Η Airbnb εντείνει τον κοινωνικο-οικονομικό διχασμό στις πόλεις, σύμφωνα με έρευνα που διενήργησε το ινστιτούτο Hotelschool The Hague στο Άμστερνταμ, το Βερολίνο, το Λονδίνο και τη Μαδρίτη. Τα ευρήματα έρχονται σε αντίθεση με το ανθρωποκεντρικό μήνυμα μάρκετινγκ που χρησιμοποιεί η πλατφόρμα και το εύρος των πλεονεκτημάτων που επικαλείται για τις γειτονιές των πόλεων.
Συγκεκριμένα, το μότο που χρησιμοποιεί η εταιρία περί «συναλλαγών με ανθρώπινη σύνδεση» και οι εικόνες διαμονής επισκεπτών μαζί με οικογένειες ντόπιων, καταρρίπτονται από τα ευρήματα και στις 4 πόλεις, όπου προσφέρονται προς ενοικίαση ολόκληρα σπίτια ή διαμερίσματα ενώ από το 37,2% (στο Άμστερνταμ) έως το 67,7% (στη Μαδρίτη) οι οικίες ενοικιάζονται από ιδιοκτήτες με πολυάριθμες εγγραφές σπιτιών.
Σύμφωνα με τον Jeroen Oskam, διευθυντή του ινστιτούτου, η Airbnb σπάνια αποκαλύπτει δεδομένα της γιατί έτσι
-αποφεύγει να περιληφθεί σε ρυθμιστικό πλαίσιο των πόλεων
-διατηρεί το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα
-προβλέπεται από τη στρατηγική μάρκετινγκ της εταιρίας «Ζήσε σαν ντόπιος».
Οι λίγες έρευνες που έχει δημοσιοποιήσει, όπως υποστηρίζει ο κ. Oskam, αναδεικνύουν τις θετικές επιδράσεις της στις πόλεις.
Στο Άμστερνταμ η ζήτηση το 2015 παρουσίασε αύξηση 474% σε σχέση με ένα χρόνο πρίν ενώ αναμένεται περαιτέρω αύξηση 98-118% το 2016. Όμως, σε αντίθεση με τους ισχυρισμούς της ότι τροφοδοτεί πιο φτωχές και περιφερειακές γειτονιές με επισκέπτες, στο Άμστερνταμ έμφαση δίνεται στο κέντρο της πόλης.
Οι ιδιοκτήτες με περισσότερες από 10 εγγραφές σπιτιών στην πλατφόρμα συνήθως είναι εταιρίες μάνατζμεντ, ιδίως στο Λονδίνο (το 21,8% των σπιτιών είχαν ιδιοκτήτες με περισσότερες από 10 εγγραφές). Έτσι, η έρευνα καταλήγει ότι η Airbnb εντείνει τον κοινωνικο-οικονομικό διχασμό στις πόλεις.
Επίσης τίθεται το θέμα της δέσμευσης σπιτιών για την ενοικίασή τους σε επισκέπτες, με τα ενοικιαζόμενα σπίτια για κατοίκους της περιοχής να περιορίζονται σημαντικά καθώς αποφέρουν μικρότερα κέρδη από την ενοικίαση σε τουρίστες.
Έχει τεθεί το θέμα της επίδρασης της Airbnb στην ξενοδοχειακή αγορά, κάτι που όμως δεν φαίνεται να ισχύει στο Άμστερνταμ όπου η αγορά ξενοδοχείων παρουσιάζει ανάπτυξη.
Ωστόσο, στο Λονδίνο παρατηρείται μείωση στις επιδόσεις των ξενοδοχείων και παράλληλη ανάπτυξη της Airbnb (+206% το 2015, με 1,3 εκατ. επισκέπτες και έσοδα 228 εκατ. λίρες).
Ο κ. Oskam εκτιμά ότι η Airbnb προσφέρει πραγματικά μια διαφορετική εμπειρία σε γενικές γραμμές, όμως το μάρκετινγκ που υιοθετεί κάνει το μήνυμα αυτό πειστικό. Έφερε μάλιστα ως παράδειγμα το γεγονός ότι ο συγγραφέας του βιβλίου “H Λατρεία των Brand” (The Culting of Brands), Douglas Atkin, είναι σήμερα ο επικεφαλής της παγκόσμιας κοινότητας Airbnb.