Η αμερικανική αγορά απαιτεί εθνική στρατηγική και marketing

15-10-18 | ΠΡΟΣΩΠΑ

Η αγορά της Βόρειας Αμερικής αποτελούσε ανέκαθεν το... «αντικείμενο του πόθου» για τον ελληνικό τουρισμό. Μετά από δεκαετίες δραματικής πτώσης της κίνησης από τις ΗΠΑ, οι αφίξεις τουριστών από την άλλη άκρη του Ατλαντικού επανέρχονται σταδιακά. Ταυτόχρονα, λόγω της μεγάλης γεωπολιτικής σημασίας της Ελλάδας, το ενδιαφέρον τους για επενδύσεις (όπως άλλωστε καταγράφηκε και κατά τη διάρκεια της 83ης ΔΕΘ στην οποία οι ΗΠΑ ήταν τιμώμενη χώρα), σε τομείς όπως η ενέργεια, η ναυτιλία και η τεχνολογία από τη μια αλλά και τα ξενοδοχεία από την άλλη, δημιουργούν προσδοκίες για εμπορικές σχέσεις υψηλής αποδοτικότητας. 

Το Tornos News συνομίλησε με τον κ. Ανδρέα Στυλιανόπουλο, μέλος του ΔΣ και της Επιτροπής Τουρισμού του Ελληνο-Αμερικανικού Επιμελητηρίου, έναν άνθρωπο από το χώρο της κρουαζιέρας, που έχει βαθιά γνώση της αμερικανικής αγοράς και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της. 

Διαβάστε αναλυτικά τη συνέντευξη.

 

Υπάρχει ενδιαφέρον για επενδύσεις από την πλευρά των ΗΠΑ στην Ελλάδα και σε ποιούς τομείς;

Σε αυτή τη συγκυρία οι ΗΠΑ πιο πολύ ενδιαφέρονται για τα γεωπολιτικά ζητήματα στην περιοχή και πως θα διασφαλίσουν τις σφαίρες επιρροής τους. Για παράδειγμα, πιό πολύ τους ενδιαφέρει αυτή τη στιγμή να λυθεί όπως-όπως το Σκοπιανό παρά ο,τιδήποτε άλλο που αφορά την Ελλάδα για τη στιγμή. Όσο για επενδύσεις, με  τις τωρινές συνθήκες και της εξόφθαλμης πια αποεπένδυσης – δείτε το ΧΑΑ - πως μπορεί κανείς να απαντήσει σε μια τέτοια ερώτηση χωρίς να κατηγορηθεί για ρεαλισμό, που είναι αμάρτημα στη χώρα μας . Οι επενδυτές των ΗΠΑ είναι όπως οι άλλοι επενδυτές του πλανήτη και όλοι σκέφτονται με ακριβώς τον ίδιο τρόπο. Αν θέλουμε να τους προσελκύσουμε μπορούμε, αλλά ο τρόπος που λειτουργούμε ως χώρα δείχνει ότι δεν θέλουμε. Προς το παρόν τουλάχιστον. Αλλά αν αρχίσουμε να αποδεχόμαστε τα λάθη μας και μπούμε όλοι στη διαδικασία να γίνουμε αξιόπιστη χώρα, τότε σιγά-σιγά ίσως να δούμε ένα επενδυτικό ενδιαφέρον και από τις ΗΠΑ που δεν θα περιορίζεται σε επικοινωνιακά χαριεντίσματα διπλωματικής κοπής.

Ποιες είναι οι προοπτικές ανάπτυξης του τουρισμού μεταξύ των δύο χωρών;

Θα έλεγα πολύ καλές, αλλά πάντα θα εξαρτώνται από τις δυνατότητες – και το κόστος - αεροπορικής πρόσβασης και τις ισοτιμίες ευρω-δολλαρίου. Η ζήτηση για Ελλάδα ανεβαίνει στις ΗΠΑ, όπως και παντού, τα τελευταία χρόνια και δεν οφείλεται μόνο στο γεγονός ότι άλλοι προορισμοί της περιοχής είναι προσωρινά εκτός παιχνιδιού. Έχει γίνει μια πολύ σύγχρονη και δυναμική δουλειά από το Marketing Greece που έφερε πολύ σημαντικά αποτελέσματα και όχι μόνο στον μαζικό τουρισμό που αύριο μπορεί να μειωθεί γιατί ανοίγει η Αίγυπτος και η Τουρκία. Κατάφερε να θέσει τις βάσεις ζήτησης σε μεγαλύτερη γκάμα των αγορών και έχουν αναδειχθεί και πολύ υψηλής αξίας προορισμοί, όπως τα Ζαγοροχώρια για παράδειγμα... Βέβαια συνέβαλε πολύ και η διαχρονικά υψηλή δημοφιλία κάποιων προορισμών, που όμως αρχίζουν τώρα να απογοητεύουν λόγω υπεροκορεσμού, υπερπλήρωσης υποδομών και υπερβολικής ακρίβειας. Έχει χαθεί το μέτρο και αυτό κάποια στιγμή θα το πληρώσουμε όλοι. 

Πως μπορεί η Ελλάδα να προσελκύσει περισσότερους Αμερικανούς τουρίστες;

Με το να προβάλλει στοχευμένα περισσότερους προορισμούς που επίσης έχουν ωραία ηλιοβασιλέμματα. Αστειεύομαι, αλλά είναι και αλήθεια... Πάντως, πρέπει να ανέβει το επίπεδο στόχευσης, γιατί οι προσφερόμενες επιλογές για κάποιες υψηλότερες κατηγορίες ζήτησης δεν επαρκούν. Είναι θέμα ιδιωτικής πρωτοβουλίας και καλού μάρκτινγκ. Η μαζική αγορά της Αμερικής προτιμά να πάει στη Μεσόγειο με κρουαζιέρα, οπότε ο στόχος είναι να προσελκυθούν τα κάπως υψηλότερα επίπεδα της αγοράς αυτής. Μην ξεχνάτε ότι στη Μεσόγειο έχουν να επιλέξουν προορισμούς όπως η Νότια Γαλλία και άλλους που έχουν επενδύσει στον ποιοτικό τουρισμό πολλά χρόνια τώρα.

Οι Αμερικάνοι ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για την κρουαζιέρα. Επιλέγουν να κάνουν κρουαζιέρες στην Ελλάδα;

Ναι, μάλλον οι περισσότεροι έρχονται στην Ελλάδα με κρουαζιέρα. Τα Αμερικανικά brands, με στοιχεία του 2017, έχουν γύρω στα 76 πλοία στην Μεσόγειο, δηλαδή γύρω στα 100.000 κρεββάτια. Βέβαια στην Ανατολική Μεσόγειο γίνονται λιγότερο από τις μισές προσεγγίσεις, αλλά η πλειονότητα των επιβατών αυτών των brands προέρχεται από την αγορά της Β. Αμερικής.

Φέτος ο κλάδος της κρουαζιέρας σημείωσε πτώση. Ποιοι είναι βασικοί λόγοι;

Τα συνεχιζόμενα γεωπολιτικά προβλήματα της περιοχής και η ακύρωση της Τουρκίας μετά το πραξικόπημα του 2016. Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα της Ανατολικής Μεσογείου που είναι επισκέψιμη σήμερα και δρομολόγια με μία μόνο χώρα απλώς δεν πουλάνε. Τώρα γίνονται κρουαζιέρες με μια ριχή διείσδηση στο Αιγαίο και βέβαια, αρκετά λιγότερες. Αυτό που φαίνεται είναι μια δειλή επιστροφή σε Τουρκικά λιμάνια το 2019 και 2020, αλλά πιό ουσιαστική ανάκαμψη με περισσότερες προσεγγίσεις και homeporting στην Κωνσταντινούπολη αναμένεται να αρχίσει από το 2021 και μετά. Φαίνεται ότι και τα σοβαρά οικονομικά κίνητρα που δίνει η Τουρκία για τις προσεγγίσεις επισπεύδουν την επιστροφή αυτή. Βέβαια δεν έχουν ανακοινωθεί ακόμη τα δρομολόγια του 2021, οπότε είναι μηνύματα και δηλώσεις υψηλόβαθμων στελεχών και ισχύουν εκτός απροόπτου... Σημειωτέον, στα μέσα του 2020 παραδίδεται το μεγάλο έργο σύγχρονων αφετηριακών προδιαγραφών του Galata Cruise Port και μαζί με το νέο κομβικό αεροδρόμιο της η Κωνσταντινούπολη είναι έτοιμη να διεκδικήσει την κυριαρχία στο homeporting της Ανατολικής Μεσογείου. 

Τι κινήσεις πρέπει να κάνει η χώρα μας για την περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας;

Έχω κουραστεί να απαντώ αυτή την ερώτηση δεκαετίες τώρα... Είναι σαν τις επενδύσεις.  Πρώτα πρέπει να σοβαρευτούμε... μετά να δούμε πως θα εκσυγχρονήσουμε σωστά προτεραιοποιημένα κάποιες υποδομές, πως θα βελτιώσουμε την ποιότητα διοίκησης και λειτουργίας των λιμανιών, πως θα αναβαθμίσουμε τα τουριστικά προϊόντα των προορισμών και πως θα κάνουμε επιτέλους ένα σωστό μάρκετινγκ στοχευμένο στην κρουαζιέρα, γιατί στην Ελλάδα αναπτύσσεται για πολλά χρόνια ad hoc και χωρίς εθνική στρατηγική. 

 

διαβάστε ακόμα

Η Χαβάη ψήφισε νόμο για τον περιορισμό των βραχυπρόθεσμων μισθώσεων
Ο τουρισμός εισέφερε 215 δισ. ευρώ στην οικονομία της Ιταλίας το 2023
Τουρκικός τουρισμός | Ρεκόρ αφίξεων το α' 4μηνο στην Αττάλεια
Πεζοπορικές ξεναγήσεις στο Βόλο από το Μάιο έως το Σεπτέμβριο
Προβολή της Αθήνας και της Σκύρου σε γερμανόφωνο περιοδικό
Η AEGEAN και η Olympic Air μετέφεραν το Άγιο Φως στην ελληνική επικράτεια
Η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου σε γαστρονομική εκδήλωση στο Βουκουρέστι
Δράσεις για την τουριστική προβολή της Ελλάδας σε Σουηδία και Ελβετία
Ξενοδοχεία | Ποιο είναι το τίμημα του Πόρτο Καρράς;
Οι αεροπορικές εταιρείες βαρέθηκαν να επωμίζονται το κόστος άλλων