Θρησκευτικός τουρισμός: Έρευνα για το τουριστικό προφίλ της Αίγινας

08-02-17 | ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

Την ανάγκη για επανασχεδιασμό της πολιτικής για την τουριστικη ανάπτυξη της Αίγινας αποκαλύπτει διπλωματική εργασία του Ανδρέα Τζόβολου για τον θρησκευτικό και προσκυνηματικό τουρισμό στην Ελλάδα, στο πλαίσιο του μεταπτυχιακού προγράμματος στη Διοίκηση Τουριστικών Επιχειρήσεων του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου.

Όπως προκύπτει από σχετική έρευνα στην οποία βασίστηκε η διπλωματική εργασία, η εφαρμοζόμενη μέχρι σήμερα πολιτική τουριστικής ανάπτυξης της Αίγινας δεν μπορεί να χαρακτηριστεί επιτυχημένη και αποτελεσματική και υπάρχει ανάγκη άμεσου επανασχεδιασμού, αφού δεν διαφαίνεται νοοτροπία υιοθέτησης στρατηγικής αντίληψης, κυριαρχεί το μοντέλο του μαζικού τουρισμού ήλιου-θάλασσας και παραθεριστικής κατοικίας, παραμένει αναξιοποίητος μεγάλος αριθμός θρησκευτικών και άλλων τουριστικών πόρων, δεν ικανοποιούνται ανάγκες μεγάλων τμημάτων της τουριστικής αγοράς, αγνοούνται αποτελεσματικές πολιτικές τουριστικής προβολής και προώθησης, το ποσοστό των αλλοδαπών τουριστών παραμένει χαμηλό και παρουσιάζεται έντονη εποχικότητα σε αντίθεση με τις υπάρχουσες δυνατότητες.

Από το μάρκετινγκ αγοράς που επιχειρήθηκε μέσω της πρωτογενούς έρευνας, διαπιστώνεται ότι:

-οι περισσότεροι επισκέπτες-καταναλωτές του τουριστικού προϊόντος της Αίγινας, υπάλληλοι μέσου εισοδήματος, υψηλού μορφωτικού επιπέδου και Χριστιανοί Ορθόδοξοι, κάνουν τις κύριες διακοπές ιδίως το καλοκαίρι και ολιγοήμερες οποιαδήποτε εποχή επιδιώκοντας αλλαγή περιβάλλοντος, ξεκούραση και ηρεμία.

-Εκτιμούν ιδιαίτερα τους θρησκευτικούς/προσκυνηματικούς προορισμούς βλέποντας θετικά τον συνδυασμό των διακοπών τους με θρησκευτικές δραστηριότητες, χωρίς να απορρίπτουν κάποια μετακίνηση αποκλειστικά για θρησκευτικούς λόγους. Θεωρούν την Αίγινα επισκέψιμη οποιαδήποτε εποχή και κυρίως το καλοκαίρι ανεξαρτήτως χρόνου διαμονής, διαμένουν σε τουριστικό κατάλυμα και αναζητούν κυρίως θάλασσα, ήλιο και όμορφα τοπία αξιοποιώντας την ευκολία πρόσβασης.

-Αναγνωρίζουν ως πολύ σημαντικές τις θρησκευτικές δυνατότητες του νησιού και το προσκύνημα στον Άγιο Νεκτάριο αποτελεί γι αυτούς έναν από τους σημαντικούς λόγους για τους οποίους μετακινούνται στην Αίγινα. Θεωρούν τη μονή του Αγίου Νεκταρίου τον σπουδαιότερο θρησκευτικό πόρο που καθιστά την Αίγινα σημαντικό θρησκευτικό προορισμό μαζί με την πανήγυρη στον εορτασμό της μνήμης του και τις βυζαντινές εκκλησίες στην Παλαιά Χώρα, ενώ κρίνουν ως ανεπαρκείς τις υφιστάμενες οργανωμένες θρησκευτικές επισκέψεις.

-Πιστεύουν ότι η Αίγινα δεν υστερεί σε σχέση με αντίστοιχους ελληνικούς θρησκευτικούς προορισμούς και οι θρησκευτικοί της πόροι την καθιστούν ξεχωριστό και προτιμητέο τόπο διακοπών. Θεωρούν ότι οι θρησκευτικοί πόροι πρέπει να συνδυάζονται οργανωμένα τόσο με διακοπές όσο και τους λοιπούς διαθέσιμους πόρους και δραστηριότητες, συνηγορώντας στη δημιουργία τέτοιων ολοκληρωμένων τουριστικών πακέτων.

-Αν και πιστεύουν πως θα πρέπει να βελτιωθούν οι τοπικές αστικές υποδομές, δηλώνουν ικανοποιημένοι από την Αίγινα και διατεθειμένοι να την επισκεφθούν ξανά, συστήνοντας το νησί στον ευρύτερο κύκλο τους τόσο για διακοπές όσο και για θρησκευτικό/προσκυνηματικό τουρισμό.

Οι ιδιοκτήτες καταλυμάτων, τουριστικών οργανωσεων και ο δήμος θεωρούν την Αίγινα εκτός των άλλων δυνατοτήτων της και ως θρησκευτικό προορισμό με σημαντικά χριστιανικά μνημεία - πηγές προσέλκυσης τουρισμού τα οποία χρήζουν καλύτερης προβολής. Οι θρησκευτικές δραστηριότητες όμως που πηγάζουν από τους πλούσιους θρησκευτικούς πόρους της Αίγινας, θα πρέπει κατά τη γνώμη τους να συνδυαστούν με τις υπόλοιπες τουριστικές δραστηριότητες που ευδοκιμούν στο νησί, ιδίως μέσα από τη δημιουργία ολοκληρωμένων τουριστικών πακέτων σφαιρικής αξιοποίησης και συνδυασμού όλων των διαθέσιμων πόρων του νησιού.

Η επικρατούσα κοινή άποψη τόσο των εκπροσώπων της προσφοράς όσο και της ζήτησης για την αναγκαιότητα δημιουργίας ολοκληρωμένων τουριστικών πακέτων σφαιρικής αξιοποίησης των θρησκευτικών πόρων της Αίγινας με τους υπόλοιπους πόρους του νησιού έτσι ώστε να δίνεται στους επισκέπτες η δυνατότητα επιλογών ανάμεσα σε μια ομάδα τουριστικών δραστηριοτήτων ποικίλης μορφής, θα πρέπει να αποτελέσει για τους αρμόδιους φορείς πυξίδα σχεδιασμού του τουριστικού προϊόντος προς αυτή την κατεύθυνση, καταλήγει η έρευνα.

Δειτε ολόκληρη τη διπλωματική εργασία στο συνημμένο αρχείο.

διαβάστε ακόμα

Η Κέρκυρα προβάλλεται στην Γερμανία ως geocaching προορισμός
Η κοινοπραξία με επικεφαλής την Certares αναλαμβάνει τις χρηματοοικονομικές υποχρεώσεις της FTI GROUP
Global Traveler: Η Ελλάδα καλύτερος προορισμός Ιστορικών Ατραξιόν στον κόσμο – Βραβεία για Μύκονο και Σαντορίνη
ΠΟΞ προς Booking: Παραβιάζεται το νόμιμο δικαίωμα των Ελληνικών ξενοδοχείων στις προκαταβολές
Με πτήσεις της AEGEAN και της Olympic Air θα ταξιδέψει το Άγιο Φως σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας
ΔΥΠΑ | Ενεργοποιήθηκαν 8.575 επιταγές κοινωνικού τουρισμού τον Απρίλιο
Συλλυπητήρια ανακοίνωση από την ΣΕΤΚΕ
MyCoast: | Η νέα ψηφιακή εφαρμογή για την τήρηση της νομιμότητας σε αιγιαλό και παραλίες
Τουρισμός | "Διασκεδάστε με σεβασμό" στις Βαλεαρίδες Νήσους - η νέα καμπάνια για υπευθυνότητα των τουριστών
Έρευνα: Μεγαλώνει το «παράθυρο» κρατήσεων στα ταξίδια – Η Ευρώπη πρωταθλήτρια