Κω: Έκτακτη οικονομική ενίσχυση σε πολίτες που εργάζονται σε τουριστικές επιχειρήσεις
13/01 08:20
13/01 08:20
12/01 22:34
12/01 20:43
12/01 20:14
Έρευνα: 6 στους 10 Έλληνες αξιοποιούν και τα ηλεκτρονικά καταστήματα | e-shop
12/01 20:09
12/01 15:04
Κρίτων Πιπέρας | Μην απαξιώσετε τους ξεναγούς, μην τους κάνετε να εκλιπαρούν για βοήθεια...
12/01 14:51
12/01 14:50
Condor: Διαμαρτυρίες για την απόφαση της Lufthansa να καταγγείλει τη συμφωνία πτήσεων τροφοδοσίας
12/01 14:20
Aurinkomatkat: Ακυρώσεις και αναβολές πτήσεων για Χανιά και Ηράκλειο
12/01 13:50
Οι Βρετανοί μεγάλης ηλικίας θα είναι από τους πρώτους που θα ταξιδέψουν και πάλι
12/01 13:22
12/01 12:46
Οι πολυτέλειες που απολαμβάνουν οι εργαζόμενοι στην εξ αποστάσεως εργασία
12/01 12:39
Έρευνα Hotels.com | Αυθορμητισμός και πολυτέλεια οι κορυφαίες τάσεις στα ταξίδια το 2021
12/01 12:30
FedHATTA: Έγκαιρους και ξεκάθαρους κανόνες ζητεί η αγορά για τον ελληνικό τουρισμό το 2021
12/01 12:28
12/01 11:46
EOT | Η ανατολή του ήλιου στην Αθήνα μαγεύει το κινεζικό κοινό
12/01 11:44
12/01 11:42
12/01 11:31
12/01 11:10
Το 60% των Γερμανών επιθυμεί ταξίδια στο εξωτερικό το 2021 – Τι επηρεάζει την επιλογή διακοπών
12/01 11:07
Αρνητικό τεστ κορωνοϊού πρέπει να έχουν οι ταξιδιώτες προς Αγγλία
12/01 10:29
ΗΠΑ: Τέλος τα δωρεάν αεροπορικά ταξίδια για τα κατοικίδια συναισθηματικής στήριξης
12/01 09:00
Η Γαλλία κλείνει προσωρινά μια διέλευση συνόρων με την Ισπανία
12/01 08:34
Πράσινο φως για την κατασκευή Κέντρου Διατήρησης Ναυτικής Παράδοσης στην Κέρκυρα
12/01 08:27
Κορωνοϊός-Δανία: Καθολική απαγόρευση εισόδου από άλλες χώρες
12/01 08:25
Αλβανία: Διαγωνισμός 22,7 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του τουριστικού λιμανιού Maria Vlora
11/01 17:36
Aegean: Voucher για τους επιβάτες, χωρίς να έχει γίνει ακύρωση της πτήσης τους, για ταξίδια έως 28/3
11/01 16:50
Καλούμε το Ην. Βασίλειο να άρει τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς στα τέλη Φεβρουαρίου
11/01 16:12
WTTC | Τα εμβόλια ως προϋπόθεση για ταξίδια, δημιουργούν διακρίσεις
11/01 15:37
Αεροδρόμιο Αθηνών: -71,6% η διεθνής επιβατική κίνηση το 2020
11/01 15:13
Τα Ιόνια νησιά στην κορυφή των πιο ασφαλών περιοχών της Ευρώπης
Γερμανία: Αρνητικός ο τουρισμός στην πρόταση Μητσοτάκη για πιστοποιητικό εμβολιασμού
Δεν θα είναι προϋπόθεση το πιστοποιητικό εμβολιασμού για τα ταξίδια στη χώρα μας
Anex Tour: Νέος κατάλογος για το καλοκαίρι του 2021 – Περιλαμβάνει και Ελληνικούς προορισμούς
Kατανομή των ποσών ενισχύσεων για τα επενδυτικά σχέδια στο καθεστώς "Γενική Επιχειρηματικότητα"
FEG & Clio Muse: Διαδικτυακά σεμινάρια για ξεναγήσεις Σκοτεινού Τουρισμού
WTTC: Κανόνες για την καλή ψυχική υγεία των εργαζομένων στην πορεία προς την τουριστική ανάκαμψη
Easyjet | Πιλότοι και αεροσυνοδοί σε ρόλο νοσοκόμου στα εμβόλια κατά του κορωνοϊού
Ένα υπέροχο και δύσκολο ταξίδι- Ανοιχτή επιστολή του Προέδρου της Ο.Κ.Ε. στα Μέλη και στους Φορείς
ΠΟΞ: Μέτρα στήριξης σε περισσότερα ξενοδοχεία που επλήγησαν από τον “ΙΑΝΟ”
Μόνο με αρνητικό τεστ κορωνοϊού η είσοδος των ταξιδιωτών στις ΗΠΑ
Απαραίτητες οι διακοπές το 2021 για έναν στους δύο Γερμανούς - Με ποια κριτήρια θα κάνουν κρατήσεις
Γρ. Τάσιος: «Το ελληνικό ξενοδοχείο δίνει μάχη επιβίωσης μέσα σε δύσκολες συνθήκες»
Στα καταλύματα και την εστίαση η μεγαλύτερη μείωση κύκλου εργασιών το γ' τρίμηνο του 2020
Δ.Καραλής: Η ελληνικότητα της ξενοδοχίας απειλείται με αφανισμό
Αμοργός: Διεθνής προβολή και μπουτίκ κρουαζιερόπλοια στο νησί
( 0 )