Μεγάλη ανάγκη για μεταρρυθμίσεις στην ακτοπλοϊα
*Γράφει ο κ. Δημήτρης Πετρόπουλος, Αν. Εκπρόσωπος ΗΑΤΤΑ στο Σ.Α.Σ, Πρόεδρος Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Κεντρικών Κυκλάδων
Βρισκόμαστε ήδη στο δεύτερο χρόνο της πανδημίας COVID-19 και η κατάσταση στην ακτοπλοΐα διαμορφώνεται στη χειρότερη των τελευταίων χρόνων.
Οι εταιρείες που εξυπηρετούν την διασύνδεση της Στερεάς Ελλάδας αλλά και των νησιών μεταξύ τους, έχουν καταγράψει μεγάλες ζημιές το 2020 και υπολογίζουν ότι και για το 2021 αυτές θα περάσουν τα 120 εκατομμύρια ευρώ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία επιβατικής κίνησης περίπου οι μισοί από τα 15.000.000 επιβάτες που διακινήθηκαν το 2019 (το τελευταίο έτος κανονικότητας) με την ακτοπλοΐα ήταν τουρίστες. Είναι λοιπόν πολύ σημαντικό να υπάρχει υγιής ακτοπλοΐα με σύγχρονα πλοία, προσαρμοσμένα στις ανάγκες της εποχής, με σύγχρονες λιμενικές εγκαταστάσεις, και σταθερό περιβάλλον ανάπτυξης και οργάνωσης. Σύμφωνα με τους περιορισμούς για τη μόλυνση του περιβάλλοντος, υπάρχει υποχρέωση για βελτίωση του ενεργειακού αποτυπώματος των πλοίων και μείωση του διοξειδίου του άνθρακα το 2030 κατά 55%. Ωστόσο ο μέσος όρος ηλικίας των υπαρχόντων πλοίων είναι τα 30 έτη και το 2030 θα είναι τα 40 έτη, με πολλά πλοία να διανύουν ήδη το 50στό έτος της ηλικίας τους. Το δημόσιο, για να διασφαλίζει την συνέχεια του κράτους, επιδοτεί τα δρομολόγια που δεν είναι ελεύθερα.
Το 2010 ο κρατικός προϋπολογισμός είχε προβλέψει 50.000.000€ επιδότηση για το σύνολο των άγονων γραμμών. Σε μία δεκαετία, και συγκεκριμένα το 2019, το ποσό αυτό έφτασε τα 90.000.000€
Το 2020 με την Πανδημία για να μην μείνουν τα νησιά χωρίς πλοία η επιδότηση ήταν 130.000.000€ και για την χρονιά που διανύουμε το ποσό θα φθάσει στα 138.000.000€.
Το καμποτάζ και η απελευθέρωση
Στις 7/12/1992, η Ευρωπαϊκή κοινότητα εξέδιδε τον κανονισμό 3577/92 υποχρεώνοντας το Ελληνικό κράτος να απελευθερώσει τις εσωτερικές θαλάσσιες συγκοινωνίες με σκοπό να μην δημιουργούνται διακρίσεις σε βάρος οποιουδήποτε πλοιοκτήτη της κοινότητας. Ορίζοντας για ολοκλήρωση της διαδικασίας αυτής ήταν μέχρι 1.1.2004.
Στο διάστημα που μεσολάβησε από τα μέσα της δεκαετίας του ‘90 μέχρι και την εφαρμογή της κοινοτικής οδηγίας, ζήσαμε πρωτοφανή ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου, καθώς δημιουργήθηκαν μεγάλες προσδοκίες από όσους δραστηριοποιούνταν, αλλά και από νέους επιχειρηματίες. Πάνω από 30 νεότευκτα υπερσύγχρονα μεγάλα συμβατικά και ταχύπλοα πλοία δρομολογήθηκαν στις Ελληνικές θάλασσες, οδηγώντας τον παγκόσμιο ανταγωνισμό.
Ο ρυθμός αντικατάστασης του στόλου με νεότευκτα πλοία μειώθηκε σταδιακά από τα τέλη της προηγούμενης δεκαετίας ,και το τελευταίο μεγάλο συμβατικό νεότευκτο πλοίο παραλήφθηκε το 2012.
Νομοθεσία και Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών
Για την ομαλή μετάβαση στα νέα δεδομένα της απελευθερωμένης αγοράς, η πολιτεία θέσπισε το νόμο 2932/01, όπου προβλέφθηκε η σύσταση του γνωμοδοτικού οργάνου ,του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ).
Σχεδόν μία 20ετία μετά επανήλθε η πολιτεία και ψήφισε το νόμο 4676/20 που μεταξύ άλλων δίνει την δυνατότητα να εφαρμοστεί Κανονισμός Αρχών και Λειτουργίας του ΣΑΣ.
Η γενική θέση του ΗΑΤΤΑ είναι να μην δημιουργούνται διακρίσεις και να λειτουργεί η ακτοπλοΐα με όρους ελεύθερης αγοράς. Άλλωστε, ο νομοθέτης έχει προβλέψει για όλα τα στάδια προστασίας των χρηστών και των νησιωτών. Σε πολλές περιπτώσεις οι θέσεις που προτείνουν οι υπηρεσίες του ΥΕΝ δημιουργούν περιχαράκωση της σημερινής κατάστασης, απομακρύνοντας ουσιαστικά οποιαδήποτε σκέψη περί υλοποίησης της αντικατάστασης του υπερήλικου στόλου, και την πραγματοποίηση νέων καινοτόμων επενδύσεων που έχει τόσο ανάγκη η ακτοπλοΐα και η ελληνική οικονομία.
Για παράδειγμα, όταν σε δρομολογιακή γραμμή έχουν δρομολογηθεί 2 πλοία, ένα σε κάθε ζώνη, η πρόταση της υπηρεσίας λέει ότι ακόμα κι αν προκύπτουν συγκοινωνιακές ανάγκες, είναι αδύνατον να δρομολογηθεί επιπλέον πλοίο στην γραμμή αυτή από τις 06.00 το πρωί μέχρι της 22.00 το βράδυ, όπως προτείνει η Υπηρεσία.
Όπως επίσης διαχωρίζονται οι τύποι πλοίων μόνο με την ταχύτητα, παρότι γνωρίζουμε ότι υπάρχουν συμβατικά πλοία που ταξιδεύουν γρηγορότερα από κάποια δυναμικώς υποστηριζόμενα ταχύπλοα. Επειδή ένας από τους σημαντικούς λόγους επιλογής για τον καταναλωτή είναι και η τιμολογιακή πολιτική, θεωρούμε ότι όταν δεν θα συνεξετάζονται μαζί τα αιτήματα όλων των τύπων πλοίων, θα δημιουργείται αθέμιτος ανταγωνισμός.
Ανανέωση του στόλου
Είναι κατανοητό πόσο σημαντικό λόγο έχει η θεσμοθέτηση κανόνων υγιούς ανταγωνισμού ώστε να υπάρξει μεγαλύτερο επενδυτικό ενδιαφέρον για τον χώρο της ακτοπλοΐας. Επίσης γνωρίζουμε ότι η πολιτεία έχει την υποχρέωση της συγκοινωνιακής κάλυψης των νησιών που δεν έχουν εμπορική κίνηση και διαθέτει κάθε χρόνο ειδικό κονδύλι.
Ακόμα, από την εμπειρία των τελευταίων 40 χρόνων, γνωρίζουμε ότι 2 βασικοί τύποι συμβατικών πλοίων (75 και 150 μέτρων), με μικρές παραλλαγές, θα μπορούσαν να καλύψουν το μεγαλύτερο μέρος των επιδοτούμενων συγκοινωνιακών αναγκών. Ο μακροχρόνιος χρόνος ανάθεσης ,αγόνων γραμμών σε νεότευκτα πλοία με μειωμένο ενεργειακό αποτύπωμα, θα κάλυπτε τις ανάγκες, αλλά θα έδινε και ώθηση στο διαρκώς αναπτυσσόμενο τουριστικό ρεύμα ,στο σύνολο της νησιωτικής Ελλάδας.
Θα μπορούσε λοιπόν ο σωστός προγραμματισμός από πλευράς της Πολιτείας να ήταν σημαντικό όπλο στα χέρια της για την αναζωογόνησης της Ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας.
Είναι δε πρόκληση για την εκάστοτε πολιτική ηγεσία, να έχει εν δυνάμει ένα μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα, και με την εγγύηση της, να προσελκύσει τα απαιτούμενα κεφάλαια.
- 1) FedHATTA: Συνάντηση με την Τομεάρχη Τουρισμού ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, κ. Κατερίνα Σπυριδάκη
- 2) FedHATTA: Συνάντηση με τον ΟΔΑΠ για προετοιμασία των τουριστικών γραφείων ενόψει της σεζόν
- 3) Γενική Συνέλευση ΗΑΤΤΑ | Τα Ελληνικά τουριστικά γραφεία στην πρώτη γραμμή για την ανάπτυξη του Ελληνικού τουρισμού
- 4) FedHATTA: Η Λιθουανία ως ιδανικός προορισμός για τους Έλληνες ταξιδιώτες
25/04 12:31
25/04 12:11
Κ. Χατζηδάκης: Επανεξέταση του πλαισίου για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις το φθινόπωρο
25/04 12:00
Μακροζωία: Η Personal Wellness σκιαγραφεί την επόμενη μέρα του τουρισμού ευεξίας
25/04 10:55
APT Travelmarvel: Διευρύνεται το πρόγραμμα κρουαζιέρας στα Ελληνικά νησιά το 2025
25/04 10:44
Ανέπαφη πληρωμή με τραπεζική κάρτα στα λεωφορεία των γραμμών Express του Αερολιμένα Αθηνών
25/04 09:17
Τουρισμός | 5 ευρώ η είσοδος στη Βενετία από σήμερα 25 Απριλίου
25/04 07:59
13ος Διεθνής Αγώνας Δρόμου Υπεραπόστασης Δόλιχος Δελφοί –Ολυμπία
25/04 07:10
25/04 07:08
Πρόσκληση ενδιαφέροντος για τις Πράσινες Πολιτιστικές Διαδρομές στα Νότια Προάστια
25/04 07:06
Ο ΕΟΤ ενισχύει οικονομικά την κινηματογραφική ταινία "Υπάρχω" για τη ζωή του Στέλιου Καζαντζίδη
25/04 07:03
24/04 17:24
24/04 17:06
24/04 16:56
Project VORIA | Πώς θα είναι το συγκρότημα πολλαπλών χρήσεων με το καζίνο στο Μαρούσι
24/04 15:00
EasyJet: 22 νέες αεροπορικές συνδέσεις με Ελλάδα το καλοκαίρι του 2024
24/04 14:43
The Athenaeum | Ανοίγει στις αρχές Μαΐου νέο πολυτελές ξενοδοχείο στο κέντρο τη Αθήνας
24/04 14:10
24/04 13:30
Norwegian Cruise Line: Το πρόγραμμα κρουαζιέρας στην Ελλάδα για το 2024
24/04 13:04
24/04 12:49
CNT Hot List: Τρία Ελληνικά ξενοδοχεία στα καλύτερα νέα στον κόσμο για το 2024
24/04 12:01
24/04 11:53
24/04 11:14
Τουρισμός ευεξίας | Οι 5 νέες τάσεις, που καθορίζουν τον σύγχρονο ταξιδιώτη ευεξίας
24/04 10:41
24/04 07:31
Επισκευές σε ξενοδοχείο στη Ρόδο - ανακαίνιση του Σαλάντι Beach Hotel στην Ερμιονίδα
24/04 07:27
Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων για τον εκσυγχρονισμό του Υδροθεραπευτηρίου Αγιασμάτων στη Χίο
24/04 07:24
Παρατηρήσεις για τη μελέτη ανάπλασης της πλατείας Αριστοτέλους στη Θεσσαλονίκη
24/04 07:22
24/04 07:19
23/04 16:44
23/04 16:23
+14,4% η επιβατική κίνηση στα 39 αεροδρόμια της χώρας το α' τρίμηνο
23/04 16:05
23/04 15:56
23/04 15:24
Συνεργασία Deloitte - ΠΟΞ για εκπαιδευτικά εργαστήρια στα μέλη της
23/04 15:08
Travel + Leisure: Το Katikies Santorini ανάμεσα στα 500 καλύτερα ξενοδοχεία στον κόσμο για το 2024
23/04 13:50
Μαρίνα Πόρτο Χέλι | Υψηλή πληρότητα το 2023 - Ανάπτυξη 29% το 2024
23/04 13:43
23/04 13:43
Η Celestyal παρουσιάζει τις ημερήσιες εκδρομές «National Geographic Day Tours»
23/04 12:36
Το Γραφείο ΕΟΤ στο Ηνωμένο Βασίλειο καλύτερος οργανισμός τουρισμού για το 2023
23/04 12:19
23/04 11:58
Ελληνικά ξενοδοχεία: Αυτά είναι τα καλύτερα για το 2024 σύμφωνα με τους χρήστες της Tripadvisor
23/04 11:28
23/04 11:28
23/04 11:07
23/04 10:33
23/04 07:05
Δήμος Σκιάθου: Να καταργηθεί το εισιτήριο στο Θαλάσσιο Πάρκο Αλοννήσου, κάνει ζημιά στον τουρισμό
23/04 07:03
Ταξίδι εξοικείωσης στην Ανατολική Χαλκιδική για τουριστικούς πράκτορες από το Καζακστάν
23/04 07:02
Θάσος | Ψήφισμα για την υποβάθμιση των πορθμειακών γραμμών - Κινδυνεύει ο τουρισμός
23/04 06:55
23/04 06:52
Δήμος Νότιας Κέρκυρας: Στήριξη των εργαζομένων στον τουρισμό για την διασφάλιση των δικαιωμάτων τους
22/04 18:46
Ε.Ξ. Θεσσαλονίκης | Έρευνα: Προβληματίζει η εικόνα της πόλης - μετατροπή του Ο.Τ.Θ. σε DMO
22/04 18:38
22/04 16:09
Booking.com | Σε σημείο «κόπωσης» το 28% των ταξιδιωτών για το ζήτημα της αειφορίας
22/04 15:18
22/04 14:58
22/04 12:39
FedHATTA: Αυξημένη από πέρυσι η ταξιδιωτική κίνηση του Πάσχα – Πού θα ταξιδέψουν φέτος οι Έλληνες
22/04 11:53
Αυθαίρετα σε 14 κλαμπ/εστιατόρια και ξενοδοχεία της Μυκόνου εντόπισαν οι επιθεωρητές
22/04 11:45
Κανάρια: Αγανακτισμένοι οι κάτοικοι διαδηλώνουν κατά του μαζικού τουρισμού
22/04 11:17
Η Βαρκελώνη «κατέβασε» από τη Google διαδρομή λεωφορείου για να μην τη χρησιμοποιούν οι τουρίστες
22/04 11:11
22/04 10:51
22/04 10:31
22/04 10:03
22/04 07:26
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Διαγωνισμός για τη μίσθωση κλινών στη Λήμνο
22/04 07:23
22/04 07:20
22/04 07:19
Επέκταση αεροδρομίου Τιράνων λόγω αυξημένης τουριστικής κίνησης
22/04 07:17
21/04 11:13
Η Όλγα Κεφαλογιάννη στην έκθεση «Μόδα και Ολυμπιακοί Αγώνες Αθήνα 2004 – Παρίσι 2024»
21/04 11:03
Χάρης Δούκας | Η Αθήνα εισέπραξε μόλις 42 λεπτά ανά τουρίστα που επισκέφτηκε την πόλη το 2023!
21/04 10:52
Όλγα Κεφαλογιάννη | Έρχονται προδιαγραφές λειτουργίας και ασφαλείας στα Airbnb
21/04 07:57
20/04 12:08
traveloffpath.com | H Aθήνα δεν αντέχει τον υπερτουρισμό - Αυτός είναι ο εναλλακτικός προορισμός!
20/04 11:58
ΕΟΤ: Συμμετοχή σε εκδηλώσεις του FTI Touristik σε 5 πόλεις της Γερμανίας
20/04 11:54
Ταξίδι εξοικείωσης για προβολή των Χανίων και της γαστρονομίας της Κρήτης
20/04 11:52
Ατομικό και Ομαδικό Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Σκακιού στη Λάρισα
19/04 17:25
Expedia: Δύο νέα προγράμματα αειφόρου τουρισμού για τους προορισμούς
19/04 16:42
«MyCoast»: Νέα ψηφιακή εφαρμογή καταγγελιών για τις παραλίες
19/04 16:09
ΕΣΠΑ: 6.669 αιτήσεις για ίδρυση νέων Μικρομεσαίων Τουριστικών Επιχειρήσεων
19/04 16:04
19/04 15:51
Ελληνικός τουρισμός: +24,5% οι ταξιδιωτικές εισπράξεις το α’ δίμηνο του 2024
19/04 15:28
19/04 14:45
Η Σκιάθος αλλάζει πρόσωπο στον τουρισμό | βιωσιμότητα μέσω διεθνών συνεργασιών
19/04 13:03
ΚΥΑ: Αυτές είναι οι 198 «Απάτητες παραλίες» - Δεν παραχωρούνται, δεν μπαίνουν ξαπλώστρες
19/04 12:58
X. Design Week × Marketing Greece: Ένα τριήμερο event από και για τον τουρισμό
19/04 12:21
Ένωση Ξενοδόχων Ιωαννίνων: Πρώτη στην ικανοποίηση επισκεπτών η Ήπειρος
19/04 11:43
Στις 27 Απριλίου ανοίγει το νέο πολυτελές ξενοδοχείο Nammos Hotel Mykonos
19/04 11:34
Τουριστική συνεργασία Χαλκιδικής- Τοσκάνης: Τριήμερο συμπόσιο με ανταλλαγή απόψεων
19/04 11:30
19/04 11:19
19/04 10:56
19/04 10:21
19/04 07:14
Santo Collection | 30 εμπειρίες στα ξενοδοχεία, τις βίλες και στον προορισμό της Σαντορίνης
19/04 07:10
Ταξίδι εξοικείωσης σε Αθήνα και Κρήτη με ρεπορτάζ για αναγνώστες με κινητικά προβλήματα
19/04 07:09
19/04 07:07
Ισπανία: Έξυπνο νέο επενδυτικό ταμείο για την απορρόφηση κονδυλίων του Σχεδίου Ανάκαμψης
19/04 07:04
18/04 16:45
18/04 15:55
Χρ. Σταϊκούρας: Ενθαρρύνουμε τη μετάβαση σε ένα ‘‘πράσινο’’ μοντέλο αεροπορικών μεταφορών
18/04 15:13
Oι Έλληνες στρέφονται στο χώρο της Αυτοβελτίωσης και Ψυχικής Υγείας
EasyJet: 22 νέες αεροπορικές συνδέσεις με Ελλάδα το καλοκαίρι του 2024
Τουρισμός ευεξίας | Οι 5 νέες τάσεις, που καθορίζουν τον σύγχρονο ταξιδιώτη ευεξίας
Project VORIA | Πώς θα είναι το συγκρότημα πολλαπλών χρήσεων με το καζίνο στο Μαρούσι
Ο ΕΟΤ ενισχύει οικονομικά την κινηματογραφική ταινία "Υπάρχω" για τη ζωή του Στέλιου Καζαντζίδη
Πρόσκληση ενδιαφέροντος για τις Πράσινες Πολιτιστικές Διαδρομές στα Νότια Προάστια
The Athenaeum | Ανοίγει στις αρχές Μαΐου νέο πολυτελές ξενοδοχείο στο κέντρο τη Αθήνας
CNT Hot List: Τρία Ελληνικά ξενοδοχεία στα καλύτερα νέα στον κόσμο για το 2024
13ος Διεθνής Αγώνας Δρόμου Υπεραπόστασης Δόλιχος Δελφοί –Ολυμπία
Norwegian Cruise Line: Το πρόγραμμα κρουαζιέρας στην Ελλάδα για το 2024
Τουρισμός | 5 ευρώ η είσοδος στη Βενετία από σήμερα 25 Απριλίου
Ελληνικά ξενοδοχεία: Αυτά είναι τα καλύτερα για το 2024 σύμφωνα με τους χρήστες της Tripadvisor
Επισκευές σε ξενοδοχείο στη Ρόδο - ανακαίνιση του Σαλάντι Beach Hotel στην Ερμιονίδα
APT Travelmarvel: Διευρύνεται το πρόγραμμα κρουαζιέρας στα Ελληνικά νησιά το 2025
Ατομικό και Ομαδικό Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Σκακιού στη Λάρισα
Ανέπαφη πληρωμή με τραπεζική κάρτα στα λεωφορεία των γραμμών Express του Αερολιμένα Αθηνών
Παρατηρήσεις για τη μελέτη ανάπλασης της πλατείας Αριστοτέλους στη Θεσσαλονίκη
( 0 )