Ένα σύστημα υπολογισμού του δείκτη της ικανοποίησης τουριστών παρουσίασε ο Δρ. Gang Li, καθηγητής Τουρισμού και Οικονομικών στο Πανεπιστήμιο του Surrey κατά το τρίτο ετήσιο Συνέδριο Φιλοξενίας και Οικονομικών Ερευνών της EHL.
Όπως επισήμανε ο Δρ. Li, το κυνήγι της ευτυχίας αποτελεί κεντρικό σημείο στη ζωή των ανθρώπων αλλά και στις ταξιδιωτικές τους επιλογές. Δεν είναι τυχαίο που η Ελβετία, η οποία κατατάσσεται στις πιο χαρούμενες χώρες στον κόσμο κερδίζει συνεχώς έδαφος στον τουρισμό. Επομένως, εάν οι τουρίστες αναζητούν την ευτυχία, έχοντάς την ως σημαντικότερο κριτήριο από το κόστος ταξιδιού ή τον προορισμό, θα πρέπει αυτό να αποτελεί κριτήριο διαμόρφωσης του τουρισμού στο μέλλον.
Ο υπολογισμός της ικανοποίησης τουριστών αποτελεί σημαντικό δεδομένο για συγκεκριμένους λόγους, όπως είπε...
-Οι ικανοποιημένοι τουρίστες μένουν περισσότερο στον προορισμό, δαπανούν περισσότερα και επιστρέφουν σε αυτόν
-“Διαφημίζουν» τον πάροχο στα social media και στις διαδικτυακές αξιολογήσεις, συμβάλλοντας στην άνοδο της ανταγωνιστικότητας της επιχείρησης και του προορισμού
-Φέρνουν στο επόμενο ταξίδι μαζί τους φίλους και μέλη της οικογένειας
-Η ικανοποίηση με το χρόνο διακοπών έχει αντίκτυπο στην ποιότητα ζωής τους
-Ο τουρισμός σημαίνει την κατανάλωση άγνωστων προϊόντων σε νέα περιβάλλοντα, και κατηγοριοποιείται ως «εξαγωγή» σε οικονομικούς όρους.
Πώς μετριέται η ικανοποίηση των τουριστών
Προκειμένου να υπολογισθεί σωστά η ικανοποίηση των τουριστών, ο Δρ. Li συνυπολόγισε πολλούς παράγοντες συλλέγοντας απαντήσεις από τουρίστες μετά την εμπειρία διακοπών. Μερικοί από αυτούς είναι...
-Προσδοκίες έναντι πραγματικότητας: Πρέπει να ερωτηθούν σχετικά με το τι περίμεναν και αν αυτή προσδοκία ικανοποιήθηκε ή όχι
-Η ικανοποίηση πρέπει να υπολογίζεται για κάθε τμήμα της εμπειρίας, από τις μεταφορές, τη διαμονή, το φαγητό και το ποτό και τις εμπειρίες.
-Τα δεδομένα πρέπει να περιλαμβάνουν προσωπικά στοιχεία όπως την ηλικία και το φύλο
-Η συλλογή στοιχείων πρέπει να γίνει αμέσως μετά την εμπειρία, καθώς το αίσθημα ικανοποίησης ή η διάθεση για παράπονα μπορεί να σβήσουν γρήγορα...
Ο Δρ. Li αξιολογώντας τις εμπειρίες τουριστών στη Ν. Αφρική, κατέληξε σε 4 συμπεράσματα-κλειδιά...
-Οι εμπειρίες υψηλού κόστους σε γενικές γραμμές συνεπάγονται μικρότερη ευτυχία καθώς το προϊόν δεν φαίνεται να αξίζει το κόστος του
-Οι πολύ ποιοτικές εμπειρίες κάνουν τους ανθρώπους ευτυχείς και περιλαμβάνουν συχνά διαδραστικές και διαπροσωπικές εμπειρίες, που υποκινούν διαφορετικές αισθήσεις και δραστηριότητες που περιλαμβάνουν χιούμορ και εκπλήξεις.
-Τα παράπονα έχουν αρνητικό αντίκτυπο, επομένως οι πάροχοι υπηρεσιών πρέπει να επαγρυπνούν για ενδείξεις δυσαρεστημένων πελατών και να διορθώνουν το πρόβλημα.
-Οι θετικές τουριστικές εμπειρίες δημιουργούν μια ευεξία που διαχέεται και στις υπόλοιπες πλευρές της ζωής. Επομένως δεν είναι άδικο να προωθείται ο τουρισμός ως κάτι που αλλάζει και διαμορφώνει τις ζωές των ανθρώπων, όμως η εμπειρία πρέπει να παραμένει στα επίπεδα των προσδοκιών.
Διαβάστε επίσης
Έρευνα: Διακοπές ευεξίας επιλέγει 1 στους 3 ταξιδιώτες- Ψηλά στις προτιμήσεις η Ελλάδα