ΙΝΣΕΤΕ: Πώς ο ελληνικός τουρισμός θα αυξήσει τη μέση κατά κεφαλή δαπάνη

Α Decrease font Enlarge font
ΙΝΣΕΤΕ: Πώς ο ελληνικός τουρισμός θα αυξήσει τη μέση κατά κεφαλή δαπάνη

Εδώ και αρκετά́χρόνια παρατηρείται μια διαρκής μείωση της Μέσης κατά Κεφαλήν Δαπάνης (ΜΚΔ) των εισερχόμενων τουριστών στην Ελλάδα που μερικές φορές αποδίδεται στην «υποβάθμιση» του ελληνικού́ τουριστικού́ προϊόντος. Στην πραγματικότητα, η μείωση αυτή οφείλεται κατά περίπου τα 2/3 στην μείωση της Μέσης Διάρκειας Παραμονής, που αποτελεί παγκόσμια τάση, και κατά το 1/3 στην αλλαγή του μείγματος των επισκεπτών με την προσέλκυση νέων αγορών από τα Βαλκάνια και τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης.

Αντίθετα, η Μέση Ημερήσια Δαπάνη έχει παραμείνει σχεδόν σταθερή με μικρές αυξομειώσεις. Συνεπώς, η μείωση της Μέσης κατά Κεφαλήν Δαπάνης μεταξύ 2005 και 2018 κατά 30% (από € 745,7 σε € 519,6), δεν αποτελεί ένδειξη «υποβάθμισης» του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.

Αυτό είναι ένα από τα βασικά συμπεράσματα της νέας μελέτης που εκπόνησε το Ινστιτούτο του ΣΕΤΕ (ΙΝΣΕΤΕ) στην οποία εξετάζονται οι λόγοι μείωσης της Μέσης κατά Κεφαλήν Δαπάνης των τουριστών στην Ελλάδα, ενώ γίνεται σύγκριση και με την Μέση κατά Κεφαλήν Δαπάνη των τουριστών στην Ισπανία.

Η μεταβολή στα μερίδια των αγορών μας - δηλαδή, η αλλαγή του μείγματος των επισκεπτών - δεν οφείλεται σε υποκατάσταση των παραδοσιακών (υψηλότερης δαπάνης) αγορών από νέες (χαμηλότερης δαπάνης) αγορές, αλλά στην ανάπτυξη των νέων αγορών (+ 137%, από 3,2 εκατ. το 2012 σε 7,6 εκατ. το 2018) με ταχύτερο ρυθμό από αυτόν που αναπτύσσονται οι παραδοσιακές (+82%, από 6,3 εκατ. το 2012 σε 11,5 εκατ. το 2018). Η ανάπτυξη αυτή των νέων αγορών, έχει συμβάλλει σημαντικά στην στήριξη της οικονομίας και των τουριστικών επιχειρήσεων, κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα. Παράλληλα, με την ανάπτυξη της Αθήνας ως προορισμού City Break τα τελευταία χρόνια, έχει ενισχυθεί περαιτέρω η τάση μείωσης της Μέσης Διάρκειας Παραμονής για την Ελλάδα.

Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι, όπως έδειξε προηγούμενη μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ, η Μέση Ημερήσια Δαπάνη των τουριστών από τις παραδοσιακές αγορές μας αυξήθηκε, αντισταθμίζοντας τη μειωμένη Μέση Ημερήσια Δαπάνη των τουριστών από τις νέες αγορές (+ 6% από τις χώρες της Ευρωζώνης έναντι -11% από τις άλλες χώρες της ΕΕ και -9% από τις υπόλοιπες). Στο γεγονός αυτό οφείλεται η διαχρονική σταθερότητα της Μέσης Ημερήσιας Δαπάνης (ΜΗΔ) τα τελευταία χρόνια (€ 71,1 το 2012, € 69,0 το 2018)

Να σημειωθεί ότι εφόσον η Μέση κατά Κεφαλήν Δαπάνη της Ελλάδας υπολογισθεί μόνο για όσους διανυκτέρευσαν, ανέρχεται σε 546,3 ευρώ το 2018, είναι δηλαδή υψηλότερη κατά 26,7 ευρώ έναντι της δημοσιευμένης ΜΚΔ 519,6 ευρώ. Για τον υπολογισμό αυτό λήφθηκε υπόψη ότι, σύμφωνα με στοιχεία της Έρευνας Συνόρων της Τράπεζας της Ελλάδας, οι ημερήσιοι επισκέπτες (same day travelers) για το 2018 εκτιμήθηκαν σε 1.865.206 και οι δαπάνες τους στα 216 εκατ. ευρώ (Μέση Ημερήσια Δαπάνη: 115,8 ευρώ).

Η ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΙΣΠΑΝΙΑ

Η διαφορά της ΜΚΔ μεταξύ Ισπανίας και Ελλάδας, εφόσον μετρηθεί με τον ίδιο τρόπο, είναι στα όρια των στατιστικών διαφορών. Επίσης, στον βαθμό που υπάρχει, οφείλεται και στο διαφορετικό μίγμα αγορών των δυο χωρών.

Μετά τις αναγκαίες προσαρμογές ώστε ο υπολογισμός να γίνεται μόνο για ταξιδιώτες με μία τουλάχιστον διανυκτέρευση και μόνο κατά το μέρος της δαπάνης που καταλήγει στην κάθε χώρα, προκύπτει ότι η διαφορά της Μέσης κατά Κεφαλήν Δαπάνης μεταξύ Ελλάδας και Ισπανίας, περιορίζεται για το 2018 σε 53,7 ευρώ (€ 546,3 και € 600 αντίστοιχα) και μπορεί να αποδοθεί αφενός σε στατιστικές διαφορές - ιδιαίτερα λόγω έλλειψης στοιχείων που θα επιτρέψουν την ακριβέστερη εκτίμηση της Μέσης κατά Κεφαλήν Δαπάνης στην Ισπανία, με τρόπο αντίστοιχο με τον τρόπο που εκτιμάται η Μέση κατά Κεφαλήν Δαπάνη στην Ελλάδα - και, αφετέρου, στο διαφορετικό μείγμα των επισκεπτών των δύο χωρών, καθώς η συμμετοχή των Βαλκανικών αγορών και των αγορών της Ανατολικής Ευρώπης στην Ισπανία είναι αναλογικά πολύ χαμηλότερη από την αντίστοιχη στην Ελλάδα.

Μάλιστα, αν υποθέταμε ότι η Ελλάδα είχε το ίδιο μείγμα επισκεπτών με αυτό της Ισπανίας, τότε η διαφορά περιορίζεται σε μόλις € 9,8 για το 2018 (€ 590,2 και € 600,0 αντίστοιχα), τονίζεται στη μελέτη.

ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΟΥ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟΥ

Επιπροσθέτως, το κόστος του αεροπορικού εισιτηρίου από τις παραδοσιακές ευρωπαϊκές αγορές προς την Ισπανία, είναι σημαντικά χαμηλότερο από το αντίστοιχο προς την Ελλάδα, μεταξύ άλλων λόγω εγγύτητας και φορολογικών επιβαρύνσεων.

Αυτό αφενός δίνει ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην Ισπανία, αφετέρου – βάσει της παρόμοιας Μέσης κατά Κεφαλήν Δαπάνης για δαπάνες στην κάθε χώρα – είναι πολύ πιθανόν το συνολικό κόστος για τον Ευρωπαίο τουρίστα να είναι υψηλότερο για ένα ταξίδι στην Ελλάδα, απ’ ότι για ένα ταξίδι στην Ισπανία. Συνεπώς, αφενός δεν τεκμαίρεται η άποψη ότι η Ελλάδα είναι ένας σχετικά «φθηνός προορισμός» για τους Ευρωπαίους με «υποβαθμισμένο» προϊόν, συγκριτικά με τους κύριους ανταγωνιστές και, αφετέρου, οι τουρίστες που δαπανούν το ίδιο ή υψηλότερο ποσό στην Ελλάδα έχουν αντίστοιχα υψηλές προσδοκίες για το επίπεδο ικανοποίησής τους από τις διακοπές τους.

Θα πρέπει όμως να σημειωθεί πως η διαφορά μεταξύ της ΜΚΔ σε Ισπανία και Ελλάδα διευρύνεται: από € 26,5 το 2016 σε € 53,7 το 2018. Καθοριστικό παράγοντα για την εξέλιξη αυτή αποτελεί η αποκλίνουσα πορεία της ΜΚΔ για τις τρείς κύριες αγορές των δύο χωρών (Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία) – ενώ στην Ελλάδα έχει μειωθεί μεταξύ 2016 και 2018, στην Ισπανία έχει αυξηθεί. Αξίζει να σημειωθεί πως το Στρατηγικό Σχέδιο Marketing της TURESPAÑA (Ισπανικός Οργανισμός Τουρισμού)  εστιάζει στην προσέλκυση αγορών υψηλότερης δαπάνης, αφενός μέσω της προσέλκυσης αγορών long haul – ιδιαίτερα από Ασία – και, αφετέρου, μέσω της αγοράς cosmopolitan. H στόχευση της αγοράς αυτής έγινε κατ’ εξοχήν στην Γερμανία, την Βρετανία, την Γαλλία, την Ιταλία, την Ολλανδία και τις ΗΠΑ. Η αγορά cosmopolitan αρέσκεται σε city breaks, shopping, επισκέψεις πολιτιστικού ενδιαφέροντος, γαστρονομία, υπηρεσίες ευεξίας κλπ.).

Η ΑΝΑΓΚΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΕΝΟΣ ΣΥΝΘΕΤΟΥ ΠΡΟΙΟΝΤΟΣ

Όπως έδειξε και πρόσφατη μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ για την αξιολόγηση του τουριστικού brand «Ελλάδα», η στόχευση σε υψηλότερη Μέση κατά Κεφαλήν Δαπάνη, είτε μέσω της αύξησης της Μέσης Ημερήσιας Δαπάνης, είτε μέσω της Μέσης Διάρκειας Παραμονής, προϋποθέτει τη δημιουργία ενός πιο σύνθετου προϊόντος με υψηλότερα ποιοτικά χαρακτηριστικά που αναβαθμίζει την συνολική εμπειρία του επισκέπτη και αφορά σε όλους τους επιμέρους κρίκους της αλυσίδας αξίας που συνθέτουν το τουριστικό προϊόν. Προς την κατεύθυνση αυτή, κρίσιμο στοιχείο είναι, επίσης, η αποτελεσματική διαχείριση των προορισμών με συγκεκριμένο στρατηγικό σχεδιασμό, συνένωση δυνάμεων και ευρύτερες συνεργασίες σε κεντρικό και τοπικό επίπεδο. Παράλληλα, είναι αναγκαίο να προχωρήσει ο εκσυγχρονισμός των υποδομών για ενεργειακή επάρκεια, καθαριότητα, επαρκή αστυνόμευση, ενίσχυση υπηρεσιών υγείας, κλπ., ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες, τόσο των τουριστών όσο και των κατοίκων της χώρας. Μόνο έτσι ο ελληνικός τουρισμός θα διατηρήσει την δυναμική του και θα σταθεροποιηθεί σε μια νέα, πιο ώριμη και μακροχρόνια φάση ανάπτυξης

  1. 17/06 13:52

    Στα άκρα η δικαστική διαμάχη ΕΤΑΔ - "Αττικός Ήλιος" για το Λαγονήσι

  2. 15/06 23:22

    Τα νησιά των Κυκλάδων είναι "μπιμπελό" και δεν απευθύνονται στη μάζα

  3. 15/06 23:14

    ΕΟΤ: 186.000 ευρώ για καμπάνια μέσω του SKYSCANNER

  4. 14/06 16:51

    Αυξάνεται η χρηματοδότηση ΕΣΠΑ για νέες τουριστικές ΜμΕ

  5. 14/06 16:38

    Φεστιβάλ Επιδαύρου | Ρόμπερτ Γουίλσον: Παράσταση "Οιδίπους" βασισμένη στο έργο του Σοφοκλή

  6. 14/06 16:16

    Μέτρα κατά του υπερ-τουρισμού και στην Μπρυζ του Βελγίου

  7. 14/06 15:02

    ΠΟΤ: Πρώτος διεθνής διαγωνισμός για start-up στον αθλητικό τουρισμό

  8. 14/06 14:33

    Εγκρίθηκε η τμηματική άδεια λειτουργίας του τουριστικού λιμένα Μεσολογγίου

  9. 14/06 14:31

    Η Ryanair γιορτάζει τη Γιορτή του Πατέρα με προσφορές στα εισιτήρια

  10. 14/06 14:02

    Ημέρα γάμου στο ξενοδοχείο Sofitel Athens Airport

  11. 14/06 13:41

    Βραχυχρόνιες μισθώσεις: Ευκαιρία ή πρόβλημα για τους ευρωπαϊκούς προορισμούς;

  12. 14/06 13:38

    Expedia: Τι ενοχλεί τους Αμερικανούς στις διακοπές τους

  13. 14/06 12:47

    Παρουσίαση της Ελλάδας στην Ιαπωνική τηλεόραση

  14. 14/06 12:42

    H Airbnb προσφέρει συγκλονιστικές εμπειρίες περιπέτειας σε όλο τον κόσμο

  15. 14/06 12:39

    Οι πτήσεις βλάπτουν σοβαρά το περιβάλλον

  16. 14/06 12:19

    ΣΕΤΚΕ: Τέλος στον «πόλεμο» λάσπης, ο λόγος στη Δικαιοσύνη

  17. 14/06 12:09

    1η Διεθνής Έκθεση Θεματικού Τουρισμού Γαστρονομίας και Οίνου

  18. 14/06 12:07

    ΕΟΤ: Προβολή των Κυκλάδων σε Ρουμανία και Ουκρανία

  19. 14/06 12:03

    Γυρίσματα για την αυστριακή τηλεόραση σε Κεφαλονιά, Ζάκυνθο και Ιθάκη

  20. 14/06 11:59

    Fam trip στην Πελοπόννησο για Ρουμάνους τουριστικούς πράκτορες και δημοσιογράφους

  21. 14/06 11:55

    Τουρισμός: Οι Γερμανοί τουρ οπερέιτορ ελπίζουν στις κρατήσεις τελευταίας στιγμής

  22. 14/06 11:24

    Πώς σπείρα εξαπατούσε ιδιοκτήτες τουριστικών καταλυμάτων

  23. 14/06 10:12

    Το νέο Δ.Σ. στην Ένωση Ξενοδόχων Εύβοιας

  24. 14/06 10:09

    EOT: Δράσεις για την προώθηση του ελληνικού τουρισμού στο εξωτερικό

  25. 14/06 10:07

    Δήμος Αρταίων: Διαγωνισμός για τουριστική προβολή

  26. 14/06 10:05

    Πρώτο Elafonisos Run στην Ελαφόνησο

  27. 14/06 10:02

    O Πειραιάς μετατρέπεται σε τουριστικό προορισμό

  28. 14/06 09:56

    Άδεια στον Αστέρα Βουλιαγμένης για κατάχωση αρχαιοτήτων

  29. 13/06 16:25

    REWE Reisen: Ο εσωτερικός τουρισμός πρώτη επιλογή των Γερμανών αυτό το καλοκαίρι

  30. 13/06 15:49

    Αύξηση των επισκεπτών στα μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους το α’ δίμηνο

  31. 13/06 15:33

    Αποκαθίσταται το διατηρητέο κτίριο της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών

  32. 13/06 14:42

    ΞΕΕ/ ΙΤΕΠ: Αρνητικό α' τρίμηνο για τα ελληνικά ξενοδοχεία - "Καμπανάκι" για ολόκληρη τη χρονιά

  33. 13/06 13:32

    Η Αθήνα υποδέχεται το Global Editors Network Summit 2019

  34. 13/06 12:48

    Η Ρόδος πρωταγωνιστεί και σε φωτογράφιση μόδας

  35. 13/06 12:44

    Αλόννησος: Πρώτη γνωριμία με το πρώτο υποβρύχιο μουσείο της Ελλάδας

  36. 13/06 12:33

    Γνωριμία των Γερμανών ταξιδιωτικών πρακτόρων με την ελληνική ακτοπλοΐα

  37. 13/06 11:04

    Υπερ-τουρισμός | Ποιες πόλεις στον κόσμο απειλούνται και τι πρέπει να κάνουν

  38. 13/06 10:40

    Ο ΕΟΤ στο «22ο Διεθνές Φεστιβάλ Ελληνικού Τραγουδιού» στην Πολωνία

  39. 13/06 10:27

    Εβδομάδα βιοποικιλότητας στο Creta Maris Beach Resort

  40. 13/06 10:22

    Οι όροι λειτουργίας παιδότοπων σε ξενοδοχεία και άλλες επιχειρήσεις (όλη η απόφαση)

  41. 13/06 10:14

    ΕΟΤ: 372.000 ευρώ για προβολή μέσω του TripAdvisor

  42. 13/06 10:10

    Διαρρυθμίσεις σε ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης και της Κηφισιάς

  43. 13/06 10:09

    Διεθνείς καταδύσεις στον Άγιο Νικόλαο

  44. 13/06 10:04

    Οδηγός για επενδύσεις στη Βραζιλία

  45. 13/06 09:55

    Διατηρητέα κτίρια αποθηκών στο Κιάτο γίνονται θέατρο και κινηματογράφος

  46. 12/06 16:43

    Θεατρική παράσταση "Το δικό μας σινεμά" στο ανακαινισμένο θέατρο Άλσος

  47. 12/06 16:38

    H Ryanair εξαγόρασε τη Malta Air

  48. 12/06 16:13

    Η Saudi Arabian Airlines ενώνει την Αθήνα με το Ριάντ

  49. 12/06 15:03

    ΑΑΔΕ: 33 ερωτήσεις και απαντήσεις για τη φορολογία των βραχυχρόνιων μισθώσεων

  50. 12/06 14:47

    Σε λειτουργία το Κέντρο Πληροφοριών Τουριστών στον Ισθμό

  51. 12/06 14:18

    Προώθηση της Πελοποννήσου και της Μεσσηνίας στην Κίνα

  52. 12/06 14:13

    Διεθνές Φεστιβάλ Μουσικής PelionFestival

  53. 12/06 13:06

    TUI Sensimar Meltemi Blu: Άνοιξε το πρώτο επώνυμο ξενοδοχείο της TUI στη Σαντορίνη (φωτο)

  54. 12/06 12:46

    Fraport: Μείωση της επιβατικής κίνησης στα 14 αεροδρόμια το Μάιο

  55. 12/06 12:43

    Πανελλήνια Ομοσπονδία Τουριστικών Καταλυμάτων: Βλαπτική για τα καταλύματα η ΣΣΕ της ΣΕΤΚΕ

  56. 12/06 12:27

    Travelodge: 7 στους 10 Βρετανούς θα κάνουν διακοπές στη χώρα τους το 2019

  57. 12/06 12:26

    World Travel Awards: Το Sani Resort κορυφαίο θέρετρο για οικογένειες στην Ευρώπη

  58. 12/06 12:05

    Η ιστορία και ο πολιτισμός της Κ. Μακεδονίας στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των Νοτιοκορεατών

  59. 12/06 11:50

    Τουρισμός: Οι top τάσεις στα ταξίδια των Ευρωπαίων και Αμερικανών το 2019- Ποιοι προτιμούν Ελλάδα

  60. 12/06 11:45

    Η Λέσβος στον παγκόσμιο χάρτη της ορεινής ποδηλασίας

  61. 12/06 11:41

    Η Kuwait Airways επιστρέφει στην Κύπρο μετά από 15 χρόνια

  62. 12/06 11:04

    Θεσσαλονίκη: Ανάδειξη των μνημείων της Άνω Πόλης μέσα από το Yedi Kule Conquest

  63. 12/06 10:34

    Στην Κρήτη ο διαγωνισμός Mις Παγκόσμιος Τουρισμός

  64. 12/06 10:19

    Μέλος των Preferred Hotels & Resorts το Lesante Luxury Hotel & Spa

  65. 12/06 10:12

    Ιταλοί πράκτορες και δημοσιογράφοι στα Ιόνια

  66. 12/06 10:06

    Ιατρικός τουρισμός: Αναβίωση του Όρκου του Ιπποκράτη στην Κω από Κινέζους και Ιταλούς γιατρούς

  67. 12/06 10:03

    Ψηφιακή ξενάγηση για τον Όμηρο στη Χίο

  68. 12/06 09:58

    ΕΟΤ: Συνδιαφήμιση με τουρ οπερέιτορ της Αυστρίας, Ελβετίας, Ουγγαρίας και Σλοβακίας

  69. 12/06 09:51

    Η αναβίωση του εθίμου του Αϊ Γιάννη Ριγανά στην Άρτα

  70. 12/06 09:44

    Εκσυγχρονίζεται το αλιευτικό καταφύγιο Μύτικα στην Πρέβεζα

  71. 12/06 09:38

    Υπουργείο Πολιτισμού: Εγκρίθηκαν 16 όροι για την επένδυση στο Ελληνικό

  72. 11/06 16:29

    Παραλίες: Πόσο ελεύθερη είναι η πρόσβαση;

  73. 11/06 16:15

    Επέκταση ΣΣΕ σε εργαζομένους στον τουρισμό

  74. 11/06 16:12

    Emirates: Ειδικές τιμές για ταξίδια από την Ελλάδα στο Ντουμπάι

  75. 11/06 15:02

    Opodo: Τρεις ελληνικοί προορισμοί στις 20 κορυφαίες επιλογές των Γερμανών το 2019

  76. 11/06 14:43

    ΕΟΤ: Προώθηση της Αθήνας και Θεσσαλονίκης στη Γερμανία

  77. 11/06 14:30

    Η Ελλάδα δεύτερος καλύτερος value προορισμός για τους Βρετανούς το 2019

  78. 11/06 14:28

    Ξεκίνησε η λειτουργία των Ιαματικής Πηγής Υπάτης

  79. 11/06 14:01

    Τουριστική Αστυνομία στην Κύπρο εισηγείται ο κ.Σ.Περδίου

  80. 11/06 13:56

    Η Ελλάδα εκροσωπείται για πρώτη φορά στην European Cities Marketing

  81. 11/06 13:36

    Η "Easy" εισέρχεται και στις εκδρομές

  82. 11/06 13:35

    Οι πιο σημαντικές τάσεις της ξενοδοχειακής βιομηχανίας το 2019

  83. 11/06 13:22

    Η Marketing Greece παρουσιάζει τη νέα e-νότητα “Content Library”

  84. 11/06 13:04

    Ανακαλύψτε τους θρύλους της Σπάρτης - Νέο βίντεο τουριστικής προβολής

  85. 11/06 13:00

    Tjäreborg: Οι Φινλανδοί προτιμούν πιάτα χορτοφάγων στις διακοπές στη Μεσόγειο

  86. 11/06 12:44

    Διακρίσεις στα World Travel Awards για τα ξενοδοχεία Elounda Beach και Elounda Bay

  87. 11/06 12:09

    Ηπειρωτικό Ράλι στα Ιωάννινα

  88. 11/06 12:07

    Θαλάσσιος τουρισμός: Βασικός πυλώνας ανάπτυξης ο κλάδος των επαγγελματικών σκαφών

  89. 11/06 12:05

    Aρχαιολογικό και περιβαλλοντικό πάρκο το Ασκληπιείο της Επιδαύρου

  90. 11/06 12:04

    Βρετανικός τουρισμός: Προτεραιότητα τα ταξίδια και το 2019- Πώς διαφοροποιείται φέτος η ζήτηση

  91. 11/06 11:56

    Σύγχρονη πρόσβαση των ΑμεΑ στην Ακρόπολη

  92. 11/06 11:27

    Τουρισμός: Μεγάλες εκπτώσεις στα πακέτα (και για Ελλάδα) για τους Βρετανούς τουρίστες

  93. 11/06 10:23

    Οι Λειψοί εκπαιδεύουν νέα ζευγάρια

  94. 11/06 10:19

    Συμπόσιο Δωδεκανήσου στην Κάλυμνο

  95. 11/06 10:17

    ΕΟΤ: Διαγωνισμός για εκτύπωση έντυπου προωθητικού υλικού

  96. 11/06 10:11

    Οι πολλαπλασιαστικές επιπτώσεις της τουριστικής δραστηριότητας στο εμπόριο

  97. 11/06 10:07

    ΕΟΤ: Πρόσληψη υπαλλήλου στο Γραφείο Σκανδιναβίας- Ανανέωση της θητείας της προϊσταμένης στη Γαλλία

  98. 11/06 09:55

    Στις 12 Ιουνίου 2019 ο διαγωνισμός για το ξενοδοχείο Ηριδανός

  99. 10/06 16:16

    Ηoppa: Η Ελλάδα στους 6 κορυφαίους ονειρικούς προορισμούς το 2019

  100. 10/06 15:06

    ΞΕΕ: Εξώδικο στον ΟΠΙ για τα πνευματικά δικαιώματα