Φορολογικές ελαφρύνσεις, ειδικά στο ΦΠΑ του τουριστικού πακέτου, για τόνωση της ανταγωνιστικότητας

18-01-22 | ΠΡΟΣΩΠΑ

Το 2022 δεν θα κάνουμε την «κούρσα» μόνοι μας και όσο περισσότερες αγορές προορισμών ανοίξουν τόσο μεγαλύτερη θα είναι η ένταση του ανταγωνισμού, τονίζει σε άρθρο του στην εφημερίδα "Μαγνησία" ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων Γρηγόρης Τάσιος.

"Γι’ αυτό", υπογραμμίζει ο κ.Τάσιος, "και είναι πάγιο αίτημα της ΠΟΞ να υπάρξουν φορολογικές ελαφρύνσεις, ειδικά στο ΦΠΑ του τουριστικού πακέτου, οι οποίες θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα του προϊόντος μας και θα δώσουν την ευκαιρία στον τουρισμό να συνεισφέρει, όπως αποδεδειγμένα κάνει, στη γρήγορη οικονομική και κοινωνική ανάκαμψη της χώρας και στην επούλωση των πληγών που αφήνει ανοιχτές η πανδημία".

Αναλυτικά το άρθρο:

Το 2021 συνολικά μοιάζει με μια χρονιά «τραμπολίνο». Πήγαμε ψηλότερα του αναμενόμενου στην περίοδο του καλοκαιριού αλλά σήμερα ένα μεγάλο τμήμα του ξενοδοχειακού κλάδου βρίσκεται σε ιστορικά «χαμηλά» της λειτουργίας του, βιώνοντας έναν βαρύ και δύσκολο χειμώνα.

Το καλοκαίρι καταφέραμε να ανοίξουμε με ασφάλεια τον τουρισμό και να κεφαλαιοποιήσουμε, στο μέτρο που το επέτρεπαν οι συνθήκες, τη ζήτηση που παραμένει υψηλή για το κλασσικό τουριστικό προϊόν μας και την εικόνα αξιοπιστίας της χώρας σε σχέση με τη διαχείριση της πανδημίας. Βεβαίως το ότι πήγαμε καλύτερα του αναμενόμενου δεν σημαίνει πως λύθηκαν τα προβλήματα.

Ήταν μια δεύτερη σεζόν COVID με αρνητικά αποτελέσματα αφού τα τουριστικά έσοδα βρέθηκαν περίπου στο μισό του 2019. Σαφώς καλύτερα από το 2020 που είχαμε απώλειες στο 80% του ξενοδοχειακού τζίρου αλλά σίγουρα έχουμε μακρύ δρόμο μπροστά μας προκειμένου να μιλήσουμε για ανάκαμψη των επιχειρήσεων.

Επιπλέον πρέπει να σημειωθεί πως δεν εμφάνισαν όλες οι τουριστικές θεματικές την ίδια δυναμική επανεκκίνησης με αυτή των καλοκαιρινών διακοπών. Ο συνεδριακός, εκθεσιακός και εταιρικός τουρισμός κινούνται σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα όπως και τα “city brakes”, κάνοντας τα συνεχόμενης λειτουργίας ξενοδοχεία σε όλες τις πόλεις της ελληνικής περιφέρειας να δίνουν μια σκληρή μάχη επιβίωσης.

Τις αντοχές τους μετρούν επίσης και τα ξενοδοχεία στον ορεινό και ημιορεινό όγκο της χώρας. Η αρχική αισιοδοξία που δημιούργησε η απόφαση της κυβέρνησης να αποκλείσει κάθε σκέψη για lockdown δεν οδήγησε τελικά σε κρατήσεις άνω του 50-60% ενόψει των γιορτών. Επιπλέον, η εμφάνιση της μετάλλαξης «Όμικρον» πυροδότησε νέες ανησυχίες και ανασφάλειες και μένει να δούμε πως θα επηρεάσει τις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής για τις γιορτές. Σε κάθε περίπτωση ωστόσο, οι 15 μέρες των γιορτών δεν μπορούν να αποσβέσουν ζημιές μιας ολόκληρης διετίας.

Το παζλ των μεγάλων δυσκολιών για τα ξενοδοχεία αυτής της κατηγορίας συμπληρώνει ο αθέμιτος ανταγωνισμός των βραχυχρόνιων μισθώσεων που λειτουργούν χωρίς πρωτόκολλα την ίδια στιγμή που οι ιδιοκτήτες των συγκεκριμένων ακινήτων απολαμβάνουν τα ευεργήματα από τα προγράμματα «Εξοικονομώ» όπως και η επιδότηση του πετρελαίου θέρμανσης.
Σε ότι αφορά τώρα το 2022 έχουμε να κάνουμε με μια πολυπαραγοντική εξίσωση. Σαφέστατα όπως διαφαίνεται από τις υπάρχουσες τάσεις, οι οποίες εκφράστηκαν και στην WTM του Λονδίνου, η ζήτηση για την Ελλάδα παραμένει υψηλή. Όμως για να είμαστε προσγειωμένοι στην πραγματικότητα, οι τάσεις αυτές δεν μεταφράζονται ούτε σε προκαταβολές, ούτε σε δεσμευτικά συμβόλαια. Οι συνεχιζόμενες αβεβαιότητες οδηγούν ξανά σε σενάρια κρατήσεων «τελευταίας στιγμής» κι αυτή την ώρα κάθε ξενοδόχος νιώθει πως κάθεται σε μια «ηλεκτρική καρέκλα».

Περισσότερο από ποτέ η εθνική οικονομία έχει ανάγκη από ένα τουριστικό success story το 2022. Για να διασφαλίσουμε πως θα πάμε σε μια χρονιά που θα μοιάζει πραγματικά με αυτή του 2019 ώστε στα αποτελέσματά μας να έχουμε θετικό πρόσημο μετά από μια διετία απωλειών, θα πρέπει να υπάρξει ένας Οδικός Χάρτης μέχρι την έναρξη της νέας σεζόν.

Πρώτος σταθμός σε αυτό τον Οδικό Χάρτη είναι η βελτίωση των επιδημιολογικών δεδομένων. Το να καταφέρουμε να ξεπεράσουμε το μέσο ευρωπαϊκό όρο εμβολιασμού του πληθυσμού θα μεταδώσει μια εικόνα αξιοπιστίας, σοβαρότητας και ασφάλειας. Συστατικά που είναι απαραίτητα προκειμένου στο διάστημα Φεβρουαρίου – Απριλίου να επιταχυνθεί και να αυξηθεί ο ρυθμός των προκρατήσεων περιορίζοντας στο μέτρο του δυνατού τις κρατήσεις «τελευταίας στιγμής».

Δεύτερο και πολύ σημαντικό είναι το σύνολο των ξενοδοχείων της χώρας να μπορέσει να πάρει ανάσα ρευστότητας ώστε με αναβαθμισμένες υποδομές και υπηρεσίες να είμαστε πανέτοιμοι να ανοίξουμε τις πόρτες για να υποδεχθούμε τους επισκέπτες μας το 2022. Όμως αυτή τη στιγμή το ταμείο του ξενοδοχείου κινδυνεύει να «στεγνώσει» προκειμένου να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις που έχουν δημιουργηθεί όλο το προηγούμενο διάστημα.

Για να μη συμβεί αυτό θα πρέπει να γίνουν γρήγορα και τολμηρά βήματα σε δύο κατευθύνσεις. Αφενός οι τράπεζες και οι ειδικές εταιρείες διαχείρισης χρέους να επιδείξουν πνεύμα συνεννόησης και συνεργασίας ώστε να συμφωνηθούν ρεαλιστικά χρονοδιαγράμματα επιμήκυνσης αποπληρωμής των σχετικών υποχρεώσεων. Αφετέρου και καθώς από 1-1-22 τα ξενοδοχεία θα πρέπει να αποπληρώσουν χρέη προς το δημόσιο, θα πρέπει και εκεί να υπάρξει μια οριζόντια ρύθμιση για την παράταση της αποπληρωμής για υποχρεώσεις που έχουν δημιουργηθεί πριν και κατά την πανδημία.

Ειδικά για την αποπληρωμή της επιστρεπτέας προκαταβολής είναι απαραίτητη η ρύθμιση παράτασης ή εναλλακτικά να πάρει το χαρακτήρα επιδότησης, αφού και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δώσει «πράσινο φως» για ενισχύσεις μέχρι και τον Ιούνιο του 2022. Πρέπει να εξαντληθεί κάθε διαθέσιμο δημοσιονομικό περιθώριο προκειμένου τα ξενοδοχεία να μείνουν όρθια και να αντέξουν τις πιέσεις που υφίστανται για να μπορέσουν να αναλάβουν πρωταγωνιστικό ρόλο σε μια καλύτερη «επόμενη μέρα» για όλους, σε όλη την Ελλάδα.

Συνεπώς το 2021 μας αφήνει με αυτή την αίσθηση του «τραμπολίνου» και ευελπιστούμε, στο βαθμό που πετύχουμε στις παραπάνω προτεραιότητες της συγκυρίας, το 2022 να πατήσει ο ελληνικός τουρισμός σε ένα πιο σταθερό έδαφος.

Σημειωτέον πως το 2022 δεν θα κάνουμε την «κούρσα» μόνοι μας και όσο περισσότερες αγορές προορισμών ανοίξουν τόσο μεγαλύτερη θα είναι η ένταση του ανταγωνισμού. Γι’ αυτό και είναι πάγιο αίτημα της ΠΟΞ να υπάρξουν φορολογικές ελαφρύνσεις, ειδικά στο ΦΠΑ του τουριστικού πακέτου, οι οποίες θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα του προϊόντος μας και θα δώσουν την ευκαιρία στον τουρισμό να συνεισφέρει, όπως αποδεδειγμένα κάνει, στη γρήγορη οικονομική και κοινωνική ανάκαμψη της χώρας και στην επούλωση των πληγών που αφήνει ανοιχτές η πανδημία.

διαβάστε ακόμα

Η Χαβάη ψήφισε νόμο για τον περιορισμό των βραχυπρόθεσμων μισθώσεων
Ο τουρισμός εισέφερε 215 δισ. ευρώ στην οικονομία της Ιταλίας το 2023
Τουρκικός τουρισμός | Ρεκόρ αφίξεων το α' 4μηνο στην Αττάλεια
Πεζοπορικές ξεναγήσεις στο Βόλο από το Μάιο έως το Σεπτέμβριο
Προβολή της Αθήνας και της Σκύρου σε γερμανόφωνο περιοδικό
Η AEGEAN και η Olympic Air μετέφεραν το Άγιο Φως στην ελληνική επικράτεια
Η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου σε γαστρονομική εκδήλωση στο Βουκουρέστι
Δράσεις για την τουριστική προβολή της Ελλάδας σε Σουηδία και Ελβετία
Ξενοδοχεία | Ποιο είναι το τίμημα του Πόρτο Καρράς;
Οι αεροπορικές εταιρείες βαρέθηκαν να επωμίζονται το κόστος άλλων