Μεγάλη ανάγκη για μεταρρυθμίσεις στην ακτοπλοϊα
*Γράφει ο κ. Δημήτρης Πετρόπουλος, Αν. Εκπρόσωπος ΗΑΤΤΑ στο Σ.Α.Σ, Πρόεδρος Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Κεντρικών Κυκλάδων
Βρισκόμαστε ήδη στο δεύτερο χρόνο της πανδημίας COVID-19 και η κατάσταση στην ακτοπλοΐα διαμορφώνεται στη χειρότερη των τελευταίων χρόνων.
Οι εταιρείες που εξυπηρετούν την διασύνδεση της Στερεάς Ελλάδας αλλά και των νησιών μεταξύ τους, έχουν καταγράψει μεγάλες ζημιές το 2020 και υπολογίζουν ότι και για το 2021 αυτές θα περάσουν τα 120 εκατομμύρια ευρώ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία επιβατικής κίνησης περίπου οι μισοί από τα 15.000.000 επιβάτες που διακινήθηκαν το 2019 (το τελευταίο έτος κανονικότητας) με την ακτοπλοΐα ήταν τουρίστες. Είναι λοιπόν πολύ σημαντικό να υπάρχει υγιής ακτοπλοΐα με σύγχρονα πλοία, προσαρμοσμένα στις ανάγκες της εποχής, με σύγχρονες λιμενικές εγκαταστάσεις, και σταθερό περιβάλλον ανάπτυξης και οργάνωσης. Σύμφωνα με τους περιορισμούς για τη μόλυνση του περιβάλλοντος, υπάρχει υποχρέωση για βελτίωση του ενεργειακού αποτυπώματος των πλοίων και μείωση του διοξειδίου του άνθρακα το 2030 κατά 55%. Ωστόσο ο μέσος όρος ηλικίας των υπαρχόντων πλοίων είναι τα 30 έτη και το 2030 θα είναι τα 40 έτη, με πολλά πλοία να διανύουν ήδη το 50στό έτος της ηλικίας τους. Το δημόσιο, για να διασφαλίζει την συνέχεια του κράτους, επιδοτεί τα δρομολόγια που δεν είναι ελεύθερα.
Το 2010 ο κρατικός προϋπολογισμός είχε προβλέψει 50.000.000€ επιδότηση για το σύνολο των άγονων γραμμών. Σε μία δεκαετία, και συγκεκριμένα το 2019, το ποσό αυτό έφτασε τα 90.000.000€
Το 2020 με την Πανδημία για να μην μείνουν τα νησιά χωρίς πλοία η επιδότηση ήταν 130.000.000€ και για την χρονιά που διανύουμε το ποσό θα φθάσει στα 138.000.000€.
Το καμποτάζ και η απελευθέρωση
Στις 7/12/1992, η Ευρωπαϊκή κοινότητα εξέδιδε τον κανονισμό 3577/92 υποχρεώνοντας το Ελληνικό κράτος να απελευθερώσει τις εσωτερικές θαλάσσιες συγκοινωνίες με σκοπό να μην δημιουργούνται διακρίσεις σε βάρος οποιουδήποτε πλοιοκτήτη της κοινότητας. Ορίζοντας για ολοκλήρωση της διαδικασίας αυτής ήταν μέχρι 1.1.2004.
Στο διάστημα που μεσολάβησε από τα μέσα της δεκαετίας του ‘90 μέχρι και την εφαρμογή της κοινοτικής οδηγίας, ζήσαμε πρωτοφανή ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου, καθώς δημιουργήθηκαν μεγάλες προσδοκίες από όσους δραστηριοποιούνταν, αλλά και από νέους επιχειρηματίες. Πάνω από 30 νεότευκτα υπερσύγχρονα μεγάλα συμβατικά και ταχύπλοα πλοία δρομολογήθηκαν στις Ελληνικές θάλασσες, οδηγώντας τον παγκόσμιο ανταγωνισμό.
Ο ρυθμός αντικατάστασης του στόλου με νεότευκτα πλοία μειώθηκε σταδιακά από τα τέλη της προηγούμενης δεκαετίας ,και το τελευταίο μεγάλο συμβατικό νεότευκτο πλοίο παραλήφθηκε το 2012.
Νομοθεσία και Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών
Για την ομαλή μετάβαση στα νέα δεδομένα της απελευθερωμένης αγοράς, η πολιτεία θέσπισε το νόμο 2932/01, όπου προβλέφθηκε η σύσταση του γνωμοδοτικού οργάνου ,του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ).
Σχεδόν μία 20ετία μετά επανήλθε η πολιτεία και ψήφισε το νόμο 4676/20 που μεταξύ άλλων δίνει την δυνατότητα να εφαρμοστεί Κανονισμός Αρχών και Λειτουργίας του ΣΑΣ.
Η γενική θέση του ΗΑΤΤΑ είναι να μην δημιουργούνται διακρίσεις και να λειτουργεί η ακτοπλοΐα με όρους ελεύθερης αγοράς. Άλλωστε, ο νομοθέτης έχει προβλέψει για όλα τα στάδια προστασίας των χρηστών και των νησιωτών. Σε πολλές περιπτώσεις οι θέσεις που προτείνουν οι υπηρεσίες του ΥΕΝ δημιουργούν περιχαράκωση της σημερινής κατάστασης, απομακρύνοντας ουσιαστικά οποιαδήποτε σκέψη περί υλοποίησης της αντικατάστασης του υπερήλικου στόλου, και την πραγματοποίηση νέων καινοτόμων επενδύσεων που έχει τόσο ανάγκη η ακτοπλοΐα και η ελληνική οικονομία.
Για παράδειγμα, όταν σε δρομολογιακή γραμμή έχουν δρομολογηθεί 2 πλοία, ένα σε κάθε ζώνη, η πρόταση της υπηρεσίας λέει ότι ακόμα κι αν προκύπτουν συγκοινωνιακές ανάγκες, είναι αδύνατον να δρομολογηθεί επιπλέον πλοίο στην γραμμή αυτή από τις 06.00 το πρωί μέχρι της 22.00 το βράδυ, όπως προτείνει η Υπηρεσία.
Όπως επίσης διαχωρίζονται οι τύποι πλοίων μόνο με την ταχύτητα, παρότι γνωρίζουμε ότι υπάρχουν συμβατικά πλοία που ταξιδεύουν γρηγορότερα από κάποια δυναμικώς υποστηριζόμενα ταχύπλοα. Επειδή ένας από τους σημαντικούς λόγους επιλογής για τον καταναλωτή είναι και η τιμολογιακή πολιτική, θεωρούμε ότι όταν δεν θα συνεξετάζονται μαζί τα αιτήματα όλων των τύπων πλοίων, θα δημιουργείται αθέμιτος ανταγωνισμός.
Ανανέωση του στόλου
Είναι κατανοητό πόσο σημαντικό λόγο έχει η θεσμοθέτηση κανόνων υγιούς ανταγωνισμού ώστε να υπάρξει μεγαλύτερο επενδυτικό ενδιαφέρον για τον χώρο της ακτοπλοΐας. Επίσης γνωρίζουμε ότι η πολιτεία έχει την υποχρέωση της συγκοινωνιακής κάλυψης των νησιών που δεν έχουν εμπορική κίνηση και διαθέτει κάθε χρόνο ειδικό κονδύλι.
Ακόμα, από την εμπειρία των τελευταίων 40 χρόνων, γνωρίζουμε ότι 2 βασικοί τύποι συμβατικών πλοίων (75 και 150 μέτρων), με μικρές παραλλαγές, θα μπορούσαν να καλύψουν το μεγαλύτερο μέρος των επιδοτούμενων συγκοινωνιακών αναγκών. Ο μακροχρόνιος χρόνος ανάθεσης ,αγόνων γραμμών σε νεότευκτα πλοία με μειωμένο ενεργειακό αποτύπωμα, θα κάλυπτε τις ανάγκες, αλλά θα έδινε και ώθηση στο διαρκώς αναπτυσσόμενο τουριστικό ρεύμα ,στο σύνολο της νησιωτικής Ελλάδας.
Θα μπορούσε λοιπόν ο σωστός προγραμματισμός από πλευράς της Πολιτείας να ήταν σημαντικό όπλο στα χέρια της για την αναζωογόνησης της Ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας.
Είναι δε πρόκληση για την εκάστοτε πολιτική ηγεσία, να έχει εν δυνάμει ένα μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα, και με την εγγύηση της, να προσελκύσει τα απαιτούμενα κεφάλαια.
- 1) FedHATTA: Συνάντηση με την Τομεάρχη Τουρισμού ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, κ. Κατερίνα Σπυριδάκη
- 2) FedHATTA: Συνάντηση με τον ΟΔΑΠ για προετοιμασία των τουριστικών γραφείων ενόψει της σεζόν
- 3) Γενική Συνέλευση ΗΑΤΤΑ | Τα Ελληνικά τουριστικά γραφεία στην πρώτη γραμμή για την ανάπτυξη του Ελληνικού τουρισμού
- 4) FedHATTA: Η Λιθουανία ως ιδανικός προορισμός για τους Έλληνες ταξιδιώτες
19/04 10:21
19/04 07:14
Santo Collection | 30 εμπειρίες στα ξενοδοχεία, τις βίλες και στον προορισμό της Σαντορίνης
19/04 07:10
Ταξίδι εξοικείωσης σε Αθήνα και Κρήτη με ρεπορτάζ για αναγνώστες με κινητικά προβλήματα
19/04 07:09
19/04 07:07
Ισπανία: Έξυπνο νέο επενδυτικό ταμείο για την απορρόφηση κονδυλίων του Σχεδίου Ανάκαμψης
19/04 07:04
18/04 16:45
18/04 15:55
Χρ. Σταϊκούρας: Ενθαρρύνουμε τη μετάβαση σε ένα ‘‘πράσινο’’ μοντέλο αεροπορικών μεταφορών
18/04 15:13
Oι Έλληνες στρέφονται στο χώρο της Αυτοβελτίωσης και Ψυχικής Υγείας
18/04 15:09
Η Costa Navarino συμμετέχει στους εορτασμούς της Ολυμπιακής χρονιάς
18/04 15:03
Η ΕΞΑΑΑ προσχωρεί στη «Συμμαχία για τη Μείωση της Σπατάλης Τροφίμων»
18/04 14:22
Το Σχολείο Τουρισμού OnTour ξεκινά ταξίδια σε νέους προορισμούς
18/04 13:53
Olimar Reisen | Το Πήλιο νέος προορισμός στην Ελλάδα το 2024
18/04 13:05
18/04 12:33
Το σχέδιο ανάπτυξης της Marriott στην Ευρώπη: 100 νέα ξενοδοχεία μέχρι το 2026
18/04 12:19
SKY express: Αύξηση 15% της επιβατικής κίνησης το α' τρίμηνο του 2024
18/04 12:17
Fam trip Κινέζων τουριστικών πρακτόρων για τη νέα απευθείας πτήση Σαγκάη-Αθήνα
18/04 12:03
Handelsblatt | Η Ελλάδα ως πόλος έλξης για ξένους συνταξιούχους
18/04 11:57
18/04 11:45
Lufthansa | Ακύρωση των πτήσεων προς Τεχεράνη και Βηρυτό μέχρι τις 30 Απριλίου
18/04 11:29
Δήμος Αθηναίων | Συνεργασία με την Κίνα στους τομείς του πολιτισμού και του τουρισμού μέσω της ΕΑΤΑ
18/04 11:22
18/04 11:18
Travel + Leisure: 3 Ελληνικά ξενοδοχεία στα 100 καλύτερα νέα στον κόσμο για το 2024
18/04 11:17
18/04 11:06
Apollo Hills | Οικιστική ανάπτυξη 200 εκατ. ευρώ στη Βούλα από τις Henderson Park και Hines
18/04 10:30
18/04 10:25
Το Βρετανικό ΥΠΕΞ προειδοποιεί για διακρίσεις στους ταξιδιώτες LGBTQ+ στην Ελλάδα
18/04 10:12
SAS & Aegean: Συνεργασία κοινού κωδικού για συνδέσεις της Αθήνας με Σκανδιναβικές χώρες
17/04 19:57
17/04 19:16
Η Όλγα Κεφαλογιάννη στην 9η Διεθνή Διάσκεψη "Our Ocean Conference"
17/04 16:48
Η Αθήνα δεν αντέχει άλλο τσιμέντο | Ανοιχτή επιστολή προς τον υπουργό Περιβάλλοντος
17/04 16:33
Συναγερμός από τη Europa Nostra για τις Κυκλάδες: Απειλούνται από τον τουρισμό
17/04 15:28
17/04 14:36
17/04 14:22
17/04 13:35
Η Αρχαία Ολυμπία άναψε τη φλόγα της Ειρήνης και της Εκεχειρίας
17/04 13:20
Γερμανικό ενδιαφέρον για την Κρήτη και τα εκλεκτά προϊόντα της
17/04 11:52
Τουρισμός | ForwardKeys: Προς ολική ανάκαμψη τα εξερχόμενα ταξίδια των Κινέζων - Ευρώπη θέλει το 27%
17/04 11:43
Συνεργασία ΕΟΤ - Αμερικανικού Κολλεγίου για την ανάδειξη της ιστορίας του ελληνικού τουρισμού
17/04 11:35
Η EasyJet ακύρωσε τις πτήσεις προς Τελ Αβίβ μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου
17/04 11:19
airBaltic: Η Κέρκυρα κορυφαίος προορισμός από τη Ρίγα αυτό το καλοκαίρι
17/04 11:18
17/04 10:42
Anandes Hotel: Νέο πολυτελές μπουτίκ ξενοδοχείο στη Μύκονο – Ανοίγει τον Ιούνιο
17/04 10:40
Χωρίς τουρίστες και αυτό το καλοκαίρι η Νήσος Χρυσή (Γαϊδουρονήσι) στην Κρήτη
17/04 10:22
17/04 09:49
Wyndham Hotels | Σημαντική ανάπτυξη το 2023 - Η παρουσία σε Ελλάδα και Κύπρο
16/04 19:56
Ομοσπονδία Καταλυμάτων "ΚΥΚΛΟΣ" | Tι πρέπει να κάνουν όσοι δεν έχουν πιστοποιητικό κατάταξης
16/04 16:00
16/04 15:41
Υπεγράφη η Ολυμπιακή Εκεχειρία στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Ολυμπίας
16/04 13:00
16/04 12:41
Μελέτη για τη βιώσιμη ανάπτυξη του αγροτουρισμού στην Ευρώπη
16/04 11:42
16/04 11:39
Αερομεταφορές: 19 νέες συνδέσεις με Ελλάδα από το Ην. Βασίλειο το καλοκαίρι του 2024
16/04 11:22
Οι Βρετανοί τουρίστες μένουν περισσότερο και ξοδεύουν περισσότερα στην Ισπανία
16/04 10:49
Οι «Ανθισμένες Κερασιές» της Πιερίας πρόσφεραν μοναδική εμπειρία στους επισκέπτες
16/04 10:41
16/04 10:30
Workshop για την προβολή ελληνικών τουριστικών περιοχών στη Σερβία
16/04 06:00
15/04 19:50
Διευκρινίσεις ΑΑΔΕ για τη φορολογική μεταχείριση των βραχυχρόνιων μισθώσεων
15/04 19:44
15/04 17:25
H ΕΤΑΔ θα εξελιχθεί σε έναν σύγχρονο φορέα Real Estate - 6.000 ακίνητα σε αποτίμηση
15/04 14:59
Planet Holidays: Διακοπές στην Ελλάδα όλο το χρόνο – «Στηρίζουμε το όραμα Μητσοτάκη»
15/04 14:27
15/04 13:34
Ελληνικής καταγωγής ο νέος Γενικός Διευθυντής του 1 Hotel Toronto
15/04 13:03
15/04 12:45
Ποιες αεροπορικές εταιρίες ακύρωσαν πτήσεις λόγω της έντασης στη Μ. Ανατολή
15/04 11:37
«Ο υπερτουρισμός είναι η μεγαλύτερη απειλή για τον βιώσιμο τουρισμό»
15/04 11:21
Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας στη μεγαλύτερη έκθεση κρουαζιέρας στον κόσμο
15/04 11:13
TUI: Παλαιά πόλη της Ρόδου και Ακρόπολη στα πιο δημοφιλή μνημεία για το 2024
15/04 10:47
Βρετανικός τουρισμός: Το 54% των οικογενειών σχεδιάζουν να κάνουν διακοπές παρά την ακρίβεια
15/04 09:34
14/04 13:10
meteo | Ξεπέρασε τους 31 °C η θερμοκρασία στη Βόρεια Ελλάδα το Σάββατο
14/04 12:57
Είναι η Ελλάδα σε βιώσιμο αναπτυξιακό δρόμο; - Ο τουρισμός το συγκριτικό πλεονέκτημα
14/04 12:46
14/04 12:38
Ελληνικό Συμβούλιο Τουρισμού Υγείας | Ο Γ. Πατούλης πρόεδρος για τρίτη θητεία
13/04 21:34
Υπ. Εξωτερικών | Σύσταση για την αποφυγή ταξιδιών σε Ισραήλ, Παλαιστινιακά Εδάφη, Λίβανο και Ιράν
13/04 20:55
Ποιες αλλαγές φέρνουν για την ελληνική οικονομία οι νέοι δημοσιονομικοί κανόνες της ΕΕ
13/04 14:09
Δημοσιογραφική αποστολή στην Κρήτη από τη Γερμανία και την Ελβετία
13/04 13:34
Πώς θα βελτιωθεί η χρηματοδότηση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων
13/04 12:53
Φόρουμ Δελφών | To Ιράν θα απαντήσει στρατιωτικά στο Ισραήλ αλλά δεν θα ρισκάρει ανοιχτή σύγκρουση
13/04 12:39
Ελληνικός τουρισμός | Πρέπει να υπολογίζονται οι δείκτες βιωσιμότητας στις αποφάσεις μας
12/04 21:52
Taizoon Khorakiwala | Η Ελλάδα είναι ελκυστικός επενδυτικός προορισμός για Ινδούς επιχειρηματίες
12/04 21:43
Το προσδόκιμο ζωής είναι 2,3 χρόνια μικρότερο στα κατώτερα μορφωτικά στρώματα σε σχέση με τα ανώτερα
12/04 21:37
Επιτακτική η ανάγκη της αναβάθμισης των δεξιοτήτων στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης
12/04 19:40
Συνάντηση εργασίας Όλγας Κεφαλογιάννη με τον Δήμαρχο Αθηναίων Χάρη Δούκα
12/04 19:34
Δεν θα πληρώσει ξανά ο ξενοδοχειακός κλάδος την ανεξέλεγκτη λειτουργία των Airbnb
12/04 16:00
Google: Πρόγραμμα εκπαίδευσης στην Ελλάδα για την τεχνητή νοημοσύνη
12/04 15:33
12/04 15:12
N. Σταθόπουλος (BC Partners) | Ποιοι κλάδοι προσφέρονται για επενδύσεις στην Ελλάδα
12/04 14:37
12/04 14:23
12/04 13:56
Αερομεταφορές: Έρχονται καύσιμα από ανθρώπινα περιττώματα – 92% λιγότερες εκπομπές άνθρακα
12/04 11:52
CLIA: Στο 107% των επιπέδων 2019 οι επιβάτες κρουαζιέρας το 2023, 35,7 εκατ. οι επιβάτες το 2024
12/04 11:30
Έρευνα CLIA: Τι κάνει την κρουαζιέρα ελκυστική στους Αμερικανούς ταξιδιώτες
12/04 11:16
12/04 11:03
12/04 10:59
Ace Hotel & Swim Club Athens: Έρχεται το νέο ξενοδοχείο τύπου resort στη Γλυφάδα
12/04 10:56
Eurowings: Ρεκόρ πτήσεων το καλοκαίρι από Γερμανία στην Ισπανία - 600 πτήσεις την εβδομάδα
12/04 10:51
12/04 10:40
Handelsblatt | Η Ελλάδα ως πόλος έλξης για ξένους συνταξιούχους
Oι Έλληνες στρέφονται στο χώρο της Αυτοβελτίωσης και Ψυχικής Υγείας
Η Costa Navarino συμμετέχει στους εορτασμούς της Ολυμπιακής χρονιάς
Santo Collection | 30 εμπειρίες στα ξενοδοχεία, τις βίλες και στον προορισμό της Σαντορίνης
Η ΕΞΑΑΑ προσχωρεί στη «Συμμαχία για τη Μείωση της Σπατάλης Τροφίμων»
Το σχέδιο ανάπτυξης της Marriott στην Ευρώπη: 100 νέα ξενοδοχεία μέχρι το 2026
Ισπανία: Έξυπνο νέο επενδυτικό ταμείο για την απορρόφηση κονδυλίων του Σχεδίου Ανάκαμψης
Το Σχολείο Τουρισμού OnTour ξεκινά ταξίδια σε νέους προορισμούς
Χρ. Σταϊκούρας: Ενθαρρύνουμε τη μετάβαση σε ένα ‘‘πράσινο’’ μοντέλο αεροπορικών μεταφορών
Ταξίδι εξοικείωσης σε Αθήνα και Κρήτη με ρεπορτάζ για αναγνώστες με κινητικά προβλήματα
SKY express: Αύξηση 15% της επιβατικής κίνησης το α' τρίμηνο του 2024
Olimar Reisen | Το Πήλιο νέος προορισμός στην Ελλάδα το 2024
Travel + Leisure: 3 Ελληνικά ξενοδοχεία στα 100 καλύτερα νέα στον κόσμο για το 2024
Lufthansa | Ακύρωση των πτήσεων προς Τεχεράνη και Βηρυτό μέχρι τις 30 Απριλίου
Η Αθήνα δεν αντέχει άλλο τσιμέντο | Ανοιχτή επιστολή προς τον υπουργό Περιβάλλοντος
Apollo Hills | Οικιστική ανάπτυξη 200 εκατ. ευρώ στη Βούλα από τις Henderson Park και Hines
Fam trip Κινέζων τουριστικών πρακτόρων για τη νέα απευθείας πτήση Σαγκάη-Αθήνα
SAS & Aegean: Συνεργασία κοινού κωδικού για συνδέσεις της Αθήνας με Σκανδιναβικές χώρες
( 0 )