Ο συνεδριακός τουρισμός στην Αθήνα- Πόσα ήταν τα έσοδα και τα συνέδρια

05-10-18 | ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

Τα συνολικά έσοδα από τον συνεδριακό τουρισμό στην πόλη των Αθηνών από το 2008 έως και τον Ιανουάριο του 2016 ξεπερνούν τα 562 εκατ. ευρώ, βάσει των στατιστικών στοιχείων που υπάρχουν διαθέσιμα και σε συνδυασμό με τα δεδομένα του παγκόσμιου οργανισμού συνεδρίων και εκδηλώσεων (ICCA).

Τα σχετικά στοιχεία έχει συγκεντρώσει η Εταιρεία Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής Αθηνών (ΕΑΤΑ). Δεδομένου ότι μέσα στα στενά όρια του Δήμου Αθηναίων βρίσκονται 17.000 κλίνες ξενοδοχειακών εγκαταστάσεων καθώς και εταιρείες σίτισης που προτιμούν οι σύνεδροι υπολογίζεται ότι ο Δήμος Αθηναίων έχει λάβει μέσα από το τέλος παρεπιδημούντων και το ΦΠΑ πάνω από 29 εκατ. ευρώ χωρίς να συνυπολογίζονται στο ποσό αυτό τα δημοτικά τέλη που εισπράττει ο Δήμος για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στα όρια του.

Με βάση τα παραπάνω αποδεικνύεται ότι ο  Συνεδριακός Τουρισμός αποτελεί μια ειδική μορφή τουρισμού που αποφέρει σημαντικά οφέλη σε μια τουριστική οικονομία αλλά και σε ευρύτερο φάσμα επαγγελμάτων και οικονομικών δραστηριοτήτων. Κατά συνέπεια, η ανάπτυξη του συνεδριακού τουρισμού και του επιχειρηματικού τουρισμού γενικότερα αποτελεί κεντρική προτεραιότητα όλων των φορέων που εμπλέκονται με την οικονομική ανάπτυξη της χώρας, αφού συμβάλλει στην ευημερία της τουριστικής βιομηχανίας αλλά και την εντατικοποίηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας από ξένες χώρες και εταιρείες.

Σε τουριστικούς όρους, ο συνεδριακός τουρισμός συμβάλει σημαντικά στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και τον περιορισμό της εποχικότητας της ζήτησης, ενώ κατά κανόνα απευθύνεται σε ποιοτικούς επισκέπτες με υψηλή μέση δαπάνη ανά ημέρα διαμονής (3 με 4 φορές περισσότερο από τους τουρίστες αναψυχής).

Το Γραφείο Συνεδρίων και Επισκεπτών Αθηνών έχει ως αντικείμενο αφενός τη προσέλκυση διεθνών συνεδρίων και αφετέρου την ενίσχυση της τοπικής οικονομίας και την αύξηση των δημοτικών εσόδων μέσω της συνεδριακής δραστηριότητας. Είναι σε άμεση και σταθερή συνεργασία με τον τοπικό τουριστικό τομέα, αναδεικνύει το έργο και ενισχύει την επικοινωνιακή πολιτική του Δήμου Αθηναίων, αποτελεί την επίσημη και καθιερωμένη πηγή πληροφόρησης και εξυπηρέτησης των διοργανωτών συνεδρίων σε εγχώριο και διεθνές επίπεδο.

Επισημαίνεται ότι δύο στα τρία διεθνή συνέδρια που διοργανώνονται στην Ελλάδα λαμβάνει χώρα στην Αθήνα.

Η μέση δαπάνη του συνεδριακού επισκέπτη είναι τέσσερις φορές μεγαλύτερη από αυτή του τουρίστα αναψυχής (Μ.Ο. 1. 490 Ευρώ για 3ημερη διαμονή). Ένα συνέδριο 1.000 ατόμων αποφέρει κατά μέσο όρο 1 εκ. ευρώ στην οικονομία της πόλης.

390 συνέδρια σε 10 χρόνια στην Αθήνα

Από το 2008 έως και το 2017, (διάρκεια λειτουργίας του Γραφείου Συνεδρίων και Επισκεπτών του Δήμου Αθηναίων), έχουν διεξαχθεί στην Αθήνα με την ενεργή συμμετοχή και υποστήριξη του Γραφείου Συνεδρίων Αθηνών πάνω από 390 συνέδρια. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα παραπάνω στατιστικά στοιχεία αναφέρονται μόνο σε συνέδρια διεθνών οργανισμών και συνδέσμων και όχι τις εταιρικές συναντήσεις και ταξιδιών κινήτρων τα οποία κατέχουν ένα σημαντικό αριθμό της αγοράς συνεδρίων και εταιρικών εκδηλώσεων. Σε περίοδο παρατεταμένης οικονομικής ύφεσης ο τουρισμός αποτελεί τη βασική εν δυνάμει οδό οικονομικής ανάπτυξης και προσέλκυσης εσόδων.

Το Γραφείο Συνεδρίων και Επισκεπτών Αθηνών την τελευταία μόνο περίοδο έχει προβεί στην εξυπηρέτηση πάνω από 200 αιτημάτων από ξένους διοργανωτές συνεδρίων και προσδοκά στην εξασφάλιση 35 τουλάχιστον διεθνών συνεδρίων στην Αθήνα με συνολικό αριθμό συμμετεχόντων κατά μέσο όρο 700 ατόμων ανά συνέδριο/εκδήλωση. Έχει πραγματοποιήσεις πάνω από 300 προσωπικές συναντήσεις με ξένους διοργανωτές και μέσα από την πρωτογενή έρευνα 290 συνεδρίων προσδοκάται η διεκδίκηση 35 εξ’ αυτών και η προσέλκυση 22 εξ’ αυτών.

Επιπρόσθετα το Γραφείο Συνεδρίων και Επισκεπτών Αθηνών εξέτασε μόνο για την περίοδο Ιανουάριος 2012- Μάρτιος 2018 συνολικά πάνω από 55 αιτήματα για παραχώρηση αιγίδας και υποστήριξη χορηγικών πακέτων συνεδρίων και διοργανώσεων ενώ παρείχε υποστήριξη σε έναν σημαντικό αριθμό περιπτώσεων διοργάνωσης ή διεκδίκησης οργάνωσης διεθνών συνεδρίων (πάνω από 90 γενικότερα αιτήματα διεξαγωγής συνεδρίων) μέσα στα έτη 2012 - 2015.

Τα αιτήματα αυτά, όπως και την προηγούμενη χρονιά κάλυπταν ένα ευρύτατο φάσμα αντικειμένων και υπηρεσιών, από γενική ενημέρωση για το συνεδριακό προϊόν και τις δυνατότητες της Αθήνας, πληροφόρηση για συγκεκριμένες υπηρεσίες ή επιλογές, υποστήριξη στην οργάνωση συνεδρίων και εκδηλώσεων, πληροφορίες για επιχειρήσεις και υποδομές της συνεδριακής αγοράς, μέχρι αιτήματα υποβολής προσφορών για μελλοντική διοργάνωση συνεδρίων ή εταιρικών συναντήσεων καθώς και πληροφορίες για το ίδιο το Γραφείο Συνεδρίων και Επισκεπτών Αθηνών.

Η τουριστική υποδομή της Αθήνας από πολιτιστικής πλευράς

Η τουριστική υποδομή της Αθήνας, από πολιτιστική πλευρά και μόνο, περιλαμβάνει 38 μνημεία, 32 αρχαιολογικούς χώρους, 28 κρατικά μουσεία και 30 μη κρατικά μουσεία.

Τα οφέλη που μπορεί να αποκομίσει ο Δήμος Αθηναίων από τις επισκέψεις των τουριστών – επισκεπτών, οι οποίοι έρχονται είτε μεμονωμένα είτε οργανωμένα για συμμετοχή σε εκδηλώσεις - συνέδρια ή εκδρομές ψυχαγωγικού χαρακτήρα είναι πολύ σημαντικά.

Κατά συνέπεια, η ανάπτυξη του τουρισμού γενικότερα πρέπει να αποτελεί κεντρική προτεραιότητα όλων των φορέων που εμπλέκονται με την οικονομική ανάπτυξη του Δήμου Αθηναίων, αφού συμβάλλει στην ευημερία της τουριστικής βιομηχανίας αλλά και την εντατικοποίηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας.

Παράλληλα, δεν είναι λίγες οι φορές που οι ξένοι Όμιλοι για λόγους μεταξύ άλλων Κοινωνικής Εταιρικής Ευθύνης επιθυμούν να προβούν σε κοινωφελή έργα στους προορισμούς που διοργανώνουν τις εκδηλώσεις τους. Με λίγες φωτεινές εξαιρέσεις Τοπικών Αρχών παραδοσιακών τουριστικών δήμων της χώρας τα σεβαστά αυτά κεφάλαια γίνονται αποδεκτά. Έτσι, για μία εκδήλωση 3, 4 ή 5 ημερών οι Δήμοι εξασφαλίζουν για τη περιοχή τους έργα υποδομής κόστους χιλιάδων Ευρώ, χωρίς καμία επιβάρυνση του Προϋπολογισμού τους.

Η αρχή θα πρέπει να γίνει με την αξιοποίηση και την επικοινωνία των συγκριτικών πλεονεκτημάτων που διαθέτει ο Δήμος Αθηναίων ως προορισμός σε σχέση με άλλες ανταγωνιστικές περιοχές τόσο εκτός όσο και εντός της χώρας, στο μέτωπο της διεκδίκησης διοργανώσεων.

Τα παραδείγματα δικτύου σημείων πληροφόρησης στο εξωτερικό

Στο σύνολο σχεδόν των τουριστικών προορισμών του εξωτερικού, όπως για παράδειγμα στη Ρώμη, στη Βαρκελώνη, στη Βιέννη, στο Παρίσι και στη Βουδαπέστη, λειτουργεί δίκτυο σημείων

πληροφόρησης επισκεπτών και τουριστών. Επι παραδείγματι:

-Στη Ρώμη λειτουργούν περισσότερα από δεκαπέντε σημεία πληροφόρησης κυριότερα εκ των οποίων είναι: Tourist Information Point “Ciampino”, Tourist Information Point "Fiumicino", Tourist Information Point "Ostia Lido", Tourist Information Point "Castel Sant'Angelo", Tourist Information Point " Minghetti", Tourist Information Point "Navona", Tourist Information Point "Nazionale", Tourist Information Point "Santa Maria Maggiore", Tourist Information Point "Sonnino", Tourist Information Point "Termini".

-Στη Βαρκελώνη έχουν αναπτυχθεί περισσότερα από δέκα σημεία πληροφόρησης κοινού κυριότερα των οποίων είναι: Placa Sant Jaume, Estacio de Sants, Airport Terminals 1 & 2, Cabina Rambla, Mirador de Colom, Cabines d'informacio turistica, Terminals de creuers.

-Στη Βιέννη έχουν αναπτυχθεί αντίστοιχα σημεία πληροφόρησης και μάλιστα έχουν δημιουργήσει και αντίστοιχο δίκτυο και σε σημαντικές πόλεις του εξωτερικού.

-Στο Παρίσι υπάρχουν 6 γραφεία που λειτουργούν 12 μήνες το χρόνο σε Porte de Versaille , Gare du Nord , Gare de l’est , Gare de Lyon , Pyramides , Anvers και άλλα 6 που λειτουργούν επιπλέον τους μήνες Μάιο-Νοέμβριο.

-Στη Βουδαπέστη υπάρχουν 2 γραφεία στην πόλη της Βουδαπέστης Tourinform Sutő utca, Terez korut, και 3 γραφεία μέσα στο Αεροδρόμιο.

Η ιστορία του δικτύου στην Αθήνα

Αντίστοιχα στην Αθήνα τα σημεία πληροφόρησης επισκεπτών, ξεκίνησαν τη λειτουργία τους το Δεκέμβριο του 2008.

-Το πρώτο σημείο πληροφόρησης επισκεπτών λειτούργησε στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών Ελευθέριος Βενιζέλος , στο επίπεδο Αφίξεων. Ξεκίνησε την λειτουργία του το Δεκέμβριο 2008 και από τότε λειτουργεί ανελλιπώς μέχρι και σήμερα δώδεκα ώρες την ημέρα, επτά ημέρες την εβδομάδα, δώδεκα μήνες τον χρόνο.

-Το επόμενο σημείο πληροφόρησης επισκεπτών ξεκίνησε τη λειτουργία του το Δεκέμβριο 2009 μέσα στο χώρο του πολυκαταστήματος Public στην πλατεία Συντάγματος. Παράλληλα με την παροχή τουριστικών πληροφοριών για την πόλη της Αθήνας, ξεκίνησε και η πώληση των επίσημων αναμνηστικών προϊόντων της πόλεως των Αθηνών. Η λειτουργία του ήταν δώδεκα ώρες την ημέρα, έξι ημέρες την εβδομάδα και διήρκησε δώδεκα μήνες από τον Δεκέμβριο του 2009 έως και τον Δεκέμβριο του 2010 οπότε και σταμάτησε να λειτουργεί.

-Νέο σημείο πληροφόρησης επισκεπτών ξεκίνησε τη λειτουργία του στον πεζόδρομο της Διονυσίου Αρεοπαγίτου το Μάιο του έτους 2011. Παράλληλα με παροχή τουριστικών πληροφοριών, γίνεται και η πώληση των επίσημων αναμνηστικών προϊόντων της Αθήνας.

Η λειτουργία του είναι δώδεκα ώρες την ημέρα, επτά ημέρες την εβδομάδα και διαρκεί την περίοδο της κορύφωσης της τουριστικής κίνησης δηλαδή τους μήνες από Μάιο έως Οκτώβριο.

-Την ίδια χρονική περίοδο δηλαδή τον Μάιο του 2011 ξεκίνησε και η λειτουργία ενός ακόμη σημείου πληροφόρησης επισκεπτών, στον προαύλιο χώρο του Οργανισμού Λιμένα Πειραιά (ΟΛΠ ), σημείο καθημερινής άφιξης των κρουαζιερόπλοιων . Η λειτουργία του είναι πέντε ώρες την ημέρα, επτά ημέρες την εβδομάδα και διαρκεί την περίοδο της κορύφωσης της τουριστικής κίνησης δηλαδή τους μήνες από Μάιο έως Οκτώβριο.

- Επίσης ένα σημείο πληροφόρησης επισκεπτών λειτούργησε στην Πλατεία Συντάγματος για την εορταστική περίοδο Χριστουγέννων-Πρωτοχρονιάς 2012. Η λειτουργία του ήταν οκτώ ώρες την ημέρα, επτά ημέρες την εβδομάδα.

- Ένα ακόμη σημείο πληροφόρησης επισκεπτών ξεκίνησε τη λειτουργία του στον πεζόδρομο της οδού Αδριανού την 1η Απριλίου του έτους 2013. Η λειτουργία του είχε προσδιοριστεί για τους μήνες Απρίλιο 2013 και Μάιο 2013 σε οκτώ ώρες την ημέρα και πέντε  ημέρες την εβδομάδα ενώ για τους υπόλοιπους μήνες και μέχρι το τέλος Οκτωβρίου σε δέκα ώρες την ημέρα και επτά ημέρες την εβδομάδα.

Στα σημεία πληροφόρησης επισκεπτών, παρέχονται πληροφορίες σχετικά με τη μετακίνηση των επισκεπτών κατά την άφιξή τους στον Αερολιμένα ≪Ελ. Βενιζέλος≫ ή στο Λιμάνι του Πειραιά, προς την πόλη της Αθήνας, καθώς επίσης και για τη μετακίνησή τους μέσα στην πόλη. Επίσης υπάρχει πλήρης ενημέρωση για τις μετακινήσεις με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, τα διαθέσιμα εισιτήρια για την επίσκεψη τους σε Αρχαιολογικούς χώρους και Μουσεία, τα ωράρια λειτουργίας των Αρχαιολογικών χώρων – Μουσείων - Εμπορικών καταστημάτων – γκαλερί, για τα Πολιτιστικά δρώμενα της πόλης ,τις αθλητικές ή καλλιτεχνικές διοργανώσεις, καθώς επίσης και για τα μουσικά ή θεατρικά Φεστιβάλ.

Επιπροσθέτως παρέχεται κάθε είδους πληροφορία που αναζητά ο επισκέπτης κατά τη διαμονή του στην πόλη της Αθήνας, όπως Εφημερεύοντα Φαρμακεία, Πρεσβείες, Ανταλλακτήρια, Ταχυδρομεία, Τράπεζες, Νοσοκομεία, σημεία Εμπορικού και γαστρονομικού ενδιαφέροντος( πολυκαταστήματα , ανοιχτή αγορά Μοναστηρακίου , κεντρική αγορά τροφίμων και σούπερ μάρκετ), περιοχές με εστιατόρια, σημεία με κέντρα νυχτερινής διασκέδασης, εστιατόρια με ελληνική ή άλλης χώρας κουζίνα, καταστήματα ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, καταστήματα κινητής τηλεφωνίας καθώς και τρόπους επικοινωνίας διεθνώς με τηλεκάρτες, σημεία ελεύθερης ή με πληρωμή πρόσβασης στο Διαδίκτυο, εξεύρεση επίσημων τουριστικών Ξεναγών κ.ά.

 

 

 

 

 

διαβάστε ακόμα

Σαντορίνη: Οι τρεις αιτίες για την κατολίσθηση στη Θηρασιά – Τι εκτίμησε ο Λέκκας
Αεροδρόμιο Σητείας | Ο καλύτερος Μάρτιος & το καλύτερο α' τρίμηνο των τελευταίων 9 ετών
Ξενοδοχείο μετατρέπεται σε επιπλωμένα διαμερίσματα στο Πευκί - Αποκατάσταση διατηρητέων με τουριστική χρήση στην Αίγινα
Δήμος Βιάννου | Μέτρα για τη λειψυδρία - Stop στις νέες πισίνες
Προορισμοί: ‘Εκθεση Φωτογραφίας στον Βόλο
Αγώνας Ορεινού Τρεξίματος στον Κόζιακα
Το ρομπότ SOPHIA στην 3η Ολυμπιάδα Ρομποτικής στο Ηράκλειο την Κυριακή
Η Ολυμπιακή Φλόγα από την Ελλάδα στη Γαλλία
«The Crete Trip 2024» στην Κρήτη | πολιτιστικό ταξίδι με 900 φοιτητές από 45 χώρες
Μάνος Κόνσολας | «Χρειαζόμαστε μια Εθνική Πολιτική για τις ορεινές περιοχές»